Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FleurVerona schreef:Ik ben vergeten te vermelden dat ik de deken daarvoor ook al periodes af heb gehad, alleen doordat het weer in dit land altijd zo absurd is (de ene dag 23 graden en de volgende dag regen en 13 graden) is de deken er ook een paar keer weer opgegaan omdat ik het zielig vind om haar eerst in de kou met deken te zetten, dan de deken af te halen omdat het warm is en als het dan weer koud is haar maar aan haar lot over te laten, omdat ze er zogenaamd maar tegen moeten kunnen. Dat vind ik niet eerlijk want ze heeft hierdoor nooit een dikke vacht voor de kou kunnen ontwikkelen vanwege de dekens. ik stelde deze vraag omdat ik de deken nu al een langere periode af had, maar aangezien het uiteindelijk maar 13 graden is geweest ipv 18/19 (wat was voorspeld) heb ik de deken er gewoon weer opgelegd.
WowAmigo schreef:Ik heb gisteren onze nieuwe pony weer een regendeken opgedaan. Dier is geschoren in de winter, staat sinds het mooie weer zonder deken bij ons 24/7 buiten (met schuilstal), maar stond echt te bibberen toen ik hem zag, dus toch maar weer een dekentje op gedaan. Mijn paard en de shet hebben nooit een deken op, die hebben het ook niet koud zo te merken.
FriesWytske schreef:Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficiënter dan de mens.
Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm
Een ouder paard wat al niet erg veel vet op zijn lichaam heeft zou ik dan wel weer een deken opgooien.