Buurpaarden zuigen lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:15

jolanda20 schreef:
Het is en blijft een stalgebrek en dierenarts heeft gezegd dat ze het over kunnen nemen.

Serieus....... Ik ben wel heel benieuwd naar deze da en zijn onderbouwing >;)
Geloof er weinig tot niets van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Buurpaarden zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 12:54

Het is maar net wat je verstaat onder overnemen. Nemen ze het over gewoon zo voor de lol? Nee. Als er mentaal niks mis met je paard is, durf ik te garanderen dat hij het niet zal overnemen. Maar heb je een gevoelig paardje en heeft hij alleen maar paarden om zich heen die onrustig en gestressd zijn? Tja, dan krijgt het dier daar zelf stress van en dan is de stap naar luchtzuigen snel gemaakt.
Ook bij de gevallen die het in de praktijk lijken te kopieren, is er iets mis in het koppie. Kan stress zijn van de luchtzuigers, eigen verveling en ga zo maar door.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:20

Ik heb een haflinger gehad die wel eenzelfde soort gedrag (ipv luchtzuigen deed hij zijn tong steeds raar uit zijn mond) had overgenomen van een ander paard. Dus zelf zou ik niet voor die stal kiezen.

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:28

Ik heb niet alles gelezen.
Maar luchtzuigen komt toch door verveling?
Als jouw paard zich verveeld en niks te doen heeft. Heb je een grote kans dat hij het ook gaat doen.
Ook heb ik eens gehoord dat als een paard luchtzuigt hij een stofje aanmaakt waar hij gelukkig van wordt.
Of zit ik helemaal in het verkeerde? :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:39

Mijn paard zou ik er gerust neerzetten. Zelf het voer bepalen + veel buiten is gewoon ontzettend fijn!
Ik geloof ook niet dat ze het overnemen en ook niet dat je paard last gaat hebben van het geluid. Vergelijk het met een tikkende klok: dat hoor je na een tijdje niet meer.

Bovendien zou het best zo kunnen zijn dat de paarden meer gingen zuigen op het moment dat jij staat te kijken (zoals sommigen tegen de deur gaan schoppen). Dikke kans dat ze het minder doen als niemand in de stal is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:44

Zijn de buurpaarden toevallig familie? Er is namelijk ook een erfelijke factor bij luchtzuigen.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat luchtzuigen ontstaat door een traumatische ervaring in het de eerste maanden van het leven van het paard, zoals het overlijden van de moeder of te vroeg en/of te abrubt gespeend worden. Daardoor is hun systeem voor stressverwerking niet goed afgesteld. De juiste stofjes komen niet op het juiste moment vrij.

Met zo optimaal mogelijke voeding en huisvesting kun je hun stressmomenten zo veel mogelijk beperken waardoor ze minder zuigen, soms tot vrijwel niet. Maar het is dus niet zo dat deze paarden luchtzuigen omdat het stalbeleid per se zwaar beroerd is. Het zou hooguit voor luchtzuigers optimaler kunnen.

Je hoeft dus nergens bang voor te zijn. Als jij het stalbeleid voor jouw paard goed vindt zou ik gewoon gaan. Het zou hooguit kunnen dat je zelf kriebelig wordt van de luchtzuigers want het is natuurlijk een triest gezicht.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:49

Volgens mij heeft ts haar besluit genomen en gaat ze het niet doen omdat ze zelf ook gek van het geluid wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:56

Ik heb op een stal gestaan waar een paard al luchtzoog voor hij er kwamte staan.Toch zijn 2 paarden die in zijn buurt stonden ook gaan luchtzuigen.Ik denk dat het een combinatie is van nadoen en id voerbeleid.
Mijn paarden stonden in de gang er achter dus hebben dat nooit overgenomen.Maar wel zandgraven en eten.De weien waren nogal kaal en er kwam een pony die kuilen groef en dan wortels en zand at.Mijn jongste paard nam dat gedrag over.
Ik ben zelf van stal veranderd naar 24/7 buiten en ze heeft het nooit meer gedaan.Het slechte voorbeeld was weg.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 13:57

pepermunt14 schreef:
Ik heb niet alles gelezen.
Maar luchtzuigen komt toch door verveling?
Als jouw paard zich verveeld en niks te doen heeft. Heb je een grote kans dat hij het ook gaat doen.
Ook heb ik eens gehoord dat als een paard luchtzuigt hij een stofje aanmaakt waar hij gelukkig van wordt.
Of zit ik helemaal in het verkeerde? :o

