Poep ruimen, doe jij het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:05

Punt schreef:
Leuk, daar ben ik ook begonnen! Ben alleen na een jaar naar de hoef overgestapt maar toen had manege groot van die sta-plaatsen (stans?) als stallen dat ik zielig vond :P dat is trouwens alweer 8 jaar geleden.

Ik begon 9 jaar geleden op manege Groot, na 5 jaar ben ik gestopt(kreeg een eigen pony, staat nu nog steeds naast m'n huis, inmiddels 21 <3 ). Nu, na 4 jaar onwijs gemis van de manege, ben ik weer gestart. Ongeveer een jaar geleden stapte ik opnieuw de manege binnen. Ze hebben de eerste helft van de stands veranderd in echte stallen. De andere helft wilt niet lukken(ze krijgen geen vergunning voor extra ruimte van de gemeente, maar ze willen het dus wel!). Nu ik van de zaterdagmiddag(echte kinderles, spelletjes enzovoort) overgestapt ben naar de donderdagavond(echte dressuurles, mensen met ambitie voor deze sport, net als ik) merk ik dat ik beter ga rijden en beter nadenk voordat ik iets doe op mijn paard. Ik snap volkomen dat jij het zielig vind dat ze in stands staan, maar inmiddels is er zoveel veranderd! Rij je nu nog steeds bij de Hoef of ben je overgestapt?

capopjekop

Re: Poep ruimen, doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:06

In de winter niet, dan is het niet te doen vanwege de blub. Zodra het stuk is opgedroogd gaan we er met de maaier en sleep overheen en daarna ruim ik vrijwel dagelijks poep op. De stal wordt het hele jaar door uitgemest.

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:08

Bij ons iedere dag 2x ! Zolang je het bijhoudt is het goed te doen :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:10

Ja iedere dag. De paddock en de inloopstal dan :) weide word eens of twee keer per week gedaan omdat ze daar maar een paar uur per dag op staan. Wij gebben nauwelijks last van blub aangezien er een deel voorzien is van puin onder het zand waardoor het water snel weg loopt, een ander deel bestraat is en het laatste deel word binnenkort gedraineerd. Heerlijk! Is ook helemaal niet erg om te doen, kwartiertje ben je wel klaar.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:14

Mijn paard staat op een pensionstal en daar worden de weides nooit uitgemest. Als ik mijn eigen land zou hebben zou ik het wel doen, minimaal 3x per week ivm wormbestrijding.

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:16

Ik doe het 1x per maand nooit geen last van want ze mesten vooral in de kleine bak en in de kleine wei en in de rijbak doen ze het bijna niet. Maar 1x per maand ga ik met de kruiwagen de bakken en weien af om op te ruimen.

xxLoulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:17

ja, zowel in de wei als in de paddock.
Als je het regelmatig doet is het niet zo veel werk :)

tremjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:18

ja, meestal wel. maar ik doe het meestal zelf niet, omdat ik een verzorgpaard heb.

jeromyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:20

wij halen bij ons op stal 2x per dag de stront uit de wei en de stal 's ochtends en 's avonds

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:21

Ik schep ook dagelijks de mest uit de paddock of het weiland. Op vakantie hebben ze iets meer de ruimte, dan doe ik het om de dag.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:22

stal word super strak bijgehouden, uit de stallen uit de paddocks en uit de rijbaan sterker nog, we ruimen het zelfs van de laan af tot aan de openbare weg. In de wei echter, laat ik het wel liggen. het is immers 3,5 hectare...zie mezelf al gaan met kruiwagentje

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:57

Hier elke dag. Heb er 4 en is elke dag een grote kruiwagen.
Zo hou ik het netjes en beperk ik de wormbesmetting

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:00

Ik mest elke dag uit, zowel de wei, stal als paddock.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:06

Hier ook niet. Als het te zot wordt, maaien en slepen we. Stal en paddock hou ik wel elke dag bij. Nu heb ik wel het voordeel dat de paddock als wc gebruikt wordt, en de stal en wei nauwelijks.
Brave knollies... :+

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:07

Ik haal elke dag alle hopen uit de wei.. Mijn pony heeft een redelijk grote wei, hij krijgt het in een paar maanden tijd niet eens kaal gegeten maar de hopen zie je wel echt duidelijk liggen en heb niet het idee dat dat verdwijnt. Jammer genoeg! Haha :')

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:08

Bij ons boxen om de dag, paddock/weiland wel als het even kan elke dag :)

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:19

Ik huur een halve hectare land en die is verdeeld in 3 stukken, elke dag haal ik de mest er uit het hele jaar door. Nadat de paarden verweid zijn naar een ander stuk maai ik het na met de zitmaaier.
Heb er 3 lopen en het is best goed bij te houden. Gras ziet er super uit en de paarden ook.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:21

Mi_Amore schreef:
Elke dag 2x :)
Ik word er vervelend van als het een keertje blijft liggen :+

Inderdaad, ik ook :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:23

Ik doe het ook
Alleen dit jaar niet gedaan in zwangerschap/baby en mijn verzorgster deed alleen onze verharde paddock. (Die grenst aan de wei) Van de eigenaren van de boerderij hoeft het ook niet, ik vind het zelf wel fijner voor de paarden om te doen ivm grondwater/wormen/gras/vliegen .
Mijn paard staat met drie kleine ponys van de boerderij zelf en ik ben de enige die opruimt. Is 1 kruiwagen dus ik vind het best

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:24

Wij ruimen elke dag mest.

Beetje gekke vraag misschien; maar hoeveel mest (in kruiwagen gerekend) halen jullie er per pony (ter grootte van ijslander) per dag uit het land?

Laatst namelijk een discussie met iemand over wat een normale hoeveelheid mest zou zijn.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:25

stal en paddock dagelijks maar land niet. De boer sleept om de zoveel tijd het land als onze paarden dan weer naar een ander stuk land gaan

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:27

shetjeIris schreef:
Wij ruimen elke dag mest.

Beetje gekke vraag misschien; maar hoeveel mest (in kruiwagen gerekend) halen jullie er per pony (ter grootte van ijslander) per dag uit het land?

Laatst namelijk een discussie met iemand over wat een normale hoeveelheid mest zou zijn.

Ik heb een grote D/E pony, en daar haal ik 1 KLEINE kruiwagen mest van uit. Hij staat op vol gras en krijgt hele kilo's slobber geweekt met water elke dag.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:29

Een paard poept zo'n 6x per dag, dus dat kan wel kloppen.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:30

Ik doe het nooit eigenlijk :=

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:31

Ik mest niet op de wei, 2x per jaar slepen doen wel wel en ze wisselen regelmatig van stuk