Biggenkruid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Biggenkruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:54

Woon langs de Lek.
Heb het een en ander "meegenomen" en staat nu vrolijk in mijn tuin.

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:23

En er is ook een gewone.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:15

Ik weet niet maar bij ons groeit het toch echt in het weiland. Ibbel
En wat is er nou verkeerd aan dat zij dot meedeelt als jij er moeite mee heb reageer er dan gewoon niet op
Net alsof omdat jij het heb gestudeerd het beter weet lekker opscheppen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:56

Tessawodan schreef:
Net alsof omdat jij het heb gestudeerd het beter weet.

Dat is dus zo, als je iets gestudeerd hebt weet je er meer vanaf dan iemand die dat niet gestudeerd heeft.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:08

Gini schreef:
Tessawodan schreef:
Net alsof omdat jij het heb gestudeerd het beter weet.

Dat is dus zo, als je iets gestudeerd hebt weet je er meer vanaf dan iemand die dat niet gestudeerd heeft.

Ja dus maar mensen weten het ook zonder gestudeerd te hebben.

Gabke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 07:23

Biggenkruid is giftig voor paarden en kan de neurologische aandoening hanentred veroorzaken, vooral tijdens droge periodes in de zomer of herfst. Symptomen van hanentred zijn onder meer het plotseling en overdreven heffen van een achterbeen tijdens het lopen, maar ook spieratrofie en struikelen kunnen voorkomen. Goed weidemanagement is cruciaal: maai de weide regelmatig, maai de plant uit voordat deze bloeit en zorg voor een goede grasmat om biggenkruid te bestrijden en de gezondheid van je paard te beschermen.

Waarom biggenkruid gevaarlijk is

Hanentred: Biggenkruid kan bij inname leiden tot de neurologische aandoening hanentred, waarbij de zenuwen van het achterbeen een verkeerde prikkeling krijgen, wat resulteert in een afwijkende beweging.

Droge periodes: De plant wordt vooral toxisch tijdens droge zomers, wat de kans op uitbraken van hanentred na een lange droogteperiode vergroot.

Verwarring: Het lijkt op de paardenbloem, wat het gevaarlijker maakt omdat paarden het lekker vinden en er veel van kunnen eten zonder dat de eigenaar zich bewust is van het gevaar, zo meldt Bit & Cap.

Symptomen van hanentred
Plotseling, onwillekeurig en overdreven heffen van één of beide achterbenen tijdens het lopen.
Spieratrofie (afname van de spiermassa) ter hoogte van de achterhand.
Frequente struikelpartijen of door de voorbenen knikken.
In zeldzame gevallen kunnen stembanden worden aangetast, wat kan leiden tot symptomen vergelijkbaar met cornage.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:11

Grinnik. Gut, dat is precies wat AI mij vertelt als ik google op biggenkruid en paard.
Bit en Cap zegt dit in 2016 (en de tekst uit Bit en Cap wordt letterlijk door AI overgenomen), en dit topic dat je nu naar boven haalt na 11 jaar is uit 2014.

Kortom, je haalt een hoop uit het stof maar geen nieuwe informatie. Heb je ook recente medische literatuur die hetzelfde vertelt?
En je hebt de rode koeienletters 'OUD TOPIC' niet gezien?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 08-10-25 08:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 08:12

Wat bijzonder om dit topic na zoveel jaar met onwetenschappelijke informatie omhoog te halen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 09:05

Ik besef dat een ervaring geen wetenschappelijk bewijs is, maar ik wil ze toch delen.

Al 2 jaar staat er vėėl biggenkruid in mijn weide. Mijn 2 paarden hebben het allemaal opgegeten en lopen nog perfect normaal.

Als reguliere wetenschap strookt met wat ik persoonlijk ondervind, dan geloof ik dat gewoon en laat me niet gek maken.

Neyjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 16:02

Sinds Augustus hebben wij een “eigen” stukje land. Hierop bloeide toen volop gele bloemen.

Heel mooi heb er nog een foto van gemaakt toen mijn paard er een kwartiertje op stond.

Maar ik ben die avond verder gaan uitzoeken.
Het was bijna een paardenbloem maar toch ook weer niet.

