Lease shetlandpony, reële prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:12

romyloverrr schreef:
Wat is een goed basis B/L/M?

Zij was officieel geklasseerd op B niveau, zie openingspost.
Maar bovenal makkelijk en braaf te rijden door een klein ruitertje

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:12

Als de verzorging hetgene is dat altijd bij rijden hoort neem ik aan dat dat ook hetgene is dat de leskinderen dien?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:14

apollootje schreef:
romyloverrr schreef:
Wat is een goed basis B/L/M?

Zij was officieel geklasseerd op B niveau, zie openingspost.
Maar bovenal makkelijk en braaf te rijden door een klein ruitertje

Ik vroeg het omdat ik net iemand M hoorde roepen.
B is inderdaad meer als de gemiddelde grasmaaier.
Maar B is ''gemiddeld'' voor een welsh A, waar die kinderen ook gewoon op kunnen rijden.

apollootje

Re: Lease shetlandpony, reële prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 19:15

Pff einde discussie! Dan gaan ze lekker op een Welsh A rijden :D

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:21

Ik denk zeker dat je wel geld kunt vragen aangezien de lessen erbij inzitten. Een bedrag van 50 à 60 euro per maand lijkt mij heel normaal. Maargoed het is denk ik al enorm lastig om een geschikt ruitertje te vinden met ouders die regelmatig mee willen en het kind ook kunnen begeleiden. Ik hoop dat je een leuk iemand gaat vinden!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:43

apollootje schreef:
Tja, wat is veel...
Een gemiddelde manegeles kost ook €10-€15 per les. Ben ik dan zo verschrikkelijk duur met mijn €12,50 voor een privélesje op een shet?

Het is hier een andere omgeving, maar de duurste manege (met privélessen tot een beginner zelfstandig kan stappen, draven, galloperen) is hier nog 'maar' 45 euro per maand. En de andere maneges 30 a 35 euro. Dus ja, ik vind 12.50 voor een les aan de hoge kant....

Maar waarom moeten ze meer betalen dan je lesklanten? Die zou je toch ook vaker kunnen laten komen in ruil voor klusjes? Dat vinden die meiden vast ook heel leuk ;)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 20:15

Natuurlijk kan dat ook :)
Maar dat zijn keuzes die je maakt.

Ik heb ook al een verzorgster die helpt met wat klusjes en extra beweging geven.
Mijn energie is ook een keertje op als het gaat om jeugd begeleiden, daarom kies ik nu voor een ruitertje erbij en niet nog een verzorger.

Ik heb ook zeker geen haast! Ooit komt er wel weer een leuk ruitertje op ons pad... en anders vermaakt de pony zich gelukkig ook goed genoeg met andere activiteiten.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:34

apollootje schreef:
Als ik het gemiddelde van de reacties neem, dan zit ik dus helemaal niet zo gek te denken :+

Volgens mij vergeet je dan bij je gemiddelde, alle mensen mee te rekenen die zeggen: "voor niks of een symbolisch bedrag". Je moet het helemaal zelf weten en het zou natuurlijk heel fijn voor je zijn als je een deel van je kosten vergoed krijgt. Maar ik zou het persoonlijk voor mijn kinderen niet doen. Op die leeftijd bestaat de les toch heel erg uit de basis. Dat zou ik net zo goed zelf kunnen doen en hier kun je een shetlander voor €50,- in de maand stallen met 24/7 weidegang, schuilstal en pal naast mooie ruiterpaden.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:35

romyloverrr schreef:
Ik vind ook 65 euro echt te veel.
Hier krijg ik veel meer voor helemaal NIETS!
Zelf vind ik 50 euro nog teveel.
Je mag blij zijn dat iemand die shet wilt rijden, ook omdat ze daarnaast ook nog moet poetsen ed.

Maargoed, met een beetje geduld vind je misschien een gek.

Ik vind het wel heel vreemd dat jij poetsen als een klus ziet.
Alsof dat zoiets zwaars is waardoor ze minder/geen geld mag vragen..

Ontopic.
Ik zou max €50,- pm vragen. Desnoods doe je om de week een privéles als je een kleinigheidje wilt overhouden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:36

CharlotteJay schreef:
als ik op mijn vorige manege een privelesje ging doen .. was ik toch snel over de 20 euro kwijt hoor ...

kleine kinderen hebben meestal een half uur les en die lessen zijn goedkoper, meer tussen de 7,50 en 10 euro per les. Daarbij vind ik het wel een verschil of je in een manege met binnenbak rijd of ergens buiten in weer en wind.

