Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:43

Ik ben werkelijk geschokt door de reacties van 90% van de bokkers hier. Als TS zou ik bijna het gevoel hebben dat ík gek was!

Nou Koper, ik vind jouw voorstel alles behalve gek. Wat een mentaliteit joh hier in dit topic! De wegwerpmaatschappij ten top. Oud paard, niet meer rijden? Wegwezen en niet meer naar omkijken. Koop je toch gewoon een nieuwe! En dat jij er dan ook nog geld voor durft te vragen?? Het is toch in jouw belang (HUH???? Alsof de eigenaar van het leenpaard hier geen voordeel van heeft!!!!).

Ik zou blij zijn met zo'n plekje voor zo weinig geld. Helaas is mijn paard niet geschikt voor de 24/7 buiten constructie, maar ik zou in m'n handen knijpen met zo'n aanbod.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 08:45

Magrathea schreef:
Ik snap niet waar iedereen het vandaan haalt dat TS de eigenaar zo min mogelijk wil zien :P ze zei toch net dat dat niet zo is?

Volgens mij zeg ik ook dat ik graag wil dat iemand regelmatig wat met z'n paard komt doen maar goed. Ik zal het wel verkeerd formuleren :+

Een pensionklant, of 50/50 alles doen wil ik niet. Ik zit er totaal niet op te wachten dat een pensionklant/medehuurder zich gaat bemoeien met de kwaliteit van het ruwvoer of de indeling van de wei. Ik wil GOED hooi voeren, daar doe ik geen concessies in ook al kost het mogelijk wat meer. Ook is het voor deze wei nogal handig als er geen mensen rondlopen die ieder weekend met de trailer op pad gaan of een hoop drukte meebrengen. Daarom leek een pensioenplek me handig. Omdat ik niet weet of mijn paard nog weer rijdbaar gaat worden vind ik het voor hem prettig als iemand niet úrenlang het bos in gaat om lekker te rijden en mijn paard al die tijd in z'n eentje achterblijft.

Pmarena ik kan redelijk wat hooi kwijt, voor een paar maanden wel. Hooiprijzen ben ik in kaart aan het brengen (wei ligt in een net andere regio dan waar ik mijn vorige wei had), de kosten per maand zijn natuurlijk afhankelijk van hoe het hooi dat jaar is en hoeveel je er nodig van blijkt te hebben. Als het 2 maanden vriest heb je meer hooi nodig dan met afgelopen winter, lijkt me logisch.

Er vroeg iemand waarom een paard tot 1,50. Die van mij is 1,34 en hij vreet graag. Hoe denk je dat die eruitziet als ik 'm huisvest met een tuiger of fries en hem navenant voer? :+
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-06-14 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Re: Weidemaatje: ben ik te kritisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:48

Wees daar dan gewoon duidelijk in. "Ik bied je dit aan, maar ik koop het ruwvoer in en écht, ik doe mijn huiswerk, dus maak je daar maar geen zorgen over."

Bemoeien is ook weer een groot woord trouwens hè ;) Wie weet heeft je "klant" daadwerkelijk wel eens een goeie tip voor je.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:50

Wat ik zo lees kan je beter een paardje voor jezelf erbij kopen, je gaat je ergeren aan een ander want ze doen het toch altijd anders dan jij wilt. Veel mensen willen toch wel langs komen en controleren.

Hier nu een pensionklant die er geen problemen mee heeft wat ik doe (zolang haar paard er goed op gewicht is en vrolijk is) maar wil ze iets anders kunnen we er altijd over praten. Ze gaat netjes om met haar paardje en ik heb geleerd me er niet mee te bemoeien. Voeren, mesten, weide indeling, ect. doe ik zelf allemaal en als het even niet uitkomt zet ik voer klaar en geeft zij het. (dit durfde ik in het begin ook niet aan maar na een jaar bij mij op stal staan vertrouw ik het)

Zijn er geen bekenden in de buurt die je zelf al kan en die hun paardje bij jou in de wei willen zetten, waarvan je weet dat hun visie hetzelfde is als die van jou?
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 24-06-14 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:50

Ik snap niet waarom je er in je advertentie niet iig iets van een richtprijs in heb gezet. Want volgens mij kan je het beste een pensionplek aanbieden... ik sta nu ook in pension waar voornamelijk oudere paarden/pony's staan en de meeste klanten komen 1x per maand hun paard aaien en bemoeien zich voor de rest nergens mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:56

Koper schreef:
Magrathea schreef:
Ik snap niet waar iedereen het vandaan haalt dat TS de eigenaar zo min mogelijk wil zien :P ze zei toch net dat dat niet zo is?

