Gouden tip buitenbak bodem?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 21:11

Wij hebben thuis bij de bak eerst het zwarte zand weg gehaald. Toen het witte zand weggehaald en toen het zwarte zand er weer in gestort en witte er boven op. Werkt super de bak is nooit nat en nooit zwaar. Slepen doen we af en toe en sproeien alleen in de zomer als het heel lang droog is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:25

Cassidy schreef:
Ik zie dat er al een beslissing is gemaakt wat er in de bak gaat. Mijn gouden tip was geweest om een professioneel bedrijf in te schakelen, niet zelf te experimenteren.

ik sluit me aan bij Cassidy. Een professioneel bedrijf zal kijken naar je ondergrond en wat voor zand je er in hebt zitten. Want wat is "paardenbakken" zand? Een bedrijf zal kijken wat voor zand er in zit. Welke mu en korrelstructuur en daar zijn advies op aanpassen. Maar als ik het zo hoor ligt er te grof zand in. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Bak bleef te mul ondanks de snippers erin. Advies gevraagd en toen is er een laagje zand met een lage mu gestort voor een stabiele bodem. Ga dus niet zelf iets verzinnen door dure materialen er in te doen. Als je zand te grof is zal dat niet helpen. Succes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:12

DubbelDun schreef:
Ik heb de firma een mail gestuurd of ik een proefpakket kan krijgen om het op een paar m2 uit te proberen voor ik mijn hele paddock er vol mee laat storten :D

Ik heb ondertussen een kleine week de XP4 op één plek in de paddock liggen en merk idd minder diepe hoefafdrukken. Maar het blijft wel erg wit.

Hoe is jullie ervaring tot nu toe ??

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:16

Ik heb een eigen buitenbakje, en als ik die te zwaar vind, laat ik hem vlakken door mijn vader met de trekker. Bij mij is het probleem dan dat het ene vlak heel zwaar wordt, en het andere juist hard. Dat is niet lekker voor mijn paard. Heb daar nog geen oplossing op gevonden.

Yinthee
Amadeus <3

Re: Gouden tip buitenbak bodem?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:21

Bij ons is het inderdaad ook lang wit gebleven. Wij zijn er ook nog steeds tevreden mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:50

@yinthee: maar is het nu nog steeds wit ?? En hoelang heb je het al liggen ??

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:00

Wat wij hebben gedaan thuis is het zand van diep in de grond opgegraven en dat er gewoin bovenop gelegd, nooit te zwaar, bijna nooit plassen. Werkt echt prima voor ons als 20 × 40 rijbak.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:03

Nee inmiddels is het gewoon bruin van het zand en goed vermengd ook ;)
Bij ons op stal ligt het nu bijna 2 maanden. (Bak wordt niet heel frequent gebruikt)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:13

Dus ik moet nog even geduld hebben :D

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:15

Je hebt ook leemzand, dat zakt sneller in zodat je geen zware bak krijgt, moet ie wel goed vlak zijn geloof ik :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:28

Hier nog steeds erg tevreden over de Xp4 vezel
Met de zware regenval van 2 weken geleden stond alles blank zoals altijd
maar de vezels bleven keurig op hun plek (had gedacht dat ze op een hoop gingen drijven :+ )
en er bleef geen harde laag over,
Heb nog niks aan bak hoeven doen behalve wat gaatjes dicht harken (als ze lekker uit hun plaat zijn gegaan) is 5 min werk
De hoefslag is inmiddels minder wit omdat daar meer gereden word en het beter vermengt is met zand
In het midden vind ik zelfs nog hier en daar nog wat dotjes sneeuw :D

De bak is niet meer papperig en daarna hard na regenval
en ook niet meer zwaar (in de hoeken) als het wat droger is.

