Stallenjacht in de randstad.. Waar letten jullie op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barbar

Re: Stallenjacht in de randstad.. Waar letten jullie op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:02

Berkerode zit aan de hereweg in heemstede, aan die zelfde weg in heemstede heb je ook de dinkelhoeve, daar stonde iig vroeger wel pensionpaarden dus kan je miss even langs gaan om te vragen.
In vogelenzang aan de vogelezangseweg heb je oon nog een grote stal waar ze ook loopstallen hebben, maar wel met grote groepen paarden.
Ik zelf woon in nieuw vennep en sta met mijn paardje in leimuiden waar nu 2 boxen vrij zijn maar zal te ver voor jou zijn.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 18:22

Bedankt dames voor de tips! Helaas nog steeds zonder stal, phoeee wat is dat compromis sluiten lastig!!!

Inmiddels al bij 20 stallen gekeken, maar elke keer hetzelfde, of problemen met voeren, anders met binnen en buiten zetten of zelfs met uitmesten... Tja en dan toch weer dat hoofdschudden van hunk..
Hoe lastig kan het nou toch zijn om een stal te vinden met sociale neus-mogelijkheden met een normale box afmetingen met veel buiten maar niet 24/7 waarbij men tegen betaling je paard binnen / buiten zet en voert.. En in ieder geval met iets overdekts... Gossiemikkie....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 07:29

Zoals ik al zei, wij voldoen aan al je eisen.
Je mag je eigen voer klaarzetten, binnen en buiten zetten word voor je gedaan ( ongeveer 4 uur p dag)
uitmesten word elke dag gedaan, binnen bak en buitenbak, gezellige kantine, zeer goede uitrij mogelijk heden en wedstrijden rijden kan op loop afstand 2 keer p. maand op een stal dicht bij.
Wij zijn geen manege alleen pensionstal en niet zo heel groot.
Dus toch een keer deze kant op komen om eens te kijken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:40

Blondie20 schreef:
Bedankt dames voor de tips! Helaas nog steeds zonder stal, phoeee wat is dat compromis sluiten lastig!!!

Inmiddels al bij 20 stallen gekeken, maar elke keer hetzelfde, of problemen met voeren, anders met binnen en buiten zetten of zelfs met uitmesten... Tja en dan toch weer dat hoofdschudden van hunk..
Hoe lastig kan het nou toch zijn om een stal te vinden met sociale neus-mogelijkheden met een normale box afmetingen met veel buiten maar niet 24/7 waarbij men tegen betaling je paard binnen / buiten zet en voert.. En in ieder geval met iets overdekts... Gossiemikkie....

De randstad bestaat bij de gratie van het menselijk vernuft. Daarmee heb je de kern van het probleem te pakken: veel stallen liggen in die polders en die polders streven naar een zo hoog mogelijke waterstand om inklinken van de grond tegen te gaan. Omdat ze met name in de winter graag een hoge waterstand hebben (minder inklinken) is het voor stallen in de polder vrijwel onmogelijk om fatsoenlijk buitenbeleid te voeren in de winter.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 11:49

Lastig! Ik hebben mijn wensen/eisen behoorlijk moeten bijstellen. Ik dacht mijn paard een enorm plezier te doen met weidegang (alleen in de zomer) dus ik ben van stal veranderd. alleen het kostte hem zo veel energie dat er niets meer te rijden overbleef. Weg energie, weg bespiering :( Hij staat ook nog eens onderaan de rangorde dus het blijft iedere keer spannend of hij "heel" is als hij van de wei komt. Dit jaar gaat het gelukkig iets beter hij gaat pas in de loop van de ochtend naar buiten en wordt door een lieve stalgenoot aan het begin van de middag weer binnengehaald. De ruinengroep is ook kleiner dit jaar en lijkt iets rustiger! Vorig jaar kon hij niet eens drinken op de wei omdat hij steeds werd weggejaagd, echt sneu. Straks komt er ook een winterpaddock waar ze in een groep van 10 een paar uur naar buiten kunnen. Leek me super maar ook hier een probleem, mijn paard speelt niet veel en heeft ruimte nodig om weg te komen als het hem te druk wordt. Grote kans dat hij niet eens bij het hooi kan komen. Dus hij moet het doen met zijn containerbox en kleine uitloop en een half uurtje grote paddock per dag. Jammer, ik had het graag anders gezien maar dan moet dat wel mogelijk zijn op grote stallen is dat toch wat lastig.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:37

Ik vind groepen van 10 in een paddock ook wel erg veel..Zeker als daar ook nog eens hooi gevoerd word. Dat word gewoon knokken. Jammer dat jou stal geen andere mogelijkheden aanbied zoals een paddock met 2 paarden, een stuk land apart etc.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:43

Jammer dat je nog geen plekje hebt gevonden dat bij jullie past zeg! Het lijkt me ook ontzettend moeilijk met het hoofdschudden, al heb ik er verder weinig verstand van hoe dat precies zit. Schud hij niet als hij buiten staat overdag? Of is het alleen met rijden dat je daarom een binnenbak zoekt? Misschien is het een optie om bij een stal te gaan staan in de buurt van een binnenbak zodat je daar heen kunt om te rijden? Dichtbij een vereniging of iets dergelijks?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:45

Ik heb niet heel veel luxe en het niet heel erg goedkoop, maar wel een hele fijne plek voor mijn paard in het 'lastige deel van ons land'.