Volgens mij zeg ik ook dat ik graag wil dat iemand regelmatig wat met z'n paard komt doen maar goed. Ik zal het wel verkeerd formuleren :+

Een pensionklant, of 50/50 alles doen wil ik niet. Ik zit er totaal niet op te wachten dat een pensionklant/medehuurder zich gaat bemoeien met de kwaliteit van het ruwvoer of de indeling van de wei. Ik wil GOED hooi voeren, daar doe ik geen concessies in ook al kost het mogelijk wat meer. Ook is het voor deze wei nogal handig als er geen mensen rondlopen die ieder weekend met de trailer op pad gaan of een hoop drukte meebrengen. Daarom leek een pensioenplek me handig. Omdat ik niet weet of mijn paard nog weer rijdbaar gaat worden vind ik het voor hem prettig als iemand niet úrenlang het bos in gaat om lekker te rijden en mijn paard al die tijd in z'n eentje achterblijft.

Pmarena ik kan redelijk wat hooi kwijt, voor een paar maanden wel. Hooiprijzen ben ik in kaart aan het brengen (wei ligt in een net andere regio dan waar ik mijn vorige wei had), de kosten per maand zijn natuurlijk afhankelijk van hoe het hooi dat jaar is en hoeveel je er nodig van blijkt te hebben. Als het 2 maanden vriest heb je meer hooi nodig dan met afgelopen winter, lijkt me logisch.

Er vroeg iemand waarom een paard tot 1,50. Die van mij is 1,34 en hij vreet graag. Hoe denk je dat die eruitziet als ik 'm huisvest met een tuiger of fries en hem navenant voer? :+

Maar als je dit soort dingen allemaal echt niet wil. Dan kun je beter er zelf een bij kopen.

Als je een pension aanbied, zul je er ook mee moeten dealen dat mensen op zondag er mee willen wandelen/rijden en dat jou paard dan alleen achterblijft dat is dan zo. Andersom zeg je dat er ook een kans is dat jou paard weer rijbaar word. Dus dan staat het pension paard alleen.
Daarbij lijkt het alsof je je eigen rust en eigen manier van paarden houden erg graag wil vast houden. Dan zou ik me toch nog maals achter de oren krabben of jij dan wel geschikt bent om een pension aan te bieden. Je zult namelijk toch een stukje van je eigen rust en manieren op moeten geven.

Al zoek je het best passende maatje, met meerdere paarden is het altijd zo dat de ene meer nodig heeft dan de ander. Of wat anders nodig heeft. Dat houd je niet tegen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:57

Koper schreef:

Daarom werk ik dus met een "Spaarpot van de ponies", zie edit van mijn reactie.
Wellicht kan je hier ook iets mee?

Met zo'n maandelijkse inleg kan jij zeker weten dat je genoeg geld binnenkrijgt om hooi te betalen ook al is het echt een duur jaar, en je pensioenklant weet zeker dat ze niks teveel betaalt: het geld komt immers altijd weer bij haar paard terug want bij overschot kan je "eigen kosten" zoals bekappen ook uit die pot gaan betalen :)

Of desnoods na een heel erg mazzeljaar aan het eind van het jaar beslissen dat er zoveel geld over is dat jullie als het ware voor het komende jaar al de eerste 2 maanden betaald hebben. Heb je nog een mazzeltje :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:58

Klinkt als een "goede deal". Ik zou het mijn paard, als dat zover zou komen, in ieder geval erg graag op een dergelijke wijze gunnen. Een ouder paard dat je wel aan wilt houden (want gezond), maar niet meer 300 euro per maand aan stalling kunt betalen, dat klinkt toch goed? Je zet je jonkie iets goedkoper, en kunt daarmee je oudje een fijne oude dag geven. Lijkt me niet teveel gevraagd?

