hoe de stal schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gimmick11

Re: hoe de stal schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:21

Hier ook ongeveer 8 per maand hoor, redt ik makkelijk!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:23

Vlas of zaagsel?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:29

Ikke? Stro

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:31

Op vlas of zaagsel zetten. Je ziet precies wat je weg moet halen en dan kan je elke dag een beetje aanvullen als dat nodig is.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:31

Gimmick11 schreef:
Hier ook ongeveer 8 per maand hoor, redt ik makkelijk!

Ruilen tegen mijn paard? :') Die maakt dat binnen 1 week op als ik hem op stro zet, zo'n zooi maakt hij ervan. Die heb ik maar op vlas gezet. Kost me alsnog 2 tot 3 pakken vlas per week, maar altijd nog goedkoper dan de hoeveelheid stro die er doorheen ging.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:41

Ik red het met 1,5 per week (baaltje a 30kg) dus 6,5 a 7 per week :D

Ik heb aan de achterzijde van de stal een meter met niks. Enkel beton. Bij de rest heb ik stro liggen. Ik haal iedere dag achter de mest weg en verdwaalde hoopjes (max2) en om de 2 dagen de urine plekken. Iedere 2 weken haal ik de halve onderlaag eruit en verspreid ik de andere helft weer.
Paard staat 8-17 buiten

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 15:44

Ik heb inderdaad ook een paard verzorgd die zijn hele stal op at. Eigenaar spoot er azijn op... Ik weet niet meer of dat hielp

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 16:50

Ik denk ook dat je niet alles er uit moet halen, alleen de drollen en de echt natte plekken.
1 pak er in om mee te beginnen en daarna elke dag na het uitmesten paar plakjes bijstrooien.

Ik kan met 5-6 pakjes een maand vooruit

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:01

Ik heb er twee per maand met een D pony. Nu scheelt het dat ie binnen alleen plast en buiten mest, uitloopstal.
Ik pot zijn stal wel en raak ook niet de "natte" plekken aan. Gooi er gewoon schoon overheen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:02

Mijn zus heft ook zon "vieze" pony.. Hij poept overal en plast in het midden (tis een ruin). Als hij rondjes in stal draait, tilt hij zijn voeten haast niet op.. Maakt voor hem geen verschil of hij in een gewone of grote stal staat, stro of vlas ook niet. Maakt overal een vieze bende van..
Van alles geprobeert en het beste werkt om iedere dag mest eruit en het erge natte vieze stro. Het niet zo natte dan op een hoop. Schone laag in stal en daar overheen de wat viezere laag. En om het af te maken krijgt hij dan een plakje stro waar hij aan kan knabbelen en lekker mee bezig is om uit elkaar te halen. Al het eten en drinken aan 1 kant, dat kwam toevallig zo uit.
Het ziet er dan dus nooit superschoon uit, maar is wel een lekkere laag om op te liggen. Dit was in de vorige stal. Op stal waar we nu staan, staan ze langer buiten en is een betere afvoer, dus hoeft niet meer "speciaal" uitgemest te worden ;) Dus gewoon iedere dag mest en plas eruit, overig stro hergebruiken als onderlaag en daaroverheen schoon.
Wij "potten" niet, maar stro zit bij het stalgeld inbegrepen en wij behoren niet tot de grootverbruikers. Gebruiken meestal minder dan 1 plak van zon grote baal per dag.

Hopelijk vind jij ook snel een manier die werkt voor jouw "viespeukje" :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:10

Hoe is de afwatering van je stal?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:12

Twee balen per week is echt weinig inderdaad.
Hier is het zo dat hoe meer ik opstrooi hoe schoner het blijft.
Hier gaat er per dag 3/4 plak van een grote baal in, ik denk dat dat drie goede dikke plakken van een normale baal is als ik het zo gok.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:14

Stro is niet echt geschikt om te potten.. Daar is vlas oid beter voor ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:22

bij mijn oude stal had kon mijn paard alleen naar de voorkant kijken. Ze mestte dus netjes achterin. Nu heeft ze een hoek-stal, waardoor ze alle kanten opdraait. De mest ligt dan ook door de hele stal. Is veel viezer dan eerst.
In de oude stal deed ik 2-3 plakken per dag schoon stro erbij (baal van 25-30 kilo). Hier weet ik het niet zo goed, want ze hebben hier van die enorme balen stro.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:52

Kodaloverrr schreef:
Francieen schreef:
Matten kopen

Toelichting?

Matten voor de bodem van de stal, is wel duur in aanschaf maar ideaal!! Savonds een handje zaagsel erover en al zij het dan vies maakt bezem hè het naar achteren en je hebt nog geen halve krui vol viezigheid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:32

smurffie schreef:

stro is prima geschikt om mee te potten..jaren gedaan bij die van mezelf maar ook regelmatig voorkomende praktijk op plekken waar ik gewerkt heb

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 19:38

8 pakjes per maand is ook wel heel weinig.
Dat is maar 2 balen per week...
Ik denk tog echt dat je meer stro moet gebruiken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:53

Sonja_vR schreef:
smurffie schreef:

stro is prima geschikt om mee te potten..jaren gedaan bij die van mezelf maar ook regelmatig voorkomende praktijk op plekken waar ik gewerkt heb