Is dit biggenkruid?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vermoeden was ook biggenkruid. Hoe kan ik er voor zorgen dat het volgend jaar niet of minder groeit?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 06:53

Als ik goed naar je foto kijk, dan vermoed ik een klein weitje, door jarenlange paardenbegrazing compleet dichtgestapte grond.
Wat je eigenlijk zou moeten doen? Doodsproeien, diep frezen, grondstaal nem3n, gepast bemesten en herzaaien.

Ik vermoed dat dit geen optie is.
Ik zou de mest opruimen en voor de winter met mijn grasmachine alles afrijden wat het paard niet lust.
Verder grondstaal nemen, laten ontleden ( bij een agrodienst) en volgens het bemestingsadvies bemesten.
Verwacht er geen wonderen van. Je weitje dient vooral als jogging- en ontspanningsruimte.

Ook aan "fusioneren" met een buurman zou ik even denken, tenminste als het tussen de paardjes én tussen de baasjes klikt. Gewoon aan elke kant van de gemeenschappelijke grens een doorgang met handvat maken. Zo krijgt je paard een speelkameraadje en dubbel zoveel bewegingsruimte.

Neyjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 07:20

koend schreef:
Als ik goed naar je foto kijk, dan vermoed ik een klein weitje, door jarenlange paardenbegrazing compleet dichtgestapte grond.
Wat je eigenlijk zou moeten doen? Doodsproeien, diep frezen, grondstaal nem3n, gepast bemesten en herzaaien.

Ik vermoed dat dit geen optie is.
Ik zou de mest opruimen en voor de winter met mijn grasmachine alles afrijden wat het paard niet lust.
Verder grondstaal nemen, laten ontleden ( bij een agrodienst) en volgens het bemestingsadvies bemesten.
Verwacht er geen wonderen van. Je weitje dient vooral als jogging- en ontspanningsruimte.

Ook aan "fusioneren" met een buurman zou ik even denken, tenminste als het tussen de paardjes én tussen de baasjes klikt. Gewoon aan elke kant van de gemeenschappelijke grens een doorgang met handvat maken. Zo krijgt je paard een speelkameraadje en dubbel zoveel bewegingsruimte.

Dat klopt, heel groot is het niet. Ze staat van 9:00 tot 20:00 buiten in de warmere maanden in haar eigen grote paddock en dan een aantal uren per dag op het landje is de bedoeling. Maar dit jaar nog niet gedaan omdat ik het landje eerst wil aanpakken.

Het lastige is dat er geen “grote” machines bij kunnen komen. Zelfs een zitmaaier is denk ik al te groot voor de toegang.

Mest ligt er niet omdat dit elke dag uit het landje gehaald moet worden wat de vorige netjes gedaan heeft.

Maaien dus voor de winter nou dan moeten we dat maar snel doen. Ik ga je advies opvolgen en hoop dat het wat verbetering gaat geven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:53

Ik denk dat het wel goed is dat AnnaMoon ervoor waarschuwt.
Officieel wordt deze plant niet algemeen erkend als sterk giftig voor paarden in de zin van acute, typische plantvergiftiging. Kortom, je paard zal er niet dood aan gaan.
Echter: er is literatuur die een mogelijke relatie legt tussen het eten van grote hoeveelheden van deze plant (onder bepaalde omstandigheden) en het ontstaan van de aandoening Australische hanentred (Australian Stringhalt) bij paarden.

Wanneer paarden veel van deze plant opnemen en er bijkomende omstandigheden zijn (zoals een overbegraasde of zeer arme weide, droogte, weinig alternatief gras) dan kunnen er symptomen optreden. Hieronder de belangrijkste melding uit de praktijk:

Het paard tilde de achterbenen op ongewoon hoog of vaak, zelfs tot tegen de buik.
Ongewone gang, of afwijkend bewegen: bijvoorbeeld knikken met de voorbenen, struikelen.
Spieratrofie of -zwakte ter hoogte van de achterhand (lagere delen) vastgesteld.
In zeldzame gevallen zijn ook de voorbenen betrokken, en ook stem-/stembandproblemen (zoals cornage) kunnen optreden.

