Wat zetten jullie in je paardenpaspoort per 1-1 a.s.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:46

Zou de slager nou echt gaan navragen over het paspoort als jij daar aankomt met je paard?
En niet elk paard is geregistreerd, dus als jij tegen de slager zegt dat hij geen paspoort heeft, wat dan?

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:48

alle paarden moeten nu geregristreerd en gechipt worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:52

Offtopic,
Ik wacht met alle plezier op de paardenbelasting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 20:54

Ethelate schreef:
Zou de slager nou echt gaan navragen over het paspoort als jij daar aankomt met je paard?
En niet elk paard is geregistreerd, dus als jij tegen de slager zegt dat hij geen paspoort heeft, wat dan?

het word per januarie verplicht om je paard te chippen en een paspoort te hebben en zal dus geregistreerd worden/zijn
als je dat niet doet loop je kans op een boete als er gecontroleert word(op wedstrijd, keuring , bij vervoer)

in het paspoort moet je ook vermelden ofdat het dier wel of niet voor de menselijke consumptie is
zet je erbij van wel , dan mag het dier bepaalde medicijnen niet toegedient krijgen omdat het dier dna niet meer geschikt is voor de consumptie

zet je erbij van niet dan zal je paard die bepaalde medicijnen wel toegedient mogen krijgen

bij de slager zal dus vanaf komend jaar de paspoorten ook gecontroleert gaan worden

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:07

Ik heb vandaag eens het stamboek (NWPCS) gebeld. Ik heb dus bij al mijn welsh pony's paspoorten, een deel engels en een deel Nederlands.
Als ik ze nu laat chippen moet ik dus de paspoorten en papieren opsturen.
Wil ik best doen hoor, maar toen ik vroeg wat ik in de tussentijd met de pony's moest doen (paspoorten zullen met het werktempo van het NWPCS en de verwachtte chip-drukte niet binnen enkele dagen terug zijn) was het even stil.
Ik wil straks gewoon met mijn pony's kunnen reizen, in NL en ook naar het buitenland.
Ik zit er dus niet op te wachten alle papieren straks weer een tijd (lees maanden) kwijt te zijn. Door dat soort geintjes heb ik o.a. al dat basisentingen niet geregistreerd zijn, paspoort lag op het stamboekkantoor...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:15

MarijeR schreef:
Ik heb vandaag eens het stamboek (NWPCS) gebeld. Ik heb dus bij al mijn welsh pony's paspoorten, een deel engels en een deel Nederlands.
Als ik ze nu laat chippen moet ik dus de paspoorten en papieren opsturen.
Wil ik best doen hoor, maar toen ik vroeg wat ik in de tussentijd met de pony's moest doen (paspoorten zullen met het werktempo van het NWPCS en de verwachtte chip-drukte niet binnen enkele dagen terug zijn) was het even stil.
Ik wil straks gewoon met mijn pony's kunnen reizen, in NL en ook naar het buitenland.
Ik zit er dus niet op te wachten alle papieren straks weer een tijd (lees maanden) kwijt te zijn. Door dat soort geintjes heb ik o.a. al dat basisentingen niet geregistreerd zijn, paspoort lag op het stamboekkantoor...

Idd, dat stamboek is niet snel. Ik heb Taran laten chippen, en hij heeft nu een paspoort van het Welsh stamboek. Was nog goedkoper ook als van de NHS. Maar duurde wel langer. Ik moest de papieren toch opsturen, vanwege overschrijving. Het duurde alleen wel 2 maanden voor ik alles terug had. Overigens alles wel netjes terug gehad hoor. En had het toch niet nodig.

Overigens dat alle paarden gechipt moesten worden wist ik nog niet. Ik lees dan ook alleen de Bit, en een Welsh blaadje. Hoe doen ze dat dan met veulens? Vanaf welke leeftijd chippen?

En dan weer ontopic. In het paspoort aangeven wel of niet geschikt voor menselijke consumptie. Ik wil graag dat mijn pony alle medicijnen krijgt die nodig zijn. Maar ik heb wel gezegd dat als ik moet kiezen, ik hem liever naar de slacht breng dan een spuitje. Het lijkt me logisch dat je altijd nog om kan zetten, mocht het nodig zijn. Want anders zal ik toch kiezen dat hij niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden.
Overigens ook hier hoor ik alleen maar wat over omdat ik op Bokt zit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:18

Die van mij gaan wel te boek als 'geschikt voor menselijke consumptie'
Ik ben trouwens wel benieuwd of verzekeringen dat niet gaan eisen Verward

