Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 16:32

Een idee met tussen de stallen kasten. Zo kunnen de paarden toch naar buiten kijken en ook binnen kijken.

Afbeelding

De stallen zijn 3 diep, om zo een gangpad van 4 meter over te houden. Dit omdat een trekker/traktor toch zo'n 3 meter breed is. Mochten jullie een smallere trekker hebben, kunnen de stallen eventueel dieper.

De kasten zijn even hoog als de stal (gok 2-2.5 meter) en 0.80 meter diep en 1.5 meter lang. Moet meer dan ruimte zat zijn voor alles, dus ook voertonnen (deze stallen bestaan!).

Dan heb ik 6 spuit/poetsplaatsen gemaakt, wat mij voldoende lijkt. Dan had ik nog 2 'stallen' extra gemaakt, maar deze ruimte zou je ook kunnen gebruiken voor meer spuit/poets plaatsen en/of deur naar eventuele bak en/of als bering/opslag, zoals een ruimte met dekenrekken.

Ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen TS.

Anvisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:22

SoleroLove schreef:
Ik heb ook even een opzetje gemaakt, even snel op de computer.
De twee zadelkamers ga ik nog uitwerken.

[ Afbeelding ]

Dit lijkt mij een fijne indeling!

Wij hebben de stallen wel een halve meter dicht naast de voerbak, geeft toch iets meer rust bij de paarden tijdens het eten.

Ook een punt om op te letten voor de stalinrichting is de ruimte tussen de drinkbak en de muur en uiteraard ook de voerbak en de muur. Het wil wel eens gebeuren dat deze ruimte net niet ruim of krap genoeg is en dat paarden klem komen te zitten met hun hoef. Dus of strak tegen de muur of zoveel ruimte dat er geen kans is om vast te zitten. Zelfde geldt ook voor de dichtheid van de tralies.

En voor de wasplaats. Zorg dat het óf goed afloopt óf dat er aan de voorkant ook nog een gootje zit. Wij hebben thuis een wasplaats waar dit niet goed is geregeld en dat werkt niet fijn!

Waar komt de stal te staan? Naast de nieuw aangelegde paddocks evenwijdig met de binnenbak?

meiske1577

Re: Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:46

Ik weet niet of het al gezegd is hier door iemand, heb niet alles helemaal doorgelezen.

Maar als ik ooit nog eens nieuwe boxen zou mogen bouwen zou ik absoluut onder de voerbak een kastje maken dat aan de voorkant van de box open gaat. Zo kan het paard niet onder de voerbak komen en zijn hoofd stoten of vast liggen en het kastje kan je gebruiken om voer in klaar te zetten, peeskappen of ander dingen in op te bergen zodat je geen rommel voor of aan de boxen krijgt. Ook is het makkelijk schoon te houden omdat jet niet meer zo'n hoekje onder de voerbak hebt waar je met je bezem net niet in kan.

Ik zou eventueel ook nog overwegen om de voer en drinkbak niet naast elkaar te doen, maar in een aparte hoek. Om geklieder te voorkomen. Daar moet de box wel groot genoeg voor zijn. En eventueel de leidingen verwarmen (anti-vries systeem).

Goed opletten dat de paarden niet bij de leidingen kunnen komen, ze slopen echt alles waar ze bij kunnen.

Ook goede verlichting boven de boxen die eventueel met een timer aan en uit gaat, zodat de paarden niet overdag in het donker staan, daar heb ik echt een hekel aan.

Een buitenluik is tuurlijk ideaal, ik zou kiezen voor een raam van onbreekbaar glas. Ik heb nu dichte luiken die met veel wind dicht moeten want het stro waait hier dan zo'n beetje de boxen uit. Ik zou het fijn vinden als ze toch wat kunnen zien als het luik dicht zit en het geeft meer licht. Ook s- winters handig als de boel dicht moet blijven voor de vorst.