Hoe blind paard veilig naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe blind paard veilig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:03

Hmmja, het is inderdaad niet dat ik iets zoek waardoor hij naar buiten zou kunnen, hij heeft altijd buiten gelopen en weet waar hij wel & niet kan lopen (en waar het eten & drinken is). Dit gaat ook 99% van de tijd gewoon goed. Alleen die 1%, dan gaat het gewoon echt helemaal fout. Een paard dat ziet & door de draad uit gaat is al moeilijk, maar een blinde die dat doet .. wil het toch echt niet meer meemaken (op zo'n momenten werkt zijn gehoor trouwens ook niet, hij kent mijn stem ZO goed, hij reageert super op bepaalde commando's etc., maar op zo'n moment valt dat allemaal weg).

Ik zoek dus een oplossing waar hij in noodgeval gewoon tegen kan lopen, maar waar hij zich geen pijn aan doet en waar hij gewoon niet doorheen komt.. Als hij 'gestopt' wordt gaat hij ook altijd wel weer snel nadenken, en komt hij weer tot rust .. Maarja, moet hij wel gestopt worden, en dat doet een simpel draadje dus niet ;)

Verder loopt hij wel gewoon zonder ijzers dus op dat gebied geeft er niks problemen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:04

Dan lijken die hekken met schaduwdoek er voor mij een goede optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:05

Overigens heb je een pony en paarden uitvoering. De paarden is hoger (en duurder). Verder zijn ze in Duitsland een stuk voordeliger als hier in NL.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:08

In principe werkt die strook dan hetzelfde als een normaal hek, mits hij goed is geinstrueerd: een paniekerig paard kan natuurlijk altijd door het hek jagen, maar doorgaans gebeurd dat niet want dat is de afscheiding.. bij het hek moet je geen grind leggen, want dan krijg je hem er nooit in of uit (het is immers de afscheiding waar hij niet door mag, kun je hem beter ook niet leren dat dan anders wel mag. je zou daar met een draadje met een belletje of zo kunnen werken mits het een kleine doorgang is. sowieso is het handig om in iedere hoek een anders klinkend belletje oid neer te hangen zodat hij zich naar het geluid kan orienteren. geen harde bellen, daar wordt hij helemaal gek van aangezien zijn gehoor sowieso al sterker is dan die van een mens en zich nu nog beter zal hebben ontwikkeld. Een klein kattebelletje zou genoeg moeten zijn. ook een wei met een boom in het midden zou geweldig zijn, of je zou iets dergelijks in het midden kunnen zetten. echolokatie werkt dan optimaal.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:15

zimbabwe schreef:
In principe werkt die strook dan hetzelfde als een normaal hek, mits hij goed is geinstrueerd: een paniekerig paard kan natuurlijk altijd door het hek jagen, maar doorgaans gebeurd dat niet want dat is de afscheiding.. bij het hek moet je geen grind leggen, want dan krijg je hem er nooit in of uit (het is immers de afscheiding waar hij niet door mag, kun je hem beter ook niet leren dat dan anders wel mag. je zou daar met een draadje met een belletje of zo kunnen werken mits het een kleine doorgang is. sowieso is het handig om in iedere hoek een anders klinkend belletje oid neer te hangen zodat hij zich naar het geluid kan orienteren. geen harde bellen, daar wordt hij helemaal gek van aangezien zijn gehoor sowieso al sterker is dan die van een mens en zich nu nog beter zal hebben ontwikkeld. Een klein kattebelletje zou genoeg moeten zijn. ook een wei met een boom in het midden zou geweldig zijn, of je zou iets dergelijks in het midden kunnen zetten. echolokatie werkt dan optimaal.

Heb je persoonlijke ervaring met blinde paarden? Die belletjes zijn opzich een goed idee, maar in paniek lopen ze daar gewoon doorheen hoor :)

Wij hadden voor het blinde paard bij ons op de wei al deze dingen gedaan, belletjes, andere ondergrond, haag rond de omheining, omheining met planken ipv draad, blindegeleidenmaatje. Werkt prima zolang ze rustig zijn. Werkt bij [***] haar paard ook prima. Maar in paniek houdt het ze niet tegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:27

Ik weet niet of je een (grote/ruime) wei moet vergelijken met een veel kleinere paddock.
Het paard zal moeten leren om in paniek beter de veilige stal op zoeken dan in een wei op de vlucht te slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:30

DubbelDun schreef:
Overigens heb je een pony en paarden uitvoering. De paarden is hoger (en duurder). Verder zijn ze in Duitsland een stuk voordeliger als hier in NL.

