Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:36

Ik het ook niet over jouw buurt ;). Over die van Ts :)

jessdaniels

Re: Binnenbox of buitenbox..wat kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:01

Ik zou hem lekker in zijn binnenboxje laten staan!

TS, vergeet niet dat deze mensen jouw paard helemaal niet kennen en jíj blijft bepalen wat goed voor hem is en op wat voor een stal hij staat. Je bent helemaal geen slecht baasje voor hem, laat dat je niet aanpraten door mensen die je nog nooit gezien hebt ;)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:20

Binnenbox zou ik kiezen meer ruimte en meer sociaal contact.
En ts je hebt het beste met je paard voor hoor laat je niet gek maken. Hij komt tenminste buiten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 21:58

Ja "hij komt tenminste buiten" dus dan is het goed genoeg en laten we het maar zo? Omdat er paarden zijn die het slechter hebben? Rare gedachtengang.

Natuurlijk zal de TS het beste met haar paard voor hebben, maar dat betekent wel dat je altijd kritisch moet blijven kijken naar de situatie en kijkt waar er verbetering mogelijk is. In dit topic wordt duidelijk aangegeven dat een andere pensionstal wellicht een betere optie is. Het lijkt me juist goed dat de TS hierdoor aan het denken is gezet. Want vaak is er niemand anders in de omgeving die dit onderwerp aan durft te snijden. En dat vind ik een van de pluspunten van Bokt, ik heb al ontzettend veel geleerd van Bokt. :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:58

Ik zou hem in de grotere box laten staan. Meer oogcontact voor het paard en veel meer ruimte (25%).

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:11

In de binnenbox laten. Hij is ruimer en er is op sociaal gebied meer mogelijk.
Van de winter geen/minder gemiep met water dat bevriest.
Er zijn paarden die het veel slechter hebben!

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 08:22

Ik denk dat ik inderdaad dan maar blijf staan in de binnenbox. Was mijn gevoel ook al, maar toch blij dat ik het nog even op bokt heb gegooid. Enne....wat betreft de andere tips, alles is van harte welkom. Ik heb het afgelopen jaar echt al heel wat stallen bekeken, niet alleen dichtbij maar bv ook bij mijn schoonouders in omgeving rockanje. Het is zoals iemand al schreef, niet alleen maar de beslissing van het verplaatsen, maar het moet ook bij mijn paardje passen, bij mij, bij onze manier van rijden, in het schema passen van gezin en werk, binnen de financiën....noem maar op. Neville stalles stonden sowieso nog op mijn lijstje om te gaan kijken en dat ga ik zeker doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:23

Zo.. vind dat wel brutaal.
TS heeft het naar haar zin op de stal en vraagt alleen maar wat ze moet doen vwb box en gelijk wordt er aangegeven dat ze maar moet verhuizen omdat er weer zeikers zijn die vinden dat haar paard te weinig buiten komt.

Kom op zeg wat een geneuzel. Leven en laten leven is het toch.....

Ik zou dan de binnen box houden ruimer en idd sociaal beter.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:27

Je schrijft dat direct contact bij de buitenbox niet mogelijk is, maar als ze met hun hoofd naar buiten hangen dan zien ze elkaar toch? Ik vind zelf een buitenbox prettiger. Die van ons hangt altijd met haar hoofd naar buiten, heeft ook geen lichamelijk contact maar kan wel lekker gluren en ziet van alles op het erf. Ook voor de longen qia stof is een buitenbox beter.
Maak je trouwens niet druk, je paardje heeft het prima bij jou hoor!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:39

Tjonge jonge een simpele vraag van TS die weer zo uit zijn verband word gerukt.
TS trek je er niks van aan. Zo te lezen zorg je super voor je paard.

Ik zou voor de binnenbox gaan omdat die groter is. En meer contact met paarden.

Een buitenbox is ook niet alles hoor. Is in de zomer leuk maar in de winter veel kouder. Denk aan meer dekens nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:45

Niks tjonge jonge, het ene na het andere onderzoek wijst ons er tegenwoordig op hoe slecht het voor zowel de mentale als de fysieke gezondheid van het paard is, om in een box te staan. Het is niet oké dat mensen daar hun ogen voor sluiten, dat struisvogel gedrag moet eens ophouden.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:52

Ik zou inderdaad voor de binnenbox gaan, ook vanwege de grote en het contact met andere paarden.

Toch jammer dat zo'n topic gelijk een negatieve sfeer krijgt. Natuurlijk zou het ideaal zijn als het paard van TS meer naar buiten kon, maar stallen waar dat kan zijn meestal niet in overvloed. Hier tenminste niet. En ik ken, helaas, ook genoeg stallen hier waar de paarden helemaal niet buiten komen behalve als de eigenaar gaat rijden..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:06

Heb je wel eens overwogen om het geluk van je paard boven jou luxe te kiezen ? Binnenbak is je dus belangrijker dan het welzijn van je paard?
In een goede buitenbak kun je het jaar rond rijden. Lekker aankleden een gaan!

In Delft zijn genoeg stallen alleen zonder binnenbak. Dus geen stallen is echt onzin.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 09:16

@smurffie; volgens mij heb ik nergens gesproken over een binnenbak die belangrijk zou zijn voor mij. Ik heb ook nergens geschreven dat er geen stallen zijn die dit niet zouden hebben in de omgeving. Wat ik wel heb is een moeder met alzheimer die heel veel zorg nodig heeft en een gezinnetje met twee kindertjes en een baan. Al die dingen zijn ook van invloed op je keuze voor een stal of je dat nu wilt of niet. Natuurlijk kunnen we dan de discussie weer gaan voeren of ik dan wel een paard had moeten nemen en die discussie ga ik niet voeren. Ik heb mijn paardje al heel lang, hij is mijn alles, mijn ontspanning en mijn grote vriend.
Als ik had willen kiezen voor luxe had ik mijn moeder wel in een tehuis gestopt, een rijke vent getrouwd en een au pair genomen en ja....dan had mijn paardje op de allerduurste prachtigste stal gestaan die mogelijk was!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:20

Laat je niet gek maken TS. Je doet het prima met je paard.

