Heb jij je ruin in een ruinenkudde of in een gemengde kudde?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke groep heeft jouw voorkeur?

Een groep met alleen ruinen
45 (23%)
Een gemengde groep, merries en ruinen
100 (51%)
Een groep waarin mijn ruin de enige ruin is en verder alleen maar merries
23 (11%)
Niet in een groep, maar met één maatje: een andere ruin
11 (5%)
Niet in een groep, maar met één maatje: een merrie
12 (6%)
Anders, zie reactie
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 195

principal

Re: Heb jij je ruin in een ruinenkudde of in een gemengde kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:39

Voorkeur alleen ruinen. Heb nu me ruin v drie met jaarling merrie, het is een pismerrie, gooit haar kont ervoor. En mijn ruin weet niet of die kan spelen of dekken of kroelen. Ik moet het nog aankijken, hij heeft zijn aandacht niet bij mij als hij wat moet doen.

Daarom mijn voorkeur voor ruinen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:43

Wij hebben een gemengde kudde, heb hier geen voorkeur in zolang hij maar met vriendjes staat en het goed gaat.

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:47

Mijn 6 jarige ruin staat in een ruinengroep van zo'n 7/8 ruinen. Naast zijn land staan aan beide kanten merries. Er zijn ook gemengde kuddes op stal, en ook dat gaat goed. :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:54

Verschilt per jaar,

Toen ik hem kreeg stond hij bij 1 merrie en 3 ruinen.
Daarna heeft hij bij 1 merrie en 1 ruin in gestaan, in deze groep heeft er op een bepaald punt ook nog 2 andere ruinen bij gestaan.
Heeft ook nog bij 1 andere merrie en een andere ruin ingestaan
Heeft alleen gestaan met een merrie en heeft ook alleen gestaan met een andere ruin.
In de winter heeft hij met weer een andere ruin buiten gestaan.

En nu staat hij samen met zijn nieuwe maatje, hopelijk blijft deze combi eerst zo.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:55

Ik heb anders gestemd omdat hengsten er niet bij staan.
Ik had 1 ruin, 2 hengsten en 1 merrie bij elkaar en 1 van de hengsten is onlangs gecastreerd, dus nu 2 ruinen, 1 merrie en 1 hengst.

Wat voorkeur betreft:
Ik kijk niet naar geslacht of gecastreerd/niet gecastreerd als ik paarden bij elkaar zet, maar naar hun karakter en of ze kunnen aanpassen in de bestaande rangorde.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:05

Lusitana schreef:
Ik had 1 ruin, 2 hengsten en 1 merrie bij elkaar en 1 van de hengsten is onlangs gecastreerd, dus nu 2 ruinen, 1 merrie en 1 hengst.

Wat voorkeur betreft:
Ik kijk niet naar geslacht of gecastreerd/niet gecastreerd als ik paarden bij elkaar zet, maar naar hun karakter en of ze kunnen aanpassen in de bestaande rangorde.

Even voor de zekerheid, maar je zet dus merries en hengsten bij elkaar als deze qua karakter bij elkaar passen?
Wat gebeurt er met de eventuele nakomelingen die dat oplevert? En kijk je dan ook of ze als ouderpaar bij elkaar passen (bouw etc) of puur naar karakter.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:15

"Onze" kudde (pension) staan ook gemengd.

In de ene wei waar onze ruin in staat, staan 3 merries en 2 ruinen. De wei ernaast (weide zijn gescheiden door alleen een stroomdraadje) staan 3 merries en 1 ruin. De hengst staat met nog een andere ruin apart

sannutjjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:25

Die van mij stond altijd met 3 merries :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:30

Ik heb 2 ruinen die beide in een eigen groepje merries lopen.

Mijn ene ruin is pas als 13 jarige gecastreerd en accepteert geen andere mannen bij zijn merries. Hij heeft altijd een eigen groepje merries gehad, ook toen hij nog hengst was (drachtige merries, net gespeende veulens en een tijd een merrie die niet dragend wou worden).

Mijn jonge ruin maakt het allemaal niet uit en kan ik overal bij zetten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 14:58

mooney schreef:
Lusitana schreef:

Wat voorkeur betreft:

Even voor de zekerheid, maar je zet dus merries en hengsten bij elkaar als deze qua karakter bij elkaar passen?
Wat gebeurt er met de eventuele nakomelingen die dat oplevert? En kijk je dan ook of ze als ouderpaar bij elkaar passen (bouw etc) of puur naar karakter.