Begeleiding hoort er bij in mijn ogen als je anderen op je pony laat rijden.

Voor de shetlander zou je voor de lessen bijvoorbeeld 7,50 kunnen vragen voor een half uurtje priveles
Per maand zit je dan op ongeveer 35 euro, en dan daarnaast nog een keertje vrij rijden. Als je dan 2 kinderen zoekt, verdien je er wat extra aan en echt veel extra tijd ben je er niet aan kwijt.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:32

speurneusc schreef:
j1988 schreef:
Als ik bij maneges kijk dan betaal rond de 20 euro voor een losse les. Dat zou dan 80 euro per maand zijn voor elke week 1 uurtje les. Zelf opzadelen en dat is het dan wel een beetje. dus misschien iets in de trant van 100 euro per maand?

daar koop je als het mee zit 2 a 3 schetten per maand voor

En die zet je dan gewoon in je tuin.
En uiteraard hebben ze genoeg aan groentensoep *\o/*

romyloverrr schreef:
- veel vraag naar berijdstertjes
- erg weinig aanbod
- rijpaarden groei je niet uit en daar kun je mee verder, want u moet je altijd als het een beetje lekker gaat stoppen. shetlanders zijn niet echt pony's waarmee je verder kan.
- van een M of Z paard kun je meer leren als het ''hobbelen'' op een shetlander.

En gelukkig heeft iedereen een M of Z paard staan in de buurt dat ze kunnen bijrijden helemaal gratis en voor niks!
Sorry, maar het is niet omdat jij het geluk hebt om zo'n verzorgpaard te hebben, dat anderen dat ook hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:41

eens met Oliivia ^

Ik heb me even in het niveau vergist, andere paard van ts is M dus ik haalde de boel even door elkaar. Maar ik zou zelf voor een kind een goede basis willen neerzetten met ook de minder leuke kanten (als die er al zijn) van de verzorging. Een stalletje mesten, poetsen, zadelen. Moet allemaal kunnen! Ik hoop zeker dat ts een leuke verzorgster vind voor haar kleine poown

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:50

Jeetje wat zijn mensen hier gierig zeg! Een shet is ook gewoon een dier.. waarom zou ts hier geen bedrag voor mogen vragen? Schaf zelf maar eens een pony aan met toebehoren en hoefsmid dierenarts stalling les etc. Ik vind het door en door triest dat mensen hier gaan seiken dat ze teveel vraagt..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 00:07

xLeoniee schreef:
Jeetje wat zijn mensen hier gierig zeg! Een shet is ook gewoon een dier.. waarom zou ts hier geen bedrag voor mogen vragen? Schaf zelf maar eens een pony aan met toebehoren en hoefsmid dierenarts stalling les etc. Ik vind het door en door triest dat mensen hier gaan seiken dat ze teveel vraagt..

Tuurlijk is het niet veel in verhouding met wat een shetlander net zo goed als elk paard kost in onderhoudt maar het is wel veel geld ivm met waar je gemiddeld een shetlander voor kan bijrijden. Je gaat geen paard of pony leasen als er gelijkwaardige verzorg ponies zijn die gratis voor het oprapen liggen. Maar dat hangt wellicht ook erg van de regio af, als er weinig ander aanbod is denk ik dat 50 euro in de maand niet gek is dat kost een manege immers ook wel maar als er op iedere straathoek een gratis te rijden shet staat dan denk ik dat je het kan schudden.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 06:43

xLeoniee schreef:

Gierig? Nee, realistisch.

Zoals ik al eerder aangegeven heb, het verschilt per regio. Hier in de omgeving zijn de verzorgpaarden bijna altijd gratis. Les komt er overheen, maar kan je ook in de clubles / privéles met 2 of meer doen, waardoor de kosten te overzien zijn.

Les geven op de pony en daar geld voor vragen, ja, vind ik logisch (daargelaten of de prijs hoog of laag zou zijn)

Verzorgpony aanbieden en daar les mee krijgen, zou ik het blijven zoeken bij mijn eigen lesklanten, want de TS dus niet wil. Wat haar eigen keuze is, maar volgens mij zijn dat de klanten die best nog een keer willen komen met paps of mams (aan de kinderen zal het niet liggen :D ) Nu zoek je eigenlijk een nieuwe lesklant....

