24/7 buiten, paard gelukkig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:27

Je geeft zelf al aan dat je paard gelukkig lijkt. Dat is toch al heel wat. :)

Dat het in jouw eigen hoofd nog niet helemaal klikt, is iets wat bij jou ligt en niet bij je paard, en dat jij dus moet oplossen. Maar niet ten koste van het welzijn van je paard. :)
Onze ideëen over beschutting en 'lekker knus' zijn typisch menselijk en zitten heel diep geworteld in ons denken, maar passen eigenlijk absoluut niet bij vlucht- en kuddedieren zoals paarden.

Onze paarden staan nu al bijna 10 jaar 24/7 buiten, en dat is zó duidelijk de juiste beslissing geweest dat we ons nooit meer anders zouden kunnen voorstellen.
Wel met inloopstal overigens, maar denk maar niet dat ze daar bij regen in gaan! ;) Ze gebruiken hem vooral als WC. :D Als het regent gaan ze allemaal met hun kont in de wind staan.

Maar het kan best even wennen zijn hoor. Vooral mijn moeder lag de eerste winter ook regelmatig 's nachts wakker: slecht weer, oooh die arme paardjes... Maar toen ze zag hoe fijn de paarden het zelf vonden trok dat wel weg.

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:51

Nina_rex schreef:
Je geeft zelf al aan dat je paard gelukkig lijkt. Dat is toch al heel wat. :)

Dat het in jouw eigen hoofd nog niet helemaal klikt, is iets wat bij jou ligt en niet bij je paard, en dat jij dus moet oplossen. Maar niet ten koste van het welzijn van je paard. :)
Onze ideëen over beschutting en 'lekker knus' zijn typisch menselijk en zitten heel diep geworteld in ons denken, maar passen eigenlijk absoluut niet bij vlucht- en kuddedieren

Mee eens, paarden lopen het liefst buiten, ze vinden het niet fijn om opgesloten te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:58

Nou niet elk paard voelt zich goed bij 24/7 buiten, die van mij wou met slecht weer d'r stal niet uit, en als ze dan buiten stond en het begon slecht/koud weer te worden en je haalde haar niet uit de wei sprong ze er zelf wel uit om vervolgens d'r stal in te lopen.
Ik heb haar anderhalf jaar ergens gestald gehad waar ze 24/7 buiten stond, zomer is geen probleem maar herfst en winter, ik was in de veronderstelling dat ze het heerlijk zou vinden maar elke keer als ik aan kwam stond ze standaard bij het hek, ver weg bij de rest vd kudde te hinniken en drammen totdat ze eruit mocht.

Nu staat ze op een stal snachts binnen maar is hier al een aantal keer over het hek van 1.20 gesprongen als het slecht weer was en ze naar binnen wou, en nee dat ligt niet aan mij want als ik er niet ben doet ze het ook, vervolgens gaat ze braaf in d'r eigen stal staan, ook al moet ze alleen binnen staan.

Maar goed ts, als jij denkt dat je paard gelukkig is op dat plekje dan is het denk ik vooral voor jezelf een kwestie van wennen aan het idee denk ik, al kan ik mij voorstellen dat het vervelend is als je geen rijbak hebt, kan je niet in de buurt iets vinden waar je gebruik kan maken van iemand zijn bak?

Babootje

Re: 24/7 buiten, paard gelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 11:12

Als je er niet prettig bij voelt en je wilt toch nog kunnen rijden, is er dan geen tussenweg te vinden?
Ik stond ook eerst op een stal met alles erop en eraan, maar nu op een stal met in ieder geval een (zeer) goede buitenbak, stapmolen, paddock en weidegang, waar ze in ieder geval 4 a 5 uur lang per dag buiten kunnen.
Het scheelt financieel bijna de helft met mijn oude stal. Ideaal dus.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:30

Kirrr schreef:
Mijn paarden staan ook 24/24 7/7 buiten in een groep, maar ze maken toch wel enorm veel gebruik van de stallen. Hoewel er ook genoeg bomen (dus beschutting en schaduw) staan.
Bij slecht weer of te veel zon staan ze altijd zelf binnen..

Dus voor mij zou een schuilstal een must zijn, anders zou ik zelf geen rust vinden.
Hier in BE is dat nu zelfs een verplichting..

Voor zover ik het weet is dit in NL al langere tijd zo.
Toen onze inmiddels 8 jarige ruin zo'n 1/2 jaar oud was (al een tijdje geleden dus) moesten wij ook verplicht een schuilstal in zijn weiland neer zetten.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:35

Mijn merrie hoef ik niet meer in het hok te zetten, die word daar heel erg narrig van. De hengsten staan bij voorkeur 's nachts op stal en worden juist minder happy van 24-7 buiten. Is volkomen paard afhankelijk.

