Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 12:25

een boon zit echt alleen aan weerskanten van de plasbuis.Hoe die andere prut heet weet ik niet maar geen boon.(Ook geen chanel nr.5 :+ )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 13:14

Grijze stopverf :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:00

Smegma, wat ook de boon bij de plasbuis genoemd wordt :)

Qua afmetingen...muntje is een dime (10 $ct) en nog geen 2 cm .
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 20:35

Koper schreef:
Grijze stopverf :j

oh...dan kan ik het dus bewaren en er ramen mee inzetten :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:02

Ik heb vandaag een eerste poging gedaan bij mijn pony (heb hem nu 2 weken, daarvoor verzorgde ik hem dus had ik er eigelijk ook eerder naar kunnen kijken..) en ik schrok ervan!

Het belangrijkste vond ik dat de pony het goed vond, en niet eng. Pony is super gevoelig en snel gestrest, dus het moest echt met beleid. Met de slang lukte niet: pony stond aan de andere kant van de bak toen hij aangezet werd, en dat was dus niet de plek waar hij eerst stond :+ . Daarna met een emmer ernaast, en dat ging beter. Pony liet het toe dat ik aan de schacht kwam, dus dat viel me mee. Daarna de schacht in, en ik voelde flinke bulten zitten. Maar dat zat ' aan de andere kant'? Want er zat vel overheen. Ik heb telkens wat warm water gepakt zodat er wat losgeweekt kon worden, want er zaten ook korsten en troep. Dat water hielp niet, dus heb ik Badedas gebruikt. Later kwam ik erachter dat ik niet diep genoeg zat, maar ik vond pony zo braaf dat ik het af wou sluiten. Dus goed gespoeld met warm water voor zover het kon, en toen nog een laatste keer gevoeld omdat ie twee keer zijn achterbeen optilde (het zal hem pijn doen, dus ik straf hem juist niet hiervoor omdat ie dit aangeeft, maar ik stop ook niet meteen) Die laatste keer zat ik wat dieper in de schacht, en toen voelde ik dus echt grote bonen! Maar het was voor de eerste keer goed geweest, hij was braaf en het viel me 200% mee hoe ie reageerde!

Maartje1990

Re: Bonen (bij ruin/hengst) Hoe zien ze eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:08

Ik neem aan dat het 't niet zal zijn, maar las net een topic van een paard die last had van z'n koker en er schijnbaar maden aan z'n piel zaten.....

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:19

Als je een verdoving haalt bij je dierenarts, dan beetje verdoven.
Vaak schachten ze dan al uit omdat alles ontspant, en kan je het hele zakie schoonmaken.
Duurt wel zo'n 1 1/2 uur tot 2 uur voordat de verdoving voldoende werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:34

ikkeniet schreef:
Vaak schachten ze dan al uit omdat alles ontspant, en kan je het hele zakie schoonmaken.

Okee..? Dus als ik een verdoving haal dan weet ik hoe die dingen eruitzien?

Of was je reactie niet bedoeld als antwoord op mijn vraag in de OP.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:42

Als je een verdoving haalt, en je paard schacht dan uit.
Kan je zien OF er bonen zitten. En eventueel schoonmaken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 23:42

Dat is mijn vraag helemaal niet. Het zou prettig zijn als je inhoudelijk zou reageren.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:47

Ik ben hiervoor in januari met mijn paard naar de kliniek geweest. Kon vrijwel niet meer plassen.. steeds kleine beetjes. Helemaal binnenstebuiten gekeerd en bij toeval kwam er ineens zo'n boon tevoorschijn.. ik voelde mij zo knullig.. Nooit geweten dat er naast de plasbuis ook nog een holte zit waar troep ophoopt.. hij had echt wel een boon van 1,5 cm en volgens de da ook harder dan normaal die hem dus elke keer als hij plaste tegen de plasbuis aan drukte.
Daarna kon die weer plassen en zat ie beduidend beter in zijn vel.

Paar weken geleden leek ie weer slechter te plassen. Ik weer nakijken.. en ja hoor zat weer een van een cm doorsnee en vrij hard.

Weet dus nu dat ik het regelmatig moet controleren. Gelukkig schacht ie zo uit als ik hem even op zijn rug of schoft kriebel.. Scheelt weer sederen iedere x :D

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 23:56

Heb ik dan zo'n vreemd paard? Als hij maar een beetje ontspannen is laat hij het hele zaakje lekker luchten. Hij vindt het doodnormaal om zo in de warme zon te staan dutten, door de wei te lopen en zelfs bij een ontspannen ritje schaamt hij zich nergens voor en laat zien wat hij heeft ;)
Misschien omdat hij 6 jaar hengst geweest is? Ik hoef dan ook nooit iets schoon te maken, er zit geen korstje of schilfertje aan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 06:48

Ik vraag me af waar je die bonen kan vinden als ze uitschachten? In de koker kan ik wel eea schoonmaken, maar alles staat toch al 'open' als de boel is uitgerold?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 07:31

Jotoma schreef:
Ik vraag me af waar je die bonen kan vinden als ze uitschachten? In de koker kan ik wel eea schoonmaken, maar alles staat toch al 'open' als de boel is uitgerold?