Mocht een van mijn paarden medicatie nodig hebben die niet toegestaan is voor 'slachtpaarden' dan zie ik dat dan wel weer...
Ik denk trouwens dat het aantal middelen dat een slachtpaard echt niet binnen mag hebben gekregen niet zo heel groot is Volgens mij is er voor heel veel middelen nog steeds een wachttijd mogelijk Verward

Ik snap niet waarom ze niet gewoon van alle paarden de medicatie bij laten houden Verward Dan heb je dat gezeur van 'dan heeft mijn dierenarts zeker per ongeluk een medicijn met een stofje van de dopinglijst gegeven' ook niet meer Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:20

Bij het welsh stamboek willen ze idd alle veulens volgend jaar chippen.
Ze weten alleen nog niet hoe...
Vanuit het stamboek is er nog niemand die dat mag doen en ze zijn er ook nog niet uit of ze de veulencontroleurs die cursus laten doen.
Tegen mij zei ze dat ik mijn eigen DA maar moest vragen...

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:26

Dyonne schreef:
Het lijkt me logisch dat je altijd nog om kan zetten, mocht het nodig zijn. Want anders zal ik toch kiezen dat hij niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden.

Op de site van pve staat:
Mag ik de bestemming van mijn paard achteraf, bij voorbeeld bij verkoop nog wijzigen?

De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:50

Wat ben ik blij met Bokt!!!!!!
Ten eerste kwam ik enkele dagen geleden door Bokt op dit nieuwe gegeven!!
Daarna ging ik de P en S en de IDS goed lezen en stond er idd wat over in, maar geheel onduidelijk.na de genoemde website goed te hebben bestudeerd, heb ik mezelf ZEER ZEER druk gemaakt over deze nieuwe wet!!!
Biepmiep bedankt voor t openen van t topic ( voor mij) waar een slotje op is gekomen, omdat er al een ander topic over was gestart.
Ik ben ZEER gelukkig dat velen van jullie hier over na denken, en geen domme antwoorden geven!
Fitzroy, verstandige praat!

Bokkers: als het straks echt allemaal zo gaat vul dan in : WEL voor menselijke consumptie bestemd!!!
Dat kun je nl altijd veranderen in NIET.
Andersom schijnt onherroepelijk te zijn!

Dit betekent dat de hele paardenhandel stagneert.

Dat de verzekerings premies straks niet te betalen meer zijn.

Dat je paardje onverhandelbaar wordt als het ouder en versleten is, omdat de laatste eigenaar komt te zitten met de kosten vooor euthenasie oa..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:53

niet geschikt voor menselijke consumptie betekent niet dat een paard niet geslacht kan worden hoor,
kan altijd nog het hondevoer in bij wijze van

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:55

Ik raas nog heel even door:

Ik vind het BELACHELIJK
dat ik als eigenaar van een paard, waarmee ik niet meer wil dan af en toe in het bos rijden, wordt VERPLICHT om hem te laten chippen en een paspoort aan moet vragen!!!En dan ook nog zo een vraag moet beantwoorden!!!!
Allemaal alleen maar voor de belastingdienst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 21:57

Maar waarom is het voor een wedstrijdruiter niet belachelijk en voor een recreant wel?
Sorry dat verschil zie ik niet.
Ze gaan allemaal een keer dood.

Maar ik vind gewoon dat ze elk medicijn moeten regristreren, wel paard ook.

Maar wat ik me nu bedenk, zou er door zoiets nu niet veel via de zwarte markt gedaan worden en paard nog veel meer troep toegedient krijgen als nu?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:00

draumpje schreef:
niet geschikt voor menselijke consumptie betekent niet dat een paard niet geslacht kan worden hoor,
kan altijd nog het hondevoer in bij wijze van

Nee Draum, dat schijnt dus niet meer te kunnen.

Bokkers, vinden jullie ook niet, dat dit ineens plotsklaps, zonder vrijwel enige waarschuwing van te voren, mede wordt gedeeld?
Dit KAN toch niet?

Vandaag of morgen moeten onze paarden ook ineens worden opgeruimd omdat er zogenaamd een ziekte onder is, net als bij de kippen, de varkens en de koeien.
Allemaal economisch beleid.
Een beleid wat ik overigens niet begrijp.
Laten we onze krachten bundelen!!!

Shetlanders en Welshes zijn er door deze nieuwe maatregel binnekort niet zo veel meer te vinden!!!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:02

runningkawa schreef:

Dat vind ik dus ook. Krijg je die toestanden met 'dat heeft mijn veearts vast erin gestopt, ik gebruik geen doping' ook niet meer Knipoog Paspoort open zegt genoeg Haha!

