Deken af en dan weer op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FleurVerona

Re: Deken af en dan weer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:35

Ik ben vergeten te vermelden dat ik de deken daarvoor ook al periodes af heb gehad, alleen doordat het weer in dit land altijd zo absurd is (de ene dag 23 graden en de volgende dag regen en 13 graden) is de deken er ook een paar keer weer opgegaan omdat ik het zielig vind om haar eerst in de kou met deken te zetten, dan de deken af te halen omdat het warm is en als het dan weer koud is haar maar aan haar lot over te laten, omdat ze er zogenaamd maar tegen moeten kunnen. Dat vind ik niet eerlijk want ze heeft hierdoor nooit een dikke vacht voor de kou kunnen ontwikkelen vanwege de dekens. ik stelde deze vraag omdat ik de deken nu al een langere periode af had, maar aangezien het uiteindelijk maar 13 graden is geweest ipv 18/19 (wat was voorspeld) heb ik de deken er gewoon weer opgelegd.

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:41

die van mij staat nu 2 weken zonder deken.
Het was gisteren zo koud en ik heb alleen maar een 200 gram dus toch maar ff opgelegd.
pony vond het heerlijk warm :)) . Heb m der wel weer afgehaald vandaag , maar pony vond het heerlijk met dr dekentje op (ze staat 24 uur buiten).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:03

FleurVerona schreef:
Ik ben vergeten te vermelden dat ik de deken daarvoor ook al periodes af heb gehad, alleen doordat het weer in dit land altijd zo absurd is (de ene dag 23 graden en de volgende dag regen en 13 graden) is de deken er ook een paar keer weer opgegaan omdat ik het zielig vind om haar eerst in de kou met deken te zetten, dan de deken af te halen omdat het warm is en als het dan weer koud is haar maar aan haar lot over te laten, omdat ze er zogenaamd maar tegen moeten kunnen. Dat vind ik niet eerlijk want ze heeft hierdoor nooit een dikke vacht voor de kou kunnen ontwikkelen vanwege de dekens. ik stelde deze vraag omdat ik de deken nu al een langere periode af had, maar aangezien het uiteindelijk maar 13 graden is geweest ipv 18/19 (wat was voorspeld) heb ik de deken er gewoon weer opgelegd.

Zoals eerder verteld voelt een paard zich prima wanneer het tussen de -5 en + 15 is.
Dus paarrd kan makkelijk zonder. Het is vaak de baas die zijn eigen gevoel op het paard projecteert. ik koud = paard ook koud.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:08

Ik heb gisteren onze nieuwe pony weer een regendeken opgedaan. Dier is geschoren in de winter, staat sinds het mooie weer zonder deken bij ons 24/7 buiten (met schuilstal), maar stond echt te bibberen toen ik hem zag, dus toch maar weer een dekentje op gedaan. Mijn paard en de shet hebben nooit een deken op, die hebben het ook niet koud zo te merken.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:15

Mijn paard staat al ruim 2 maanden zonder deken. De jaren daarvoor heeft ze niet eens een deken op gehad (ze is nu 3 jaar). Als ik een regen deken op doe met deze regenachtige dagen maar wel 18 graden dan staat ze direct te zweten.

Ik kies er dan ook voor om haar zonder deken te houden. Ja ze wordt nat, ja ze gaat rillen. Toch denk ik dat het rillen beter is dan de deken. Met rillen kan ze zichzelf warm houden maar onder de deken kan ze zichzelf niet koud houden.

zodinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:17

ik ben ook iemand die deken op en af doet,
een 0 grams regendeken,
als het regent en het is warm, dan krijgt ze geen deken op
maar als ik weet dat het heel hard gaat regenen,
en of het al een paar dagen gaat regenen,
krijgt ze wel gewoon haar regendeken op.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:05

maar bibberen is een tekendat ze zich opwarmen en hoeft er dus zeker niet gelijk een deken opgegooit te worden. Dus bibberen is niet perse dat ze het te koud hebben
WowAmigo schreef:
Ik heb gisteren onze nieuwe pony weer een regendeken opgedaan. Dier is geschoren in de winter, staat sinds het mooie weer zonder deken bij ons 24/7 buiten (met schuilstal), maar stond echt te bibberen toen ik hem zag, dus toch maar weer een dekentje op gedaan. Mijn paard en de shet hebben nooit een deken op, die hebben het ook niet koud zo te merken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:58

Een paard wat bibbert terwijl ik weet dat het nog dagenlang gaat regelen krijgt bij mij echt zekers te weten wel een deken op.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:12

Idd..rillen is om warmte op te wekken..doet ie vast niet als ie warm genoeg is..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:18

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficiënter dan de mens.

Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Een ouder paard wat al niet erg veel vet op zijn lichaam heeft zou ik dan wel weer een deken opgooien.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:21

Paardnatuurlijk...mensen die bibberen doen dit ook om warmte op te wekken omdat ze koud zijn..dus jij bibbert ook liever dan dat je een trui aan doet? Je kunt wel overal tegen zijn maar een paard in een wei houden is ook niet paardnatuurlijk..dus ach, velen trekken een paard een deken om als het erg nat is en voorkomem daarmee een nat en doorweekt paard dat niet op stal hoeft want das ook niet paardnatuurlijk..

een jaarling in de groei met niet veel vet wordt net zo koud als een oud paard..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:23

Als er iets niet natuurlijk is voor een paard dan is het wel het Nederlandse klimaat.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:24

Paarden worden veel te veel vermenselijkt. Dus omdat het op paardnatuurlijk staat is het niet waar.
Ben ook niet met alles eens wat er op die site staat. Maar in dit geval wel.

Zoals ook hierboven vermeld een jaarling al een deken opdoen. Dat is helemaal slecht.

Hier hebben ze vanaf dinsdagavond in de regen zonder deken gestaan. Kan je zeggen ze zijn niet ziek geworden. En dat worden ze ook niet. Want ze bouwen weerstand op. En dat doen ze niet door steeds dekens op en af te doen.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 29-05-14 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:24

Idd..en het nederlandse gras en sommig nederlads stalbeleid maar nu dwaal ik af ghehe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:26

FriesWytske schreef:
Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficiënter dan de mens.

Bron: http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... dekens.htm

Een ouder paard wat al niet erg veel vet op zijn lichaam heeft zou ik dan wel weer een deken opgooien.

Ik ken de site van paardnatuurlijk. Er staan veel interessante dingen op, maar het is niet zo zwart-wit als er op de site gesteld wordt.
Ik vind het voor mijn eigen paarden gewoon onzin om ze te laten rillen terwijl ik weet dat het nog uren blijft regenen en waaien, terwijl ze geen goede beschutting hebben. En een paard kan een fantastische "bibberaar" zijn, maar ik vind het onzin om ze maar te laten bibberen omdat dat zo "natuurlijk" voor ze is.....

En ik durf met grote zekerheid te zeggen dat als ik mijn merrie ruim 24 uur in de stromende regen had laten staan, zonder dek, ze hoogstwaarschijnlijk een dikke krampkoliek zou hebben gekregen. En dat wil ik gewoon voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-05-14 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:27

Koud is koud, jong of oud...jaarling is overigens niet van mij. Als je een jaarling een deken op doet ter voorkoming van wintervacht dat vind ik ook not done..maar als ze 24/7 buiten staan met alleen bomen als schuil, en het regent 24 uur dan wordt ook de jaarling koud....tja dan is het maar menselijk maar een jaarling die bibbert en ineengedoken staat kan ik niet negeren hoor..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:28

Ook een jaarling die een paar dagen in de regen staat te bibberen krijgt last van z'n spieren ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:30

Precies....en ze worden er best mak van als ze een dekentje op krijgen.
ach ieder moet zelf weten wat ie doet maar ik krijg het niet over mn hartje om zowel jong als oud maar te laten bibberen als het nat is en blijft.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:20

Interessant om alle meningen te lezen! Pony in kwestie is 19 jaar en ik heb mn andere twee nog nooit zien bibberen terwijl die ook altijd buiten staan. Gezien t feit dat hij wel bibbert en geschoren is geweest denk ik dat ie toch iets mist, al was t alleen maar t benul om te gaan schuilen ;) dus dekentje toch op wat mij betreft :). Mn andere paard zou ik nooit n deken opdoen met regen, maar die bibbert dus ook nooit...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:27

Mijn paard heb ik ook nooit in de regen zien bibberen maar hij trekt wel z'n rug in en wordt stijf in z'n schouder (oude blessure) als hij lang in de kou en de regen staat.

Er zijn zo veel redenen om er een dek op te gooien.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:46

Als je ze dagen lang laat rillen in de aan een houdende regen of kou en nat weer.. krijgen ze stijve spieren van de kou. Kan je als je pech hebt de dierenarts er bij halen.