Ik zeg wennen, het is voor jou een grotere omschakeling van een hok waar ze droog staan en in een lekker dik bed stro met een eigen ruimte naar vrijheid voor je dier. Wij mensen hechten vaak meer waarde aan bepaalde zaken dan onze dieren

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:39

Woogy schreef:
Mijn merrie hoef ik niet meer in het hok te zetten, die word daar heel erg narrig van. De hengsten staan bij voorkeur 's nachts op stal en worden juist minder happy van 24-7 buiten. Is volkomen paard afhankelijk.

Ik zeg wennen, het is voor jou een grotere omschakeling van een hok waar ze droog staan en in een lekker dik bed stro met een eigen ruimte naar vrijheid voor je dier. Wij mensen hechten vaak meer waarde aan bepaalde zaken dan onze dieren

Precies dit.

Hier staat alles 24/7 buiten, wel met schuilstal. Nee ik lieg, de grote kudde staat al weken, maanden zonder schuilstal en die doen het prima. Pas als het écht koud word komen ze dichter bij de stallen maar nu staan ze nog fijn midden op het land. Een aantal van hun veranderde echt toen ze van stal naar 24/7 buiten gingen, merk het in het rijden, grondwerken dat de paarden veel vrolijker zijn. Ik was (ben) minder amused, geen mooie binnenpiste en geen grote overdekte poetsplaats met veel licht maar nee, geen enkel paard hier is blijer op stal dan op de wei.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:41

Ik vind wel dat een paard schuil mogelijkheden moet hebben. En dan misschien helemaal niet tegen regen, en het hoeft ook geen stal te zijn, maar wel een wind vrije hoek en mogelijkheden om schaduw op te zoeken. Anders is het helemaal niet natuurlijk, in het wild staan ook genoeg bomen etc.

En als ze ziek worden is het toch ook wel fijn als je hem ergens wel in een stal kan opsluiten.

Mijne (welshjes) staan ook 24/7 buiten met schuilstal en ze staan met warm weer nog wel op stal hoor. En hele harde wind en regen ook soms nog wel eens. Met vorst enzo juist weer helemaal niet dat vinden ze prachtig.

Overigens is het wel menselijk om aan een 'hok' te denken, wij zijn holdieren, paarden nu eenmaal niet. Opsluiten is aangeleerd gedrag en ik geloof best dat ze dat uiteindelijk als normaal gaan zien, zeker paarden houden nogal van routine, maar als ze zelf kunnen kiezen is altijd nog het beste.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:45

Weet je, het is heel paardafhankelijk. Ik zie hier weer heel duidelijk dat er heel stellig over eigen maniertjes word verteld. Dat is geen belediging overigens. Maar ik zou gewoon echt naar je eigen paard kijken. Is het paard vrolijk? Gedrag naar andere paarden, gedrag naar jou.. Hoe ziet het paard eruit? Denk aan hoe oogt de vacht, zit je paard goed op gewicht?

Ik kan mij goed voorstellen dat je paard minder in zijn bespiering is momenteel. Als jij aangeeft weinig te rijden en er geen bak of iets is om in te trainen.. Hoe erg is dat voor jou paard?

Kijk naar je paard en denk met je hoofd, niet met je eigen hart. Succes, ik vind dit ook altijd erg lastig..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:54

Ik vind de zin "in de natuur" die er vaak bijgehaald wordt, zo'n onzin. Paarden die vrij in de natuur leven zijn niet de luxe, gefokte paarden die wij hebben. Die zouden het geen jaar uithouden "in de natuur". Bovendien trekken zij rond op zoek naar voedsel en zoeken ook beschutting met hitte of slecht weer. En heel oud worden ze ook vaak niet. Als ze ziek en zwak zijn, worden ze gewoon opgegeten.
Ik kan me jouw gevoel dus heel goed voorstellen, zeker als het zo aanhoudend hoost zoals het de laatste jaren kan doen.
Een schuilstal is dan ideaal, ze kunnen zelf een keuze maken, dus als je de mogelijkheid krijgt zou ik zeker achter een schuilstal aan gaan. Een grote inloopstal is nog idealer, zou ik ook wel willen!

