Blote paarden op de wei en op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Re: Blote paarden op de wei en op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:11

Hier ook een 'bloot' paard. Overdag buiten, 's nachts op stal. Het is een vrij warme stal, dus ik kijk het liever zo aan. Mijn eerste paard stond (in een groep) jaar rond buiten, met een schuilstal die altijd beschikbaar was. Tenzij het heel beroerd weer was (dan liepen ze even naar de schuilstal) stonden de paarden en pony's daar altijd buiten. In de winter werd er gewoon wat rustiger opgebouwd en afgebouwd met rijden. Dat ging altijd prima.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:12

Mijn ene paardje staat ook zonder deken. Staat 24/7 buiten op de wei met een schuilstal en veel hooi. Andere paardje heeft wel een deken omdat deze geschoren is en wedstrijden loopt.
Is ook het eerste jaar, vorig jaar stonden ze allebei lekker beer te zijn op de wei.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:14

Mijn IJsje en het nrpsje dat ik rijd staan lekker in hun bollie vachtje. De ijsco wordt maar twee keer per week gereden en de nrps ook. Geen reden tot scheren dus en die staan dus ook niet onder een deken.
Mijn Ier wordt nagenoeg elke dag intensief getraind en maakt van zichzelf een ongelofelijk dikke vacht aan. Die is dus vandaag voor een tweede keer geschoren (zat een maand tussen). Die staat nu onder 300 Gr.
Ik zou niet weten waarom scheren in oktober verkeerd zou zijn?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:23

Mag ik mij hier ook melden!
Mijn paard (kruising tinker x Arabier) krijgt deze winter voor het eerst ook geen deken op. Ze staat de hele zomer al onder een exceem deken en ik vind dat ze ook wel even mag genieten zonder een deken op haar rug. Ze staat nu nog 24/7 buiten (zolang er nog genoeg gras is en het niet gaat regenen in de avond) mocht het straks wat kouder en natter worden dan komt ze in de avond binnen! Gisteren heb ik haar haar exceem deken afgedaan!
Mijn paard rij ik 3 a 4 keer in de week recreatief buiten.
Laatst bijgewerkt door Mias op 05-11-14 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

svb16

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:23

Hier ook twee in hun blootje en altijd buiten met inloopstal. Een haflinger en een mini. De haflinger wordt gewoon gereden maar zweet niet super erg. Als hij wel wat meer gezweet heeft leg ik er een zweetdekentje op en mag hij even op stal tot hij droog is.

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 07:30

Mijn twee Shetlanders staan ook gewoon 24/7 bloot buiten. Mijn New Forest trouwens ook, maar die krijgt wel een deken op als het lang en hard regent anders staat ie te trillen.

Doen jullie dan ook een ongevoerde deken op?

jennyme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:27

hier ook 2 blootlopers :D ze staan overdag buiten en snachts op een buitenstal. de ene heeft vanwege pensioen geen dek meer en de spikkel puur omdat ie dekens eng vind }> een voordeel dat hij na het rijden erg snel droog is (als hij al zweet :D ) ik heb wel softshell dekens liggen voor hem maar wil er eigenlijk nog niet aan omdat ie zich bloot ook prima red in de winter , in de zomer met regen is dat voor hem een heel ander verhaal door zijn uber dunne vachtje in combi met regen staat hij dan te rillen als een rietje :roll: maar gelukkig worden ze bij ons met (veel)regen binnengehaald , de enige reden waarom ik hem in de winter onder de deken zou zetten is om hem schoon te houden voor het rijden , meneer spikkel heeft er namelijk een handje van om in de modder te liggen rollen vlak voor ik hem van plan ben te halen en krijg een nat moddermonster maar weer eens droog en schoon op de plek van het zadel |o _O- ik vind zelf de wintervacht altijd geweldig en een moddermonster heeft ook zo zijn charme, dus nog een reden om hem lekker bloot te houden ;) <3

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 08:33

Hier een dekenbijrijdpaard.
Wel minimaal. Dikste wat ze midden in de winter opkrijgt is 300gr.
Maar ze ontwikkeld totaal geen wintervacht(zonder deken ook niet) en heeft snel last van haar rug als er kou en regen op komt. Vandaar dat ze een deken op krijgt. Ze heeft nou een regendeken met fleecevoering op.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:02

Die van mij staat inmiddels wel met een deken (nog maar 1 week).
Maar die wordt echt nat van de training. Hij staat dan wel 24/7 nog buiten.

