weiland compleet verzopen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:08

Klopt, ik zit in de donkergroene, en flink wat gevallen hier. Interessant kaartje.

NatasjavE

Re: weiland compleet verzopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:10

Ik zit in inderdaad in het groen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:33

Bij ons is het gras wel nat (dûh :D) maar is het niet drassig gelukkig. Wel bij het hek maar verder niet. Droog liggen kunnen ze hier vanwege het natte gras dus ook niet. Ze staan wel allemaal nog 24/7 buiten. Vannacht haal ik de mijne wel binnen. Van een beetje regen gaat hij niet dood maar dit vind ik ik nu ook weer niet nodig. En daarbij zijn ze net weer omgeweid en kan het geen kwaad hem een nachtje van het gras te halen.

Het bos heeft wel flink te lijden gehad hier, hele paden zijn weggeslagen door de enorme regenval. De bak staat vaak een dag onder water maar is de dag erna weer super te rijden.

Hoe het ook zij, ik kijk niet echt uit naar de (natte) tijd die komen gaat :n. Wij zitten op de natste plek van Nederland (blijkt) maar gelukkig dus wel gezegend met een goede grond.
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-08-14 09:43, in het totaal 3 keer bewerkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:38

Kahawa schreef:
Mensen met waterproblemen, wonen jullie allemaal in de groen/blauwe gebieden? Hier is de afgelopen tijd helemaal niet zoveel regen gevallen.
[ Afbeelding ]

Ik zit in Friesland, tussen 103 & 122. Wij zitten dus ook op kleigrond. Hier is het weiland ook ontzettend nat, gelukkig loopt 1 kant af in de sloot dus 1/2 is nog droog. De paarden staan nu wel om&om buiten, want samen gaan ze rennen en glijden ze zo de sloot in -O- Ik zie ook heel erg op tegen de regen die er nog gaat komen, waarschijnlijk zullen ze nog een tijdje niet samen buiten staan.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:43

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 22-08-24 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:49

Hier is alles al weer twee weken van het land af :( Regio Amsterdam, veengrond en laag land... Door de extreme regen de afgelopen weken staan de sloten zo hoog dat het water niet meer weg kan. Het hele land staat vol plassen, ze kunnen nergens meer droog liggen en trappen het hele weiland aan gort.
Dus nu staan ze helaas weer op stal (en overdag in de paddock). Ik vrees ook dat het weideseizoen bij ons nu al weer voorbij is, denk niet dat het nog droog genoeg wordt.

De rijbaan heeft een eb en vloed bodem en houdt het gelukkig wel redelijk. En de paddocks zijn goed gedraineerd en blijven ook droog op wat plassen na.

Edit: wij zitten op het kaartje in het donkergroen, net onder het blauw.
Laatst bijgewerkt door Sanned op 25-08-14 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:53

ook hier zijn ze sinds een week verplaats naar de paddock.
Nog wel 24/7 buiten maar het land hier is echt nat.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:21

Ik zit in een donkergroen gebied, 143.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:27

Hier staan ze ook helaas alweer 2 weken in de paddock omdat de weide (kleigrond) veel te nat is.
Ook met de nacht weer op stal...

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:35

Onze rijbak is nog top, weiland ook prima alleen bij de waterbakken wat blub. De paddock is wel drijfnat dus ze zijn vanochtend lekker het land op gegaan, als het echt gaat plenzen vanmiddag gaan ze wel naar binnen. Wat een armoe he zo in augustus al, s'nachts onder de 10 graden en met winterjas de hond uitlaten -O-

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:40

Poeh, als ik jullie allemaal hoor ben ik toch erg blij dat het hier in de regio echt moet overstromen wil mn paard in een nat weiland staan... De bak is wel bluppig maar kan er nog met mn gympen doorheen komen. Wei is alleen modder bij de doorgang van bak naar wei. Moet wel zeggen dat ze snachts sowieso een paar uur op stal staan, dus de wei heeft een paar uurtjes rust zeg maar.