Kleine aanvulling; een kennis van mij had haar veulens in de opfok, in een natuurgebied. 1 kon ze ophalen met rainrot, nummer 2 is gevonden langs een fietspad, gespietst aan een boomstronk..... de derde herkende ze niet meer terug omdat hij totaal uitgemergeld was.....dat is dan wel weer de natuur.....
Laatst bijgewerkt door Margee op 04-09-14 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 16:57

Ik heb een mietje van een paard; ze staan tijdens de gehele voorjaar en zomerperiode op de wei maar komen straks weer bij de stal (ja, bij niet in). Zijn vriendje breekt de stal bijna af als je hem erin zet (als wij rijden, zetten wij de ander op stal), maar mijn pony? Die kom je elke ochtend vrijwillig tegen in de stal :+ hij kan overal heen, maar staat het liefst lekker in de stal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:01

Ik vind het ook vervelend dat men maar zegt dat alle paarden gelukkiger zijn als ze 24/7 buiten kunnen lopen. Ik heb mijn verhaal al verteld, maar die van ons staan na een half jaar nog steeds graag in de stallen. Er zijn 2 stallen en 7 van de 10 keer dat we aankomen staan ze in de stallen. Met name de shetlander. En zoals ik al als vb gaf, heeft hij er altijd al voor gekozen om naar stal te willen. Ook wanneer hij de keus heeft uit wei, hooiopslag en ruimte.
Waarom paarden dan nog kiezen voor de stal? geen idee. Het is ook MIJN gevoel dat ik wil dat ze het goed hebben en een paardwaardig bestaan. Met beestjes deken op zodat ze buiten kunnen, met wat kiu of regen ook. Hoewel ze veel bomen hebben en de stallen. We stimuleren buiten door daar ruwvoer neer te zetten en ook hun vitaminebrokjes te geven. Binnen moeten ze dan nog drinken.
Aan de mest te zien doen ze dat wel meer buiten. Plassen 50/50 denk ik zo.

Geluk zit niet alleen in hoe ze gehouden worden. Een saaie paddock of wei lijkt me ook niks dag in dag uit. De juiste maatjes zijn belangrijk en genoeg bewegen.
In Nederland zul je zonder paddock Paradise vaak zelf nog wat afwisseling moeten aanbieden en beweging.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:10

Als het paard een schuilstal heeft kan het paard zelf kiezen wat hij/zij wil.Als het keihard regend zie ik mijn pony ook hard voorbij galopperen naar haar stal.En als het weer een beetje droog is komt ze weer voorbij sjokken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:28

Ik vindt een schuilstal wel echt essentieel. En dan zeg ik helemaal ja! op 24h buiten. Dan maak ik mij ook echt helemaal niet druk om het weer.

Hier staat mijn paard heel vaak te rusten in zijn schuilstal. Ook veel vliegen, warmte, wind en regen zijn redenen om binnen te gaan staan. Zelfs bij een frissere nacht als hij nog geen deken op heeft zie ik dat hij meer nachtelijke uren doorbrengt in zijn stal. Daarentegen zie ik ook dat hij veel liever lekker buiten in het zand ligt te slapen en bij de eerste zonnestraal na een regen bui weer snel naar buiten gaat.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:31

24/7 buiten vinden ze zelf vaak lekkerder ;)
Uni was altijd gewend om op stal te staan en meerdere uren buiten. Deze zomer voor het eerst 24/7 buiten en hij gebruikte de schuilstal niet eens terwijl het een echte koukleum is. Als het straks slechter weer wordt is de schuil stal wel belangrijk. Of met erge zon of vliegen. Maar in de tussentijd kan het zo... of soms zie je ook weleens die grote zee containers die ze in het land zetten. Die kunnen nl aan meerdere kanten open.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:36

Dat is per paard verschillend.

Ik zou zeggen: kijk gewoon naar je dier, of het happy is of niet.

Wat ik heel belangrijk vind: het moet happy zijn en voldoende ruwvoer/ gras hebben en droog kunnen staan als het wil. Dat het dus niet heeeeel vaak 24/7 in de modder en water staat.

Tegen regen kun je een lekkere outdoordeken omdoen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:47

Mijn paard heft ook lang op een luxe pensionstal gestaan. Totdat ze op rust moest en we een ander plekje voor haar gingen zoeken waar ze meer paard zou kunnen zijn.

