Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:23

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:25

Moeilijk joh, moeilijk.

Zou je hem niet door iemand in training kunnen laten nemen, die hem net wat sterker maakt zodat je kunt zien dat het afzwakt?

Ik zou het als koper zo in ieder geval niet durven, met het risico dat het na een jaar niet bijtrekt dan ben je aanschafkosten en stalling kwijt en dan is het alsnog einde oefening...

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:28

Ik heb nog nooit een dier verkocht. Maar mocht ik in de positie komen waarin ik wel mijn paard moet verkopen en wegens aanwijsbare medische redenen (er moet wel een duidelijke diagnose en prognose zijn) het paard niet in orde is dan liet ik het paard afmaken. Ook bij een jong paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:32

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:33

Als je zelf het idee hebt dat het zonde is om hem weg te doen, zou ik dat (nog) niet doen. Een bijrijder zoeken die ervaring heeft met zadelmak maken e.d en die er een jaar of 2 jaar energie in wil steken totdat hij goed bereden kan worden en naar jou kan komen lijkt me geen slechte optie. Er zijn, als ik even vanuit mijn eigen situatie spreek, genoeg bijrijders die niet alleen maar een hobbelpaard zoeken om buiten mee te rijden, maar serieus zijn en ook wedstrijden rijden. Dan betaal je wel zijn stalling hier, maar heb je geen kosten voor de opleiding. Ik rijd op dit moment ook een paard met een hanetred (maar dan zonder andere mankementen) en dat wordt met training inderdaad een stuk beter.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 12:43

Projectjes worden er volop aangeboden. Wanneer het paard op de trailer staat op weg naar de nieuwe eigenaren, ben je de controle kwijt. Je hebt er dan niets meer over te zeggen. Als jij zelf het geld, tijd, energie, etc. niet hebt om met dit paard verder te gaan, houdt het op. Paarden met een zwakke achterhand worden niet sterker van het lopen in de wei. Het paard zal de juiste training nodig hebben i.c.m. met medische begeleiding. Goede bijrijders zoeken vaak de betere paarden waar potentie voor de sport in zit. Klinkt heel vervelend maar is wel de realiteit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:51

Beb_bokt schreef:
Projectjes worden er volop aangeboden. Wanneer het paard op de trailer staat op weg naar de nieuwe eigenaren, ben je de controle kwijt. Je hebt er dan niets meer over te zeggen. Als jij zelf het geld, tijd, energie, etc. niet hebt om met dit paard verder te gaan, houdt het op. Paarden met een zwakke achterhand worden niet sterker van het lopen in de wei. Het paard zal de juiste training nodig hebben i.c.m. met medische begeleiding. Goede bijrijders zoeken vaak de betere paarden waar potentie voor de sport in zit. Klinkt heel vervelend maar is wel de realiteit.

Dat klinkt niet vervelend hoor, ik weet heel goed dat het inderdaad zo inelkaar steekt.
Ik waardeer je inbreng zeker.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 12:55

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Winferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:01

Heb je al eens een zorgboerderij overwogen ?
Waar ze therapie doen met gehandicapte kinderen. Hier hebben ze sociale paarden voor nodig, die niet heel zwaar belast worden. Opleiding krijgen ze meestal daar.
Of een kinderboerderij ?
Veel succes

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:04

Winferno schreef:
Heb je al eens een zorgboerderij overwogen ?
Waar ze therapie doen met gehandicapte kinderen. Hier hebben ze sociale paarden voor nodig, die niet heel zwaar belast worden. Opleiding krijgen ze meestal daar.
Of een kinderboerderij ?
Veel succes

Er is altijd meer aanbod van geschikte kinderboerderij paarden dan plaats op dit soort bedrijven en dan een jong paard? Persoonlijk denk ik niet dat dat gaat lukken.

Heb hier een 16 jarige doodbraaf niet kreupel met een medisch gebrek maar ook daar is geen plekje voor te vinden en nu staat ze alleen als grasmaaier. Helaas maar die gaat ook dood bij ons weg. Andere optie is de handel (paardenmarkt handel zeg maar) en dat wil ik niet.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:05

Axel_valerie,hoe bedoel je?waar word jij woest om?alleen omdat ik zeg dat ik slachten zonde vind?en inslapen humaner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:12

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:17

Net boven de slachtprijs proberen te verkopen met een eerlijk verhaal klinkt inderdaad als de meest vriendelijk, maar daar zou je wel wat geduld voor moeten hebben vrees ik.