Kwa karakter zou ik niet teveel op voorhand aangeven, als er zo weinig reacties komen zou ik liever zelf gaan kijken naar wat voor een dier het is. Wat de ene karakter vind, vind de ander een onuitstaanbaar paard, en wat voor de een een verschrikkelijk dier is, is voor de ander een dier dat gewoon een keer een knuffel en een fijn maatje nodig heeft. Kortom: geef niet aan wat voor een karakter je zoekt, maar bezoek het dier en kijk dan of je het iets vind. Daar heb je waarschijnlijk kennis genoeg voor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:58

Als ik een paard zou hebben waarvoor ik een plekje zoek zou ik huiverig zijn om m bij jou neer te zetten. Jij bepaald alles, ik mag niet te vaak komen maar ik moet wel betalen. Zo voelt dat althans.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:05

Mee eens met de reactie van Jolien. Het klinkt een beetje alsof jij wel de lusten van het paard wil hebben (in dit geval een maatje voor je eigen paard) maar niet de lasten (financiële plaatje wat er bij komt kijken). Nu zal dat niet zo je bedoeling zijn, maar zo komt het wel een beetje over.

Sommige bokkers vallen over reacties zoals deze omdat het volgens hen zo'n mooi aanbod is. Maar ik probeer alleen maar mee te denken met TS. Feit blijft namelijk wel wel dat TS nog geen reactie heeft gekregen op haar vraag naar een weidemaatje. Blijkbaar is er dan toch niet iemand die op het huidige aanbod wil ingaan, ondanks dat sommige bokkers het aanbod heel mooi vinden. Dan zul je toch iets aan je aanbod/vraag moeten veranderen.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:17

Nou, zo negatief zie ik het niet. Mijn ponyruin (23) is nog net niet helemaal aan zijn pensioen toe maar was hij dat wel dan zou ik dit aanbod zeker overwegen. Als het klikt en er is het vertrouwen dat TS goed voor je pony zorgt is dit toch een prima voorstel? Het zal ongetwijfeld voordeliger zijn dan een "commercieel" paardenrusthuis en je paard krijgt persoonlijke aandacht en zorg, je houdt zelf de controle en je mag hem regelmatig bezoeken. Ik zou mijn oude pony juist nooit verkopen of weggeven.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:20

Ik krijg de indruk dat ts juist een serieuze eigenaar zoekt die het beste voor zijn pensionado wil. Het is dat de mijne al op een super plekje staat anders had ik zeker contact met haar opgenomen.
In het begin kwam ik ook veel vaker als nu. Je wil toch zien of het allemaal goed gaat en op tijd kunnen ingrijpen wanneer niet. Nu na 2,5 jaar kom ik niet meer zo vaak. En nog steeds betaal ik de kosten voor hem zoals wormkuren e.d.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:25

Ik denk eigenlijk dat je weinig mist aan de mensen die de waarde van dit aanbod niet inzien :o

Als je gewoon goed leest dan zie je heel duidelijk dat de TS een keurig aanbod doet en hele begrijpelijke redenen heeft voor haar standpunten. Wanneer mensen hier geen begrip / respect voor hebben of het zelfs een onredelijk aanbod vinden, dan wil je ze sowieso niet als pensioenklant denk ik :=

- TS heeft een heel leuk eigen plekje dat ze ècht paardvriendelijk wil gebruiken, geen concessies doen op kwaliteit van voer e.d.
- ze heeft en wil maar 1 eigen paardje
- ze wil wel graag een weidemaatje: een paard van iemand anders dus
- ze biedt een pensioenplek aan aan iemand die dan goedkoop van haar plekje mee mag genieten
- ze wil natuurlijk wel baas in eigen land blijven, dus geen gezeur over te duur hooi ofzo
- ze wil graag relatieve rust op de wei, geen gillende kids of dagelijks urenlang getrut
- bij een weidemaatje wil je graag dat die ook echt op de wei is, en niet steeds weg is

Al met al is deze plek dan toch ook gewoon ideaal voor een paardje dat met pensioen is? :j

Op een gewone stal betaal je veel meer, moet je vaak veel meer zelf doen, heb je vaak minder weidegang en is een pensioenpaard vaak niet zo heel goed op zijn plek. En bovendien zal je je daar ook gewoon moeten schikken naar het stalbeleid van de eigenaar :)*

Dan is zo'n aanbod van Koper toch een buitenkans :j

Je staat een stuk goedkoper, er wordt verzorging geboden waardoor je er veel minder werk aan hebt en er minder vaak naartoe hoeft (maar bent wel gewoon welkom!) en je paard staat lekker rustig en overzichtelijk in een stabiele situatie met 1 ook niet meer piepjong maatje en kan de hele dag lekker lopen en bewegen.