Thanks, handig om te weten :)
Ik ga eens op onderzoek uit want alle reacties meegenomen en overdacht lijkt dit mij toch de meest veilige (en makkelijke) oplossing. Kan dan nog kijken of ik iets probeer met belletjes of ondergrond of dergelijke, als de hekken er maar staan voor als het toch mis gaat :Y) Heeft zo'n hek eigenlijk ook een bepaalde naam? Of hoe kan ik dat het beste opzoeken? :o

Die schaduwdoek .. daar trappen ze niet door? Of dat scheurt niet als er een slag op komt? Lijkt me niet zo heel stevig maar dat zal vast maar zo lijken :+

Sowieso zal het mbt eventuele paniek al anders zijn als we de paddock wat kleiner maken, dan heeft hij niet zoveel ruimte om snelheid te maken en zit hij al snel tegen het hek .. Wil dan wel proberen om hem te leren dat de schuilstal zijn veilige plek is, maar of dat voldoende gaat doordringen om in paniek hem dat nog te laten beseffen durf ik niet zeggen .. Maar wil er wel mee gaan werken, heb wel wat ideetjes :j ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:52

de belletjes zijn voor de orientatie, niet om ze binnen te houden, lol...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 19:55

Ik vraag me trouwens nog wat af ivm die belletjes .. Wanneer bellen die? Met de wind? Wat als er geen wind is? Dan beweegt dat toch helemaal niet? Of denk ik nu zo stom? :+

Voor de oriëntatie heeft hij trouwens niet persé belletjes nodig, kan hij prima zonder.. (tot het paniekmoment dan, maar dan gaan die ook niks meer doen denk ik).

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:05

Punt met paard in paniek zit hem in en primaire reactie van een paard dat een vluchtdier is..het paard gaat weg van de paniek in principe, schrikt hij iets van wat achter hem gebeurd, gaat hij naar voren, is er voor gevaar, zal hij zich om willen draaien,. Hij gaat dan voornamelijk op zicht naar de vrije ruimte en dat is nu net wat een blind paard mist...niet voor niets meerdere spreekwoorden die met blinde paniek een een blind paard te maken hebben. Ik vraag me dan ook af of een veilige afrastering voldoende gaat zijn, je zou willen dat het zicht in paniek wordt overgenomen door andere functies, waaronder het geheugen (goed weten waar een veilige plek is en hek staat) en tast/ gehoor. Onnodig om daarbij op te merken dat het veiliger is om een paard tegen een gladde, stevige band aan te laten lopen dan het prikkeldraad.. met een ander paard erbij zal het die volgen en op die vertrouwen wat een veilige vluchtweg is.

De belletjes hoeven ook niet continu te rinkelen, af en toe een impuls is prima voor de orientatie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:10

Klopt :j Wil ook wel met hem gaan werken dat hij bij schrik de schuilstal in duikt (kan hij daar tot rust komen) in de hoop te voorkomen dat hij ooit tegen hekken of whatever op moet lopen. Maar voor het geval hij dat op dat moment net even vergeet...

Dat laatste is heel mooi, als je een paard hebt wat andere paarden vertrouwt. En laat ik zijn verleden nu niet in handen hebben gehad, waardoor bij hem veel dingen in theorie veel mooier & idealer zijn dan in de praktijk .. jammer genoeg .. Had het ook allemaal liever anders gezien ;)

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:14

Dat is altijd sabine...idealiter was hij gewoon nooit blind geworden ;) Je moet maar gewoon het beste ervan maken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:34

Dat zeker :j En dat beste proberen we ook :j
Het is alleen soms moeilijk afwegen wat we wel & niet gaan proberen, wil toch de risico's zoveel mogelijk beperken ;)

