bibberend paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: bibberend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:23

Als een paard bibbert, heeft hij het koud. Bibberen is maar bij een heel enkele diersoort een effectieve manier van verwarmen. Een ijsbeer kan waarschijnlijk effectief bibberen. Maar de rest van de diersoorten niet. Dit komt doordat bibberen warmte produceert direct aan de huidoppervlakte (wat hij dus snel kwijt raakt) en door het bibberen verdwijnt de isolerende luchtlaag (deze gaat dan namelijk bewegen waardoor deze niet langer isoleert).

Ik gooi dan dus absoluut een deken op, geen twijfel over mogelijk.

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:25

Een deken, sita had het ook een keer mijn opa gaf haar een dekentje en extra hooi.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:27

half dagje hooi voeren met dekentje op... dag erna gelijk regendeken... mogelijk houdt hij een snotje eraan over... succes!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:45

Mizora schreef:
Als een paard bibbert, heeft hij het koud. Bibberen is maar bij een heel enkele diersoort een effectieve manier van verwarmen. Een ijsbeer kan waarschijnlijk effectief bibberen. Maar de rest van de diersoorten niet. Dit komt doordat bibberen warmte produceert direct aan de huidoppervlakte (wat hij dus snel kwijt raakt) en door het bibberen verdwijnt de isolerende luchtlaag (deze gaat dan namelijk bewegen waardoor deze niet langer isoleert).

Ik gooi dan dus absoluut een deken op, geen twijfel over mogelijk.

_/-\o_

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:18

Goh, ik dacht al dat ik de enige was met een bibberend paard vorige week.
Kan ook naar binnen als ze wil, maar ik had de poort naar de wei opengelaten het 's nachts. En toen zijn ze dus stug de hele nacht op wei blijven staan in de regen.

En 's morgens vond ik haar dus net zo bibberend. In de stal gezet met een zweetdekentje op en een bult hooi voor de neus en dochter uit bed geroepen om haar te drogen (want ik moest naar mijn werk).
Nu zet ik ze dus elke avond maar op de uitloop voor de stallen, dan gaan ze tenminste binnen staan als het regent.

Nu stonden ze gisterenavond me dus wel al in hun stallen op te wachten. Hier heeft het ook de hele dag door geregend. Waren ze blijkbaar toch beu. En vandaag lijkt het niet veel beter te worden.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:27

Vorige herfst trof ik mijn oudje bibberend aan. Ik heb hem toen meteen een hoop hooi gegeven, en dat hielp heel snel. Al na 5 minuten hield het bibberen op. Ik heb geen deken opgedaan, maar ben wel meer hooi gaan voeren. Daarna heb ik hem ook niet meer zien bibberen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:44

max66 schreef:
een mens bibbert en rilt toch ook om warm te worden?! Ondertussen heb je het dan toch echt wel koud!

Precies mijn gedachte! Bibberen kan dan wel een natuurlijke reactie zijn om warmer te worden, ondertussen voelt zo een dier zich echt niet fijn meer.

Zelfde als met: het is een paard, hij smelt niet. Vind ik ook altijd zo een kul argument. Ik smelt ook niet als ik in de regen ga staan, maar voel me wel flink poedersuiker als ik dat een paar uur zou moeten doen.

Die van mij loopt al maanden zonder deken, maar omdat hij geen schuilmogelijkheid heeft gaat hij op slechte dagen s avonds gewoon naar binnen. Vorige week ben die regen stond ie heel boos te kijken bij het hek, maar toen ie lekker warm binnenstond was ie weer helemaal zijn vrolijke zelf.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 09:50

Mijn pony die vorige week als een gek stond te bibberen is nu aan het hoesten dus bibberen is voortaan gelijk deken op doen bij mij.

Shethorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 10:40

Laatst toen het heel erg regende haalde ik mijn shet uit de wei, niks aan de hand. Maar toen ik haar in de stal had gezet begon ze helemaal te bibberen. Gelijk zweetmes gepakt en haar een beetje droog gemaakt. En toen haar laten opdrogen in de stal met wat hooi hahah.
Maar heeft iemand tips voor deze situatie?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 07:27

Shethorsie schreef:
Laatst toen het heel erg regende haalde ik mijn shet uit de wei, niks aan de hand. Maar toen ik haar in de stal had gezet begon ze helemaal te bibberen. Gelijk zweetmes gepakt en haar een beetje droog gemaakt. En toen haar laten opdrogen in de stal met wat hooi hahah.
Maar heeft iemand tips voor deze situatie?

lekker inwrijven/masseren met stro om de bloedsomloop goed op gang te brengen, dan lekker een dekentje op met idd een bult hooi op stal dan stopt het bibberen vanzelf

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:17

Er zit een verschil een paarden die normaal wel dekens op hebben en paarden die nooit een deken op hebben. Mijn oudje van 26 heeft nooit een deken op, ook niet in de winter, zolang hij nog genoeg haar aanmaakt en erg goed en vrolijk uitziet blijft het ook zo.
Gisteren met dat noodweer... nergens last van.... maar ls zou hij wél binneren dan nóg doe ik geen deken op met 1 zo'n bui.... hij is het niet gewend en het is dan echt niet goed voor hem met die hitte.
Ik denk dat wanneer paarden met dekns lopen het wellicht andere situatie is....

