Mijn strijd tegen Jacobskruid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn strijd tegen Jacobskruid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:37

Mijn buurvrouw vermoord planten/onkruid met azijn, misschien een optie??

hhensens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:55

Rot spul is het! wij halen het ook altijd weg..

helaas staan er 3 paarden een weide verderop tot aan de knieën in het Jacobskruid.. _-:( (de paarden staan bij de vader van de eigenaar die zelf te zwak is om iets te doen... eigenaar komt zelf zelden tot nooit..)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 21:10

Ze blijven giftig hoor, het hele jaar door!!! Dood of levend, het blijft vergif!

Wij hebben nu ook 2 weien met kruiskruid, bij elkaar zo'n 2ha, ellende!!!

Kunstmest erop strooien werkte goed, maarja, dan moet je toch de plantjes eruit gaan halen. We proberen het nu met 2/3x per maand maaien, hopelijk doet dat wat. Wel jammer dat het dan op de wei blijft liggen, zolang de paarden er niet op lopen niet erg maar ben wel benieuwd na hoe lang het verteerd is en de paarden er veilig op kunnen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:13

Morganlefay schreef:
Mijn buurvrouw vermoord planten/onkruid met azijn, misschien een optie??

Zou kunnen werken...azijn verbrandt de plant, dus misschien ook voor jkk een moordmiddel :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 22:18

MartineC1711 schreef:
Ze blijven giftig hoor, het hele jaar door!!! Dood of levend, het blijft vergif!

Wij hebben nu ook 2 weien met kruiskruid, bij elkaar zo'n 2ha, ellende!!!

Kunstmest erop strooien werkte goed, maarja, dan moet je toch de plantjes eruit gaan halen. We proberen het nu met 2/3x per maand maaien, hopelijk doet dat wat. Wel jammer dat het dan op de wei blijft liggen, zolang de paarden er niet op lopen niet erg maar ben wel benieuwd na hoe lang het verteerd is en de paarden er veilig op kunnen?

Tja...als je 2 à 3 x per maand maait, heb je altijd wel heel kort gras, waar die kleine vermalen jkk stukjes dan nog tussenzitten en ze dus gemakkelijk mee opgegeten worden... Ik laat hier doorgaans een 1e keer maaien ( nou ja, is eigenlijk maaien en gelijkertijd hakselen ) rond einde mei...dan gebruik ik het stuk om op te rijden en tegen augustus staat het gras weer mooi hoog en vind ik niks meer terug van het gemaaide en gehakselde spul en laat ik er dus op grazen...Denk dat je het gras echt lang genoeg moet laten worden zodat ze niet meer van het vorige gehaksel kunnen eten...

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 00:07

Ja klopt, ze gaan hier ook het najaar pas de wei op omdat de wei oktober vorig jaar pas ingezaaid is. Het blijft een jaar paardloos en in die tijd maaien we het om de kruiskruidplanten te proberen uit te roeien en om het gras meer bodem te geven. Geen idee of het werkt, we gaan het zien!

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 19:56

Hoi hoi,
Hier ben ik met een nieuwe update!
Heb daarnet de plantjes die ik met het heet water met keukenzout overgoten heb uitgetrokken (pfoe wat een zin :-) ). De wortels leken mij ook wel dood maar het plantje trok heel moeilijk uit omdat het zo verdroogd was. Het brokkelde uit elkaar en dat wil je nu net niet hebben. Volgende aanpak zal dus het volgende zijn: plantje uittrekken en dan heet water met zout in het putje gieten om eventuele wortelresten te doden.
Gewoon zout zonder water werkt zeker ook maar hier merkte ik dat echt enkel de delen die bestrooid waren dood gingen en zo rozetten kan je echt niet helemaal onderstrooien. De reden waarom ik heet water gebruik is simpelweg omdat het zout dan goed oplost in het water :-)
In de hoek waar ik zo hard gewerkt had met uittrekken en bemesten leek ik in eerste instantie gewonnen te hebben maar er zijn toch al enkele plantjes terug gekomen. Die trek ik nu uit en dan zout in het putje. Zo kunnen de paarden ook gewoon op de weide blijven lopen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:26

Ik ga volgend voorjaar die zout-truc ook maar eens proberen ! Het is inderdaad gemakkelijk dat de paarden dan gewoon op die stukken kunnen blijven lopen, en als dat onding dan nog eens kapotgaat, ben ik helemaal blij! :D

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 11:46

Pandora2, wel opletten als je het zout op de plant doet als de paarden nog op de weide lopen hé, want als ze verdort herkennen ze die niet meer en zouden ze er misschien wel van eten. Op de plant doe ik enkel op stukken waar ze een tijd afblijven en anders trek ik de plant uit en doe ik wat zout in het putje om de overgebleven wortelresten stuk te krijgen. Dan kan het geen kwaad voor de paarden. Ben nu zo bezig en dat werkt voorlopig best goed. Ik zeg wel voorlopig want heb al ondervonden dat je niet te vroeg mag juichen met die rotplant :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:48

Wij hebben de tip gekregen om primstar te spuiten in de ochtend, dan gaat de plant bovengronds dood. Na 2-3 weken komt er een nieuw plantje en dan nogmaals spuiten, dan zou die ook ondergronds dood moeten gaan.
Dus dat gaan we nu maar proberen. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 15:26

Itamarka schreef:
Pandora2, wel opletten als je het zout op de plant doet als de paarden nog op de weide lopen hé, want als ze verdort herkennen ze die niet meer en zouden ze er misschien wel van eten. Op de plant doe ik enkel op stukken waar ze een tijd afblijven en anders trek ik de plant uit en doe ik wat zout in het putje om de overgebleven wortelresten stuk te krijgen. Dan kan het geen kwaad voor de paarden. Ben nu zo bezig en dat werkt voorlopig best goed. Ik zeg wel voorlopig want heb al ondervonden dat je niet te vroeg mag juichen met die rotplant :)

