Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TJolieke

Re: Twee keer per jaar ontwormen: welke data het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:53

Ik geef mijn paarden ook 1x per jaar (in december) ontwormingsmiddel. En dan vooral om de horzellarven eruit te krijgen. Hier wordt ook 2x per dag de mest opgeruimd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:51

Ik denk dat je ontwormingsschema moet zijn aangepast aan de manier van houden. Bij veel wisselende samenstelling van een (grote) kudde en of verweiden naar verschillende weide is meer ontwormen logischer dan wanneer je 2 of 3 paarden hebt die altijd bij elkaar staan zonder kontakt met 'vreemden'. De infectiedruk is dan veel lager.
VErder is het goed om na het ontwormen de mest daadwerkelijk te kunnen bekijken op wormen, want áls je iets vindt is het raadzaam om na 3 weken weer te ontwormen omdat dan de net uitgekomen eitjes alsnog worden aangepakt. Als een paard buiten loopt mis je dit dus en blijf je achter de feiten aanlopen.

Zelf ontworm ik in december, maart en juni. Hier hebben ze geen weidegang (beide suiker-gevoelig) en komen niet in contact met andere paarden. Ik ontworm al jaren met hetzelfde middel (zie onderschrift) en geen gedoe met pasta's is ook wel zo handig :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:07

Ontwormen is heel veel ingewikkelder dan mensen denken. Ten eerste, je hebt verschillende soorten wormen, met verschillende cycli. Ten tweede heb je weersinvloeden. Ten derde de gevoeligheid van je paard. En uiteindelijk heb je nog de ontwikkeling van resistentie.
Ik ga dus ook geen advies geven van wanneer je moet ontwormen: een ontwormingsschema is niet ieder jaar identiek en moet je écht opstellen met een (moderne) DA die zich er op ingelezen heeft. Bel anders voor advies met de faculteit, daar zitten een paar DAs die hier echt mee bezig zijn geweest, (weet de namen zo ff niet meer, sorry).

Wat heel belangrijk en algemeen is, is dat dieren van een paar wormen NIET ziek worden, dieren voor een aantal wormen een bepaalde mate van immuniteit ontwikkelen en dat het voor resistentie ontwikkeling bij wormen heel heel belangrijk is dat je in een grotere groep paarden, een paar minder gevoelige dieren (vaak volwassen dieren) met een lichte besmetting NIET ontwormt. De theorie hierachter is best logisch: Met ontwormen gaan de gevoelige wormen dood, de resistente wormen blijven leven. Als je alle dieren ontwormt, blijven dus alleen resistente wormen over. Als je echter een paar dieren die in goede conditie zijn en geen verschijnselen hebben en een lichte besmetting hebben laat lopen zonder te ontwormen, krijg je een lichte herbesmetting van je wei met gevoelige wormen. De wormen hou je zowiezo op je wei als er sprake is van resistentie en bij een goed weide beleid zal een lichte herbesmetting met gevoelige wormen niet zorgen voor een uitbraak, maar alleen voor een constante lichte bloodstelling die voor gedeeltelijke immuniteit kan zorgen bij je paarden en die er voor zorgt dat er als er wél een echt probleem is, je ontwormingsmiddelen op in iedergeval een deel van de wormen effect hebben!

Iedereen kan begrijpen dat je goed moet nadenken over welke paarden je ontwormt en welke niet, met welk middel en wanneer. Dit verschilt echt per kudde, per weide beleid en per jaar (dankzij het weer).

Dus: ga niet af op wat mensen roepen op bokt, vaak als gevolg van eigen ervaring met maar een paar dieren (wat bij een paar goed gaat kan bij een ander grandioos fout gaan en kan voor onwijze resistentie zorgen) of soms zelfs alleen als wat ze weten van horen zetten van anderen, dan wel op stal dan wel op bokt.
Ga voor ontwormingsadvies naar een DA die er verstand van heeft, of vraag je DA zich goed in te lezen in de problematiek. De theorie over darm parasieten en ontwormingsmiddelen is best ontwikkeld laatste paar jaar namelijk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:12

Dat is nu juist het euvel: ik ben bang dat de gemiddelde DA ook maar een soort standaard draai er aan geeft... of ze doen alsof ze van de hoed en de rand weten maar houden gewoon een standaard schemaatje aan dat ze oplepelen zonder ècht goed te kijken naar de situatie.