Sta er boven. Volg jou gevoel. Zolang je paard goed in zijn vel zit is er niks mis.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 09:21

Was er even klaar mee. Zal me nu weer gedragen :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:26

HealthTIES schreef:
Delft; Heb al een hoop rond gekeken in de buurt, maar niet echt iets gevonden en als het ideaal is, is het tegelijkertijd ook onbetaalbaar. Begrijp me niet verkeerd...een paard houden is een dure hobby, maar ik wil echt niet meer dan € 375,- uitgeven. De stal van Kees Poot komt goed in de buurt, maar daar zijn de boxen weer kleiner en mis ik de binnenbak (paard is 1.70). Ben ook al bij de Groene Meer wezen kijken, maar dat is dus weer te ver weg.

Ik had het niet uit de lucht gegrepen hoor ;)
Als je paard lekker de hele dag buiten zou staan zou een box van 3x3 prima zijn.
Ik zeg nergens dat je je paard weg moet doen, enkel dat je je verantwoording voor hem moet nemen en zijn welzijn voor jou luxe moet plaatsen. Duur is vaak geen item als het gaat om paarden welzijn. Wel als het gaat om ruiterluxe.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 09:39

Ik mis een binnenbak, niet omdat ik dat zelf belangrijk vindt...maar omdat we in de winter minder naar buiten gaan als in de zomer. De buitenbakken zijn in de winter toch minder begaanbaar, de dagen zijn korter en het weer is wisselvalliger. Als ik dan verhuis naar een stal waar zijn box vele malen kleiner is dan dat hij nu heeft (de 3x2.50 box!) en ik in de winter minder kan rijden, staat hij in de winter weer veel meer op stal en dan schiet ik er nog niets mee op. Het gaat dus niet om ruiterluxe, maar de combinatie van factoren die de keuze voor een stal beinvloeden.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:27

@HealTIES, alleen jij weet wat het beste is voor je paard en zolang jij ziet dat je paard goed in zijn vel zit, is het goed. Weidegang is belangrijk, maar een ruime box en een fijne stal ook. Sommige Bokkers willen nog al eens tekeer gaan, maar sta daar maar gewoon boven.

SamCas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:05

het gaat er idd om wat jij wilt, en wat jij het beste voor je paard vind. ik moest zelf noodgedwongen verhuizen met mijn paard. aangezien ik ook een shetje heb en niet iedereen die op stal wilt hebben had ik niet veel keus en heb ik een aanbod gekregen voor een buitenstal ( dit was 1 grote stal, waar ikzelf een tussenstuk in heb gemaakt, ter afscheiding van mijn paard en shetje) mijn paard heeft altijd in een binnenstal gestaan en was bang dat hij dit niets zal vinden ( regen, kou enz) maar als ik nu smorgens bij hem kom om hem buiten te zetten staat hij rustig na buiten te kijken, en hinnikt hij vrolijk ( deed hij normaal nooit) hij ziet er erg tevreden uit met zijn buitenstal, dus ik zou zeker een buitenstal kiezen ( maar is jou keus :D )

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:05

Jammer dat mensen het zeiken vinden als er word gezegd dat deze stal niet zo geschikt is. Het is gewoon een feit dat paarden veel beweging nodig hebben en niet 19 uur in stal horen te staan, je paard staat liever in de wei met soortgenoten dan een lange buitenrit . En ja ts kent haar paard maar geen een paard is blij met zoveel op stal , het is niet voor niet dat ook tegenwoordig de topruiters hun paard op de wei zetten ( bv. de goedgekeurde hengst johnson van Hans Peter minderhoud en zo zijn er nog veel meer) en die komen er al veel uit en zware trainingen . 19 uur in je hokje stilstaan en alleen eten klinkt toch niet goed voor jezelf ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:15

Volgens mij werd er in eerste instantie gewoon heel vriendelijk gedaan en werden er andere stallen geopperd. Toen kwamen er mensen die het hadden over "die zeikerds die vinden dat blabla" en toen gingen die zeikerds (die tot toen vriendelijk deden) zich verdedigen.

Ts heeft aangegeven open te staan voor andere opties en andere stallen. Dus zullen we elkaar niet zo in de haren vliegen? Nergens voor nodig!

Ts ik had t al gevraag en ben eigenlijk wel benieuwd naar t antwoord, sta je momenteel op stal Smit?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:16

Die topruiters hun paarden staan over het algemeen ook geen 24/7 op de wei anders hoor. Onze merrie wordt er helemaal niet blijer en ook niet gezonder van om 24/7 buiten te staan. Daar zijn we maar mee op gehouden want ze werd er niet bepaald gezelliger en makkelijker van. Een paar uurtjes werkt voor haar gewoon beter. Laat iedereen dus zelf bepalen wat haalbaar is, en oordeel niet zo snel.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:17

Wie zegt dat ts haar paard 24/7 buiten moet zetten? Er is een verschil tussen 24/7 en 3 keer per week enkele uurtjes op de wei.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:18

Ik zou hem laten staan, in de binnenbox.