Daardoor is het ook verslavend ;)

Een paard zuigt niet voor niets lucht, hij voelt zich er prettig bij, anders zou hij het niet doen. Er is veel onderzoek gedaan naar luchtzuigen maar er bestaat nog geen volledige duidelijkheid over de oorzaken van luchtzuigen. Er is een theorie dat luchtzuigen ontstaat uit verveling. Net als paarden die weven maken luchtzuigers tijdens het luchtzuigen een stof aan (endorfine) die ervoor zorgt dat ze een fijn gevoel krijgen. Maar, deze endorfinekick werkt maar heel kort. Een paard zou dus de hele dag moeten luchtzuigen om de kick in stand te houden. Bovendien blijken veel luchtzuigers vooral gedurende etenstijden te luchtzuigen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:07

LindyH schreef:
Zijn de buurpaarden toevallig familie? Er is namelijk ook een erfelijke factor bij luchtzuigen.

Dit zou ook mijn eerste vraag zijn aan de eigenaar.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:08

Een aantal heeft het hier over nadoen, het kopieëren van gedrag door uitsluitend te kijken/luisteren... dat is toch best een hogere vorm van leren... dat je iets ziet en dan gaat uitvinden hoe je dat zelf moet doen. Kunnen paarden dat wel?, vraag ik me af.

Mijn paard is ook luchtzuiger en tot nu toe heeft geen enkele buurman het overgenomen (en hij heeft afgelopen 7 jaar toch best wat verschillende stalgenoten gehad) één van zijn huidige buurmannen nu doet het wel maar die deed het ook al 20 jaar ;)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 03-05-14 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:09

Mijn da redaneerde het als stalgebrek. Evenals voer- en stalnijd. Ze kunnen het overnemen. Stalbeleid zal een rol spelen.

Zal het overigens schelen dat de zijkant van de stal word dichtgemaakt?? Dan kan mijn paard dat paard iig niet zien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 14:20

Ik zou er al niet heen gaan omdat de paarden in de andere schuur te weinig eten krijgen, dit kan ik persoonlijk niet aanzien. Als je het beste wilt voor je paard is het vaak enorm lastig om aan te zien dat andere paarden het minder goed tot slecht hebben, zeker als het om eten gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:20

flappie28 schreef:
Er is veel onderzoek gedaan naar luchtzuigen maar er bestaat nog geen volledige duidelijkheid over de oorzaken van luchtzuigen. Er is een theorie dat luchtzuigen ontstaat uit verveling. Net als paarden die weven maken luchtzuigers tijdens het luchtzuigen een stof aan (endorfine) die ervoor zorgt dat ze een fijn gevoel krijgen. Maar, deze endorfinekick werkt maar heel kort. Een paard zou dus de hele dag moeten luchtzuigen om de kick in stand te houden. Bovendien blijken veel luchtzuigers vooral gedurende etenstijden te luchtzuigen.

Er is idd nog GEEN VOLLEDIGE DUIDELIJKHEID en het is idd een THEORIE mbt VERVELING, maar meer dan dat is het ook niet !!!

De meeste paarden gaan luchtzuigen omdat ze last van hun maag hebben. Het is ondertussen géén theorie meer dat veel paarden een gevoelige maagwand hebben tot maagzweren aan toe. En daarom zuigen ze lucht. Haal die oorzaak weg en veel paarden zullen er mee stoppen. Het is al vaker gezegd; een ander voerbeleid (meer hooi, minder 'suiker' = krachtvoer). Meer naar buiten, meer afleiding (geen úren op stal). Een kuurtje Pronutrin of andere maagzuurremmer die ook een beschermend laagje over de maagwand legt doet vele malen meer dan zo'n martelband om de nek !!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:51

Stress is ook een factor, daar ben ik van overtuigd!
Uit eigen ervaring.
Ook heb ik het een en ander aangepast qua voer en buiten zijn.
Mijn paard krijgt hooi in plaats van kuil.
Ze loopt buiten van 8-16
De helft aan krachtvoer, 1 kg per dag in plaats van 2.
We zijn bezig geweest met vrijheidsdressuur (geen idee of dit een oorzaak is van het mindere luchtzuigen, maar ze is wel rustiger).

