merrie's en ruinen samen in het land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:16

Ik lees even mee.
Toevallig vandaag mijn shetland merrie bij een paard ruin gezet.
Zij werd acuut hengstig en hij zag haar ook wel zitten. Zo sterk zelfs dat hij haar beklom!
Voorlopig dus maar even een draadje er tussen voordat ik mijn shetje ingestort aantref. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:32

Nikass schreef:
Mijn merrie laat zich dekken en daarvan kreeg zij ernstige verwondingen: paard met ijzers voor sneed haar rug en achterbenen open.
Nu staat ze mer een ruin die niet dekt, maar die haar staart tot bloedens toe volledig afkauwt.
|(

Ja, die ijzers veroorzaken rotwonden. Oei, haar staart helemaal stuk, dat is ook geen pretje. Bij ons staan ook 2 ruinen bij elkaar (apart van mijn paarden), maar die knagen elkaar ook helemaal open.

Bij mijn merrie zijn het alleen wat krasjes in haar vacht, je kunt zien dat mijn ruin erop gezeten heeft, maar verder niet. Mijn ruin heeft meer kale plekken op zijn kont omdat merrie hem met regelmaat zijn plek wijst, dan dat zij wonden heeft van het dekken.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 15:35

Dankzij dit topic begint het mij nu ook te benieuwen. Mijn 3 jarige net ruin komt over aantal maanden terug naar stal. Op het moment is er 1 hengstenveulen en een ponyruin. De rest van de paarden, allemaal merries! 1 voordeel, drachtige merries, worden niet hengstig. Lopen alleen ook een boel knappe jonge chickies rond die wel gewoon hengstig worden. Oh oohw.

Ik denk inderdaad dat je het nog iets langer de tijd moet geven. Mocht het gevaarlijk worden met in en uit het weiland zetten voor merrie eigenaar of voor jezelf, zou ik wel actie ondernemen.
Ik merk zelf ook wel met de jonge paarden dat als ze gescheiden worden van hun vaste groep en met het spenen van een veulen welke bij de merrie vandaan kan, dat deze zich eerst heel sterk gaan hechten aan één soortgenoot en daar graag dicht bij willen blijven. Na een verhuizing vind ik dit dus helemaal niet raar.

Een verzorgmerrie van mij beschermt haar ruintje tegen een andere merrie. Dat is precies andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:14

Bij ons staan de paarden niet echt in kudde, maar per 2 of 3.
Mijn merrie staat ook met een ruin (en nog is eentje die ruim 10 cm groter is ook), en 3x raden wie de baas is? Precies... Madame :D
Ik hoef mijn merrie niet bij een merrie te zetten, gaat geheid mis... Dus ruinen met merries, nee ik zie het probleem niet zolang het gewoon goed gaat :D
Toen mijn merrie heel hensgtig was afgelopen week, liep ze die ruin wel uit te dagen... Maar meneer moest er niks van weten :+ Maar mervouw bleef doorgaan, en heeft toen ook een wel verdiende trap van m gehad (ik heb ze bezig gezien, maar mn merrie was echt heel irritant, ja eigen schuld dan krijg je dat ;) ).... Tja, ze werd gewoon even op d'r plaats gezet... Het was wel gelijk klaar haha :')

Maar zodra er een ander paard bij mijn merrie in de buurt komt, is het ineens wel ZIJN merrie, er daar komt niemand bij! Ag, is ook een beetje kuddegedrag/rangorde hoe je het wilt noemen, in ieder geval, het hoort er gewoon bij vind ik!
Maar inderdaad, geef je paard nog even de tijd om eraan te wennen, laat hem maar even lekker 'de baas' spelen, allicht wordt het minder, in het land zou ik het geen probleem vinden om de rede die ik hierboven al noem, "het hoort er ook wel bij", maar hij moet zich wel weer normaal gaan gedragen met rijden en in z'n stal ja... Maar wordt dàt niet minder... Toch nog even met de baas overleggen of hij/ze apart kunnen, maar misschien wordt je ruin toch wel zelf op z'n plek gezet straks door de rest van de kudde. Die moeten natuurlijk ook wennen, en vinden het nu allemaal wel prima en komen niet bij hem/de merrie in de buurt. Ik zou gewoon nog even afwachten, hoe moeilijk dat ook is! :(:) Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:37

russel schreef:
He wat balen....kun je iets in de staart smeren?

