Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:24

Ik vind het uurloon oke. En ik denk dat je er niets over kan zeggen dat je niet mag rijden. Wel vind ik dat je wat over oproepbaarheid kan zeggen. Vast aantal uren afspreken bijvoorbeeld, of als je meerdere keren per dag moet komen reisvergoeding?
Duidelijke afspraken maken. Flexibel moet je zijn in de paarden, maar planning en regelmaat is net zo belangrijk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:25

Er is voor jouw probleem maar één woord: communicatie.
Het is al zovaak gezegd. Dus als ik jou was zou ik gewoon met ze om de tafel gaan zitten (en dus niet via facebook, whatsapp of mail) en als volwassen mensen over de kwestie praten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:26

Alles wat je zegt, komt vanuit het gebrek aan assertiviteit. Ik snap dat dat lastig is, maar plan gewoon op korte termijn een afspraak met hen en geef aan wat je wil. Als zij elke keer van plannen wijzigen, gewoon nee verkopen. "Dit is de planning en daar houd ik me aan". PUNT! Een 'gewone' werkgever kan ook niet continu blijven zeggen: "Kom morgen maar om 7.00 uur en vervolgens een uur later te roepen, nee kom maar om 10.00 uur." Als mijn werkgever dat zou doen, dan zou ook eens een goed woordje met hem willen spreken.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:27

Hup uit die slachtoffer rol en onderneem iets als je het er niet mee eens bent! Je bent bijna 24.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:28

sita12 schreef:
uhhhh ik vind 8 euro per uur netto voor lichamelijk zwaar werk en een 24 jarige wel weinig!

voor lichamelijk zwaar werk( lees mesten etc) word normaal gesproken wel meer betaald zeker als 24 jarige.

buiten het feit dat je voor hun " personeel" bent natuurlijk, moet je hun ook gewoon als " bazen" behandelen en dus aangeven hoe of wat.
dus 1 x in jaar een evaluatie gesprek van beide kanten.
een duidelijk schema kwa voerbeleid en beweging.
Vaste werk tijden voor jou! met bijvoorbeeld 1 x in de 4 weken overwerk etc.

hebben ze buiten de afgesproken tijden nodig zullen ze ook gewoon overwerk moeten betalen.

dit klinkt heel hard, maar geloof me als je nu al in dat grijze gebied gaat zitten blijft het alleen maar verwarend

Oke, het is maar 1 stal mesten per dag. Maar de afspraak was eigenlijk dat ik niet moest mesten (maar ik vind dat ik over 1 stal niet kan gaan klagen).
Waar ik ook mee zat, is het volgende.
2 maanden geleden had ik een blessure (schouder) waardoor ik eigenlijk 8 maanden geen lichamelijke arbeid mag doen, maar daar houden ze ook geen rekening mee. Dat vond ik eigenlijk wel grof, want hierdoor moest ik stoppen met school terwijl ik gewoon bij hen verder bleef werken. En het is mijn eigen fout, ik weet het. Maar ik ben niet iemand die voor het minste gaat klagen en zeuren (zeker niet op lichamelijk vlak). Maar het is mijn eigen fout, ik weet het :-(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:31

Schijnbaar weet je dat niet, want je klaagt hier wél over die mensen. Maar je zegt zelf geen nee. Je moet zelf duidelijk zijn in wat je wilt en kunt. Als jij gewoon doorwerkt met een blessure, waarom en hoe kunnen zij er dan rekening mee houden? Als jij je mond niet open trekt?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:32

Meid, je komt met allemaal redenen en dingen waaruit zou moeten blijken dat ze met jou geen rekening hebben gehouden, maar je hebt toch een mond? Trek die dan open en kom uit je slachtofferrol. Je bent een volwassen meid van 24. Ja, ik weet zelf ook heel goed dat het soms moeilijk is om assertief te zijn, maar met hier klagen bereik je geen oplossing voor je probleem, want die weet je zelf ook allang: ga met ze om de tafel en praat erover.

En denk eraan: Bokt is internet en de kans is groot dat ze je hier zullen herkennen of van iemand anders horen dat je hier over ze klaagt.
Geloof me, dat zijn geen fijne situaties. Juist daarom kun je hier maar beter eerlijk over zijn.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:33

GamblersCup schreef:
Schijnbaar weet je dat niet, want je klaagt hier wél over die mensen. Maar je zegt zelf geen nee. Je moet zelf duidelijk zijn in wat je wilt en kunt. Als jij gewoon doorwerkt met een blessure, waarom en hoe kunnen zij er dan rekening mee houden? Als jij je mond niet open trekt?

