Nieuw project!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:10

koetjeboe schreef:
Wij hebben hier hard houtenpalen van ehhh robina. en dan twee draden lint van 4 cm breed. dit kosten ons toen ehh dacht 500 in totaal aan isolatoren palen lint enz. wel zonder stroomdraad apparaat. en dat was voor 1,5 hectare.

Oke dat klinkt alvast goed! 500 euro aan isolatoren, lint en palen valt goed mee! Bij ons is het ook maar 0.5 hectare. Een stroomdraadapparaat heb ik ook ingecalculeerd.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:12

evie21girl schreef:
Ik lees dat het stuk land van familie van je vriend is? Misschien kun je iets op papier laten zetten, want stel dat het ooit uit gaat.
Het paard zal op papier wel van jou zijn, maar als hun(die familie) de palen en andere spullen van jou weghalen, heb je geen poot om op te staan.

Het stuk land is inderdaad van familie van mijn vriend. Paard is op papier inderdaad van mij, maar in praktijk ziet mijn vriend het dier net zo graag of zelfs misschien meer dan mij :D . Uiteraard blijft het land van hun, maar alles wat erop komt is van mij.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:14

callippo schreef:
Gaaf, je eigen weiland inrichten!

Platspuiten is helaas niet heilig: als er al een paar jaar onkruid staat, zit het zaad in de grond en dat gaat niet dood van spuiten (ontkiemt gewoon weer na het frezen). Als er vorig jaar nog maïs stond, is het natuurlijk een ander verhaal.

Tip: http://www.weidezaun.info voor afrastering. Stuk goedkoper dan in Nederland.

Hoezo is het een ander verhaal omdat er vorig jaar maïs op stond?
Bedankt voor de site, helaas ook in het Duits, maar ik neus even rond.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:19

max66 schreef:
het was misschien een beetje cru gezegd, maar ik denk echt dat je over de kosten te makkelijk denkt (maar je moet het allemaal zelf weten natuurlijk).

Alleen met het in orde maken van de wei ben je er niet.

- Het moet ook onderhouden worden in de loop der jaren, bemest worden, eventueel moet er gespoten worden of bij gezaaid.
-Dan wil je in de winter je paard (ook) op stal zetten, wat doe je met de mest? Afvoeren of over eigen land? Doe je dit zelf of een loonwerker? Wat kost dit?
-Kan zijn dat je vergunning nodig hebt van de gemeente voor de mesthoop en/of voor de (schuil)stal
-de kosten van hooi en stro en voer zijn voor jezelf (zitten nu misschien bij je stalgeld in)
-wat kost het land je?
-wat kost het in orde maken van een stal? Het ziet er namelijk uit alsof er dan nog heel wat geïnvesteerd moet worden voordat het een stal is.
-je moet ruimte hebben voor opslag van hooi/stro/voer

Ik heb het eens uitgerekend wat mijn paard me zou kosten als ik haar op een gepacht weitje zou zetten en alles in eigen beheer zou doen, geloof me, op mijn pensionstalling ben ik niet duurder uit. Het zou mij ongeveer net zoveel gekost hebben per maand, en dan reken ik het werk nog niet eens mee, en het gemak wat je hebt met een pensionstalling...

Verder lees ik er misschien overheen, maar krijgt je paard gezelschap?

Misschien denk ik inderdaad te makkelijk over de kosten, maar ik heb ze dan in elk geval dichter bij huis staan en ik kan over alles zelf beslissen.
De mest gaat niet over het land, maar kan ik normaal gezien kwijt bij een boer in de buurt.
De kosten voor hooi, stro en brok zijn inderdaad voor mezelf. Ruwvoer zal in aankoop duurder zijn omdat ik geen groot pak kuil kan neerzetten. Verder is er wel plaatst in de schuur voor een groot pak stro en groot pak hooi, dat is een stuk voordeliger dan kleine pakjes. Brok is ook te overzien aangezien ze momenteel ook niet zoveel krijgt aangezien ze dit niet nodig heeft. Ik geef in de winter wel slobber bij.
De ruimte voor opslag is er dus in de schuur. Voor het land zelf hoeven ze geen vergoeding, ze zijn al lang blij dat ik het in orde ga maken en dat het netjes is. Voor de stal dient er inderdaad nog geïnvesteerd te worden, maar dat is een eenmalige kost.