Onze paarden lopen er duidelijk fijner van!
Laatst bijgewerkt door unamie op 16-08-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:30

Hier is het net of er een flinke duif ergens het slachtoffer van is geworden :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:31

zie het helemaal voor me DubbelDun
Staat natuurlijk ook wel vreemd op 1 plek :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:34

Ik volg even, ik heb een omgekeerde bak die te zwaar is en ben ook op zoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:40

Precies mijn probleem dus :D vooral in het midden waar ze eerst al het zand hebben uitgegraven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:52

Ik zit ook aan die xp4 te denken. Geven ze nog referenties op waar je naar zo'n xp4 bodem kunt gaan kijken wanneer je het ergens wilt gaan bestellen? Ik wil eigenlijk eerst graag zelf zien hoe de bodem is met dat spul erdoor.

Kimberly1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:03

Wij hebben om referenties gevraagd en kregen een lijst met enkele telefoonnummers. Er staat echter niet op de lijst waar de bodems te zien zijn, dus ik denk dat we maar gewoon rond moeten bellen in de hoop dat er iets in de buurt te zien is.
De bodem bij mij thuis ligt met veel regen perfect (vrijwel nooit waterplassen), maar zodra het een week niet heeft geregend wordt de bodem te zwaar.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:09

Ik lees hier dat veel mensen dagelijks of wekeleijks slepen. Hoe doen ze dat? (wat voor sleep, hoe getrokken?)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:37

Je kunt bellen en dan kijkt hij of er bakken in jou buurt zijn met xp4. Wij zijn bij hem thuis geweest om de bak te bekijken en hij komt september hier de bak doen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:45

Bevalt de Xp4?
Wij hebben op onze stal toppad liggen. Dat hebben de meeste buitenbanen bij ons. Voordeel is dat het "op" het zand blijft liggen. Het draineert. Als het erg droog is, zakken de paarden door deze toplaag niet ver door, zonder dat je echt heel veel hoeft te sproeien. Als het vriest isoleert het zodat je bank heel lang goed te rijden blijft. Al met al best wel een fijne toplaag. Nadeel is, dat je het met de mest uithalen ook de toppad "verbruikt", maar dat doe je volgens mij wel met alle vezels.
http://www.zandcompleet.nl/aanbiedingen/toppad/

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:01

Dat zijn dus gewoon stukjes vloerbedekking. Die heb ik ook gehad en de eerste jaren was dat best fijn spul. Daarna 'zonk' het en bleven alleen de grote stukken bovendrijven.

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:07

Ik zet even een stipje :)

Foxxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 18:54

Ook ik ben tot nu toe heel tevreden over de XP4 vezel. Heb de vezel nu ruim 2 weken in de bak liggen. De bodem is mooi vlak en het water wordt even goed gewoon nog snel afgevoerd. Door het natte weer heb ik nog niet kunnen testen hoe de bak met droog weer is. Ik heb de bak ook nog heel niet hoeven slepen, terwijl ik dat normaal minimaal 1x per moest doen zonder de vezel en dan was de bak al snel zwaar en zat er een flinke hoefslag in. De bodem is nu mooi verend en de paarden lopen er heel fijn op. Ze hebben veel minder moeite om de bak door te komen. Dat merkte ik vooral aan mijn Fries van 6 jaar die maar bleef galopperen :-) En de eerste week ruikt het ook heel lekker fris in de buurt van de bak ;-)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 19:00

Babootje schreef:
Bevalt de Xp4?
Wij hebben op onze stal toppad liggen. Dat hebben de meeste buitenbanen bij ons. Voordeel is dat het "op" het zand blijft liggen. Het draineert. Als het erg droog is, zakken de paarden door deze toplaag niet ver door, zonder dat je echt heel veel hoeft te sproeien. Als het vriest isoleert het zodat je bank heel lang goed te rijden blijft. Al met al best wel een fijne toplaag. Nadeel is, dat je het met de mest uithalen ook de toppad "verbruikt", maar dat doe je volgens mij wel met alle vezels.
http://www.zandcompleet.nl/aanbiedingen/toppad/

Daarvoor heb ik wel een tip: poep ruimen met een bbq-tang :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 20:02

Ja dat is idd een ramp en lostrekken lukt ook niet fatsoenlijk meer.