DA's zijn ook maar net mensen. Je weet altijd pas achteraf (als het fout gaat...) dat je de verkeerde hebt gehad -O-

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:19

Hehe, ik weet het, daarom geef ik ook aan om een moderne DA die zich heeft ingelezen om advies te vragen. Vooral veel oudere DA's (maar lang niet alle oudere DA's hoor!) houden idd aan de oudere theorieen vast.
het probleem is dat de resistentie die bij verkeert ontwormen ontstaat niet terug te draaien is (ondanks dat mensen dat vaak wel denken).
Ontwormen is zo ingewikkeld, vooral met de wisselende kudde's van de meeste stallen, dat je er best intensief mee bezig moet zijn om goed te ontwormen. Ik ben op de faculteit tijdens 1 van mn coschappen bezig geweest met de mestonderzoeken en bijbehorende ontwormings schema's die daar uit voort komen: daar kwam excel bij van pas om het overzichtelijk te houden en tot een goed schema te komen!

Maar linksom of rechtsom: een DA, ook 1 die zich niet heeft ingelezen, heeft er alsnog wel voor gestudeerd en heeft veel meer referentie materiaal verzameld over de jaren heen dan de meeste bokkers. En een paarden DA mag je best vragen om zich in deze stof te verdiepen, hij is verplicht bij te scholen, en als je een beetje een leuke DA hebt dan kan ik me zo voorstellen dat als je het goed brengt, hij een deel van de bijscholing best hier aan wil besteden. Moet je het natuurlijk wel goed brengen, want zoals je al zei zijn DA's ook maar mensen, vaak met enige vorm van ... ego... en die moet je natuurlijk wel heel houden als je wat van de DA wil :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 17:27

Airborn schreef:
Hehe, ik weet het, daarom geef ik ook aan om een moderne DA die zich heeft ingelezen om advies te vragen. Vooral veel oudere DA's (maar lang niet alle oudere DA's hoor!) houden idd aan de oudere theorieen vast.
het probleem is dat de resistentie die bij verkeert ontwormen ontstaat niet terug te draaien is (ondanks dat mensen dat vaak wel denken).
Ontwormen is zo ingewikkeld, vooral met de wisselende kudde's van de meeste stallen, dat je er best intensief mee bezig moet zijn om goed te ontwormen. Ik ben op de faculteit tijdens 1 van mn coschappen bezig geweest met de mestonderzoeken en bijbehorende ontwormings schema's die daar uit voort komen: daar kwam excel bij van pas om het overzichtelijk te houden en tot een goed schema te komen!

+:)+ (goed) ontwormen is inderdaad gewoon hartstikke ingewikkeld. Het probleem is dat het altijd heel simpel is geweest en men er gewoon een paar spuiten in duwde. In de praktijk pikken mensen het niet dat het meer moet gaan kosten (door onderzoek doen) en dierenartsen gaan daar in de meeste gevallen in mee.

Heel veel oude theorieën zie je nog erg vaak langskomen. Bloedonderzoek doen is hierboven al beschreven, maar ook het constant afwisselen tussen werkzame stoffen blijft erg goed hangen. Dat is allang het advies niet meer. Het idee dat een paard wormvrij zou kunnen zijn, is ook erg achterhaald.

Het is ingewikkelde materie en je moet echt wat snappen van alle verschillende wormcycli en werkzame stoffen om te snappen hoe en wat :j

Daarnaast is het ook wel een gevoelskwestie. Ik vond het ook in eerste instantie doodeng om niet meer zoveel te ontwormen :D :D