Maar nee, het is niet gierig, maar meestal hulp beide kanten op. Het paard / de pony wordt meer gereden, krijgt meer aandacht, de ruiter mag lekker tutten.

Als ik mijn stalgeld anders niet zou kunnen betalen zou het wat anders zijn, maar ik heb hier niet het idee dat dat ter sprake is. Er wordt al meer verdiend met de pony per maand dan dat stalling kost als ik tussen de regels door lees.... (maar dat is een aanname van mijn kant, wat ik aanneem door 'lesklanten' en '12,50' en 'per week' samen te lezen)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:22

TS, ik denk dat veel ouders het toch veel geld vinden, 65 euro in de maand. Daarnaast moeten ze 3 keer per week mee, dat is best een flinke verplichting die je dan als ouders aangaat.

Ik zou twee prijzen maken: 1 voor elke week les plus 5 euro erop, en 1 voor om de week les en 10 euro erop. Dan zou je voor 35 euro 2x les krijgen en elke week dus 3 keer mogen komen. De drempel is dan gewoon een stuk lager en wie weet willen ze vandaaruit wel doorgroeien naar elke week les.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:27

Ik vind, dat je niks kan vragen.
Je wil iemand die je paard bijrijd, die er mee bezig is en verzorgt. Omdat jij er geen tijd voor hebt.
Eigenlijk huur je iemand in daarvoor en zou het andersom moeten zijn, jij betaald hun. Maar omdat nu iedereen het normaal vind om te leasen is het andersom.
Ik zou niks voor je shetlander vragen, dit omdat je doelgroep te klein is en als een kindje zijn/haar verzorg pony zelf moeten betalen. Ze dit gewoon niet kunnen.
In ieder geval succes

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:36

In overleg is hier toch erg veel mogelijk! :)
Ik wil minimaal 2x per maand (liefst wekelijks) begeleiden bij mijn eigen pony, omdat ik graag wil dat zij wel op een vriendelijke verantwoorde manier gereden word.
Maar als er een enthousiaste ouder is met zelf ook de nodige ervaring dan kan hij/zij het kindje naast die 2x per maand les van mij wel prima zelf begeleiden, daardoor zou de vergoeding iets naar beneden kunnen. Allemaal opties, ik hoef er immers nog altijd niet rijk van te worden :+

Voor niets gaat de zon op, daar kan je niet een pony voor rijden. Bij een manege betalen mensen ook, dus waarom niet voor een lieve verzorgde pony met alle basis knopjes en goed passende bruikbare spullen?

Oke, een shet eet minder als een groot paard maar daarnaast kost zij ook elke maand een bak vol euro's en tijd voor verzorging.
Hooi, stro, vitaminebrok en natuurlijk moet haar stalletje betaald: water, stroom, onderhoud ed.
Ze gaat elke 9 weken naar de smid, krijgt jaarlijks haar enting en een tandencontrole, word netjes ontwormd ed.
Dan heeft zij natuurlijk al haar spulletjes, die ook onderhouden en optijd vervangen moeten.
Misschien houd ik mijn pony wel te luxe, maar ik vind dat zeker ook een shetje een schuilstal en voldoende verzorging verdiend :D

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:43

spotterick schreef:
Je wil iemand die je paard bijrijd, die er mee bezig is en verzorgt. Omdat jij er geen tijd voor hebt.
Eigenlijk huur je iemand in daarvoor en zou het andersom moeten zijn, jij betaald hun. Maar omdat nu iedereen het normaal vind om te leasen is het andersom.
Ik zou niks voor je shetlander vragen, dit omdat je doelgroep te klein is en als een kindje zijn/haar verzorg pony zelf moeten betalen. Ze dit gewoon niet kunnen.
In ieder geval succes

Ze doet het als mogelijkheid voor een kind. Niet omdat ze geen tijd heeft?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 09:48

Slina schreef:
spotterick schreef:
In ieder geval succes

Ze doet het als mogelijkheid voor een kind. Niet omdat ze geen tijd heeft?

Je bent me voor, ik wou net reageren op dit bericht.
Ik hoef inderdaad geen ruitertje omdat de pony anders niets doet. De pony loopt gemiddeld 2 lesjes per week, dus word sowieso al 'gereden'. Daarnaast komt er nog een verzorgster die wandelt of longeert en kan ik ook altijd nog met haar bezig.
Het lijkt mij gewoon erg leuk voor een klein jong ruitertje + dat ik het ook leuk vind als ik zo'n kleintje met een pony zie genieten.

