jolanda20 schreef:Het is en blijft een stalgebrek en dierenarts heeft gezegd dat ze het over kunnen nemen.
Serieus....... Ik ben wel heel benieuwd naar deze da en zijn onderbouwing

Geloof er weinig tot niets van.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pepermunt14 schreef:Ik heb niet alles gelezen.
Maar luchtzuigen komt toch door verveling?
Als jouw paard zich verveeld en niks te doen heeft. Heb je een grote kans dat hij het ook gaat doen.
Ook heb ik eens gehoord dat als een paard luchtzuigt hij een stofje aanmaakt waar hij gelukkig van wordt.
Of zit ik helemaal in het verkeerde?
flappie28 schreef:Er is veel onderzoek gedaan naar luchtzuigen maar er bestaat nog geen volledige duidelijkheid over de oorzaken van luchtzuigen. Er is een theorie dat luchtzuigen ontstaat uit verveling. Net als paarden die weven maken luchtzuigers tijdens het luchtzuigen een stof aan (endorfine) die ervoor zorgt dat ze een fijn gevoel krijgen. Maar, deze endorfinekick werkt maar heel kort. Een paard zou dus de hele dag moeten luchtzuigen om de kick in stand te houden. Bovendien blijken veel luchtzuigers vooral gedurende etenstijden te luchtzuigen.
aerdenhout1 schreef:Uit ervaring met luchtzuigers ( 40 jaar!) kan ik met 100 % verzekeren dat lucht zuigen niet word overgenomen door paarden die er naast gestald staan!
Maar door voer en b.v verveling kan elk paard het wel aanleren!
ohjajoh6 schreef:aerdenhout1 schreef:Uit ervaring met luchtzuigers ( 40 jaar!) kan ik met 100 % verzekeren dat lucht zuigen niet word overgenomen door paarden die er naast gestald staan!
Maar door voer en b.v verveling kan elk paard het wel aanleren!
Hier sluit ik mij volledig bij aan, zo is het en niet anders!
En inderdaad gaan Luchtzuigen en Maagzweren vaak samen, maar een maagzweer krijg je van de stress en slecht voerbeleid en luchtzuigen is nog steeds een stalondeugd, die vaak komt door een slecht stal/voerbeleid, dus dat dit vaak samen gaat is niet zo heel gek. Beide zijn vrij gemakkelijk op te lossen, door veel weidegang en onbeperkt toegang tot hooi in bv een hooinet als je een grote schrokop hebt.