Het enige dat Koper vraagt is dat je wel meebetaalt in de voerkosten en accepteert dat zij het beleid bepaalt.

Bij een normale stal zal je ook moeten accepteren dat een ander het beleid bepaalt en liggen de kosten ook nog eens veel hoger.

Nou poeh-poeh, hoe durft ze :P

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:30

Koper schreef:
Magrathea schreef:

Ik denk dat hier de crux toch zit :)
Her en der formuleer je - sorry dat ik het zeg - wat bot en kort door de bocht. Maar als je goed leest, nuanceer je het een en ander en bied je gewoon een hartstikke mooi en eerlijk aanbod aan +:)+

Ik hoop dat je snel een passend weidemaatje vind!

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:43

Nou het zou mij prima lijken hoor wat TS aanbiedt.
Het enigste waar ik wel moeite mee heb is de wisselende prijs vanwege het hooi.
Onze Haflinger ruin van 20 staat nu ook op pensioen, betalen we 50 euro per maand voor en klaar.
Dan weet je waar je aan toe bent (dat is excl. hoefsmid, wormenkuur en dierenarts natuurlijk).
Die doet ook de hele dag niks anders meer dan andere paarden gezelschap houden.
We weten dat hij het goed heeft en 2/3 keer per week rijden we even langs.
En zo te horen zou TS ook dát geen probleem vinden.
Zolang ze maar niet iemand op het erf heeft die van s'ochtends tot s'avonds nog met met een paard bezig is.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:50

Herkenbaar, zal je vertellen hoe ik het opgelost heb, is natuurlijk voor iedereen anders.
Mijn 14 jarige ruin staat nu ruim 1,5 jaar aan huis, we hebben een melkveebedrijf. Eigenlijk is hij met pensioen vanwege atrose, rij nog wel 2-3 x per week recreatief met hem voor de beweging. Paarden moeten niet alleen staan en hebben daarom alles voor 2 paarden ingericht. Inmiddels een half jaar geleden een hengstveulen erbij gekocht, die is nu 1 jaar. In de toekomst een opvolger voor m'n ruin als hij niet meer te rijden is, hem wil ik nog zolang mogelijk z'n pensioen geven. Wilde geen gepensioneerd paard erbij want dat is m'n ruin al bijna zelf, een paard erbij kopen wat al gereden kon worden was te duur en 2 rijden te veel op dit moment, toen een leuk veulen op m'n pad kwam was dat de perfecte oplossing.
Ze hebben het leuk samen, spelen veel en het is een goede match ondanks leeftijdsverschil. Als we gaan rijden blijft de jaarling gewoon in de wei of stal, geen probleem ze kunnen makkelijk een poos zonder elkaar hoor. We hebben bewust gekozen om alleen eigen paarden te houden en geen verhuur te doen. De accomodatie is nu niet zo luxe om daar een hoog bedrag voor stalling te vragen dus qua inkomsten wordt je er niet veel beter van, de werkzaamheden eromheen zijn minimaal dus ook geen hulp bij nodig. En je hebt toch altijd volk op je werf, we zijn juist erg gesteld op onze privecy. Het is 1e instantie een koeien bedrijf waar het om draait. Heb zelf jarenlang op allerlei stallen gestaan, van heel groot tot kleinschalig aan huis bij mensen, maar heb er vanalles gezien en meegemaakt dat ik ook niet zo zit te springen zelf een pension te beginnen, je hebt toch te maken met meningen van anderen die je moet respecteren en iedereen is anders. Gezelligheid met andere paardengekken vind ik bij de buren, die hebben zelf ook friezen en een binnenbak waar ik in mag rijden.

huppiejuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 09:56

Helemaal eens met pmarena en leeuwnie! Ik denk dat het een prima en voordelig aanbod is van TS en dat ze niets raars vraagt van de eigenaar van de andere pony. Ik had mijn paard in een pensioenstal in het zuiden van Nederland voor 180 euro per maand, inclusief hoefsmid en enten. En dat vond ik al een koopje, want ik ken hier in ZuidHolland - waar ik woon - pensioenplekken die per maand nog wel zo'n 100 euro duurder zijn. En feitelijk gelden daar dus dezelfde 'regels' die TS ook aanhoudt. Dus TS, niks meer aan doen! Er komt vanzelf wel iemand die je aanbod op waarde weet te schatten! *D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:15

Denk dat zelf de kosten blijven dragen het grootste probleem is. Wij zouden het perfecte paard voor jou hebben staan een wat oudere IJslander merrie waar niet meer op gereden kan worden maar verder nog gezond. Alleen staat ze bij ons absoluut niet in de weg wij zouden haar alleen een plekje gunnen waar ze lekker aandacht krijgt. En daar is bij ons helaas lang niet altijd tijd voor. Maar om haar ergens anders neer te zetten dan ben je gewoon meer geld kwijt nu gaat ze op de "grote hoop" mee met voeren.

Groetjes Genja

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:15

Hier in het noorden (15 min boven Emmeloord) betaal je 100E per maand all in (zonder HS, wormenkuur en medicijnen) maar wel met onbeperkt ruwvoer, weidegang en speciaal voer voor oudere paarden (incl deken wisselen en medicijnen voeren).
Geen beperking op bezoek.

Ik weet niet waar TS op uit komt qua bedrag?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 10:25

Ik ben heel lang opzoek geweest naar zo een plekje als dat jij omschrijft :) alleen nergens kunnen vinden want dan vragen ze bijv maandelijks een bijdrage. Ik zou niet anders willen dan voor de normale kosten betalen (hoefsmid, tandarts, dierenarts, hooi) maar maandelijks alleen voor weidegang een hoop geld betalen wil ik niet aangezien ze hier ook goed staan op de weide. Alleen kon mijn paard in eerste instantie niet met de andere paarden. Ondertussen is er naar een hoop geschuif een oplossing gekomen en staan ze allemaal tevreden op hun stuk land.
Dus ik vind het zeker geen slechte deal hoor :) maar het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat je als eigenaar zijnde gewoon verantwoordelijk blijft voor de kosten. Anders moet je, je paard maar weggeven maar niet uitlenen.

In de zomer is die persoon trouwens al niet veel kwijt aan hooi en wat zal het in de winter zijn? 100 baaltjes? x 3,-. Als je dat al niet wilt betalen kun je beter geen paard nemen. En dan 3 keer de hoefsmid per jaar, 1 keer de tandarts en tja onvoorziene kosten dat kan altijd gebeuren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 17:26

Citaat:
De voorkeur gaat uit naar een intelligente, gevoelige pony met voldoende temperament en karakter.

Moet hier wel even om lachen, sorry, intelligent en gevoelig met temperament en karakter? :+

Sorry, vind het echt stom over komen, voor gemiddelde eigenaar is hun paard gewoon 'een paard', niet een gevoelig, intelligent temperamentvol dier. Sowieso zie ik niet in waarom zo iets geëist moet worden, je eigen pony wordt er niet blijer van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 01:31

pmarena schreef:
Ik denk eigenlijk dat je weinig mist aan de mensen die de waarde van dit aanbod niet inzien :o

Als je gewoon goed leest dan zie je heel duidelijk dat de TS een keurig aanbod doet en hele begrijpelijke redenen heeft voor haar standpunten. Wanneer mensen hier geen begrip / respect voor hebben of het zelfs een onredelijk aanbod vinden, dan wil je ze sowieso niet als pensioenklant denk ik :=

- TS heeft een heel leuk eigen plekje dat ze ècht paardvriendelijk wil gebruiken, geen concessies doen op kwaliteit van voer e.d.
- ze heeft en wil maar 1 eigen paardje
- ze wil wel graag een weidemaatje: een paard van iemand anders dus
- ze biedt een pensioenplek aan aan iemand die dan goedkoop van haar plekje mee mag genieten
- ze wil natuurlijk wel baas in eigen land blijven, dus geen gezeur over te duur hooi ofzo
- ze wil graag relatieve rust op de wei, geen gillende kids of dagelijks urenlang getrut
- bij een weidemaatje wil je graag dat die ook echt op de wei is, en niet steeds weg is