Anders, hoe hard ook, toch de slager? Heb zelf mijn paard net aan de slager verkocht. Dier kon niet meer liggen en takelde af dus na enige research besloten om voor letterlijk de kortste klap te gaan. Het idee is minder mooi dan inslapen, maar in feite is slachting misschien nog wel sneller en minder stressvol voor het paard. Mits het individueel gaat en niet in de rij voor de dood.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 13:19

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:23

Noppes schreef:
Misschien kun je eens contact opnemen met Lorette (de eigenaresse van Frummel) en haar eens wat tips vragen? Zij heeft ruimschoots ervaring hiermee.

Ik vind het gewoon zo zonde om een dier als dit te laten inslapen terwijl hij op dit moment zelf nog een relatief fijn leven leidt. Inslapen kan altijd nog op een moment dat het niet meer eerlijk is om hem te laten leven. Zoals Ninx ook zegt, kun je hem nog even de kans geven en afwachten hoe hij zich ontwikkelt. Misschien is jou situatie (tijd/geldgebrek) tegen die tijd ook wat veranderd.

Wil en kan de eigenaresse van Frummel hem niet tegen betaling beleren en rijden. Zij weet hoe ze er mee om moet gaan en misschien heeft je paard door sterker te worden wel veel minder last. Dan kun je na een jaar alsnog besluiten dat het over en uit is maar heb je hem en jezelf wel alle kansen gegeven, laat je hem dan hemelen dat weet je zeker dat het voor hem en jou de beste beslissing is, sterkte, wat je ook besluit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:27

Ik zou het dier ook laten inslapen. Het is zo'n gevoelig geval voor fraude en handelaren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:28

jeaninedow schreef:
Ik denk dat je je verantwoordelijkheid moet nemen. Je fokt zelf een extra veulen uit je merrie, met alle risico's van dien, en als 'ie dan niet helemaal goed blijkt moet ie maar dood? (Even cru gezegd). Met meerdere paarden zullen er altijd tijden zijn van eigenlijk te weinig geld, eigenlijk te weinig tijd. Maar je hebt er zelf voor gekozen. Bite the dust, verkoop je merrie naar een goed adres en geef deze knappe knul een goed leven.

Misschien venijnig (ik vind het wel meevallen) maar hier ben ik het wel helemaal mee eens.
Behalve dat ik toch zou gaan voor de optie om ze allemaal te houden :)
En wat betreft zenuwschade: dit is helemaal niet altijd onherstelbaar zoals hier een aantal keer worden gezegd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:31

Sizzle schreef:
Noppes, ik heb zelf ook de ervaring wel. Weet ook wel hoe ik het zou aanpakken, maar heb de tijd niet helaas.

Ik weet niet waar die tijd wel aan besteed wordt (aan je dochter waarschijnlijk?) maar kun je daar niet wat in aanpassen/schuiven? Je kunt toch niet alleen uit tijd gebrek een paard in laten slapen? (want daar komt het dan op neer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:34

Ik zou hem laten slachten.
Als ik hem zo zie lopen vind ik hem persoonlijk te slecht om te rijden.
Verkopen als weidemaatje of therapiepaard zou ik zeker niet doen, de kans op een echt goed en betrouwbaar huisje is heel laag.
Als je hem zelf hebt kun je natuurlijk altijd kijken of hij goed genoeg wordt om te rijden. Maar dat is en blijft een groot risico. Ik zou dan de meest eerlijke optie kiezen die je hebt, en dat lijkt mij slachten.

Ik zit in eenzelfde situatie, maar dan met een paard van 18. Zij takelt de laatste maanden behoorlijk af, en het is afwachten hoe het vordert. Krijgt ze pijn, dan mag ze ook hemelen.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:34

Lastig, ik vind het een ontzettend leuk dier en zou de uitdaging best aandurven. Wat je zegt: hij is nog jong en groeiende, en hoewel hij nu niet verschrikkelijk lekker loopt heb ik niet het idee dat hij echt enorm last heeft. Ik overwoog zelfs even om je te mailen om te komen kijken, maar ik denk dat ik mijzelf even moet beschermen :-) Ik heb net een jaarling aangeschaft, en kan niet de stalkosten voor 2 paarden dragen. Ik snap dat een bijrijder zoeken lastig is, en dat het klauwen met geld kost om hem naar een trainingsstal te brengen.