Ik vind het vreemd dat er zoveel bibberaars zijn eigenlijk, want ondanks de regen was het absoluut niet koud.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 08:33

Dit was anderhalve week geleden hé, toen het 2 dagen onophoudelijk regende en de temperatuur een stuk lager lag dan nu.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:38

ElCamino schreef:
Ik vind het vreemd dat er zoveel bibberaars zijn eigenlijk, want ondanks de regen was het absoluut niet koud.

Paarden reguleren net als wij mensen hun temp door te zweten als ze het warm hebben. De verdamping van vocht op de huid brengt dus verkoeling, net als bij ons. Zo komt het dat een droog paard het bij 12 graden absoluut niet koud heeft. Maar een doorweekt paatd het met 12 graden echt wel fris kan hebben. Doordat het vocht op de huid verdampt en dus voor afkoeling zorgt...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 09:48

die theorie gaat niet denk ik....
Hij staat met weer en wind buiten, dus ook met een pak sneeuw op zijn rug en dat smelt echt niet weg.... de werling van de vacht staat goed uitgelegd op paardnatuurlijk.nl.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:19

Lees dan nog een keer deze uitleg van Mizora:

"Als een paard bibbert, heeft hij het koud. Bibberen is maar bij een heel enkele diersoort een effectieve manier van verwarmen. Een ijsbeer kan waarschijnlijk effectief bibberen. Maar de rest van de diersoorten niet. Dit komt doordat bibberen warmte produceert direct aan de huidoppervlakte (wat hij dus snel kwijt raakt) en door het bibberen verdwijnt de isolerende luchtlaag (deze gaat dan namelijk bewegen waardoor deze niet langer isoleert). "

Bibberen is een niet-effectieve maatregel van het lichaam wat alleen maar veel energie kost, extra hooi zorgt alleen maar voor het aanvullen van die energie maar niet voor het opwarmen van je paard. Sterker nog: het zorgt voor onttrekken van bloed aan de huid en spieren richting de darmen, waardoor de huid en spieren alleen maar kouder blijven.

Als je paard bibbert, is de werking van de vacht onvoldoende, daar helpt geen paardnatuurlijk meer aan, maar wel een dekentje of een schuilstalletje.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:31

Daarom: lees de uitleg op paardnatuurlijk eens een keer !!! Daar staat een duidelijk verhaal en ik ga daarin mee !!!

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:36

Mijn persoonlijke ervaring is toch echt dat het voeren van (extra) ruwvoer een paard het best helpt om warm te blijven. Bij een bibberend paard is mijn advies dan ook : meer ruwvoer!

Daarnaast kun je natuurlijk best ook een deken opleggen, als je maar wel ook de porties ruwvoer vergroot.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:37

ElCamino. Ik heb het bij mijn universitaire opleiding gekregen. Sneeuw op de rug is een ander verhaal. Dat is namelijk een luchtig (dus isolerend) stilliggende situatie. Terwijl regen de vacht compacter (dus minder isolerend) maakt. Trillen haalt dan nog een laagje isolatie weg en dan is het koud hebben compleet.

Even bibberen geeft niet als het met ruwvoer op te lossen valt of het daarna weer droog wordt. Hele dagen laten bibberen is dierenmishandeling. En mijn paard staat in principe ook zonder deken. Alleen de eerste winter niet maar toen was hij ook zeer mager (nu zo'n 100kg zwaarder).

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 10:48

Ik heb ze s'winters ook zonder deken staan (en het kan hier koud zijn)
Twee weken geleden was er ook 1 van de drie aan het rillen.

Wel of geen dekens zegt dus ook niet altijd alles

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:18

En daarnaast is het zo dat een paard in een natuurlijke omgeving kan schuilen onder bomen, struikgewas, rotsen etc. Maar in de onnatuurlijke open weilanden hier in Nederland hebben wind en regen vrij spel en kunnen paarden zich niet beschermen tegen de kou. Daar moeten wij ze echt een handje bij helpen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 13:05

wanneer de vacht nat is, is de natuurlijke werking vermindert. De vacht zorgt normaal ( in droge toestand) voor een isolerend laagje stilstaande lucht ( net zoals bij onze vacht, haha.. die drie sprieten op onze armen die overeind gaan staan in een mislukte poging warme lucht vast te houden zodat we minder snel afkoelen)...

ik gebruik enkel boerenverstand..., maar mooi dat er een hele site aan gewijd is... :)