Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:53

Waarom moet ze perse de eerste week aan het werk? Een verhuis is al stresserend genoeg voor een paard. Het zou je paard vast goed doen mocht je je vrije tijd tijdens die week aan het opbouwen van het grazen spenderen in plaats van aan het trainen.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:13

Pauline schreef:
Als ze toch in juni naar de wei gaat kun je het dan toch opbouwen? Ik snap echt niet dat je het risico wilt nemen als je er geen toezicht op hebt. Het kan goed gaan, zeker waar. Het kan ook ontzettend mis gaan: hoefbevangen, spierbevangen, koliek.. Als die wei nu al kaal is mag je wel oppassen voor zandkoliek trouwens. Mijn advies is ook opbouwen. Half uurtje in de avond is wat kort, breidt dat dan uit naar anderhalf uur in een tussenstap. En vast overbodig, maar ik zou mijn paard deze winter daar dus niet meer terug zetten in de 24/7 constructie. Maar goed, dat terzijde.

Ik heb al meermaals aangegeven dat ik het ga aanpakken zoals Kirr heeft aangeraden, eerste week opbouwen met aan de hand grazen dan vrijdagavond 3u en in het weekend een paar uur per dag. Gaat dat goed, gaat ze mee in het schema.
De wei nu al kaal? Het gras is juist aan het groeien maar is kort omdat er andere paarden opstaan en zoals ik ook al heb aangegeven krijgen ze hooi bijgevoerd als de weilanden te kort/kaal zijn.
En ik heb ook meermaals aangegeven dat ze in de winter op een groot winterweiland kunnen in groep.

Bhriseis: ze wordt niet verhuisd, ze blijft staan waar ze al 4jr staat vandaar dat ze gewoon de eerste week aan het werk gaat. Ze veranderd alleen van eigenaar en mag nu op de wei voorderest veranderd er niks.

Saar88

Re: Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:11

We verschillen behoorlijk van mening over wat egoïsme inhoudt, blijkbaar. Prima.

Maar kan je dan misschien uitleggen waarom je de moeite doet om een topic te openen? Als je toch je eigen zin doordrijft?
Ik hoop echt voor je paard dat dit goed gaat.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:14

Saar88 schreef:
We verschillen behoorlijk van mening over wat egoïsme inhoudt, blijkbaar. Prima.

Maar kan je dan misschien uitleggen waarom je de moeite doet om een topic te openen? Als je toch je eigen zin doordrijft?
Ik hoop echt voor je paard dat dit goed gaat.

Ik heb mijn eigen zin toch niet doorgedreven? Ik wou hem eerst gewoon direct overdag op de wei zetten, nu ga ik het doen zoals Kirr zei. Opbouwen

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:28

Kan de stalhouder hem niet buiten zetten paar uur voor je komt? Hoeft niemand hem eruit te halen, dat doe je dan zelf. En idd hoekje afzetten met schrikdraadje. Dan kan je dat zelf steeds groter maken. Doe ik ook bij mijn eigen wei. Beetje vreemd als andere pensionklanten dit eruit halen. Kinderachtig, is toch jou wei!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 11:48

Atent schreef:
Kan de stalhouder hem niet buiten zetten paar uur voor je komt? Hoeft niemand hem eruit te halen, dat doe je dan zelf. En idd hoekje afzetten met schrikdraadje. Dan kan je dat zelf steeds groter maken. Doe ik ook bij mijn eigen wei. Beetje vreemd als andere pensionklanten dit eruit halen. Kinderachtig, is toch jou wei!

Dat kan ik misschien nog overleggen ja, of ze hem later buiten willen zetten :) Slim idee, ga ik is overleggen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:12

Oh pardon TS, dat had ik niet goed gelezen :) Sorry!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:04

Wat wel belangrijk is om gelijk het krachtvoer te minderen. Want ze loopt geen 3 uur per dag meer.
En als het gras niet kort genoeg is, kan het misschien gemaaid worden. Of dat er nu andere paarden grazen?
Als het een heel kaal land is, heb je minder snel kans op problemen.
En in combinatie met goed werken, verbrand je pony ook al het een en ander.

Van te voren aan de hand grazen een week lijkt mij al een heel slim plan.
Als je er nu bent, mag je haar dan niet al een uurtje laten grazen? Ook al is ze nog niet van jou?

Ik vind het een leuke pony om te zien. Heel veel plezier in de toekomst!