Ik houd de nakomelingen zelf. Hoe ze uitvallen kan me geen reet schelen. En als er eentje als biefstuk op mijn bord moet belanden wegens enorme gebreken, heb ik daar ook geen probleem mee. Maar op zich ben ik iemand die slecht paarden goed krijgt via dressuur en het eerste paard dat je om een foute bouw niet kunt gebruiken moet ik nog tegenkomen.
De merrie heeft in de drie jaar dat ik haar heb, 1 veulen gehad.
Ik heb dertig hectaren, en vier ponies daarop dus geen gebrek aan ruimte. Ik heb ook mogelijkheden om paarden apart met 1 vriendje erbij te plaatsen bv als dat toch nodig blijkt.

Ze kunnen best allemaal totaal verschillenden karakters hebben (en dat hebben ze ook). Het gaat erom dat twee agressievelingen bij elkaar meer herrie geeft dan een agressieveling en een koelbloedige die niet reageert bv.
Een goed karakter is trouwens geen garantie voor goed gedrag. Sexdrive en instincten gaan weer boven karakter. De recent gecastreerde hengst is heel lief en knuffelbaar, maar hij is nu wel ruim drie en vind het tijd om de kudde over te nemen van de regerende ruin. Dat wil ik niet hebben, of liever de steeds feller wordende vechtpartijtjes niet.
Maar ik heb dus ook wel een oudere hengst gehad die in elke groep gewoon zijn eigen gang ging en geen conflicten aan ging. Daar waren dan wel weer geen merries bij. Maar ik zie hem er niet voor aan dat het dan veel anders wordt.
Maar ik kijk dus ook hoe ze zich schikken in de praktijk, niet alleen naar karakter

In een andere gemengde kuddemet een hengst die ik had waren de merries toevallig onvruchtbaar, dus daar kwamen geen veulens van.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:09

Mijn merrie staat met 1 andere ruin samen.
Aan de overkant van de sloot (met 2 keer een draad/hek ertussen) staan nog 3 hengstjes.
Die komen dus niet bij elkaar.

Gaat heel goed hoor :j
Ze knuffelen (nog) niet echt maar misschien komt dat nog, ze zijn
pas een maandje 'samen' :+

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:33

Mijn ruin (bijna 2,5 jaar) staat in een ruinengroep waar ook 1 hengst in staat ( 3jaar). Het is een groep van 8 paarden van verschlilende leeftijden. 4 jongere ruinen van 2,5 tot 5 jaar en de rest is 6 jaar en ouder. Ideaal voor de jonkies, die kunnen lekker ravotten en de oudere ruinen houden ze goed in de gaten en corrigeren waar nodig.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:17

Mijn ruin staat met twee andere ruinen.
Hij dekt als een merrie zich aanbied, dus hij kan niet meer bij merries op de wei.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:20

marshmellow schreef:
Mijn ruin staat in een groep met 4 merries, omdat hij andere ruinen sloopt :=
Gaat eigenlijk altijd goed, alleen wanneer ze hengstig zijn staan ze de hele dag door met hun kont voor mijn ruin.
Soms springt hij erop, maar na een tijd word hij het zat en springt dan het hek over om even alleen te staan :')

_O- _O- _O-

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:38

Mijn ruin staat in een grote groep met alleen ruinen. We hebben hier een aantal ruinen die dekken, de meesten alleen hengstige merries. Maar we hebben er twee die echt elke merrie dekken, of ze dat nou wil of niet. Dat zorgt voor erg veel onrust en soms ook verwondingen (zowel bij de merries als bij de ruinen). Ook hebben we hier de ervaring dat ruinen vaak gaan knokken als er hengstige merries bij staan. Het ging wel, gemengde groepen, maar dan waren er altijd paarden die apart moesten staan.
We hebben nu dus twee aparte groepen, een met alle merries en een met alle ruinen. Dit is de enige manier waarop we alle paarden in een groep kunnen houden. De groepen zijn heerlijk rustig en de ruinen spelen veel, maar vechten nooit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:39

Mijn shetruin staat met mijn 2 merries samen. Hij zorgt er wel voor dat er leven in de brouwerij blijft, de dames staan graag te eten uit het hooinet, maar Hans daagt ze graag uit voor een spelletje.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:45

Wij hebben meestal de paarden per 2 of 3 op de weide staan en dat is meestal gemengd. De mijne stond vorig jaar bij een dekkende ruin in het weiland. Op een gegeven moment was ze continue hengstig en heb ik haar bij een merrie gezet. Ze is nu veel minder lastig en veel rustiger.