:)* Ook weer waar ! Best dus een paar weken van het stuk met de '' gepekelde '' plantjes houden :D
Land genoeg en altijd gras teveel hier, dus dat kan het probleem niet worden :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:50

Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat jkk verteerd is? We hebben de wei helemaal gemaaid en zijn nu alles van de dijk (wei is een dijk) af aan het harken, een hele klus waar we voorlopig nog wel even zoet mee zijn. We kunnen alleen nergens het gemaaide gras en jkk kwijt, dus het moet onderaan in de wei blijven liggen.
Er komen binnenkort ook nog schapen op om het stuk te begrazen, ook vanwege de reuzeberenklauwen.

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:05

ben een paar maanden terug begonnen met cas erop te gooien, das best heftig kunstmest en de andere dag was die al dood, nu een paar weken verder zie ik ze nog steeds niet, laat ik het even af wachten maar deze tip kreeg ik van iemand en tot nu toe lijkt te werken, of de plant eruit halen en een handje kunstmest erin

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 21:16

Ik trek het er altijd gewoon met de hand eruit, nooit ergens last van gehad nog.

Verder zag ik round-up langs komen, dat is tegenwoordig zulk slap spul, volgens mij kan je dat bijna drinken.
Hier is de round-up nog zoals dat vroeger was, om alles dood te krijgen ;)
In Nederland zijn de richtlijnen zo streng.. Echt gif mag je niet meer kopen als particulier.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:25

Hier de wei afgelopen week flink aangepakt. Met een paar man een aantal avonden aan het werk geweest. Met behulp van een paar lieve mensen zijn nu de reuzeberenklauwen omgehakt en is de hele dijkwei gemaaid (hoge gras er af en de jkk). Er is nu ook kunstmest op gegaan, even afwachten wat dat doet. En binnenkort komen er voor een aantal maanden 3 schapen op te staan (schapen zijn goed voor een weiland, ze trappen de open graszoden weer dicht -goed tegen jkk- en eten de berenklauwen op).

Hier een kleine indruk:

Voor:

Berenklauwen van 3 meter hoog :wow:
Afbeelding

En de beruchte plantjes ~~}>
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Afbeelding

Je moet je dus voorstellen dat we een wei hebben van zo'n 10.000 m2 en dat die wei dus compleet volstaat met dat gele spul, zoals hierboven. Met de hand valt daar dus niet tegenaan te werken. Met de bosmaaier is alles weggemaaid en vervolgens hebben we al het maaisel (gras + jkk en andere troep) van de dijk naar beneden moeten harken. Nu ligt het onder aan de dijk te verteren en dat gaat nog wel een tijd duren vrees ik... Durf de paarden er niet op te zetten (nu sowieso niet door de kunstmest), want het jkk ligt nu te drogen en dan herkennen ze het niet meer. Als iemand een oplossing heeft waar we met het maaisel kunnen blijven..

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat worden!

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:14

als het al wat gedroogd is kun je het opstoken, of bij de gemeentestort brengen met aanhangers (hier is dat gratis)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:47

Opstoken mag geloof ik niet zomaar, toch? Moet je een vergunning voor hebben? Naar de gemeente brengen hebben we inderdaad ook aan gedacht. Alleen is dat voor 1 zijde van de wei moeilijk omdat je daar niet met de auto (en dus aanhanger) kan komen (de kant van het water op de foto).

Itamarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 15:54

Zit beetje met hetzelfde probleem. Heb zeker vijftien zakken (zo de grootte van paardenvoeders) vol JJK. Moet ze nog steeds naar het containerpark doen maar er blijven er maar bijkomen. Verbranden zou handig zijn mocht dit mogen :) Maar heb ook al gemerkt dat ondanks het JJK al een hele tijd in gesloten zakken zit, het groen blijft! Verbranden zal dus niet zo handig worden. Toch maar eens langs het containerpark rijden denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 17:43

Oh hell Berenklauw. }:)
Afblijven he, niet met je vingers aankomen. Met handschoenen en lange mouwen aan verwijderen
Als het kan verbranden.

Schapen zijn hele goede dijkgrazers.Wij hebben langs de Lek ook altijd schapen staan.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 19:42

Jeetje Ingrid... dat was wel een eindje plukken ! :oo :D
Ziet er helemaal netjes uit nu ! +:)+
Enne...wat een mooie streek daar zeg !

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:55

Ja echt een crime die berenklauwen, ieder jaar weer. Ben er van op de hoogte dat ze gevaarlijk zijn die krengen :j dus we zijn uiterst voorzichtig.
Ziet er nu inderdaad wel een stuk beter uit he! De pony's staan op een mooi plekje daar ja :) Het is, vind ik, toch wel het mooiste plekje van ons dorp.

We hebben wel eerder schapen in de wei gehad en die eten de berenklauwen in no time op. Het probleem was alleen altijd dat de schapen er maar een paar weekjes stonden en dan weer weggehaald werden door de schapenboer. Een paar dagen later stonden de berenklauwen dus weer 20 cm hoog. Gelukkig blijven de schapen die nu komen wel een paar maanden, dus hopelijk gaat dat effectiever zijn!

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:22

schaapjes eten als het goed is ook een beetje van het jacobskruiskruid. :D

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:31

Is dat voor hun niet giftig dan?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:33

Nee schapen kunnen er goed tegen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 11:48

Oppassen met JKK als je dat maait. Die laten nl de zaden direct vallen als je ze maait dus dat zaad valt dan in de grond en ben je nog niet van de vervelende plant af.