Al met al is deze plek dan toch ook gewoon ideaal voor een paardje dat met pensioen is? :j

Op een gewone stal betaal je veel meer, moet je vaak veel meer zelf doen, heb je vaak minder weidegang en is een pensioenpaard vaak niet zo heel goed op zijn plek. En bovendien zal je je daar ook gewoon moeten schikken naar het stalbeleid van de eigenaar :)*

Dan is zo'n aanbod van Koper toch een buitenkans :j

Je staat een stuk goedkoper, er wordt verzorging geboden waardoor je er veel minder werk aan hebt en er minder vaak naartoe hoeft (maar bent wel gewoon welkom!) en je paard staat lekker rustig en overzichtelijk in een stabiele situatie met 1 ook niet meer piepjong maatje en kan de hele dag lekker lopen en bewegen.

Het enige dat Koper vraagt is dat je wel meebetaalt in de voerkosten en accepteert dat zij het beleid bepaalt.

Bij een normale stal zal je ook moeten accepteren dat een ander het beleid bepaalt en liggen de kosten ook nog eens veel hoger.

Nou poeh-poeh, hoe durft ze :P

Nou inderdaad, waar haal ik de euvele moed vandaan.

Op een aantal dingen wil ik graag reageren.

Het is mijn bedoeling om een vaste prijs af te spreken voor hooi. De leverancier waar ik nu mee in overleg ben heeft ook een vaste, schappelijke prijs per ton voor het hele jaar. Het hooi in kwestie is Tsjechisch natuurhooi.

Er was iemand die de aanname deed dat ik mijn paard nog berijd. Mijn paard heeft een chronische blessure die momenteel door omstandigheden aardig opspeelt en het is nog maar te bezien of hij ooit nog weer aan de slag zal kunnen als rijpaard. Als dat het geval is is hij ook nog eens behoorlijk steegs. Het is geen pretje om met hem op buitenrit te gaan. Mocht dat toch onverhoopt goed gaan dan vind ik een rit van 3 kwartier lang genoeg, ook in verband met zijn blessure. Daarnaast heb ik ook de idiote gewoonte om, mocht ik met mijn paard het erf verlaten, met de eigenaar van een pensioenpaard te overleggen hoe dat het beste aan te pakken (bijv. paard op stal parkeren met een bult hooi. Let op: dit is een voorbeeld. Dat je niet denkt dat het persé zo moet :Y) )

Qua karakter: volgens mij ben ik aardig op de hoogte met welke types mijn paard het beste overweg kan. En dat zijn sensibele, intelligente paarden (type arabier, PRE, tinker, voor een indicatie) Dus ja, zeker als een tweede paard mijn ruins enige gezelschap is vind ik het belangrijk om van tevoren zo veel mogelijk kans te hebben dat het goed klikt. De bijbehorende eigenaar is ook niet iemand die een paard maar gewoon een paard vindt.

Op dit moment heb ik twee serieuze gegadigden. Gelukkig blijken er mensen te zijn die zich kunnen vinden in mijn manier van voeren en huisvesten. Ik ben nog steeds niet van plan om voor een mens concessies te doen als het om paardenwelzijn gaat ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 02:24

Het lijkt me een geweldig plekje en snap de reacties ook niet helemaal.

Ik heb me suf gezocht naar een pensioen plekje waar ze goed staan, je mag komen, nog evt een ritje kan maken en redelijk betaalbaar.

Ik heb een d-pony, quarter en shet. Overal kwam ik voor hun 3 samen wel tussen de 400 en 800 euro uit.

Op gewone stallen betaal je voor een hoop waar je niks aan hebt als je paard met pensioen gaat. En waar staan mensen dat ze zoveel te vertellen hebben op hun pensionstal? Meestal zijn er toch wel schema's, regels etc waar ze mee werken en vrijwel niet van af te wijken is.