Kleine pensionstalling op een (voormalig) boerderij, 8 hele ruime boxen waar neuscontact mogelijk is.
In de wintermaanden hele dag paddock, in principe alleen, maar als je samen met een ander paard wil en die ander wil dat ook is dat ook prima.
In de zomermaanden overdags weidegang, zo nodig in combinatie met paddock, en 's nachts op stal.
Bodembedekking stro, maar alles mogelijk indien gewild/nodig.

Eigen voer, eigen ruwvoer, zelf klaar zetten, dus zelf bepalen wat en hoeveel je paard krijgt.
Ik voer uit fijnmazige hooinetten en dat is prima.

We doen alles met elkaar via een rooster, dus je hebt wel taken maar kunt die in principe uitvoeren als je zelf toch op stal bent, dus je hoeft er meestal niet speciaal voor te komen.
De paarden worden 3 tot 4x per dag gevoerd, en krijgen dus in de winterperiode ook 4x per dag ruwvoer.

Er zijn alleen geen fantastische faciliteiten, maar er is een buitenbak met een matige verlichting (maar een verenigingsbak met goede verlichting vlak bij), er is een klein longeerbakje, een slang om af te spuiten en te wassen en binnen een poetsplaats.
Ruime kasten, plek voor je voer, hooi en stro.

Er is altijd meer te wensen, maar voor hier in de omgeving ben ik hier erg blij mee!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:51

Ik woon in de randstad, mijn paard staat 7 maanden per jaar 24/7 buiten op een groot weiland ( mag ook in de nacht binnen, is een keuze), 3 maanden op een groot weiland overdag ( van 8 tot 8) buiten en in de nacht op stal en 2 maanden per jaar in ruime paddocks.

Ook wordt er elke 3-4 weken verweid ( dus ze staan nooit in de blubber en hebben altijd vers gras) en staan ze op vele hectares weiland met een kudde van maximaal 7 paarden.

Dit voor een prijs van 175 euro per maand. Je kan kiezen dat ze ook binnen en buiten gezet worden, dan komt er 50 euro per maand bij.

Het is dus wel mogelijk maar je moet er wat voor over hebben. Ik zit dus ongeveer 30 minuten in de auto naar mijn paard en in spits tijden veel langer. Maar ik heb mijn schema er op aangepast en daarnaast ga ik op deze stal maar om de dag omdat ze zoveel buiten staat.

het is overigens wel de enige stal in de buurt die dit allemaal biedt, dus wel echt uniek in de omgeving. Je hebt een oude en een nieuwe stal, de nieuwe stal is wat duurder maar daar heb je wel een binnenbak en stapmolen ( volgens mij 230-250 per maand ofzo).

Ik stond eerst op een stal 5 minuten van mijn huis af, maar heb uiteindelijk toch wel echt voor het welzijn van mijn paard gekozen en daar erg blij mee :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 12:54

Blondie20 schreef:

waar ik sta voldoet aan je "eisen". Echt aan alles. Je mag me altijd pben.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 09:38

Ook ik heb een hele fijne en goed betaalbare plek voor mijn paarden bij jou in de buurt (Zwaanshoek). Ik denk dat je inderdaad niet te veel moet willen en dingen moet inleveren. Voor mij staan mijn paarden voorop! Als die het goed hebben ben ik blij.
Bij mij op stal staan ze veel buiten. In de zomer van 8.00 tot zeker 19.00/19.30. Ze worden buiten gezet en in de zomer heb ik een dag in de week om ze binnen te halen in de avond wat niet veel tijd kost (7 paarden). In de winter worden ze buiten en binnen gezet. Ze hebben overigens allemaal een buitenbox. Er wordt alle dagen gevoerd. Op stal is een buitenbaan en longeerkraal. Je moet alleen je stal mesten en je land en paddock schoon houden maar als je dat iedere dag doet ben je snel klaar. Oo, en we hebben geen binnenbaan. Maar wat zijn mijn paarden gelukkig! Daar heb ik geen binnenbaan voor nodig!