Dat wisten ze wel hoor...

ikkebenhier

Re: Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:36

Bedankt aan iedereen voor de reacties en tips.
Ik wou jullie mening horen om te kijken of ik onredelijk was of niet. Ik vertrek morgen voor enkele dagen met de andere paarden naar het buitenland. als ik terug ben zal ik met de mensen een gesprek aangaan en zien hoe we er uit komen. Allesinds heel erg bedankt voor alle reacties.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:38

Ik herken me wel in jouw verhaal, al is het voor mij ruim twintig jaar geleden dat ik hielp op stallen. Het is gewoon een rare wereld. De regels zijn onduidelijk, de relatie tussen meneer en mevrouw zou op stal professioneel moeten zijn maar dat is het niet. Je zit in een soort schemergebied van hobby-privé-en toch professioneel. Ik wou het ook altijd goed doen en hield van hard werken en van paarden, maar die wereld was niet mijn ding. Ik ben dus gewoon gestopt met die baantjes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:41

Heb je gelijk in Syllke, dat is vaak wat er gebeurt op stal: je bent in dienst, wordt er voor betaald, maar je bent bezg met de dieren en dingen wat de hobby is van die mensen. Het is een grijs gebied, waar sommigen super mee om kunnen gaan en andere dus niet. Daarom is het handig om afspraken te maken. Als de afspraken gemaakt zijn is er duidelijkheid en lan er altijd teruggevallen worden op wat er besproken en besloten is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:09

sita12 schreef:
uhhhh ik vind 8 euro per uur netto voor lichamelijk zwaar werk en een 24 jarige wel weinig!

voor lichamelijk zwaar werk( lees mesten etc) word normaal gesproken wel meer betaald zeker als 24 jarige.

Heb jij ooit wel eens in de paarden gewerkt? Dan moet je blij zijn als je het absolute minimumloon krijgt hoor!

Verder denk ik dat je inderdaad duidelijke afspraken moet gaan maken over wanneer je wel komt en wanneer niet en dat hun dan eventueel een lijstje neerleggen met de werkzaamheden die op dat moment gedaan meoten worden

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:32

Liselot schreef:
sita12 schreef:

Heb jij ooit wel eens in de paarden gewerkt? Dan moet je blij zijn als je het absolute minimumloon krijgt hoor!

Verder denk ik dat je inderdaad duidelijke afspraken moet gaan maken over wanneer je wel komt en wanneer niet en dat hun dan eventueel een lijstje neerleggen met de werkzaamheden die op dat moment gedaan meoten worden

uhh ja jaren lang en ik kreeg vroeg voor 4 uurtjes stallen mesten en opstrooien 50 euro.
dus ruim 10 euro per uur.
toen ik meer paarden ging rijden ging dit zelfs nog omhoog.

het is gewoon een kwestie van zakelijk opstellen. minimum loon is het gene wat ze minimaal MOETEN betalen.

Breghje

Re: Eigenaars zijn soms toch moeilijke mensen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:37

Ik heb ook jaren in de paarden gewerkt, kreeg er ook voor betaald en het absolute miniumum is echt het absolute maximum wat je krijgt. Als je paarden in rijd krijg je bij fokkers of handelaren nog wel eens een commissie als je het goed speelt, maar vaak is het gewoon je uurloon. En met dat uurloon is niks mis, dat ziet ts ook wel in.

TS, het is echt hoog tijd dat je je mond opendoet en je grenzen stelt. Je voelt je nu een voetveeg al dan niet terecht, maar dat is aan jou ook je hebt het zover laten komen. En uiteraard voel ik met je mee omdat je het voor de paarden doet en om die mensen te helpen, maar de eerste de beste die mij zo gek krijgt dat ik mijn eigen paard en school zou laten staan om 3x per dag naar hun stal te gaan, die moet echt nog geboren worden.

Gesprek aangaan, zeg daarin eerst wat je leuk en goed vind, en daarna dat je op deze manier niet meer wil werken, en kom daarna met een oplossing. Gaan ze niet accoord dan zou het voor mij persoonlijk klaar en over zijn.

lovee_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:34

Dat je denkt dat je als hulpje word gebruikt snap ik wel. Je kiest er zelf voor om mensen te helpen en als je vinden dat je je 'werk' goed doet laten ze je meer dingen doen. Als jij bijv. een keer niet kan horen zij dat ook te accepteren. Je wilt ze natuurlijk zoveel mogelijk helpen maar soms kan het gewoon niet...

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:47

Ik heb niet alles gelezen maar ik lees wel dat je tevreden bent met het uurloon maar het aantal uren en hoe ze je benaderen niet. voor een aantal lijkt dit een geweldig baantje, dat is het ook maar het gaat om de benadering. Je kunt een aantal uren per dag/ week of maand afspreken en dat je die niet overschrijd, je kunt ook zeggen dat jullie een weekplanning maken. Mijn jongste dochter past op als bijbaan, helemaal leuk. Dan wordt er gevraagd kun jij vrijdag in de ochtend oppassen, morgen krijg je de tijden door. Morgen wordt niets doorgegeven pas twee dagen later en dan blijkt dat het van 11 tot 15 uur is. Op deze manier kun je helemaal niets meer. Ook jongeren hebben een eigen leven en afspraken die voor hun belangrijk zijn. Ik lees tussen de regels door dat het daarom gaat, en niet als voetveeg behandeld te worden. Willen wij toch ook niet met onze vaste banen. Kijk zwart werk is voor beide partijen een voordeel. Ik wens je succes met het gesprek binnenkort en ik ben eigenlijk ervan overtuigd dat de eigenaren het helemaal niet doorhebben.