Hmm ja ik weet niet wat. Heb jij een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:39

kimberlyve

Re: merrie's en ruinen samen in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:24

Heeft er iemand toevallig een tip voor mij? Mijn merrie heeft een tijdje met een ruin gestaan maar ruin claimde haar ook. Nu staat ze op een andere wei maar zodra zij die ruin hoort of ziet word ze helemaal gek.... Ik kan haar niet eens normaal opzadelen want ze stijgers dan zo hoog dat het gewoon gevaarlijk is. Iemand die dit ook wel is heeft gehad en tips heeft???

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 20:20

Thanks Dreamer! Ga ik proberen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 23:32

In principe ben ik voorstander van gemengde kuddes. Maar, niet voor de ruinen en merries die daar te onrustig voor zijn.

In mijn geval gaat het om een merrie die in meerdere groepen een ruin had waar ze zich door liet bespringen. En dat ging niet over 5x op een dag, nee dat was 5x in een kwartier. Verspreid over de dag talloze keren, meerdere dagen achtereen en elke henstigheid weer. Dat vond ik echt te gortig.
Toen het nog om een ponyruin ging was ik er al niet blij mee, maar toen het een veel zwaardere grote koudbloed ruin betrof was ik er wel echt klaar mee. Dat vond ik echt niet verantwoord meer.

Voor mijn merrie dus geen gemengde kudde meer. Sinds ze alleen nog met merries staat is ze ook lang zo hevig niet meer tijdens de hengstigheid. Sterker nog, waar er voorheen tijdens de hengstigheid zowat geen land met haar te bezeilen viel, merk ik nu nauwelijks nog dat ze hengstig is. Ze heeft ook veel meer rust in haar koppie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 07:22

Herkenbaar Nifaller, bij mijn merrie ging het ook om die frequentie. Ze was verder niet onhandelbaar door de hengstigheid (is ze nooit) maar ze laat gewoon teveel toe. Nu ook met die staart (hopelijk gaat anti-bijt werken! )
Ze heeft er zoveel pijn aan. Waarom schopt ze m niet van zich af. ..
Bij de buren staat een hengst op het land. Ik zeg ook altijd als die een keer over de sloot springt dan weet ik wel wie er met een veulen opgezadeld zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 11:14

Ik heb ook goede ervaringen met cribbox er op smeren of hertshoornolie, beiden erg vies , ook vies in de staart hoor, maar werkt wel...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:09

Dank je voor de tip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:08

NiFallor schreef:
En dat ging niet over 5x op een dag, nee dat was 5x in een kwartier. Verspreid over de dag talloze keren, meerdere dagen achtereen en elke henstigheid weer. Dat vond ik echt te gortig.
Toen het nog om een ponyruin ging was ik er al niet blij mee, maar toen het een veel zwaardere grote koudbloed ruin betrof was ik er wel echt klaar mee. Dat vond ik echt niet verantwoord meer.

Kan me helemaal voorstellen dat je dit niet wil. Zou ik ook niet willen of leuk vinden. Bij mijn ruin en merrie is het 1 dag per jaar feest *\o/* en zijn ze een week aan het klieren, daarna nergens meer last van.

russel schreef:
Ik heb ook goede ervaringen met cribbox er op smeren of hertshoornolie, beiden erg vies , ook vies in de staart hoor, maar werkt wel...

Hertshoorn dat ik ook aan, maar er zijn bij ons ook paarden die daar best heftig op reageren. Huid opgezwollen en pijnlijk.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:57

Onze merrie en ruin komen uit een gemengde kudde pony's (ook jonge hengsten stonden er toen tussen).
Geen probleem.

Toen een aantal jaar met z'n tweeën gestaan (merrie en ruin dus).
Ook geen probleem.

Tot we nu op een grotere stal staan waar (in het aangrenzende weiland) andere merries en ruinen staan.
Met de merries is het soms wat gegil, maar onze ruin kan echt staan kloten met een andere ruin! Steigeren naar elkaar, bokken, de draad slopen, blijven rondgalopperen... Zeker rond de hengstigheid van onze merrie is onze ruin echt bezitterig.

Gelukkig is het alweer iets minder geworden.

Andere paarden (merries of ruinen) die ook in de rijbak rijden vind onze ruin dan weer eng *zucht*

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 21:29

We zijn nu alweer een week verder en hij is alweer een heel stuk rustiger geworden. Staat weer rustig met poetsen en met rijden is hij ook weer relax. Gelukkig maar.