Heb je wel eens gedacht aan het zoeken van een handige ruiter die een leuke uitdaging wel ziet zitten, en het zadelmak maken en doorrijden aan hem of haar uit te besteden. Desnoods eigendom (en kosten)delen voor een tijdje, of eigendom zelf houden en alleen de stallingskosten te betalen, of een deel van de stallingskosten? Dan gezamenlijk na het zadelmakmaken kijken of hij goed genoeg wordt of niet. Als hij eenmaal is doorgereden, is het gemakkelijker een nieuw adres voor hem te vinden dan nu. Zoiets zou ik misschien ook nog wel aandurven.

En overigens zou ik de keuze om hem te laten gaan ook echt goed begrijpen in dit geval. Zo'n dier wil je niet in de handel hebben...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:35

En als het paard een raar loopje blijft houden, wat dan nog? Zolang het geen pijn heeft.. Ik heb er ook een gereden met een raar loopje hoor, die had vanalles en nog wat. Heeft ook nog winst in de B gescoord ook. Super leuk recreatiepaard

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:36

Sizzle schreef:
Joke89 schreef:
Als je zelf het idee hebt dat het zonde is om hem weg te doen, zou ik dat (nog) niet doen. Een bijrijder zoeken die ervaring heeft met zadelmak maken e.d en die er een jaar of 2 jaar energie in wil steken totdat hij goed bereden kan worden en naar jou kan komen lijkt me geen slechte optie. Er zijn, als ik even vanuit mijn eigen situatie spreek, genoeg bijrijders die niet alleen maar een hobbelpaard zoeken om buiten mee te rijden, maar serieus zijn en ook wedstrijden rijden. Dan betaal je wel zijn stalling hier, maar heb je geen kosten voor de opleiding. Ik rijd op dit moment ook een paard met een hanetred (maar dan zonder andere mankementen) en dat wordt met training inderdaad een stuk beter.

Joke,
In de praktijk is het ontzettend moeilijk te vinden. Ik heb vroeger jarenlang op een africhtingsstal en fokkerij rondgelopen en ik heb daar ontzettend medeverzorgers en ruiters versleten. Uiteindelijk was ik iedere keer weer alleen omdat de meeste verzorgers toch geen tijd/zin/weetikveelwat hadden.
Ik heb ook eerder een verzorger gehad voor de moeder en die liet het ook ineens weer afweten (ineens bang geworden terwijl je letterlijk een kind op de merrie kon zetten).
Bijna iedereen die ik ken heeft ellende met verzorgers en bijrijders die niet meer op komen dagen, ik ben daar dus ook vrij sceptisch in.

Dit is ook wat ik heb meegemaakt op mijn vorige stal. Ik was daar het langst en daardoor ook degene met de meeste verantwoordelijkheid. Dan is het heel vervelend om te zien dat anderen zich niet zo inzetten zoals jij dat doet. Gelukkig heb ik daar en ook op andere stallen, ook mensen leren kennen net als ik, die wel hun verantwoordelijkheid nemen. Ze bestaan gelukkig wel ;)

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:38

Nikass schreef:
Sizzle schreef:
Noppes, ik heb zelf ook de ervaring wel. Weet ook wel hoe ik het zou aanpakken, maar heb de tijd niet helaas.

Ik weet niet waar die tijd wel aan besteed wordt (aan je dochter waarschijnlijk?) maar kun je daar niet wat in aanpassen/schuiven? Je kunt toch niet alleen uit tijd gebrek een paard in laten slapen? (want daar komt het dan op neer)

Heb je zelf kinderen? Vind dit nogal een zinloze reactie... heb zelf een verzorgpaard en daarnaast eventueel nog bij rijd paarden maar daar kom ik niet eens aan toe.. en dan heb ik niet eens een volledige baan.

Daarbij weet niemand Hoe dit dier zich verder gaat ontwikkelen? Wat is dan de betere optie? Andere paarden maar verkopen en dan uiteindelijk met een kapot paard achter blijven? Dier loopt inderdaad niet fijn en denk ook dat laten hemelen het beste is. Uiteindelijk moet je een besluit nemen en of je hem houd verkoopt of naar de slacht doet maakt niet uit.. jij moet er vrede mee hebben! Dat is het allerbelangrijkste! Sterkte! Zal moeilijk zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:40

En het aanbod van EJuniorJoost op pg 2?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 13:42

Patries90 schreef:
Heb je zelf kinderen? Vind dit nogal een zinloze reactie... heb zelf een verzorgpaard en daarnaast eventueel nog bij rijd paarden maar daar kom ik niet eens aan toe.. en dan heb ik niet eens een volledige baan.

Het is gewoon een hele normale vraag hoor?
Ts besluit zelf drie paarden te nemen en een kind :j