Toen ik nog wel volop reed zocht ik een stal met meerdere ruwvoer beurten en waar mijn eigen hardvoer gegeven kon worden. In deze regio...........niet te vinden bijna. En dan hebben het nog niet over de dingen zoals het aantal uren dat ze buiten komen, hoe ze buiten komen, kwaliteit van bak(ken) uitrijmogelijkheden, openingstijden etc.
Op heel veel stallen is het slecht en verander je er als betalende klant niks aan, ook al zou dat beter zijn voor het paard.

TS bied iemand een ideale plek en doet er veel voor. Iemand die dit zoekt en nodig heeft, kan gaan kijken. Bevalt het niet, dan niet.....Als het is wat je zoekt, is het ideaal.

TS is geen bedrijf. TS huurt dit voor haarzelf en bied dit aan zodat ze iemand kan helpen en zelf er ook baat bij heeft. Dat zij het dan wel naar haar wensen wil, is logisch. Maar er zijn zat mensen die met die wensen hun paard een hele goede oude dag kunnen geven, tegen lage kosten.
Kosten zijn logisch, je heb een dier, dat kost wat. Hoe ts rekent is keurig. Wei betaald ze zelf, wil ze zelf toch al gebruiken en gaat dus niet profiteren van een ander, wat wel kan........Z heeft er werk aan en kan daar voor rekenen, want 2 is altijd meer dan 1. Het enige waar ts meer kosten aan heeft, is meer verbruik van ruwvoer. En waarom zou ze dat een ander ook nog eens geven?
Dit stuk is gehuurd en ts is er denk ik zuinig op. Ik zou dan ook niet dag en nacht, Jan en alleman erop willen. Straks ben je het kwijt als verhuurder het te druk vindt. En er moet gewoon geen onrust ontstaan tussen de paarden. Mensen zijn wel zo slim om die van hunzelf aandacht te geven, een lekker snoepje, worteltje etc en de andere weg te sturen. Zie je maar te vaak.......Daar worden ze lekker vrolijk van.

TS krijgt vanzelf wel de mensen die hier wel bij passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:43

Dank je wel voor de nuance superpony.

Het hele idee van dat mensen niet langs mogen komen :? heeft hoop ik ook zijn oorsprong in mijn reactie op het voorstel dat ik maar een ponietje moest kopen en een kudde verzorgers moest regelen zodat ik in zijn onderhoud kan voorzien. Nee, kuddes verzorgmeisjes zijn niet welkom. Ik vind dat niet prettig en ik heb ook te maken met een verhuurder en verdere omgeving. Het zijn omstandigheden waarin het niet mogelijk is om elke week met je trailer op pad te gaan, of om op ongeboren uren je paard te gaan longeren in het weekend. De weide ligt dicht tegen de bebouwde kom aan en de verhuurder wil graag dat de buurt geen "last" heeft van de paarden. Het zijn namelijk wel zijn buren. Ik begrijp heel goed dat rust op die weide nodig is voor de verstandhouding.

Daarom ook de keus voor een pensioenpaard. En inderdaad: als eigenaar-van-pensioenpaard hoef je niet mee te betalen aan de huur van de wei, of aan onderhoud. Die kosten heb ik toch al. Maar wel graag een bijdrage voor het hooi.

Ik heb lang (jaren) moeten zoeken naar een weide die aan mijn wensen voldoet. Één van mijn wensen is fatsoenlijk ruwvoer. Ik ben al een paar keer de mist in gegaan met ruwvoer inkopen samen met anderen. Dus op mijn wei wil ik heel graag zelf de kwaliteit van het hooi bepalen. Ik wil hooi wat ook geschikt is voor HB/IR/PPID en mogelijk PSSM paarden (maar over die laatste weet ik te weinig af), leek mij dat mensen dat een groot voordeel zouden vinden.

In elk geval is er nog niemand die geroepen heeft dat alleen een vergoeding voor hooi te mooi is om waar te zijn en dat er vast een luchtje aan het hele verhaal zit :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:18

Ik denk dat het misschien wel handig is om te vermelden wat de kosten voor hooi ongeveer zal zijn.
Natuurlijk eet een pony van 1.20m we minder dan een pony van 1,50m.
Maar mensen willen meestal wel een richtlijn lezen in een advertentie.

Ikzelf heb mijn hooi juist hier uit de buurt (met voedingsanalyse) zodat ik zeker weet wat er in zit en er ook geen rare planten in (kunnen) zitten.