Het verband tussen gewoon biggenkruid en hanentred is niet bewezen als causale relatie in alle gevallen. In het artikel wordt gesteld dat bij laboratoriumproeven met extracten van de plant geen symptoom ontstaan zijn.

Het lijkt te gaan om een combinatie van factoren: veel opname van de plant + slechte weideomstandigheden (zoals zeer weinig gras, veel biggenkruid aanwezig), mogelijk stress op de planten waardoor ze secundaire stoffen aanmaken.

Omdat het geen typisch acute vergiftigingbeeld is zoals bij bijvoorbeeld Jacobskruiskruid (leververgiftiging), is het herkennen wat lastiger.

Er kunnen symptomen optreden bij paarden als ze veel gewoon biggenkruid opnemen, vooral in de context van slechte weideomstandigheden. De symptomen betreffen vooral bewegingsafwijkingen (vooral achterhand) zoals “opheffen” van de achterbenen, vreemde gangen, spierzwakte. Het is geen klassieke vergiftiging met dodelijke uitkomst zoals sommige andere planten, maar wel een serieus risico voor het bewegingsapparaat van het paard.

Er is behoorlijk wat peer-reviewed literatuur die de associatie tussen gewoon biggenkruid (Hypochaeris radicata, ook flatweed/catsear) en (Australische) stringhalt bij paarden ondersteunt:

Epidemiologie (Australië) – 78 gevallen op 52 locaties; sterke seizoens- en droogte-associatie; typische kliniek met hyperflexie van (meestal) beide achterbenen. Beva Online Library

Frankrijk (longitudinale studie, 70 paarden) – 69/70 paarden graasden op weiden met H. radicata; histologie: distale axonopathie met denervatie/atrofie; veel dieren herstellen na weide-wijziging. PubMed

Brazilië (veld + experiment) – twee uitbraken; experimentele reproductie: voeren van vers H. radicata gedurende 50 dagen veroorzaakte typische stringhalt bij een jaarling. PubMed

Uruguay (dorre zomer 2023/24) – 13 gevallen van bilaterale stringhalt geassocieerd met H. radicata.
ScienceDirect

Overzichtsartikel (2019) – hedendaagse appraisal van pasture-associated stringhalt: risicofactoren (droogte, arme/overbegraasde weiden) en consistente link met H. radicata. Beva Online Library

In-vitro toxicologie (2013) – extracten van H. radicata vertonen dosis-afhankelijke cytotoxiciteit in neuronale/gliale celculturen; specifieke neurotoxine(n) nog niet geïdentificeerd.
ScienceDirect

Kort samengevat: meerdere veldstudies (Australië, Europa, Zuid-Amerika) én een experimentele voerproef ondersteunen dat intensieve opname van H. radicata onder droogte/arm-weide-condities sterk geassocieerd is met (bilaterale) stringhalt; pathologie past bij een perifere distale axonopathie. De exacte toxische factor is nog niet met zekerheid vastgesteld. ScienceDirect

Ik denk dat het goed is dat je je paardenwei vrij houdt van biggenkruid. Paarden eten dit itt jacobskruiskruid namelijk wel gewoon op als er weinig andere keus is. Een paard dat symptomen vertoont na het eten van biggenkruid herstelt doorgaans gewoon weer na het verplaatsen naar een andere wei.

De oplossing is het plantje verwijderen en de wei kalken en bemesten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 08:56

Neyjen schreef:
Sinds Augustus hebben wij een “eigen” stukje land. Hierop bloeide toen volop gele bloemen.

Heel mooi heb er nog een foto van gemaakt toen mijn paard er een kwartiertje op stond.

Maar ik ben die avond verder gaan uitzoeken.
Het was bijna een paardenbloem maar toch ook weer niet.

Is dit biggenkruid?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn vermoeden was ook biggenkruid. Hoe kan ik er voor zorgen dat het volgend jaar niet of minder groeit?

Ziet er wel uit als biggenkruid. De stengel van een paardenbloem is hol. De stengel van biggenkruid niet en heeft een schulpje. Bloemetje is ook iets kleiner dan een paardenbloem

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 13:56