Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Re: Regen,hagel,wind etc,buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:54

Wat wil je met de quote zeggen Zertab?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:16

Geryon schreef:
Dit soort uitspraken vind ik altijd zo naar.. Paard heeft niets te willen. Als het gezond is moet het maar in de regen staan. :n

Tenzij je bedoelt buiten + schuilstal ;)

Ik bedoel het meer in het algemeen. Als je ziet dat je paard het niet fijn vind moet je hem natuurlijk gewoon binnen halen :j Maar de meeste paarden vinden het geen probleem om buiten te staan met regen, wind, hagel of whatever.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:00

Buiten!
Worden ze mooi schoon van de regen

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:03

Met regen, sneeuw, hagel (geen tennisballen) en zonneschijn staat ze buiten. Met hagel (zo groot als tennisballen), bliksem, onweer, storm en extreme hitte staat ze binnen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:14

Polly schreef:
Buiten!

Schoon van de regen :') nou die van mij zoeken dan de grootste modderpoel op en gaan er in liggen rollen. :=

Die van mij hebben een gruwelijke hekel aan de regen, met iets wat regen blijven ze gewoon buiten, maar houd het dagen aan dan zet ik ze 's nachts binnen en dan weten ze niet hoe hard ze moeten lopen om binnen te komen en gaan met tegenzin naar buiten als het nog regent de andere morgen.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:34

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilmogelijkheden.

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 01:07

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. ze heeft een hekel aan regen en vindt als het miezert met haar kont in de regen moet staan vroeger ging ze meteen zielig in elkaar gekrompen staan, maar ze is nu wat harder geworden en gaat maar gewoon staan eten met haar kont in de regen (er tegen in lopen vind ze nog steeds onmogelijk).
Helaas heeft ze 2 jaar geleden, in de periode dat ze op rust stond voor een peesblessure en dus een slechte weerstand had, regenrot gekregen en is hier nu gevoeliger voor (als een paard het een keer heeft gehad krijgt hij het sneller nog een keer), dus bij echt erge regen van meerdere uren/ dagen achter elkaar zonder stoppen moet ze wel een (0 grams) regendeken op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 01:36

paulinebes schreef:
Paarden zijn geen mensen en kunnen (indien gezond), prima tegen alle mogelijke weersomstandigheden (zeker hier in Nederland).

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Of eigenlijk: helemaal niet. Het paard als soort is geëvolueerd op de steppen, daardoor kunnen ze prima tegen kou en wind. Maar niet tegen nattigheid. Het klimaat in Nederland is erg ongeschikt voor een paard. De bodem en, meestal, het gras ook, maar dat is weer een ander verhaal :P

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:25

mnkortleve schreef:
Polly schreef:
Buiten!

Schoon van de regen :') nou die van mij zoeken dan de grootste modderpoel op en gaan er in liggen rollen

Was sarcastisch bedoeld :')
Maar evengoed staan ze
lekker buiten, het zijn paarden geen mensen..
Ze hebben wel een stuk waar ze met droge voeten kunnen staan.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:48

Paarden kunnen ook prima tegen regen @koper. Als de vacht goed functioneert (dus goede opbouw 24/7 buiten en niet kapot geborsteld en gewassen met shampoo waardoor de vetlaag onvoldoende is), dan loopt t water van de vacht af en worden ze niet nat op de huid. Daarnaast is voldoende ruwvoer essentieel. (Vwb bodem en gras: zijn ook voldoende oplossingen voor). Maar als een paard bibbert kan ik me voorstellen dat je m een deken opdoet of (even) binnen zet. Maar dit zal bij alle voorwaarden die er zijn (ruwvoer, beschutting, gezond, etc) niet heel vaak nodig moeten zijn. Het is denk ik vooral de geruststelling voor de baasjes die bij dit onderwerp vooral een rol speelt. Waar op zich niets op tegen is, de baas moet ook slapen tenslotte. Maar hierdoor een paard onnodig pamperen, waardoor hij uiteindelijk inderdaad niets meer kan hebben en nog belangrijker: met deze reden (landurig)een stal verkiezen boven ruimte, vrijheid en soortgenoten; dat vind ik niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:34

paulinebes schreef:
Paarden kunnen ook prima tegen regen @koper. Als de vacht goed functioneert (dus goede opbouw 24/7 buiten en niet kapot geborsteld en gewassen met shampoo waardoor de vetlaag onvoldoende is), dan loopt t water van de vacht af en worden ze niet nat op de huid. Daarnaast is voldoende ruwvoer essentieel. (Vwb bodem en gras: zijn ook voldoende oplossingen voor). Maar als een paard bibbert kan ik me voorstellen dat je m een deken opdoet of (even) binnen zet. Maar dit zal bij alle voorwaarden die er zijn (ruwvoer, beschutting, gezond, etc) niet heel vaak nodig moeten zijn. Het is denk ik vooral de geruststelling voor de baasjes die bij dit onderwerp vooral een rol speelt. Waar op zich niets op tegen is, de baas moet ook slapen tenslotte. Maar hierdoor een paard onnodig pamperen, waardoor hij uiteindelijk inderdaad niets meer kan hebben en nog belangrijker: met deze reden (landurig)een stal verkiezen boven ruimte, vrijheid en soortgenoten; dat vind ik niet goed.