Stomme is dat iedereen altijd als ideale oplossing "een maatje" ziet, maar dat is voor dit paard jammer genoeg niet zo. En dat is dan niet omdat ik dat niet wil proberen (hij heeft trouwens samen gelopen), maar gewoon omdat het geen paardenpaard is en dus de kans dat het lukt zo klein is dat het voor mij het proberen niet waard is.. -O-

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:37

Maar is de paniek geralateerd aan de handicap? Of is het een paardje wat ook met zicht last van blinde paniek heeft. Ik ken wel paarden die in paniek ook overal doorheen gaan. Mijn blinde vriend "bevroor" als er wat was.
Voor honden met angstaanvallen word wel eens een drukpak gebruikt. Die zijn er ook voor paarden. Is misschien een hele andere manier van het probleem te benaderen maar kan ook werken.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 14-09-14 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:38

[***] schreef:
Dat zeker :j En dat beste proberen we ook :j
Het is alleen soms moeilijk afwegen wat we wel & niet gaan proberen, wil toch de risico's zoveel mogelijk beperken ;)

Stomme is dat iedereen altijd als ideale oplossing "een maatje" ziet, maar dat is voor dit paard jammer genoeg niet zo. En dat is dan niet omdat ik dat niet wil proberen (hij heeft trouwens samen gelopen), maar gewoon omdat het geen paardenpaard is en dus de kans dat het lukt zo klein is dat het voor mij het proberen niet waard is.. -O-

En dan nog is een maatje niet altijd de oplossing, ook niet bij een paardenpaard. Probleem bij "ons" blind paard was dat als de kudde schrok en aan de ren ging, alle paarden voor het hek remden, maar het blinde paard rende dan vrolijk door.

Ik heb eens ergens gelezen van een rusthuis dat blinde paarden juist bij elkaar zette, omdat je dan niet voor hebt dat een ziend paard aan de ren gaat, het blinde paard meetrekt in die paniek en dan met alle gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:43

Jennyj01 schreef:
Maar is de paniek geralateerd aan de handicap? Of is het een paardje wat ook met zicht last van blinde paniek heeft. Ik ken wel paarden die in paniek ook overal doorheen gaan. Mijn blinde vriend "bevroor" als er wat was.
Voor honden met angstaanvallen word wel eens een drukpak gebruikt. Die zijn er ook voor paarden. Is misschien een hele andere manier van het probleem te benaderen maar kan ook werken.

Probleem is dat ik het niet weet .. Ben er nooit bij geweest.
Normaal is hij ook een bevriezer :j Dus daarom vind ik het zo gek .. Meestal blijft hij gewoon stokstijf staan (gespannen) en moet hij even alles kunnen overdenken zeg maar en dan ontspant hij weer. Maar wat er in die situaties gebeurt is weet ik niet .. Of ja, hetgeen ik weet: 1x stond de hoefsmid bij hem en die had de stroomdraad van de poort vast, liet deze op de grond hangen en dus tikte dat en ja, hij heeft schrik van stroom + een panische angst voor de hoefsmid (die kwam voor mijn andere pony en wilde goed doen door die alvast even uit de paddock te halen) dus 1+ 1 = 2 en hij is gewoon in 1 rechte lijn de andere kant op gelopen .. Waarschijnlijk was hij al gespannen door die hoefsmid (freeze-modus, maar moet je maar net herkennen) en was die draad de druppel .. En de andere keer is hij door een reden (die we niet weten) in de paddock van de andere belandt (door de stroomdraad) en besefte dat hij daar niet moest zijn (andere pony is niet altijd zo lief tegen hem), heeft zich omgedraaid en is gewoon de andere kant uit gelopen, alleen spijtig genoeg net wat te ver.. ;)

Maarja, was er nooit echt bij (bij de hoefsmid kwam ik net aan toen hij het veld op ging, vandaar dat ik weet dat hij in paniek ook niet meer hoort), dus wat het juist allemaal is geweest heb ik maar het raden naar..

