Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Geryon schreef:Dit soort uitspraken vind ik altijd zo naar.. Paard heeft niets te willen. Als het gezond is moet het maar in de regen staan.![]()
Tenzij je bedoelt buiten + schuilstal
Polly schreef:Buiten!
Worden ze mooi schoon van de regen
paulinebes schreef:Paarden zijn geen mensen en kunnen (indien gezond), prima tegen alle mogelijke weersomstandigheden (zeker hier in Nederland).
mnkortleve schreef:Polly schreef:Buiten!
Worden ze mooi schoon van de regen
Schoon van de regennou die van mij zoeken dan de grootste modderpoel op en gaan er in liggen rollen
paulinebes schreef:Paarden kunnen ook prima tegen regen @koper. Als de vacht goed functioneert (dus goede opbouw 24/7 buiten en niet kapot geborsteld en gewassen met shampoo waardoor de vetlaag onvoldoende is), dan loopt t water van de vacht af en worden ze niet nat op de huid. Daarnaast is voldoende ruwvoer essentieel. (Vwb bodem en gras: zijn ook voldoende oplossingen voor). Maar als een paard bibbert kan ik me voorstellen dat je m een deken opdoet of (even) binnen zet. Maar dit zal bij alle voorwaarden die er zijn (ruwvoer, beschutting, gezond, etc) niet heel vaak nodig moeten zijn. Het is denk ik vooral de geruststelling voor de baasjes die bij dit onderwerp vooral een rol speelt. Waar op zich niets op tegen is, de baas moet ook slapen tenslotte. Maar hierdoor een paard onnodig pamperen, waardoor hij uiteindelijk inderdaad niets meer kan hebben en nog belangrijker: met deze reden (landurig)een stal verkiezen boven ruimte, vrijheid en soortgenoten; dat vind ik niet goed.
paulinebes schreef:met deze reden (landurig)een stal verkiezen boven ruimte, vrijheid en soortgenoten; dat vind ik niet goed.
Citaat:Daar heb ik het toch ook helemaal niet over? Dagenlange regen en vooral waterkou zijn voor paarden erg slechte weersomstandigheden. Net zoals een hittegolf dat is voor een ijsbeer.
Jammer dat je als alternatief voor je paard laten verregenen in de modder meteen met stal en isolatie aankomt. Er zijn toch echt wel middenwegen die voor paard en eigenaar geschikt zijn.
Als wij, in ons zompige, regenachtige landje ervoor kiezen om paarden te houden moeten we ook de verantwoordelijkheid nemen om het paard niet langdurig bloot te stellen aan de voor de soort zeer onnatuurlijke elementen. Dat kan al met een gewone regendeken. En dan heb ik het niet over af en toe een zomerbuitje zoals nu. Maar in de herfst wekenlang in de regen en wind buiten staan is echt heel slecht voor een paard. Daar is niks natuurlijks aan. Althans niet voor een paard. Zulk weer is voor een paard alleen maar ongezond.