Ben het met je eens. In mijn geval vind ik het soms inderdaad gewoon lastig. Bij ons hebben ze bij oostenwind geen beschutting. In dat geval doe ik als er veel regen voorspeld wordt 's nachts een regendeken op (0-grams), zal voor het overgrote deel voor mijn eigen nachtrust zijn. Het gekke is wel dat mijn paarden op goede grote weides staan en daarnaast de beschikking hebben over onbeperkt goed hooi, maar mijn merrie heeft het toch sneller koud dan de ruin. En een bibberend paard vind ik gewoon niet leuk, ongeacht of het nu natuurlijk is of dat het geen kwaad kan :o .

Binnen zetten doe ik ze overigens nooit in de zomer, ook niet met onweer. In de winter staan ze wel altijd 's nachts op stal.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:56

Gezonde paarden zou ik lekker buiten laten staan. Kunnen ze best tegen :). Oudjes die slechte weerstand hebben, zou ik wel binnn zetten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:08

paulinebes schreef:
met deze reden (landurig)een stal verkiezen boven ruimte, vrijheid en soortgenoten; dat vind ik niet goed.

Daar heb ik het toch ook helemaal niet over? Dagenlange regen en vooral waterkou zijn voor paarden erg slechte weersomstandigheden. Net zoals een hittegolf dat is voor een ijsbeer.

Jammer dat je als alternatief voor je paard laten verregenen in de modder meteen met stal en isolatie aankomt. Er zijn toch echt wel middenwegen die voor paard en eigenaar geschikt zijn.

Als wij, in ons zompige, regenachtige landje ervoor kiezen om paarden te houden moeten we ook de verantwoordelijkheid nemen om het paard niet langdurig bloot te stellen aan de voor de soort zeer onnatuurlijke elementen. Dat kan al met een gewone regendeken. En dan heb ik het niet over af en toe een zomerbuitje zoals nu. Maar in de herfst wekenlang in de regen en wind buiten staan is echt heel slecht voor een paard. Daar is niks natuurlijks aan. Althans niet voor een paard. Zulk weer is voor een paard alleen maar ongezond.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:10

Buiten. Alleen met heel slecht weer gaat hij naar binnen. Het is een paard, geen suikerklontje. Paard is hartstikke gezond en weerstand en conditie zijn goed. Ik haal hem niet voor elk buitje naar binnen, hij heeft wel een regendeken op :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:46

Citaat:
Daar heb ik het toch ook helemaal niet over? Dagenlange regen en vooral waterkou zijn voor paarden erg slechte weersomstandigheden. Net zoals een hittegolf dat is voor een ijsbeer.

Jammer dat je als alternatief voor je paard laten verregenen in de modder meteen met stal en isolatie aankomt. Er zijn toch echt wel middenwegen die voor paard en eigenaar geschikt zijn.

Als wij, in ons zompige, regenachtige landje ervoor kiezen om paarden te houden moeten we ook de verantwoordelijkheid nemen om het paard niet langdurig bloot te stellen aan de voor de soort zeer onnatuurlijke elementen. Dat kan al met een gewone regendeken. En dan heb ik het niet over af en toe een zomerbuitje zoals nu. Maar in de herfst wekenlang in de regen en wind buiten staan is echt heel slecht voor een paard. Daar is niks natuurlijks aan. Althans niet voor een paard. Zulk weer is voor een paard alleen maar ongezond.