Er zijn bij mij op stal geen paarden die het van dr over hebben genomen.
Ook is haar maag goed, dat heeft de dierenarts onderzocht.
Dus alleen aan de maag(zweren) ligt het zeker niet!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:19

Geen goede stressverwerking zorgt voor maagzweren en maagzweren zijn op zichzelf dan weer een bron van stress (pijn). Als je maagzweren bestrijdt kan het luchtzuigen dus minder worden, maar het is niet de oorzaak van het luchtzuigen zelf. Dat ligt echt in de hersenen, naar mijn idee bij de endorfinereceptoren.

Niet alle luchtzuigers hebben een maagzweer en (lang) niet alle paarden met een maagzweer zijn luchtzuigers, maar het gaat wel vaak samen.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 22:14

de paarden zijn geen familie van elkaar.
Ook kan ik inderdaad niet aanzien als iemand zijn paarden dagelijks te weinig voert.
Wel weet ik dat één van die paarden veel last heft gehad van maagzweren of dat een gevolg is van het luchtzuigen durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar ik vind het wel toevallig

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:53

Als die maagzweren heeft is een gevolg het luchtzuigen en niet andersom.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 00:05

Eerst zweer dan zuigen, niet andersom

miesmermaid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:14

ik heb niet alle antwoorden gelezen.. maarrr mij is vertelt dat als paarden lucht zuigen ze er koliek van kunnen krijgen >;)
en of ze het overnemen.....
een paard die bij mijn verzorgpaardje staat doet het ook maar mijn verzorgpaardje en de andere doet het niet na /3 :j /3 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 17:18

aerdenhout1 schreef:
Uit ervaring met luchtzuigers ( 40 jaar!) kan ik met 100 % verzekeren dat lucht zuigen niet word overgenomen door paarden die er naast gestald staan!
Maar door voer en b.v verveling kan elk paard het wel aanleren!

Hier sluit ik mij volledig bij aan, zo is het en niet anders!

En inderdaad gaan Luchtzuigen en Maagzweren vaak samen, maar een maagzweer krijg je van de stress en slecht voerbeleid en luchtzuigen is nog steeds een stalondeugd, die vaak komt door een slecht stal/voerbeleid, dus dat dit vaak samen gaat is niet zo heel gek. Beide zijn vrij gemakkelijk op te lossen, door veel weidegang en onbeperkt toegang tot hooi in bv een hooinet als je een grote schrokop hebt.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:36

ohjajoh6 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Uit ervaring met luchtzuigers ( 40 jaar!) kan ik met 100 % verzekeren dat lucht zuigen niet word overgenomen door paarden die er naast gestald staan!
Maar door voer en b.v verveling kan elk paard het wel aanleren!

Hier sluit ik mij volledig bij aan, zo is het en niet anders!

En inderdaad gaan Luchtzuigen en Maagzweren vaak samen, maar een maagzweer krijg je van de stress en slecht voerbeleid en luchtzuigen is nog steeds een stalondeugd, die vaak komt door een slecht stal/voerbeleid, dus dat dit vaak samen gaat is niet zo heel gek. Beide zijn vrij gemakkelijk op te lossen, door veel weidegang en onbeperkt toegang tot hooi in bv een hooinet als je een grote schrokop hebt.

Helemaal oplossen wil niet(altijd), verminderen wel :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:41

Een paard kan niet kopiëren. Een paard denkt niet ' goh dat wat hij oet, zal ik dat ook eens proberen'. Dat is onmogelijk.

Een paard kan wel leren dmv doen, maar dat betekend dus dat er een andere aanleiding voor is, bijv voer of verveling.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:48

@cp: ben ik niet met je eens. Een veulen leert eten door zijn moeder na te doen. Daarom zie je kopieergedrag het meestbij jonge dieren.