Nu staat ze op een weide met 2 vriendjes en een schuilstal, en ik kan vertellen, ik doe niet meer anders. Eerste belangrijkste punt: paard knapt enorm op, is een stuk vrolijker en kan lekker kiezen wat ze wil doen. 2e punt: het is zoveel meer waard als je paard een knuffel komt halen op een stuk waar ze zelf in vrijheid rondloopt en dus van je weg kan als ze dat wil. Mijn paard komt nu volledig uit Eigen beweging en keuze naar me toe. Dat vind ik echt goud waard. 3e punt: het is natuurlijker. Ik kan me voorstellen dat mensen hier zeggen dat die zin nergens op slaat en ja ik ben het er zeker mee eens dat er niets natuurlijk is aan paarden houden, maar dat betekend niet dat natuurlijker niet beter is voor je paard. Geen enkel paard, wild of gedomesticeerd vind het leuk 24/7 op stal te staan. Dat hoort gewoon niet. Het is een buiten en loopdier, dat ga je zo'n beest niet afnemen.
4e punt: ik maakte me ook een beetje zorgen over het weer, ook al heeft ze een schuilstal. Ik ben de eerste keer dat die heftige regenval was op de maandag bij haar gaan kijken. Hoosweer en onweer dus wilde even kijken of ze er wel goed bij stond. Daar stond ze, midden in de heftigste regen die ik ooit gezien had, haar grasjes te kanen. Wanneer zij binnen staat is voornamelijk overdag met mooi weer omdat ze binnen minder last van vliegen en dazen heeft.

Voor mij dus nooit meer anders. Ze is er ziender ogen van opgeknapt en ik denk dat onze band er enorm veel sterker door geworden is, doordat ze de keuze heeft om bij me te komen en het geen moetje meer is.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:52

Mijn paarden staan in de winter s'nachts op stal maar die komen toch altijd uit eigen beweging een knuffel halen hoor. Of ze nu in de paddock of op het land staan..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:55

Axel_Valerie schreef:
Mijn paarden staan in de winter s'nachts op stal maar die komen toch altijd uit eigen beweging een knuffel halen hoor. Of ze nu in de paddock of op het land staan..

Mijn paard deed dat ook inderdaad in de paddock, maar daar verveelde ze zich dood en had ze geen eten. Dat is toch echt wat anders.

En toen zij op de pensionstal stond kwam ze zomers van 8 tot 4 op het land, echt niet dat ze kwam knuffelen want die uurtjes daar waren helemaal besteed aan het eten. Ik kon wel een knuffel geven, dat was prima verder, maar haar aandacht ging niet van het gras af omdat ze daar dus maar beperkt stond.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:58

Mijn paarden hebben wel eten in de paddock. En mijn paarden staan zomers van 7/8 in de ochtend tot een uur of 8 in de avond op het land en daarna in de paddock. Maar mijn paarden komen echt ALTIJD naar mij toe. Het liefst om ook nog even lekker het hele lichaam te laten kriebelen en masseren..

Ik bedoel aan te geven dat het echt niet altijd zo zwart-wit is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:15

Niet dat geloof ik ook wel inderdaad, dat het niet altijd zo zwart wit is. Maar ik vertelde dan ook mijn verhaal, over mijn paard. Niet wat voor de hele wereld goed is natururlijk.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:19

Top, eindelijk iemand waarmee ik op dezelfde golflengte zit. Ik vind het zo belangrijk dat er naar het paard gekeken word.. +:)+

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:25

Hier maken onze groep merries veel gebruik van de schuilstal.
Ze komen altijd en hinniken ook. Iig smorgens en s avonds zijn we er en krijgen ze voer, maar ook overdag is er vaak iemand aanwezig.

De 2 hengsten staan elders in een hengstenweide zonder... ik voel me daar ook niet prettig bij.
lastig om ergens weide met schuilstal te vinden helaas en wil ze niet in de buurt van de merries....
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 05-09-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:27

Mijn dame komt alleen naar mij toe als ik met lekkers aan het hek sta.Ze loert uit haar ooghoeken en geen lekkers,doei baasje.Soms staat ze ook wel eens een beetje te zeuren hoor.

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 13:33

Het is maar net wat jou paard gewent is.

Als hij altijd als het regent naar binnen word gezet, dan vind hij regen natuurlijk niks aan.
Want hij word binnen gezet en krijgt eten, een paard wat regen gewend is, heeft het ook naar zijn zin hoor.

Ik ben met mijn paard verhuist, eerder stond ze in een grote weide 24/7 buiten, ook in de sneeuw etc etc.

Nu zijn we verhuist, en staat ze s'nachts binnen.
Ze is nog steeds dolgelukkig, en inmiddels compleet gewend aan het ritme!

Maar soms is het dus voor zowel baasje als paard(je) wennen. :D

Het is weer een andere discussie wat beter is (24/7 weide t.o.v b.v nachten op stal) :))