Iemand zei:
Eigenlijk zoek je gewoon een nieuwe lesklant. Zo kan je het bekijken, maar zo zie ik het zelf niet.
Als ik een leuk lessend ruitertje had op dit moment die deze kans zag zitten, had ik het al lang aangeboden. Maar die heb ik niet. Inderdaad komt dit 9 van de 10 keer omdat de ouders het te druk vinden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 16:17

ik zou geen maand bedrag vragen maar bv aan de ouders vragen de hoefsmid (bekappen) te betalen of zoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:29

^ dat vind ik dus weer totaal los staan van het 'leasen'. Het aankomend ruitertje krijgt best veel en ook vrijheid, en de hoefsmid.. nee dat vind ik echt los staan. Daarbij krijg het ruitertje ook 2x per maand minstens les a 12,50.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:55

Les en dan gratis nog een keer komen om te oefenen en knuffelen klinkt voor ouders financieel aantrekkelijker (ze "mag" dan 2 x rijden voor de prijs van 1x) dan betalen voor een verzorgpony... Je kunt het dus beter anders brengen. Zorg dat je les goedkoper is dan een groepsles op de omliggende maneges. vaak zijn de kinderlessen goedkoper dan de lessen voor volwassenen. Ouders gaan gewoon rekenen. Als ze goedkoper uit zijn dan op de manege en er meer voor terug krijgen is het aantrekkelijker. Doe de privelesjes een half uur en dan desnoods twee kinderen gelijk na elkaar zodat het je niet meer tijd kost. de een kan dan voor de tijd poetsen en knuffelen en dw ander na die tijd. Door je les in te korten ( normaal bij priveles) verdien je toch je uurbedrag. Dan kunnen beide kinseren op een andere dag "gratis" rijden/oefenen en uitgebreid voor en na de tijd knuffelen.

Vaker per week zien ouders niet zitten als ze moeten halen en brengen en evt. erbij moeten blijven. Ouders moeten vaak werken, huishouden doen, klussen, hebben vaak meer dan 1 kind en dat andere kind wil ook op sport/hobby en ze hebben ook hun eigen hobby of sport die ze willen kunnen doen. Als de kinderen dus niet zelfstandig heen kunnen fietsen is vaker niet realistisch.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:49

joyce B schreef:
Les en dan gratis nog een keer komen om te oefenen en knuffelen klinkt voor ouders financieel aantrekkelijker (ze "mag" dan 2 x rijden voor de prijs van 1x) dan betalen voor een verzorgpony... Je kunt het dus beter anders brengen. Zorg dat je les goedkoper is dan een groepsles op de omliggende maneges. vaak zijn de kinderlessen goedkoper dan de lessen voor volwassenen. Ouders gaan gewoon rekenen. Als ze goedkoper uit zijn dan op de manege en er meer voor terug krijgen is het aantrekkelijker. Doe de privelesjes een half uur en dan desnoods twee kinderen gelijk na elkaar zodat het je niet meer tijd kost. de een kan dan voor de tijd poetsen en knuffelen en dw ander na die tijd. Door je les in te korten ( normaal bij priveles) verdien je toch je uurbedrag. Dan kunnen beide kinseren op een andere dag "gratis" rijden/oefenen en uitgebreid voor en na de tijd knuffelen.

Vaker per week zien ouders niet zitten als ze moeten halen en brengen en evt. erbij moeten blijven. Ouders moeten vaak werken, huishouden doen, klussen, hebben vaak meer dan 1 kind en dat andere kind wil ook op sport/hobby en ze hebben ook hun eigen hobby of sport die ze willen kunnen doen. Als de kinderen dus niet zelfstandig heen kunnen fietsen is vaker niet realistisch.

Goed idee +:)+ .

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:31

Wij vroegen €50 in de maand voor een e-pony ( m dressuur, l springen ) maar die gene mocht 7 dagen komen in de week en als eigen pony beschouwen. Ook gaf ik wel is les. Wij vroegen een bedrag omdat ze ook gebruikt maakte van de bak, stapmolen en de wasplaats. Ik zou in deze situatie €25 vragen, je hebt met jonge kinderen te maken waarvan de ouders moeten betalen en de pony is klein waardoor ze over een 'korte' tijd er al niet meer oppassen. Ik zou dat bedrag wat jij vraagt niet eens durven vragen.. €25 is een leuk gedrag omdat er lessen bijzitten .