Vind het wel balen dat je gewoon een jas en trui nodig hebt ipv dat je lekker kan rijden in een tshirtje....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:49

Lous schreef:
Het blijft toch ook echt heel afhankelijk van de grond. Weilanden die bestaan uit kleigrond worden al snel echte modderpoelen met dit weer.

wij zitten hier op oude zeekklei en je wordt niet vrolijk van al die regen. Na vandaag moeten ze verplicht in de paddock want het land is echt verzadigd en een grote modderpoel aan het worden. Dit is echt niet normaal voor augustus. Het lijkt wel najaar.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:53

wij hebben 2500 are grond,waar ons huis en hok en tuin op hebben.
ik heb een kleine rijbak ,van 15 bij 25 meter.en 3 weilandjes.tot 3 weken terug.was het hier heel droog.het gras groeide bijna niet meer.ik heb een d pony,en sinds begin april.ook een shetlander.met de d pony alleen,had ik altijd genoeg gras. :9 en kon hij de hele dagen in het land.van april tot en met oktober.met uitzonderingen van snachts.dan staat hij binnen.toen we 3 weken terug weer wat regen kregen begon het gras alweer knap te groeien.maar nu is er in 3 weken weer zoveel regen gevallen dat het weet te nat is.aangezien de shetlander toch te dik is.heb ik ze nu een beetje om en om een uurtje in het land en een paar uurtjes in de bak en weer even in het land.en als ze savonds op stal gaan geef ik ze een beetje kuil.ik laat het land niet vertrappen.dan gaan ze gewoon in de bak.en overdag op stal helemaal niet.want de d pony is 23 jaar.die moet wel wat in beweging blijven. :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:13

Hier valt het gelukkig nog mee, op zandgrond en de meeste weilanden waar paarden op staan liggen redelijk hoog. Op dit moment staan er ook nergens plassen, de grond is nog niet verzadigd.
In de paddocks is het al wel nat geweest maar dat trekt normaal ook binnen een aantal uur wel weg.
Deze week hebben we 80 rubbermatten in de schuilstallen (in de paddocks en weilanden) gelegd. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen! Het werd wel eens modderig omdat de schuilstallen op het gras/zand zijn gezet (nu geen vergunning nodig, wel als er een verharde bodem zou komen).
Als het goed is, houden ze nu iig droge voeten, zelfs als het echt extreem nat zou worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:41

Ik zit idd in groen. Twee weken terug is er hier op 1 dag 108mm gevallen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:16

Hier ook in het groen. Cumulatief deze maand is hier volgens het plaatje tussen 107 en 143 mm gevallen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:24

Ook ik zit idd in hetgroen..... Heb ze toch vanmorgen 3 uur op het land kunnen zetten, het was iets beter dan gister. Maar er komt een partij regen aan....

xmoosjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:35

Wij zitten precies in donkerblauw , en kleigrond

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:35

Ik zit ook in groen, en in de klei :+ mijn rijbak ik helemaal niet meer begaanbaar

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:42

kiki1976 schreef:
Hier staan ze ook helaas alweer 2 weken in de paddock omdat de weide (kleigrond) veel te nat is.
Ook met de nacht weer op stal...

Hier gebied met 146

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:45

dit weer heeft wel 1 voordeel,bijna geen muggen meer

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:45

OleJon schreef:
dit weer heeft wel 1 voordeel,bijna geen muggen meer

hier zitten wespen om de paarden :( en die zijn er nog wel

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:47

Ik woon in het groene gebied ongeveer 112 mm in augustus maar dan hebben we het nog niet over eind juli toen is er zoveel gevallen in 24 uur. De weilanden zijn niet meer geheel droog geweest, ze lopen nog wel op de wei.
Ik heb 4/5 weilandjes en wissel om de dag van weiland tussen 2 van de weilanden de overige zijn echt te nat en zo gaat het nog best goed, voor de nacht staan ze op het verharde stuk zonder schuilstal, en als het nog meer gaat regen moeten ze dadelijk de nachten weer binnen gaan doorbrengen.
Zo jammer dat mijn weilanden en verharde stuk een 200/300 meter van elkaar liggen, en ik niet zomaar de stallen open kan laten en ze kunnen kiezen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:51

ik zit in het lichtste groen/geel en idd geen enkele overlast zowel weides en bak zijn gewoon mooi droog.

ik heb ze sinds 3 dagen wel weer snachts binnen, het is wel fris.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:53

Hier is ook alles veranderd in een modderpoel, varkens zouden er dol op zijn -O-
Stomme, stomme kleigrond zonder drainage.

Heb ze nog wel 24/7 buiten staan, de helft van de wei waar ze niet staan is nog aardig groen, maar dat is ook in 2 dagen zwart als ik ze daar zet.. Dus voor nood krijgen ze nu hooi bijgevoerd en hoop ik heel hard dat de boel nu een beetje opdroogd. Het zonnetje schijnt vandaag mooi namelijk.

Wij zitten ook in het groene deel, geen constante regen, maar wel hele zware buien.