Er staan 4 paarden bij hem in de wei en die zijn alle 4 nog deken loos.

De overige paarden bij ons op stal (stuk of 35 a 40) staan inmiddels allemaal op stal. En hiervan hebben nu denk ik 5 a 10 een deken op. De rest staat ook dekenloos.

Ow ja, die van mij een nu een regendeken met fleecevoering op.
Als het straks echt winter wordt en koud, dan krijgt hij een 150gr. op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:06

Ik heb nog geen eens een zweetdeken. :D

Ik vind het zo heerlijk, geen geprutst, je geen zorgen hoeven maken of er iets verwisseld moet. Rijden is borstel over de plek waar het zadel komt en opstappen. Oja van poepvlekken heb ik geen last daar ze 24/7 buiten staan. Dus het argument dat je paard er schoner van blijft gaat voor mij niet op.

En de paarden voelen zich er ook gewoon prima bij. :)

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:16

Mijn pony is al een lekkere teddy aan het worden :D Ik vertrouw op haar vacht, dat steekt beter in elkaar dan onze dekens :) Daarnaast zet ik haar niet aan het werk de winter en staat ze 24/7 op de wei.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:21

Mijn paarden staan ook heerlijk bloot! Hebben wel een wat dikkere vacht, maar dat geeft niet. Als ze na het rijden nat zijn, hou ik ze even op stal tot ze koud aanvoelen en dan gaan ze gewoon nat naar buiten! Werkt prima.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:23

Die van mij is ook bloot, 24/7 buiten met 2 schuilstallen en 2 vriendinnetjes.
De enige deken die ik heb is een vliegendeken maar die ligt al 5 jaar in de kast :7

Glen94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:25

Dat oudje van mij staat al te trillen wanneer er een redelijke wind staat + regen, is hier op 26jarige leeftijd niet meer helemaal bestand tegen :( geen deken is bij haar echt een not-done.. echter mijn jonge dartel maakt het allemaal weinig uit genoeg spek op dat lijf :+ maakt helaas wel flinke vacht aan waardoor t zweten enorm is, vandaag het scheerapp er overheen en dan weer als dekenpaardje de winter door ;)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:30

Ik ook een blootje, voor het eerst dit jaar omdat ze voor langere tijd op blessure rust staat. Ze staat in een grote wei met schuilstal, duurt niet lang meer voordat het grootste stuk dichtgaat. Dan houdt ze nog een kleiner weiland over. Ze heft al een redelijk teddy gehalte :)
Vind het wel een beetje spannend omdat zij normaal dekens gewend is. Maar goed, das meer mijn eigen idee dan dat van haar haha. Vooralsnog doet ze het prima en heb ik niet het idee dat ze het koud heeft maar het is dan ook nog niet echt koud geweest.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:30

Sinds ik een schuilstal tot beschikking heb, heb ik ze ook geen dekens meer op. Daarvoor wel, omdat ik wel eens gezien heb tijdens natte zomers dat ze het bij langdurige regen koud kregen, dus in de winter had ik ze altijd een deken op voor het geval ze verplicht in de regen moesten staan. Sinds een jaar paardjes aan huis en inloopstal, dus regelen ze het maar lekker zelf :D Wel in de gaten gehouden vorige winter, maar ze maken allemaal genoeg vacht aan dus lijkt allemaal goed te gaan! Ik rij niet intensief dus dikke vacht maakt mij niet uit.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:37

Mijn Ijsco staat lekker zonder deken, momenteel nog 24/7 buiten. Wel heb ik haar borst en halve hals geschoren zodat ze het niet koud heeft maar haar warmte beter kwijt kan. Ze stond in Oktober echt te zweten in de wei.
Ik rijd 4/5x per week en longeer nog minimaal 1x per week. Dus werk wel intensief met haar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:48

Mijn grizzly beertje heeft nu een regendeken en als het koud is een winterdeken van 300 gr.Ze is wel een echte outdoor pony en al 31.Mijn nieuwe paard is toch een beetje een verwend stalpaardje.Maar door Britta noodgedwongen een outdoor paard geworden.Ze hebben een lekkere warme stal.Britt kan nog even zonder de winterdeken,maar twijfel met het paard.Hij heeft geen wintervacht.En s'nachts de winterdeken en overdag de regendeken.Heeft iemand misschien advies hierover.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 09:53

Ik heb er 2 zonder deken buiten staan, en 1 met maar die is geschoren. Ik rijd hem intensief en als ik niet had geschoren was en een uur aan het uitstappen.