Stro kan maar zeer weinig vocht opnemen en houd het vocht niet goed vast. Daarom ruiken stallen op stro ook zo snel.Op vlas zijn veel paarden schoner, het moet alleen even gaan lopen een nieuwe vloer is even lastig. Kwa kosten heb je van stro veel meer nodig dus maakt vlas of stro ook niet uit.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 01:33

Jemig, wat gebruiken mensen hier een stro :wow: Dan heeft mijn paardje het wel heel slecht :(:)

Hier stallen van 3 x 3, betonnen ondergrond. De staldeur zit links, en de gele breedte van de deur tot achteren aan toe laat ik kaal. Ik hang dan links aan de tussenwand twee fijnmazige hooinetten (@welkoop 7 euro), en paard mest achterin de kale hoek. Daar waar de deur niet zit is dus stro voor als ze wilt liggen oid, en daar plast ze. Paarden lopen buiten van 09 tot 17. Ik haal 's ochtends de mest eruit en strooi op met het hooi dat uit de hooinetten is gevallen, meestal dan geen stro nodig voor een droge laag. Ik ga rond middernacht nogmaals de hooinetten vullen en dan haal ik de mest weer weg en strooi ik op met 1 plakje stro voor wederom een droge laag. Eens in de week (zaterdagochtend) haal ik de stal helemaal leeg, om dan weer een fijne beginlaag te hebben, heb ik ongeveer 4 - 5 plakken stro nodig. Op donderdag of vrijdag komt het soms voor dat ik twee plakjes stro nodig heb met opstrooien, maar dat is niet altijd zo.

Ben erg tevreden moet ik zeggen, mest makkelijk, ze eet schoon hooi. Ik mest trouwens uit met de schep, ook als er eens mest in het stro ligt wip ik de schep er een klein randje onder en met een beetje schudden glijden de mestballen dan zo op de schep zonder dat je veel stro mee neemt :) Mest in de stal laten liggen vind ik echt smerig, volgens mij zou mijn paard amper ruimte voor dr eigen voeten hebben als ik mest van de gehele week in de stal zou laten liggen :=

Nu moet ik zeggen, het gaat om een Tinker die in principe 24/7 buiten staat, maar wegens omstandigheden nu een paar weken 's nachts binnen. Ze is de luxe van een stal dus niet gewend, en slaapt buiten ook gewoon op de harde (soms bevroren) weide. Al ligt ze eigenlijk bijna nooit, een echte alfamerrie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:13

Als ik een stuk kaal laat blijft dat een kwartiertje kaal, max ;) die van mij bepaald graag zelf haar stalinrichting ;)

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 13:27

Wij hebben onderop vlas liggen, omdat dat vocht goed absorbeert.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 15:26

Dat probleem heb ik niet omdat het stuk kaal grotendeels onder de hooinetten is, en mesten links achterin doet ze altijd, of ik er nou veel, weinig of geen bodem neer leg. Dus dan gewoon lekker geen bodem, voor ons beide makkelijk :D

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 19:37

Brendaaaa schreef:
Ik heb mijn paarden en ponys redelijk 'zindelijk' gekregen door dagelijks uit te mesten (echt mesten) en al het overgebleven stro achterin de stal te gebruiken. Alleen nieuw stro aan de voorkant gebruiken. Op deze manier gingen ze allemaal, stuk voor stuk, achterin de stal mesten en plassen. Als je echt een hardnekkige hebt, kun je overwegen wat mest en urine achterin je stal te laten liggen, zodat dat de vaste mest-urineer-plek zal worden. Als ze dat eenmaal door hebben heb je een 'zindelijk' paard.

Dit heb ik ook lange tijd geprobeerd op mijn vorige stalling waar ik als stalhulp werkte, bij de meeste paarden werkte dit inderdaad goed na verloop van tijd.
Ik heb nu een eigen paard en andere stalling, overdag gaat ze op de wei. Snachts kan ze niet op de wei maar staat ze in de stal met deur open dus kan ook op haar paddock, daar mest ze ook altijd dus haar stal blijft zeer proper, ik kan ruim een week doen met een kleine baal stro.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:57

vroeger gebruikte ik voor mijn pony, die ik toen alleen nog verzorgde, 2,5 baal stro per week in een stal van 2,5 bij 3. In de winter dan nog een half tot heel pak hennepstrooisel er onder elke 2 weken ongeveer. Dat nam veel beter vocht op en daarom bleef de stal droger en hoefde je minder weg te gooien.

Als je achterin een gootje hebt kun je zachte matten of paardenmatras voorin leggen en achterin opstrooien als toilet. Dan gaan ze meestal achterin bij je gootje plassen en door de dikke matten ligt ze voorin droog.

Ik gebruik nu gehakseld (koolzaad)stro in de stallen als een paard voor de nacht op stal moet. Dat neemt veel makkelijker vocht op dan stro en het vormt een mooiere bodem. vlas durf ik niet ivm gevaar voor ernstige koliek met eten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 00:50

Is gehakseld stro wbt eten net zo ongevaarlijk als gewoon stro? Want dat is dus de reden dat ik ook alles op stro hou, heb ook wel eens veulens in de stal staan, en ondanks dat ik onbeperkt hooi aanbiedt weet je het maar nooit met die vraatzuchtige Tinkers die alles in hun mond steken.