Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Beb_bokt schreef:Projectjes worden er volop aangeboden. Wanneer het paard op de trailer staat op weg naar de nieuwe eigenaren, ben je de controle kwijt. Je hebt er dan niets meer over te zeggen. Als jij zelf het geld, tijd, energie, etc. niet hebt om met dit paard verder te gaan, houdt het op. Paarden met een zwakke achterhand worden niet sterker van het lopen in de wei. Het paard zal de juiste training nodig hebben i.c.m. met medische begeleiding. Goede bijrijders zoeken vaak de betere paarden waar potentie voor de sport in zit. Klinkt heel vervelend maar is wel de realiteit.
Winferno schreef:Heb je al eens een zorgboerderij overwogen ?
Waar ze therapie doen met gehandicapte kinderen. Hier hebben ze sociale paarden voor nodig, die niet heel zwaar belast worden. Opleiding krijgen ze meestal daar.
Of een kinderboerderij ?
Veel succes
Noppes schreef:Misschien kun je eens contact opnemen met Lorette (de eigenaresse van Frummel) en haar eens wat tips vragen? Zij heeft ruimschoots ervaring hiermee.
Ik vind het gewoon zo zonde om een dier als dit te laten inslapen terwijl hij op dit moment zelf nog een relatief fijn leven leidt. Inslapen kan altijd nog op een moment dat het niet meer eerlijk is om hem te laten leven. Zoals Ninx ook zegt, kun je hem nog even de kans geven en afwachten hoe hij zich ontwikkelt. Misschien is jou situatie (tijd/geldgebrek) tegen die tijd ook wat veranderd.
jeaninedow schreef:Ik denk dat je je verantwoordelijkheid moet nemen. Je fokt zelf een extra veulen uit je merrie, met alle risico's van dien, en als 'ie dan niet helemaal goed blijkt moet ie maar dood? (Even cru gezegd). Met meerdere paarden zullen er altijd tijden zijn van eigenlijk te weinig geld, eigenlijk te weinig tijd. Maar je hebt er zelf voor gekozen. Bite the dust, verkoop je merrie naar een goed adres en geef deze knappe knul een goed leven.
Sizzle schreef:Noppes, ik heb zelf ook de ervaring wel. Weet ook wel hoe ik het zou aanpakken, maar heb de tijd niet helaas.
Sizzle schreef:Joke89 schreef:Als je zelf het idee hebt dat het zonde is om hem weg te doen, zou ik dat (nog) niet doen. Een bijrijder zoeken die ervaring heeft met zadelmak maken e.d en die er een jaar of 2 jaar energie in wil steken totdat hij goed bereden kan worden en naar jou kan komen lijkt me geen slechte optie. Er zijn, als ik even vanuit mijn eigen situatie spreek, genoeg bijrijders die niet alleen maar een hobbelpaard zoeken om buiten mee te rijden, maar serieus zijn en ook wedstrijden rijden. Dan betaal je wel zijn stalling hier, maar heb je geen kosten voor de opleiding. Ik rijd op dit moment ook een paard met een hanetred (maar dan zonder andere mankementen) en dat wordt met training inderdaad een stuk beter.
Joke,
In de praktijk is het ontzettend moeilijk te vinden. Ik heb vroeger jarenlang op een africhtingsstal en fokkerij rondgelopen en ik heb daar ontzettend medeverzorgers en ruiters versleten. Uiteindelijk was ik iedere keer weer alleen omdat de meeste verzorgers toch geen tijd/zin/weetikveelwat hadden.
Ik heb ook eerder een verzorger gehad voor de moeder en die liet het ook ineens weer afweten (ineens bang geworden terwijl je letterlijk een kind op de merrie kon zetten).
Bijna iedereen die ik ken heeft ellende met verzorgers en bijrijders die niet meer op komen dagen, ik ben daar dus ook vrij sceptisch in.
Nikass schreef:Sizzle schreef:Noppes, ik heb zelf ook de ervaring wel. Weet ook wel hoe ik het zou aanpakken, maar heb de tijd niet helaas.
Ik weet niet waar die tijd wel aan besteed wordt (aan je dochter waarschijnlijk?) maar kun je daar niet wat in aanpassen/schuiven? Je kunt toch niet alleen uit tijd gebrek een paard in laten slapen? (want daar komt het dan op neer)
Patries90 schreef:Heb je zelf kinderen? Vind dit nogal een zinloze reactie... heb zelf een verzorgpaard en daarnaast eventueel nog bij rijd paarden maar daar kom ik niet eens aan toe.. en dan heb ik niet eens een volledige baan.