max66 schreef:het was misschien een beetje cru gezegd, maar ik denk echt dat je over de kosten te makkelijk denkt (maar je moet het allemaal zelf weten natuurlijk).
Alleen met het in orde maken van de wei ben je er niet.
- Het moet ook onderhouden worden in de loop der jaren, bemest worden, eventueel moet er gespoten worden of bij gezaaid.
-Dan wil je in de winter je paard (ook) op stal zetten, wat doe je met de mest? Afvoeren of over eigen land? Doe je dit zelf of een loonwerker? Wat kost dit?
-Kan zijn dat je vergunning nodig hebt van de gemeente voor de mesthoop en/of voor de (schuil)stal
-de kosten van hooi en stro en voer zijn voor jezelf (zitten nu misschien bij je stalgeld in)
-wat kost het land je?
-wat kost het in orde maken van een stal? Het ziet er namelijk uit alsof er dan nog heel wat geïnvesteerd moet worden voordat het een stal is.
-je moet ruimte hebben voor opslag van hooi/stro/voer
Ik heb het eens uitgerekend wat mijn paard me zou kosten als ik haar op een gepacht weitje zou zetten en alles in eigen beheer zou doen, geloof me, op mijn pensionstalling ben ik niet duurder uit. Het zou mij ongeveer net zoveel gekost hebben per maand, en dan reken ik het werk nog niet eens mee, en het gemak wat je hebt met een pensionstalling...
Verder lees ik er misschien overheen, maar krijgt je paard gezelschap?
Misschien denk ik inderdaad te makkelijk over de kosten, maar ik heb ze dan in elk geval dichter bij huis staan en ik kan over alles zelf beslissen.
De mest gaat niet over het land, maar kan ik normaal gezien kwijt bij een boer in de buurt.
De kosten voor hooi, stro en brok zijn inderdaad voor mezelf. Ruwvoer zal in aankoop duurder zijn omdat ik geen groot pak kuil kan neerzetten. Verder is er wel plaatst in de schuur voor een groot pak stro en groot pak hooi, dat is een stuk voordeliger dan kleine pakjes. Brok is ook te overzien aangezien ze momenteel ook niet zoveel krijgt aangezien ze dit niet nodig heeft. Ik geef in de winter wel slobber bij.
De ruimte voor opslag is er dus in de schuur. Voor het land zelf hoeven ze geen vergoeding, ze zijn al lang blij dat ik het in orde ga maken en dat het netjes is. Voor de stal dient er inderdaad nog geïnvesteerd te worden, maar dat is een eenmalige kost.