Okaya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 11:22

Amalarab schreef:
Omdat het land niet zo groot is zul je (bijna) altijd moeten bijvoeren. Is er genoeg ruimte voor pakjes hooi voor een flinke periode? Verdiep je in de hooi- en stroprijzen en wanneer je dit het beste kunt kopen. Ik reserveerde een deel van mijn vakantiegeld voor kuil/hooi voor de winter.
Is het dichtbij je huis? Vergis je niet in de kosten om er te komen. (benzine/diesel)
Ik denk dat het idd op den duur wel echt goedkoper is, maar dan moet het wel aanblijven met je vriend :)

Momenteel staat ze verder gestald dan als ze op de wei in de buurt zou staan, dus qua benzine ben ik goedkoper uit. Mijn vriend woont er op 1 min vandaan en ik op nog geen 10 minuten. In de schuur is er plaats voor een groot pak stro en een groot pak hooi. Ik moet me inderdaad eens verdiepen wanneer ik het beste stro en ruwvoer kan inkopen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 13:25

DubbelDun schreef:
Linstkoord snijder / breekdoosjes hoe je ze wilt noemen...
Ze zien er voor dun koord iig zo uit (open gevouwen)
[ Afbeelding ]
Zodra er teveel druk op het draad komt wordt het dus doorgesneden.
http://ruiterplezier.nl/nl/dept_73.html
Helemaal onderop.

Je hebt ze ook voor lint, maar die kan ik zo snel niet vinden.

Thanks!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:42

Okaya schreef:
callippo schreef:
Gaaf, je eigen weiland inrichten!

Platspuiten is helaas niet heilig: als er al een paar jaar onkruid staat, zit het zaad in de grond en dat gaat niet dood van spuiten (ontkiemt gewoon weer na het frezen). Als er vorig jaar nog maïs stond, is het natuurlijk een ander verhaal.

Hoezo is het een ander verhaal omdat er vorig jaar maïs op stond?

Als er vorig jaar nog maïs stond, zit er weinig onkruid-zaad in de grond en is platspuiten van het huidige onkruid nog wel nuttig (dit in tegenstelling tot spuiten en frezen wanneer er al jaren veel onkruid staat).

EJuniorJoost

Re: Nieuw project!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:02

verdiep je inderdaad goed in de kosten! en doe het meeste wat je kan doen zelf of met je vriend.
een klein pakje hooi kost tussen de 4 en de 6 euro een pakje stro ook zoiets. mijn pony doet 1,5 pakje per week. Ik zal kijken of er iemand wil staan bij je paard en zelf niet er nog 1 bij kopen. en bedenk wel dat er bijna geen eenmalige kosten zijn je moet alles bijhouden namelijk. denk dat je met 5000 euro nog niet klaar bent.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:04

dat denk ik dus ook. Het lijkt allemaal wel heel leuk, maar vergis je niet in de kosten. Het is niet alleen de eenmalige investering die je doen moet, de kosten van weidebeheer en hooi, stro en voer blijven natuurlijk.
Dit bedoel ik dan ook toen ik zei dat jouw paard het niet meer mee gaat maken dat jij de kosten "eruit" hebt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:04

Ik denk dat als TS goed rondkijkt op MP en ook 2e hands spullen in overweging neemt dat ze best voor een leuk bedrag de boel op de rit kan krijgen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 09:30

Ik vind jullie wel heel negatief hoor. Ik heb niet kunnen terugvinden wat TS betaald voor de stalling. Maar stel dat het 300euro is, dan heb je op een jaar 3600euro bij elkaar.

Wij hebben ook maar begin dit jaar kunnen zaaien, dus paarden krijgen nu 24/24 7/7 ruwvoeder. Voor €200 per maand heb ik ruwvoeder en muesli+bietenpulp voor 3 paarden.

Dierenartskosten, hoefsmid, ontworming, entingen heeft TS nu op de stalling ook wrs.

Als je wat rondkijkt naar 2e handsspullen, zeker zoals palen en je hoeft ook niet het duurste merk draad te pakken. Bijvoorbeeld Van craenenbroeck is een goedkope winkel voor isolatoren.

Paard is 18, kan goed 28 worden. En wie zegt dat TS later er geen ander paard op wil.

Ik denk dat je eerder over het werk meer moet nadenken dan over de kosten.
Elke ochtend en elke avond voederen, ook als je de dag ervoor uit bent geweest, ook als het -10 is. Ook als alles onder water staat, etc.