Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

Re: Mijn paard verveelt zich in de stal dus eet bodem op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:02

Stro eten is helemaal niet zo erg, mijn paard knabbelt ook wel eens op stro terwijl er hooi ligt.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:03

sanne1992 schreef:
Stro eten is helemaal niet zo erg, mijn paard knabbelt ook wel eens op stro terwijl er hooi ligt.

ja maar ze moet een bedekking hebben vanwege de vocht die in haar verband trekt. en ze eet het dus allemaal op

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:03

hier een mega topic over slowfeeders [VSW] Slowfeeders
Echt moeilijk om iets te verzinnen wat werkt.
Hopelijk hersteld ze goed

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:05

Er staan neem ik aan nog meer paarden binnen op stro.
Neem dan een basis van het 'vieze' stro van andere.
Daar bedoel ik mee dat stro wat wel droog is maar niet meer echt schoon.
Dat stro willen ze vaak niet eten.
Ze eten vaak alleen het echte verse stro

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:05

Beetje stro eten is echt niet erg... mijn paard vindt af en toe een hapje stro ook gewoon lekker.. maar allemaal opeten is wel overdreven... ;)
Zou wel zorgen dat het hooi echt niet opraakt... en zou haar ook grotendeels van het krachtvoer afhalen.
Misschien kan je wat bietenpulp (Speedibeet) bijvoeren daar zit stuk minder zetmeel in en werkt wel als ruwvoer. (en goed voor de spijsvertering)

Saleentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:07

Ik zie iedereen het alleen maar over voer hebben, maar niemand weet hoe het paard eruit ziet. Misschien komt het paard wel snel aan. Als ik mijn paard onbeperkt voer zou geven (ja ook ruwvoer) kan ik haar wegbrengen. Ze wordt mega snel dik en als zij te zwaar is is de kans groot dat ze hoefbevangen wordt.

Is misschien dit iets voor jouw paard tegen verveling?

http://www.decathlon.nl/rode-stalbal-id_8276246.html

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:08

ponyparadijs schreef:
Er staan neem ik aan nog meer paarden binnen op stro.
Neem dan een basis van het 'vieze' stro van andere.
Daar bedoel ik mee dat stro wat wel droog is maar niet meer echt schoon.
Dat stro willen ze vaak niet eten.
Ze eten vaak alleen het echte verse stro

nee mijn andere paard staat op matten. we hebben stro en zaagsel aangeschaft voor haar omdat ze een bedekking moest hebben van de dierenarts.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:09

Dan zou ik het andere paard ook op stro zetten om te zorgen dat je vuil stro hebt.
Dan heeft ze een bed maar vindt ze het niet zo prettig eten.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:13

Saleentje schreef:
Ik zie iedereen het alleen maar over voer hebben, maar niemand weet hoe het paard eruit ziet. Misschien komt het paard wel snel aan. Als ik mijn paard onbeperkt voer zou geven (ja ook ruwvoer) kan ik haar wegbrengen. Ze wordt mega snel dik en als zij te zwaar is is de kans groot dat ze hoefbevangen wordt.

Is misschien dit iets voor jouw paard tegen verveling?

http://www.decathlon.nl/rode-stalbal-id_8276246.html

ze word niet heel snel dik wel wat sneller dan mijn andere paard. en die ballen heeft ze al 4 van:( doet ze niks mee.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:18

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:20

Dat is wel een iniemini plaatje...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:20

Je kunt vlas of houtvezel onder je stro doen om het vocht op te nemen.
Verder kun je op meerdere plekken in de stal slowfeeder netten ophangen met hooi en stro zodat ze op verschillende plekken kan zoeken naar iets te knabbelen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:22

Benthe2014 schreef:
Kirrr schreef:
Zoveel hooinetten hangen dat ze dag en nacht hooi heeft.
Dan zal ze haar stalbedekking niet op eten.

ik wil haar niet te dik krijgen want als ze weer mag beginnen met lopen dan moet ze en dat oefenen maak ook weer afvallen. dat is allemaal zo dubbel belastend voor haar been.

2 pagina's lang zeggen mensen, onbeperkt ruwvoer, nu pas reageer je daarop. Hieruit maak ik op dat je beperkt ruwvoer geeft, terwijl in een reactie hieronder weer staat dat ze door en door hooi krijgt.

Schiet mij maar lek -O-

Sowiezo onbeperkt hooi gaan voeren. Dat is bij ieder paard al een vereiste vind ik maar goed.
Daarnaast zou je misschien kunnen navragen of er een paddock af te zetten is zodat ze maar een postzegel heeft. Is ook niet alles, maar dan staat ze tenminste buiten.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:23

ponyparadijs schreef:
Dan zou ik het andere paard ook op stro zetten om te zorgen dat je vuil stro hebt.
Dan heeft ze een bed maar vindt ze het niet zo prettig eten.

mijn andere paard heeft vroeger op stro gestaan en dat ging ook niet zo goed dus hebben we er bewust voor gekozen om dat niet meer te doen.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:26

PowerReiner schreef:
2 pagina's lang zeggen mensen, onbeperkt ruwvoer, nu pas reageer je daarop. Hieruit maak ik op dat je beperkt ruwvoer geeft, terwijl in een reactie hieronder weer staat dat ze door en door hooi krijgt.