De andere 2 blijven lekker beertje en zolang mogelijk zonder deken..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:18

Die van mij heeft helemaal nog niet zoveel vacht. De pony an sich wel, maar mijn merrie wacht altijd tot het allerlaatste moment. Pas als het halverwege de winter echt koud word zit ze echt dik in haar vacht. :=
Maar er zijn paarden die staan op stal en hebben meer haar.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:21

Ik lees hier dat het scheren voornamelijk wordt gedaan zodat ze minder zweten en dus eerder droog zijn, maar zoveel maakt het toch helemaal niet uit als ze bezweet zijn? Als ze op adem gestapt zijn, kun je ze gewoon terug in de wei zetten. Het ziet er misschien vervelend uit als je paard staat de dampen na een rit, maar dat is gewoon de verdamping van het zweet. De huid zelf is meestal al droog als je op adem gestapt bent. De vacht heeft met zijn meerdere lagen een capillaire werking: het vocht van het zweet wordt naar buiten toe verplaatst, en pas daar gaat het zweet verdampen en afkoelen. De huid zelf blijft droog en warm :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:31

Mijn fjord was vorig jaar ook dekenloos toen had ik haar net en we waren toch alles rustig aan het opbouwen, tussendoor de borst wel uit geschoren want ze had het snel warm. Alleen borst scheren dekenloos gaat ook prima. .

Sinds afgelopen weekend staat ze niet maar met de blote billen, ze is half geschoren. We trainen een stuk harder dan vorig jaar en die vacht zat nu toch echt wel in de weg. Dit jaar zat er al begin september het eerste laagje wintervacht er op. Geen doen dus ze had het erg warm. Volgend jaar gaat september oktober gaat ze helemaal kaal en later alleen weer gedeeltelijk scheren.

Dit is mijn eerste jaar met dekens dus.. En ja dat dekenloze gebeuren vond ik persoonlijk ook wel fijn geen poespas met dekens en zweetdekens deed ik ook niet aan. Gewoon hup zo terug in de wei.

Ik vraag me wel af de mensen die zogenaamd tegen dekens zijn (die hun voorkeur heel erg tot irritant aan toe laat blijken) hoe hun trainen. Meestal zie ik bij degene die dit roepen dat ze een beetje buiten hupsen en een rondje door de bak heen sjokken. Tja dan snap ik dat dekens niet nodig zijn. Uiteraard zijn er ook wel fanatieke ruiters die dekenloos gaan maar meestal staan die paarden ook niet extreem dik in het haar. Mijn haflinger bijvoorbeeld had ook geen overdreven wintervacht dus trainen werd geen belemmering, die had ook over energie dus met die vacht vond ik juist fijn dat het scherpe randje er af ging haha.

Ik ben dus lekker neutraal wel of geen deken op moet iedereen lekker zelf weten :) maar als je een deken op gooi doe het dan wel goed :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:32

Chouchou mijn fjord wordt er energie loos van anders had ik het ook niet gedaan. Weet dat ze gewoon goed uitgestapt zo weer buiten gezet kunnen worden :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:33

Hier ook 3 paarden nog lekker bloot en blijven de hele winter zo.
Mijn moeder haar paard, maakt zich met rijden zo druk dat die zeiknat word terwijl mijne niet eens zweet. We willen proberen zonder dekens te blijven, wordr zijn eerste jaar zonder dekens sinds die van ons is.

Mijn paard heb ik nog maar 2 jaar, eerste jaar deken gedaan was waardeloos dat ze zo zweet deken om te doen. Ze stond 24/7 buiten

Jaar daarna geschoren, omdat ik heel intensief reed en ze toen 's nachts op stal stond, kon toen anders ook 24/7 buiten.

Dit jaar zonder dekens proberen. En gaat nog top. Als het weer een zachte winter word dan misschien later nog scheren en met koude winter rij ik toch niet dua eaarom dan haar jas uitdoen.

En de andere is een 2 jarige.

Zijn 3 fjorden

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 10:34

Mijn Marie staat in de winter wel zonder deken, maar in de zomer helaas niet :(
M'n meisje heeft eczeem en ik ben zo blij voor haar als het kouder wordt en ze eindelijk lekker zonder deken kan staan! :)