Drukpak? Moet ik eens opzoeken..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:51

Schaduwdoek is heel stevig en gaat jaren mee. Hout of rubber is natuurlijk nog beter, maar dat is meteen een stuk duurder. Natuurlijk ook wel duurzamer.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:52

http://www.hidez.nl

De psychologie erachter moet je even zoeken. Ik weet dat het bij honden met paniekaanvallen wordt gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 20:55

Ik zie niet meteen hoe dat zou helpen? :o Als airbag ofzo? :+
Lijkt me toch niet zo handig (en de bedoeling) om dat "constant" aan te doen ..

@ DubbelDun : merci :) Had net ook een pb gestuurd :+ Niet omdat ik ongeduldig was ofzo hoor :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:00

Het idee erachter is dat ze zich minder kwetsbaar voelen en dus geen paniek krijgen. Ben even op zoek naar het hondenartikel. Maar die kan ik zo snel niet vinden. Zoek nog even door voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:03

Dank je, artikel wil ik wel eens lezen als je dat moest vinden :j Vond via google niet meteen wat (maar moet misschien in het engels ofzo?)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:05

Ik zoek me suf. Vond het toen zo interessant omdat mijn hond soms wat angstig kan zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:07

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:13

Jammer genoeg "denkt" een paard in paniek niet meer, maar "reageert" enkel nog op de situatie.
Dus in de hekken lopen zal een probleem blijven voor hem denk ik.
Op het moment dat hij in paniekreactie vertrekt weet hij waarschijnlijk ook niet waar hij is ten opzichte van de hekken.
Je kan ze wel zo veilig mogelijk maken.
De voordeligste en veiligste optie is denk ik toch de combinatie met de Amerikaanse hekken en het schaduwdoek. En dan het schaduwdoek aan de kant bevestigen waar het paard komt te lopen, zodat het nergens met de hoeven tussen kan komen.
Mogelijk loopt hij toch nog eens een lichte verwonding op als hij in paniek geraakt, maar je kan het ergste wel voorkomen op die manier denk ik.
Transportbanden tegen de hekken bevestigen is ook nog een optie, maar die zijn enorm zwaar om te hanteren en ook een stuk duurder dan schaduwdoek.
Normaal moet je de hekken wel kunnen huren, dan kan je het eens testen of het werkt voor hem.

Er zijn ook van die banden om honden binnen een onzichtbare omheining te houden.
Werken met een waarschuwingssignaal en daarna eventueel een correctie met stroom.
Je kan ze zelf (duurdere modellen) instellen en dus kiezen voor enkel een signaal als hij dicht bij de hekken komt.
Dat werkt natuurlijk enkel als hij niet in paniek is, en is dan ook weer een hele investering.
Je moet draad aanbrengen ondergronds rondom het gebied dat je wil afzetten en ook de band en zender kosten wel wat.

Zelf hadden we ons blinde shetje gelinkt aan een andere shet met belletje.
Ging prima.
Ze rende voordat ze blind was wel nooit in de omheining bij paniek, eerder naar de poort waar de uitgang was of wat rond rennen.
Dat deed ze ook toen ze blind was, maar dan rende ze achter het belletje (haar partner dus) aan.
Ze vertrouwde die (rare woordspeling) blindelings.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:19

ik zal zelf niet graag een 'vast' hek nemen (harmonica, americaans) simpelweg omdat als hij in paniek raakt en daar doorheen rent de verwondingen waarschijnlijk niet te overzien zijn.
maar ik snap best dat je niet wilt dat je paard ergens doorheen schiet, lastig....

ik zat zelf inderdaad ook aan die beobanden te denken, die lijken mij heel stevig en veren toch wel mee..

http://www.horsefriend.nl/customer/plugins/webshop/uploadedfiles/artikel_595.jpg

dan heb je dit idee, en je kan er ook voor kiezen om bovenin nog een balk te bevestigen..

-ik zag net pas in een van de eerste posts dat je ze snel vind breken, je hebt ze ook waar iets van draad in geweven zit (net als bij ductape) en dat maakt ze dus stevig. ik ben er zelf een keer met paard en al in gevlogen en paardlief werd terug gestuitert en er was niets aan de hand)
Laatst bijgewerkt door Muiz op 14-09-14 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt