Geen onderscheid meer tussen pony's/ paarden qua stalprijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:56

Stal waar ik eerst stond was
Shet € 80,-
Pony € 100,-
Paard € 125,-

Alle drie kale huur dus dan maakte je het je zelf zo duur als ze zelf wilde qua zaagsel, stro en hooi.

Zelf moest je mesten en voer klaar zetten. Staleigenaar deed voeren, paarden binnen en buiten zetten.

Mettee

Re: Geen onderscheid meer tussen pony's/ paarden qua stalprijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:00

Hier 250 voor een paard, zelf mesten maar je krijgt 4 balen vlas per maand en ze voeren brok/hooi.
2 binnenbakken, buitenbak, longeercirkel, stapmolen, springparcours en weidegang zit er bij in..
Mijn C pony kost ook gewoon 250 dus geen verschil.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:06

Op mijn vorige stal werd wel onderscheid gemaakt in de prijs maar niet in de hoeveelheid ruwvoer...M.a.w. een groot paard kreeg hetzelfde portie als een pony (veels te weinig uiteraard voor een paard)..als je extra wilde moest je bijkopen 8)7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:09

Ik vind het prijsverschil pas logisch bij c-pony of kleiner. Dan krijgen ze ook een kleinere stal.
D ponies kunnen net zo goed meer vreten en schijten dan een sobere koudbloed die geen krachtvoer krijgt.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:09

Herkenbaar hoor.

Als hier rond kijk betaal ik voor een shetlander de zelfde prijs als die voor een groot paard vaak.

Kwam laatst zelfs een stal tegen waarbij shetlanders 50,- duurder waren om te stallen dan een groot paard >;)

LLennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 12:27

Bij mij op stal betaal je per stal afmeting. Dus een stal van 2,5 x 3 is 200,-, 3 x 3 is 210,- en 3,5 x 3,5 is 220. Dit zijn volpension prijzen (dus inclusief mesten, binnen-buiten zetten, voeren en de hele rambam) :-)

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:32

Ze moeten gewoon alles doen naar de prijs van pony :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 13:43

kiki1976 schreef:
Bij ons op stal is er geen verschil tussen paarden en pony's, alleen shets zijn goedkoper.
Betalen € 160.- p/mnd incl. hooi, stro. Binnen en buiten zetten.
Excl. biks (zelf klaarzetten maar word wel 2x daags gegeven).
Zelf mesten.

Sodeju, goede prijs! Welk landsdeel?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:48

bij mij betalen pony's en paarden hetzelfde 150 p.m,
kleine prive/ pensionstal ( 5 paarden)
incl voer ( eigen keuze welk voer / merk ( muesli, sportbrok, ijslander brok)en onbeperkt ruwvoer
uitmesten
binnen en buiten zetten en wisselen van weide naar paddock tussendoor. ( zomer 24/7 mogelijk)
buitenbak
en aan de rand van de sallandse heuvelrug.

als er iemand op stal is krijg ik even een appje of ze verzet moeten/ mogen worden

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:49

Pff wat een verschillen hè per land.

Ik heb zelf een D pony maat haflinger maar betaal hetzelfde (200 all in, excl uitmesten) als mijn vriendin die naast mij staat met haar zeer grote KWPN dame.

Merk dat bij kleinschalige stallen (vorige en huidige stal) er geen verschil zit maar bij de grotere bedrijven vaak wel.

Nu mest die van mij soms voor ongeveer een olifant en als ze de kans krijgt eet ze voor 2 :P, zou het daar dan in zitten, haha.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:55

Sowieso zou ik het logischer vinden om per baal te betalen en per kg.
Een Z paard eet meer krachtvoer dan een recreatiepaard. Eentje van 1,56 eet minder hooi dan een Belg..
Een shetje eet weer minder dan een D pony in de sport...
Mijn shet verbruikt nog niet de helft van het strooisel wat mijn paard verbruikt.
Dus je hebt paarden en paarden en pony's en pony's. Maarja om het simpel te houden denk ik dat de meeste pensionhouders alleen het onderscheid paard/pony hanteren. Betaalt de één wat te veel, de ander wat te weinig.
Ken ook wel stallen waar een standaard hoeveelheid bij de prijs in zit en je bij betaalt voor wat je meer wilt gebruiken. Ook een eerlijke oplossing vind ik.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:01

ik heb thuis paarden en ponies staan, maar merk zeker wel verschil in kosten, minder voer, minder mest en dus strooisel, minder kapotlopen in de wei.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 10:35

dancer_ schreef:
Hier zit er niet zo'n heel groot verschil in! 415 paard en 390 pony heb je hier bij de plaatselijke manege/pensionstal zag ik op de site :P

Wel all inclusief. Dus met 4 lessen, voer, uitmesten etc. En dat zit er bij jou dan niet in :')

Die prijzen vind ik best meevallen.

Bij mij in de buurt is ook een pensionstal met alles erop en eraan waar ze 350,- per maand vragen. Geen lessen erbij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 11:22

dancer_ schreef:
Hier zit er niet zo'n heel groot verschil in! 415 paard en 390 pony heb je hier bij de plaatselijke manege/pensionstal zag ik op de site :P

Zoveel??? Staan ze op stro van goud en eten ze uit een platina voerbak dan? Lijkt me dat de stalbaas erg rijk moet zijn. Ik heb ze dan wel thuis maar voor 2x een maand ponystalling op jouw stal ,hou ik mijn fjord en mini een jaar...wei hooi stro

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:09

Bij ons ook geen verschil in paard en pony.
Was ook niet fair geweest want mijn D-pony eet en schijt evenveel als de buur KWPN'er. Heb ik dan zo'n geval apart?
Regio randstad trouwens.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:15

Ik start binnenkort een stal op. Ik ga geen (of zeer weinig) verschil maken tussen een paard of pony.
waarom? Het grootste deel is service en kale stal, ik zet ze nog steeds buiten, mest uit, mest de paddock ect ect.
Verschil in vlas is niet veel (zelfde box) verschil in hooi zal er zijn maar dit is geen 100 euro.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:18

Ik schrik niet meer van prijzen hoor..

In Wanssum(limburg) betaalde ik voor mijn C pony 315 euro per maand.
All inclusive. :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:21

Hier wel verschil, 185 pony stal en 235 paarden stal :j

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 12:34

Jeetje wat een prijzen :oo ik heb op een stal gestaan daar betaalde ik 210 euro incl stro, hooi, mesten, voeren en het voer zelf, weidegang, binnen en buiten zetten. ev.t dekens wisselen en ene all weather tuft rijbak. Dit was voor een kwpner van 1.80 cm

nu staan ze thuis maar mijn shetter eet minder, maakt er een kleinere bende van dan mijn reus.

prijsverschillen zou ik wel waarderen als ik op een pension stal zou staan met deze 2

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 22:05

Ben het aan kant met je eens. In het gooi schrik je vaak van de prijzen, maar dit is voor zowel de klant als het bedrijf. En het scheelt qua kosten voor het bedrijf bijna niks of het nou een pony of een paard is.

Zelf hebben wij een stuk wat we huren, we hebben hier onze eigen paarden 24/7 buiten staan op paddocks met weidegang. We hebben ook een paar pensionpaarden erbij staan en verdelen onderling de voerbeurten.

We zaten eerst op 110 euro voor een c/d pony en voor een e pony/klein paard op 120 en voor een paard op 135. Jammer genoeg is gooi eenmaal heel duur met alles. We hebben hierdoor de prijzen al paar keer wat omhoog gedaan en zullen misschien weer omhoog moeten. We zitten nu op de 140 voor een pony en 155 voor een paard, maar ben bang dat we binnenkort weer omhoog moeten. We zijn spelen nu soms quitte maar meestal hebben we toch kosten eraan.

Gr Michelle

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 07:50

joyce B schreef:
Ninx schreef:

Ik doe nu alles zelf.... en dan voer ik ook nog onbeperkt, en bespaar in principe nergens op... Maar zelfs met overdrijven kom ik gewoon nooit aan zo'n bedrag....

Maar....
1. je huurt een wei toch? Huren van wei is vaak vele malen goedkoper dan kopen, zeker een locatie met alle voorzieningen en dure gebouwen. Je moet zowel rente als aflossing betalen.
2. geen belastingen die je af moet dragen (21% btw + de inkomsten belastingen, + de gemeentelijke belastingen/heffingen inclusief onroerend goed belasting, + de waterschapslasten...)
3. geen aanleg en onderhoudskosten speciale voorziwningen en bak, bij 24/7 buiten geen strooiselkosten.
4. geen kosten voor arbeid/personeel + alle werkgeverslasten.

Hier vaak wel verschil pony/paard. Meestal zo 10 tot 25 euro verschil mede afhankelijk van stokmaat pony. Shetlander is meestal beduidend goedkoper.
Maar komst ook steeds meer voor dat het bijna niets tot niets uitmaakt.

Ik maak ook geen verschil in stalprijs: de basiskosten blijven hoe dan ook gelijk. Met name punt 2, de belastingen, maken geen verschil (of je moet het allemaal zwart doen zoals vele hobby-pensionstallen).
In Nederland moet je denk ik minimaal € 240,-/mnd rekenen, ongeacht het seizoen, anders verdien je er niets aan (er van uit gaande dat je het bedrijfsmatig doet en aan alle regels voldoet). Er zit wel wat verschil in regio maar daar zijn de grondprijzen, salaris, gemeentelijke belastingen, etc. ook naar. In Friesland bv is het levensonderhoud in het algemeen goedkoper dan bv in Zuid Holland.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:05

Ook ik kom uit het gooi en ken genoeg stallen waar wel onderscheid wordt gemaakt.
Bij ons op stal ook, ik vind dit wel zo netjes!
Net wat je zegt, een Shetlander poept toch net iets minder eet iets minder etc. Dan een groot paard. :j

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:08

Ninx schreef:
kiki1976 schreef:
Bij ons op stal is er geen verschil tussen paarden en pony's, alleen shets zijn goedkoper.
Betalen € 160.- p/mnd incl. hooi, stro. Binnen en buiten zetten.
Excl. biks (zelf klaarzetten maar word wel 2x daags gegeven).
Zelf mesten.

Sodeju, goede prijs! Welk landsdeel?

Dit is ook ongeveer onze stallingprijs :) wij zitten in het gooi.
Wij hebben 150 incl onbeperkt hooi zaagsel wel zelf mesten en binnen buiten zetten.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:29

Ik had mijn verzorgpony aan huis staan. Puur omdat ze dan veel meer ruimte had. Inmiddels is ze verkocht. Ze had de beschikking over 24/7 weiland met een schuilstal, onbeperkt hooi, water en kreeg af en toe een handje bix. Stro kreeg ik altijd gratis. Wij hooiden zelf en moesten voor het persen €1,- per pak betalen. Volgens mij kostte het voer €8 ongeveer. Precies weet ik het niet, want het is alweer 3/4 jaar geleden dat ze wegging. Wat het water kost weet ik niet, dat neem ik nu even niet mee. En dan bepaalde de eigenaar nog de kosten voor hoefsmid, wormenkuren,entingen, dierenarts enz.
Ik zie dat ik stroom nog vergeten ben, daar weet ik de kosten ook niet van. Wij hoefden niks aan te passen om haar bij ons te stallen.

Dus per maand waren we ongeveer €30 kwijt.

Ze is niks te kort gekomen. Ze is voller de winter uit gekomen dan in gekomen.

Edit: Schrijffout gecorrigeerd

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 08:49

Bij ons ook geen onderscheid. De pony van mn vriendin is een a-pony (shet) terwijl er ook D/E paarden staan voor hetzelfde geld.