Bladeren als bodembedekking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:14

Dat herken ik dus totaal niet...

Zo een vork is imo juist ideaal met zand...
Afbeelding

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 21:22

Ik zou het persoonlijk niet doen...
Sommige bladeren zijn giftig.

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 22:06

Sardis schreef:
Jolindaa_ schreef:
Ja. Zoals ik al eerder zei: ze krijgen 's avonds hooi, overdag staan ze op gras.

Ik zie nergens in dit topic staan dat ze overdag gras en 's avonds hooi krijgen? :?
Maar als ze gewoon hooi hebben, waarom zouden ze dan hun stro op eten? Of krijgen ze maar heel beperkt?

Vlas is overigens minder stoffig dan stro, het wordt vaak ingezet bij stof gevoelige paarden.

Ow sorry. Ik zie inderdaad dat het nergens staat. Ik heb het ergens getypt, maar hier niet dus, excuus. :o

Ze staan dus overdag op gras. Rond 17u gaan ze op bestraatte paddock met inloopstal. Dan krijgen ze 2 plakken stro (4 pony's) en 's avonds 2 plakken stro en 2 plakken hooi.

Ewona

Re: Bladeren als bodembedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:17

Ik zie dat je ondertussen al stro in gebruik hebt.

Onze paarden zijn stofgevoelig.
Dus ze staan op vlas.
Onze shet is niet stofgevoelig, maar vreet stro met de massa. Daarvan kreeg ze regelmatig last van koliek.
Dus ze staat ook sinds een jaar of zo op vlas en daar eet ze niet van.
Ze hebben wel altijd hooi ter beschikking in hun slowfeeders, ook om verveling tegen te gaan.
Enkel voor de nachten, want overdag lopen ze gewoon op de weide.

Bladeren zou ik zelf niet durven wegens het eten.
Onze tinkers bv plukken bladeren uit de weide waar ze nu staan.
Dus ik moet ze bij mekaar harken omdat ze er anders teveel van zouden eten.
Een afgewaaid blaadje zal geen kwaad kunnen (ligt er natuurlijk aan van welke boom), maar ik zou mijn stal niet graag vol bladeren leggen.
Nemen weinig vocht op volgens mij en zou wel eens glad kunnen worden als het nat is. Als ik zelf ga wandelen met de honden schuif ik ook vaak uit over natte bladeren op een bos wegje.
Ik vraag me ook af of er zich geen schimmels zouden vormen tussen de bladeren als je ze een tijd laat liggen.
Zie ik tussen de bomen ook wel vaker, zo van die witte draden en vies spul.

Van het gebruik van vlas zijn we ondertussen (na periode van gewenning want ze stonden dus eerder op stro) heel tevreden.
Handig in onderhoud, neemt veel vocht op, weinig stof en altijd beschikbaar.
Ook handig om te stapelen en goedkoop in gebruik.
Komt nog bij dat het heel snel vergaat, waardoor je mesthoop goed zakt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 22:24

Citaat:
Ow sorry. Ik zie inderdaad dat het nergens staat. Ik heb het ergens getypt, maar hier niet dus, excuus. :o

Ze staan dus overdag op gras. Rond 17u gaan ze op bestraatte paddock met inloopstal. Dan krijgen ze 2 plakken stro (4 pony's) en 's avonds 2 plakken stro en 2 plakken hooi.

Oh geeft niet hoor, kan gebeuren.

Lijkt me inderdaad voldoende (misschien zou je het voer in slowfeeders kunnen doen zodat ze wat langer bezig zijn, als je dat nog niet doet teminste).

Dan zou ik denk ik toch gewoon voor wat duurzaams gaan zoals de houtkorrels van HH bv. Of vlas maar mij lijken de houtkorrels veel fijner (het is dat ik de keus niet heb, anders zou ik het wel weten :)) )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 07:44

TurdusMerula schreef:
Dat herken ik dus totaal niet...

Zo een vork is imo juist ideaal met zand...
[ Afbeelding ]

Zo een heb ik onder andere ook. Maar goed, zoveel mensen, zoveel wensen. Jij blij met jouw zand. Ik blij met mijn tegels :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 08:33

Zand is prima, je kan het het zand niet kwalijk nemen dat het gaat meuren als er alleen maar pis in gaat en het er nooit meer uitgehaald wordt....dat zou iedere bodembedekking doen :)

Euvel is dat men zand wil laten liggen en niet snel ververst.

Daarom is hout- of strokorrel ook zo fijn, dat is ook een soort zanderige massa waar je de drollen makkelijk uit harkt, je haalt de pisvlek weg en hebt er super weinig afval van +:)+

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:44

Onze paarden staan op hennep, vind het minder glad als vlas. Voor de kippen hadden we vlas, maar die hebben nu ook hennep in hun hok. De laatste tijd zijn de prijzen van vlas behoorlijk aan het stijgen zag ik.... dus vanaf nu hebben alle dieren bij ons hennep in hun stallen, hok of bak :)

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 15:23

Ik hoorde inderdaad ook dat vlas (in het begin) glad is.
Hennep wordt ook gegeten toch?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:27

Probeer eens wat azijn over het stro in de stal te sprenkelen. Grote kans dat ze er dan wel vanaf blijven.
Hier iig wel!

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:22

Kaffez schreef:
Onze paarden staan op hennep, vind het minder glad als vlas. Voor de kippen hadden we vlas, maar die hebben nu ook hennep in hun hok. De laatste tijd zijn de prijzen van vlas behoorlijk aan het stijgen zag ik.... dus vanaf nu hebben alle dieren bij ons hennep in hun stallen, hok of bak :)

Hennep hebben we ook eerst geprobeerd voor het vlas.
Ook op aanraden dat het minder glad is als het pas ligt, vlas is nl ook niet meer glad als het even ligt en wat vocht heeft opgetrokken.
In gladheid en vochtopname viel de hennep zeer zeker mee.
Maar wij hadden dus hennep eters ... dus ja, ook weer gevaarlijk en op naar de volgende oplossing.

Sommige paarden eten trouwens ook vlas.
Waarvan ze erge vlaskoliek kunnen krijgen, zou erger zijn dan zandkoliek volgens onze DA. (zou het zelf niet weten)
Meestal eten paarden niet vanzelf vlas, maar als ze bv hooi oprapen dat op het vlas ligt kunnen ze wel telkens vlas mee naar binnen werken.
Vandaar dat we op aanraden van onze DA het hooi voeren in hooinetten (slowfeeders omdat ze zo gulzig knabbelen) en onder de netten een heel stuk vlas wegvegen met de borstel.

Kaffez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:12

Soms zie ik dat de paarden bij mij ook wel eens een hap nemen, maar ik gebruik het nu al een jaar of 6 en nog nooit problemen gehad. Zelfs in de merrieboxen wordt het gebruikt. In deze stallen potten we het eerst even op en tijdens de geboorte een klein laagje stro, maar na een week halen we het stro al uit de box en staat het veulen op hennep.

Met het schoonmaken van de stal (natte plek verwijderen) dan meng ik de nieuw baal ook met het droge materiaal wat achtergebleven is. Wat ik ook prettiger vind, is dat hennep grover is dan vlas en daardoor vind ik het ook prettiger.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:18

Ja dat is wel waar.
Ik vond het grovere van de hennep ook fijner.
Vlas gaat ook dadelijk zo "plat" liggen als je nieuwe pakken erin doet.
Terwijl hennep dikker blijft liggen doordat het niet zo in mekaar kruipt met de grovere structuur.
Qua composteren zijn ze allebei handig, vergaat allebei vrij snel.
En vochtopname vind ik ook van beide goed.