Als je goed leest Koper, geef ik alleen aan dat ik het prima vind als er alternatieven gezocht worden voor de gemoedsrust van de baas (dekentjes, schuilstallen, paar uurtjes opdrogen op stal), maar dat bazen hierin niet te veel moeten doorslaan omdat ze te veel uitgaan van hun eigen menselijke gevoel tov regen, kou en modder; dat zie ik namelijk vaak wel gebeuren. Dat is meestal namelijk het alternatief "op stal"; paarden worden vaak langere tijd opgesloten in een stal ivm al die enorme "gevaren" buiten, waaronder ook regen en modder. In mijn verhaal geef ik dus aan, dat ik alles goed vind behalve dat; daar ligt mijn grens. Mijn voorkeur ligt dan eerder bij buiten (ruimte, beweging, kudde) laten staan en daar eventueel de oplossing zoeken als de regen een probleem wordt voor een paard. Een schuilstal of schuilplek is een prima optie, maar het is een bekend gegeven dat veel paarden hier bijna geen gebruik van maken. Extra voeren en/of tijdelijk een regendeken kan ook een oplossing zijn. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er bij mijn paard, die altijd buiten staat, er wel modderige plekken te vinden zijn in het land maar ook heel veel plekken die niet modderig zijn, ook bij langdurige regen. Mijn paard heeft het ondanks soms langdurige regen (ook al komt dat echt niet zo veel voor dat het dagen achter elkaar regent) nog nooit koud gehad en ik denk niet dat mijn merrie die ene uitzondering is. Dus "laten verregenen in de modder" klinkt niet erg positief en is zeker niet van toepassing op mijn paard en hetgeen ik voor ogen heb bij een goed 24/7-beleid.
Ik ben het overigens niet eens met je dat herfstweer slecht is voor een (gezond) paard; ik weet ook niet precies waarop je dat baseert.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:54

Omdat het in de herfst in Nederland nou eenmaal wekenlang regent. Afgelopen herfst bij voorbeeld nog ;)

Helemaal als je paard toevallig op veengrond of op rivierklei woont zie ik niet hoe dat gezond voor 'm is.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-05-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:54

over het algemeen staat hij lekker buiten, en zonder deken (ook in de winter)
(s avonds dan wel op stal, maar het liefst zo laat mogelijk)

Maar zoals gister, dan zie ik een dikke bui aan komen met regen en onweer aan het eind van de dag. Dan mag hij wat eerder op stal. Scheelt mij ook een nat pak

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:02

Bij ons staan ze altijd buiten, wesr of geen weer. Ze kunnen wel uit de wind gaan staan en onder bomen maar een echt afdakje hebben ze niet. Als het echt te gevaarlijk word kunnen ze in een oud stierenhok dat nu als houthok dient, maar dit is eigenlijk nog nooit voor gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:04

Mijn paard staat altijd binnen als het heel veel regent of hagelt. Ze kan niet zoveel meer hebben ivm haar leeftijd, maar wil ook niet alleen op stal, dus moet de rest altijd mee. Ze vinden het alledrie heel leuk om binnen te staan dus dat maakt niks uit. Ze hebben hier ook niet veel schuilmogelijkheden en we mogen/kunnen ook niks bijbouwen.

Met onweer heb ik ze altijd binnen staan omdat we in een bosrijk gebied wonen, vind het toch een eng idee met al die bomen langs het land.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:05

De mijne staan gewoon buiten. Mijn grote soms met regendeken.
Als ik mijn paarden zou moeten binnenhouden omdat het slecht weer is, dan staan ze meer binnen dan buiten met het topweer in Belgie :D

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:07

Mijne staan gewoon buiten alleen als er zwaar onweer wordt voorspelt dan haal ik ze wel naar huis. Heb een weide net aan de rand van het bos en aan de andere kant is alles open. Vind het risico met bliksem dan wel iets te groot.

Gisteren heb ik ze op stel en sprong binnen gehaald (ff snel naar huis in de pauze van het werk) en dan gebeurt er niks... Nu staan ze gewoon buiten en zal je zien gaat het straks helemaal los. Vind de weerberichten echt om te huilen :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:08

een uurtje regen, oké. maar regen in combinatie met wind, vermijd ik toch liever. Ben niet altijd op tijd. Vorige week stond paardlief in de zware hagelbui...ik moet heel eerlijk bekennen dat zijn manen nog nooit zo proper geweest zijn maar paardlief loopt meestal onrustig in het rond als het hard regent dus dan haal ik hem binnen :)

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:21

Nou gisteren heeft het de hele dag geregend. Dacht zet ze toch maar op het land, want ze hebben het toch druk met eten. (Wel regendeken op gedaan)
'S middags toen ik richting land liep kwamen ze al hinnikend aanrennen wat ze normaal echt niet doen. Dus zo leuk vonden ze het toch niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:35

Binnen, ze staan helemaal niet graag buiten als het nat is. Ik heb mijn stallen aan huis dus binnen en buiten is ook zo gewisseld. De tinker blijft wel buiten maar die heeft een buitenstal, daar gooi ik de deur van open en als het flink regent stapt ze zelf haar stal in of gaat onder de overkapping staan die aan het stalgebouw zit, daar staat ze ook lekker uit de wind en regen.
Gisteren heb ik de tinker gewoon de hele dag niet gezien :')

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:42

Wij mogen niet bouwen op ons land. Maar de buren hebben bomen waar ze redelijk droog staan en dus een huis waar ze uit de wind kunnen staan als die uit die richting komt.

Ze staan 24/7 buiten, maar de afgelopen dagen stonden ze gewoon met de kont in de regen te grazen.