Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:55

Britta31 schreef:
Nee,door ponylief.Als ze mij ziet lopen komt ze gelijk naar het hek lopen en begint dan zachtjes de hinneken.Ik kan haar niet iedere keer een broodje geven.En als ze niets krijgt,blijft ze maar voor het hek rondhangen.Een hangoudere dus.

Haha ok, zo bedoel je. Ik zag jezelf al verstoppertje spelen voor de verzorgsters. Hoewel dit minstens zo maf klinkt om bij een paard te doen :+
Maarre, dat gedrag van je pony heb je dus zelf veroorzaakt :Y)

Britta31

Re: Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:06

Ja,dat weet ik.Dat probleem had ik ook bij de geitjes en die zijn nog erger dan de pony.Krijsen de hele buurt bij elkaar.Dus ze krijgen geen brood meer aan het hek.Maar onze Britta staat niet te krijsen voor het hek en ze ziet er dan wel heel schattig uit.Dus toch ponylief maar niets meer geven.

superpony

Re: Paarden aan huis of eigen weide verderop? Voor- en nadelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:59

Britta31, staat ze alleen dan? Dan krijg je dat ook natuurlijk. + dat elke keer ene broodje niet zo gezond is, maar goed..........

TS, het ligt eraan wat je wil. Ik zou ze aan huis willen, maar dan wel zo dat ik alles bij huis heb. Wij rijden nog, dus willen ook een bak. Die is evt te gebruiken als paddock, hoewel ik liever de rijbak zie met goede bodem en niet elke dag veel in gemest en geplast wordt.

Wij kijken rond en soms staat het huis ongunstig op het perceel. Ik heb sowieso wel een idee hoe we het zouden doen.

Verderop een wei zou ik niet snel doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 20:29

Aan huis! Heerlijk vind ik het! Hier heb ik rondom huis 7500M2 weide, waar twee shetlanders lopen. Dit was veel te veel gras in de zomer en in de winter liepen ze het kapot.
Ik heb rondom heel mijn weide een pad variërend van 2-3,5 meter breed aangelegd (afgezet met houten weipalen en schrikkoord). Ook zit er nog een doorsteek in zodat ze in een 8 kunnen rondlopen. Op de route komen ze ook nog langs hun grote schuilstal waar ze 24/7 binnen kunnen en door een geel zand paddock van 10x12. Langs één zijde van de paddock staat dichte bebossing wat zorgt voor schaduw of wat ze wat uit de regen kan houden als de wind gunstig staat. En zo heb ik ook over het pad rondom mijn weide over een lengte van 30-35 meter een rij grote bomen staan die ook schaduw geven of juist een schuilplek bij regen.

Ik zag je vraag over bebossing. Om bovenstaande redenen vind ik bebossing juist positief, maar kijk wel goed naar de soort bomen en eventuele vruchten die eraf komen of ze niet giftig zijn!

Mijn plan is om er nog een groot paard/pony bij te zetten. Door het pad rondom de weide kunnen ze 24/7 buiten, het hele jaar door. Dit zorgt er ook voor dat je makkelijker je paard op kleinere oppervlaktes kunt houden. Qua m2 hebben ze misschien niet enorm veel plek, maar het zijn wel lange paden zodat ze de benen heerlijk kunnen strekken.
Sinds ik het zo heb bewegen ze veel meer dan voorheen en het is ruim genoeg om elkaar te passeren of juist uit de weg te gaan. Ik bepaal hoeveel uur ze dagelijks op de wei mogen en als ze er niet op mogen krijgen ze uit slowfeeders onbeperkt graszaadhooi gevoerd.

Het enige nadeel van aan huis, vind ik dat je alles zelf moet doen. Ondanks dat ik maar twee shetlanders heb, is het toch best wel een hoop werk. Helemaal nu ik ook twee kinderen rond heb lopen. Maar ik heb het er dubbel en dwars voor over.
Als mijn dochters uit hun slaapkamerraam kijken zien ze hun pony's lopen. De weide loopt precies in een U vorm rond het huis en de voor- en achtertuin. Vanuit de tuin en huiskamer zie ik ze zo lopen. Vanuit de tuin kunnen de kinderen ze zo aaien en met een poortje de wei in.
Ondanks het werk wat erbij komt kijken zou ik nooit meer anders willen!

Blondie_ schreef:
Nu nog een andere vraag, is het realistisch om aan een verzorger te vragen of me vraagt/laat weten wanneer ze komt?
Ikzelf zou dit niet zo leuk vinden als ik dit moest doen, maar misschien dan sommigen er geen probleem mee hebben?

Ik zou namelijk graag doen in mijn eigen tuin wat ik wil, wetende dat niemand mij kan storen. (zoals zonnen)

Aparte oprit of afschermen lijkt me geen optie want wil juist het zicht op mn paarden houden.

Ik vind het juist niet meer dan normaal dat je daar duidelijke afspraken over maakt hoor! Ik zou ook niet zitten te wachten op een verzorger die komt en gaat wanneer ze wilt. Ten eerste komt ze dan misschien op ongelegen momenten, maar ten tweede komt ze dan misschien niet op juist de momenten waarop je ze zou willen hebben.
Ik zou daar zeer zeker vaste dagen en dagdeel (ochtend, middag, avond) over afspreken. Alsnog kun je daar, in overleg, eens van afwijken maar zo heb je beide wel meer duidelijkheid en vastigheid.