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:12

Ik heb ook "al" 4 jaar geen binnenbak, en ik mis dat eigenlijk ook niet. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is het weer in Nederland maar zelden zodanig dat het buiten echt niet prettig is qua nattigheid en kou.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 10:56

Binnenbak vind ik drie keer niks, stoffig en warm vaak. Geef mij maar een goede buitenbak met een fatsoenlijk geëgaliseerde en gedraineerde bodem.

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:17

Hoe de mensen daar zijn vind ik erg belangrijk. Zij zijn de gene die je paard vaak eten moeten geven etc. Of ze net zoveel voor je paard zullen doen als jij zelf. Succes.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 11:54

JastieHorse schreef:
Ik vind groepen van 10 in een paddock ook wel erg veel..Zeker als daar ook nog eens hooi gevoerd word. Dat word gewoon knokken. Jammer dat jou stal geen andere mogelijkheden aanbied zoals een paddock met 2 paarden, een stuk land apart etc.

Ik ook JastieHorse en ik houd mijn paard graag heel! Dus dan moet hij maar knuffelen als hij in zijn uitloop staat met de buurvrouw en misschien vind ik een maatje met wie hij een uurtje per dag in de grote paddock kan. Waar we overigens op moeten intekenen 3 dagen van te voren en de eerste die in de ochtend komt doet het voor de rest van de stal dus als ik in de avond kom is het vol :( pffft om moe van te worden.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:10

Oke dat zou voor mij al een reden zijn om te vertrekken :o Sta je toevallig in Hazerswoude?

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:40

Wij hebben een probleem , maar dan de andere kant op. We zijn een kleine stal met 6 boxen, waarvan 4 bezet, allemaal buitenluik, paarden gaan in de winter om 8 uur naar buiten met hooi of kuil en om17.00 uur weer naar binnen. Bij ons is het probleem dat mensen vaak hun afspraken niet nakomen. Je zegt we zijn een kleine doe het zelf stal en voeren volgens rooster, geen probleem zeggen ze, tot ze er staan en blijkt er dus wel een probleem te zijn. We staan op dit moment met 3 vrouwen die wel op tijd komen en afspraken nakomen. Dus wij hebben, niet wat TS zoekt hoor, geen binnenbak en geen service , maar wel een plek met veel buiten in de winter maar kunnen geen geschikte stalgenoten vinden.
We hebben er afgelopen jaar ook geen moeite meer voor gedaan omdat het tot op heden niet gelukt is " normale" stalgenoten te vinden. Dan maar vaker zelf voeren , maar dan heb je ook geen ergenis.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:34

O wat een lastig probleem Jadybabe! Ik zou woest zijn als mijn paard niet aan zijn trekken komt door nalatigheid van een ander. Het voordeel van een grote pensionstal is, dat je wel 'je mensen' kan selecteren met wie je afspraken maakt. In mijn geval een select groepje :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 17:39

Oh dat is inderdaad lastig zeg!

Ik sta op zo'n zelfde soort stal, en gelukkig gaat het bij ons eigenlijk altijd wel goed met plannen en afspraken nakomen en als iemand plotseling niet kan is er altijd wel iemand anders die het even over kan nemen.
Bij ons is nog wel een box vrij, maar geen luxe en alles op 'doe het zelf basis' dus ook niet wat TS zoekt...

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 19:53

Jadybabe schreef:
Wij hebben een probleem , maar dan de andere kant op. We zijn een kleine stal met 6 boxen, waarvan 4 bezet, allemaal buitenluik, paarden gaan in de winter om 8 uur naar buiten met hooi of kuil en om17.00 uur weer naar binnen. Bij ons is het probleem dat mensen vaak hun afspraken niet nakomen. Je zegt we zijn een kleine doe het zelf stal en voeren volgens rooster, geen probleem zeggen ze, tot ze er staan en blijkt er dus wel een probleem te zijn. We staan op dit moment met 3 vrouwen die wel op tijd komen en afspraken nakomen. Dus wij hebben, niet wat TS zoekt hoor, geen binnenbak en geen service , maar wel een plek met veel buiten in de winter maar kunnen geen geschikte stalgenoten vinden.
We hebben er afgelopen jaar ook geen moeite meer voor gedaan omdat het tot op heden niet gelukt is " normale" stalgenoten te vinden. Dan maar vaker zelf voeren , maar dan heb je ook geen ergenis.

Nou dat is inderdaad irritant! Voor mij zou zo'n doe het zelf stal niets zijn omdat ik beperkt "ingeroosterd" kan worden zeg maar. Ik werk hele dagen en begin vroeg in de ochtend en heb nog wel wat reistijd. Zit het tegen op het werk en met het verkeer dan haal ik het niet om op tijd op stal te zijn om bijv. te voeren en dat zou ik vreselijk vinden!