Schiet mij maar lek -O-

Sowiezo onbeperkt hooi gaan voeren. Dat is bij ieder paard al een vereiste vind ik maar goed.
Daarnaast zou je misschien kunnen navragen of er een paddock af te zetten is zodat ze maar een postzegel heeft. Is ook niet alles, maar dan staat ze tenminste buiten.

ze staat gewoon achter huis en zoals ik al eerder heb uitgelecht is dat ze niet in een paddock of wei mag staan omdat dat te hobbellig is. het is al is mis gegaan. 1 week geleden was dat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:26

Je kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een ander ruwvoer.
Een baal hooi van 2012 of zelfs nog ouder zit veel minder voeding in.
Lekker oud hooi kopen en dat onbeperkt voeren.
Stro kan je er door heen mengen wordt het nog minder voedzaam van.
En dan je gewone ruwvoer gepast voeren zodat ze qua voeding geen tekorten komt

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:26

Evelijn schreef:
Dat is wel een iniemini plaatje...

dan licht dat aan deze site. bij mij isie wel gwn groot

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:31

Benthe2014 schreef:
PowerReiner schreef:

Schiet mij maar lek -O-

ze staat gewoon achter huis en zoals ik al eerder heb uitgelecht is dat ze niet in een paddock of wei mag staan omdat dat te hobbellig is. het is al is mis gegaan. 1 week geleden was dat.

Dan kun je hem glad maken, en anders klein stukje afzetten op de tegels, hoeft ze tenminste niet de hele dag naar hal stalmuren te staren.

Het voer is mij alsnog erg onduidelijk hoe je dat doet?

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:36

PowerReiner schreef:
Dan kun je hem glad maken, en anders klein stukje afzetten op de tegels, hoeft ze tenminste niet de hele dag naar hal stalmuren te staren.

Het voer is mij alsnog erg onduidelijk hoe je dat doet?

ze staat niet tegen de stalmuren aan te staren want het is een schudstal buiten. ze ziet alles wat er om haar heen gebeurt. ze heeft ook ramen in de stal dus naar achter en naar de zijkanten kan ze ook prima kijken. en gladmaken hadden we toen ook gedaan maar toch. van de dierenarts mag het nu dus ook nietmeer. ze krijgt gwn onbeperkt voer alleen is het snacht wel snel op hoeveel we dr ook geven.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:40

Niet ieder paard is geschikt om zomaar onbeperkt te voeren. Dus kijk daar goed mee uit. Als het paard van de DA niet mag lopen dan niet doen. Alle tips en advies zijn goed bedoeld maar kan helaas ook helemaal verkeerd uitpakken. Ik spreek uit ervaring, mijn paard heeft het niet overleefd. Doe aub wat je DA zegt en probeer je paard zoveel mogelijk bezig te houden met arm hooi in fijnmazige netten. Bodembedekking zou je vlas kunnen overwegen, dat eten ze bijna niet. Daar overheen een paar plakjes stro zodat ze ook nog wat te knabbelen heeft. Zo blijft haar stal droog en kan ze toch knabbelen zonder op een kale vloer terecht te komen. Maar kijk goed naar je paard en neem niet alles zomaar klakkeloos over, dat kan helemaal verkeerd uitpakken.

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:44

aisie schreef:
Niet ieder paard is geschikt om zomaar onbeperkt te voeren. Dus kijk daar goed mee uit. Als het paard van de DA niet mag lopen dan niet doen. Alle tips en advies zijn goed bedoeld maar kan helaas ook helemaal verkeerd uitpakken. Ik spreek uit ervaring, mijn paard heeft het niet overleefd. Doe aub wat je DA zegt en probeer je paard zoveel mogelijk bezig te houden met arm hooi in fijnmazige netten. Bodembedekking zou je vlas kunnen overwegen, dat eten ze bijna niet. Daar overheen een paar plakjes stro zodat ze ook nog wat te knabbelen heeft. Zo blijft haar stal droog en kan ze toch knabbelen zonder op een kale vloer terecht te komen. Maar kijk goed naar je paard en neem niet alles zomaar klakkeloos over, dat kan helemaal verkeerd uitpakken.

dankjewel voor je reactie. vlas gaat helaas niet werken dat begon ze ook te eten dus hebben we er snel weer uit gehaalt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 16:01

Helemaal eens met aisi , laat je paard in de stal!
Echt alle mensen met goedbedoelde adviezen , het paard moet op stal, het gebeurd nu eenmaal wel eens dat het echt niet Anders kan. Ts hou je idd maar goed aan t advies van de dierenarts en ja 3 maanden opofferen en er verder een prima paard aan overhouden is het het waard hoor.
Er zijn ook nog bodembedekkers die paarden niet snel eten maar die zijn lastig verkrijgbaar, ik zal eens voor je googlen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 18:12

Benthe2014 schreef:
aisie schreef:

dankjewel voor je reactie. vlas gaat helaas niet werken dat begon ze ook te eten dus hebben we er snel weer uit gehaalt.

Ik zou het toch even proberen met het stro eroverheen, wie weet werkt het!

Benthe2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 20:52

knollentuin schreef:
Helemaal eens met aisi , laat je paard in de stal!
Echt alle mensen met goedbedoelde adviezen , het paard moet op stal, het gebeurd nu eenmaal wel eens dat het echt niet Anders kan. Ts hou je idd maar goed aan t advies van de dierenarts en ja 3 maanden opofferen en er verder een prima paard aan overhouden is het het waard hoor.
Er zijn ook nog bodembedekkers die paarden niet snel eten maar die zijn lastig verkrijgbaar, ik zal eens voor je googlen

bedankt! ik ben dr zelf ook al een tijdje naar opzoek. ik zat miss ook te denken aan van die stoffen vlokken. die ze wel is in rijbakken hebben liggen. weet jij of dat wat is?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 21:47

Ik heb ook wel eens een paard op zand zien staan. Zou dat wat zijn ? Wel zwaar met uitmesten denk ik.