Citaat:
Maar wat ik me nu bedenk, zou er door zoiets nu niet veel via de zwarte markt gedaan worden en paard nog veel meer troep toegedient krijgen als nu?

Absoluut, alleen daar wil de regering(?) nog niet aan denken. Struisvogelpolitiek kun je dat noemen. Dat gaat over een paar jaar heel veel problemen geven om aan te pakken of ze gaan het uiteindelijk maar gedogen Bloos
Illegale import uit andere landen is namelijk helemaal niet zo moeilijk Je moet het nu alleen niet van de Antillen halen Tong uitsteken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:02

Ik denk eerder dat er straks via de zwarte handel een hoop paarden en pony's naar het buitenland vertrekken op niet echt legale manieren.
Omdat ze in NL niet meer geslacht mogen worden en er in het buitenland waarschijnlijk veel minder streng gecontroleerd zal worden dan in dit burocratische landje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:03

Dat er idd nog bij Verdrietig

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:03

runningkawa schreef:
Maar waarom is het voor een wedstrijdruiter niet belachelijk en voor een recreant wel?
Sorry dat verschil zie ik niet.
Ze gaan allemaal een keer dood.

Kawa je hebt gelijk.
Alleen kan ik me nog IETS er bij voorstellen bij een wedstrijdruiter, behalve dan de opgave wel/niet bestemd voor menselijke consumptie.
Bij een wedstrijdruiter moeten vaker allerlei gegevens worden geregistreerd, en dan is een paspoort en chip misschien nog nuttig.

[/quote]
ja natuurlijk!!!!!! Boos!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:05

Natasha schreef:

Bokkers, vinden jullie ook niet, dat dit ineens plotsklaps, zonder vrijwel enige waarschuwing van te voren, mede wordt gedeeld?
Dit KAN toch niet?

Ik begin er al aan te wennen Bloos
Denk even aan de 10-puntenregeling, de wel/niet veranderende SGW-klasses en het wel/niet verplicht chippen drama van een paar jaar geleden(denk '99)...Toen kon ook niemand vertellen hoe het precies zat, maar het werd wsl wel snel verplicht Bloos

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:07

En wat dacht je van echte dierenmishandeling die je straks krijgt?
Een boer met een kromme pony laat hem tot nog toe slachten, dan krijgt hij er nog iets voor.
Straks moet ie de veearts laten komen, om dezelfde pony een duur spuitje te laten geven.Kost hem dus geld.
En daar houd een boer niet van, dus zal hij eerder geneigd zijn de pony dood te laten gaan/hongeren!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:11

gomir"]
[quote="Natasha schreef:

Dit KAN toch niet?

Ik begin er al aan te wennen Bloos
Denk even aan de 10-puntenregeling, de wel/niet veranderende SGW-klasses en het wel/niet verplicht chippen drama van een paar jaar geleden(denk '99)...Toen kon ook niemand vertellen hoe het precies zat, maar het werd wsl wel snel verplicht Bloos
[/quote]

Je hebt gelijk Gomir.
Tegen de Euro heeft ook vrijwel niemand geprotesteerd.
Als Den Haag morgen zegt: Nederlanders mogen niet meer op schoenen lopen
Dan doen de nederlanders dat gewoon niet meer..........

Scylla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:11

Aramat schreef:
De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet

Dus dan kan je je paard eigenlijk als beste opgeven als voor menselijk consumptie geschikt als k t goed begrijp??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:13

Ik denk dat die mensen al niet eens laten chippen en registreren Natasha... En dan moet je wel heel snel zijn met naar de slager brengen(vraag is nu wel hoog Knipoog )

Na 1 januari kan hij toch niet meer geslacht worden zonder paspoort

beautyfull_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:14

ik heb even geen zin om het hele toppic door te lezen Bloos
maar moet je dan per 1 januari zelf naar de dierenarts gaan en dit erin laten zetten,of hoe moet je dat doen?
Laatst bijgewerkt door beautyfull_mickey op 22-12-03 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 22:16

Dat lijkt me wel het verstandigste Scylla....Anders kan je paard verkopen als je dat wilt ook nog weleens problemen gaan geven Bloos

Ik ben wsl wat opstandiger aangelegd dan de gemiddelde Nederlander Natasha...Maar of die ene brief van mij nu wat uithaalt
En de studenten van tegenwoordig willen ook al niet meer protesteren Knipoog
(daar klagen ze iig heel hard over in alle universiteitsblaadjes Knipoog )