Afbeelding

Hier dus, meestal aan de bovenkant van de plasbuis.

Met dank aan Google en http://www.selectbreeders.com/

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:00

Op die plek inderdaad. Je zal het een beetje uit elkaar moeten duwen want ze liggen vaak iets dieper.
In de koker/schacht vindt je alleen maar smegma, dat is vaak zwarte plakkerige prut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:07

Koper schreef:
ikkeniet schreef:

Okee..? Dus als ik een verdoving haal dan weet ik hoe die dingen eruitzien?

Of was je reactie niet bedoeld als antwoord op mijn vraag in de OP.

Je kunt ze ook wel voelen,het zijn harde bobbels(tjes).Als je voorzichtig knijpt dan kun je al voelen of ze er zitten of niet.
Op die foto zie je dat rode dingetje.Daar komt de urine uit.Als je links en rechts daarvan de boel een beetje ''opentrekt''zie je een soort ....jee,hoe moet je dat noemen?Een soort envellopje van huid.Je ziet snel genoeg of daar iets zit.Als er geen boontje zit dat zit er meestal wel een beetje grijzig vuil.
Dat zal ooit een boontje worden.Ik haal dat voorzichtig met mijn vinger weg.
Neee....mijn paard vind dat niet leuk....achterbeen gaat steeds hoger :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:28

Ah dank Ikke, ik dacht dat die bonen in koker zaten :D. Maken jullie die ook schoon?
Graven naar de bonen wordt lastiger.. Na de training ontspant hij wel en smeer ik in met babyolie, de velletjes zijn dan vaak weg. Maar naast de plasbuis kwam ik nooit. Vast ook een vervelend gevoel.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:45

Ik twijfel om hiervoor een da te raadplegen: heb het vermoeden dat die bonen echt groot zijn en dat ik die er niet zomaar uit krijg. Kan het nog wel een paar keer zelf proberen, maar anders vraag ik toch om een sedatie.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:47

ik pulk ze er gewoon uit , ziez had ook beste knapen erin zitten, hij liet het wel toe dat scheelt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:48

Marocje schreef:
Ik twijfel om hiervoor een da te raadplegen: heb het vermoeden dat die bonen echt groot zijn en dat ik die er niet zomaar uit krijg. Kan het nog wel een paar keer zelf proberen, maar anders vraag ik toch om een sedatie.

beetje olijfolie er op,laat je paard het wel toe?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:01

geerke schreef:
Marocje schreef:

beetje olijfolie er op,laat je paard het wel toe?

Zie mijn voorgaande bericht: heb het gister voor het eerst geprobeerd en hij was braaf, maar ben niet diep genoeg geweest, dat liet ie nog niet toe..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:12

Ik ben bang dat ik er ook maar eens aan moet geloven... :=

Is het trouwens niet zo dat als je eenmaal een boon verwijderd hebt, dat ze dan sneller en groter terugkomen? Bijvoorbeeld omdat het paard dan meer smegma gaat produceren omdat je het weg hebt gehaald?
Ik zou me daar iets bij voor kunnen stellen. Het geldt voor meer dingen die met huid en haar te maken hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:16

LindyH schreef:
Ik ben bang dat ik er ook maar eens aan moet geloven... :=

Is het trouwens niet zo dat als je eenmaal een boon verwijderd hebt, dat ze dan sneller en groter terugkomen? Bijvoorbeeld omdat het paard dan meer smegma gaat produceren omdat je het weg hebt gehaald?
Ik zou me daar iets bij voor kunnen stellen. Het geldt voor meer dingen die met huid en haar te maken hebben.

Nee, het komt gewoon terug. Een huidplooi zal altijd rommel verzamelen en dat zal dus met enige regelmaat gecontroleerd moeten worden.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:31

euhm.. wat zijn dat :? ik heb hier nog nooit van gehoord en ik zit hier zelf met twee hengsten /3 /3 moet ik er nu ook zo dingen gaan uithalen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:58

Marocje schreef:

beetje olijfolie er op,laat je paard het wel toe?[/quote]
Zie mijn voorgaande bericht: heb het gister voor het eerst geprobeerd en hij was braaf, maar ben niet diep genoeg geweest, dat liet ie nog niet toe..[/quote]

voor bonen hoef je niet diep te gaan hoor.Hij moet wel uitschachten ;)