hoe belangrijk is de sfeer op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:17

Een fijne sfeer is natuurlijk wel zo fijn. Maar een mindere sfeer zou ik me ook niet zo heel druk om maken. Ik sta bij iemand aan huis waar meerdere mensen gepasseerd zijn dat waren niet altijd de leukste mensen maar dat doet me niet zo gek veel eigenlijk.
Ook weleens gehad met een andere pensionklant dat we elkaar volledig negeerde, gezellig is het niet maar ik ga er niet om verhuizen als mijn paard daar goed staat. Zolang je goed met de stalhouder overweg kunt lijkt het me geen probleem.

Udo2001

Re: hoe belangrijk is de sfeer op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:27

Ik sta al 8 jaar op een grote stal, in die tijd is er veel gebeurd... En niet altijd even gezellig geweest. Maar nog altijd zie ik dat mijn paard het er goed heeft, en ik zet mij er wel overheen. Ik ga voor mijn paard, en niet voor de mensen erom heen. Als je op een grote stal staat zijn er altijd mensen waar je het wel, en waar je het niet zo goed mee kan vinden. Zolang ze mijn niet in de weg zitten vind ik het prima. Paardensport is ook gewoon een individuele sport, en dat blijkt wel als je bijvoorbeeld terug komt van wedstrijd wat erg goed is gegaan.... Sommige zijn blij voor je, andere niet. Tja, jammer dan.

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:35

Ik vind het allerbelangrijkst hoe mijn paard het heeft en hoe die verzorgt word, maar een goede sfeer op stal is ook erg belangrijk omdat ik er erg vaak ben.

Jessica2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:25

Toevallig is de sfeer bij mijn huidige manege heel gezellig. Zijn vaak met een vast groepje en dat zijn ook echt vrienden geworden.
Ik denk dat als die gezelligheid er niet was, ik toch ietsje minder vaak zou gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:33

Myrthe64 schreef:
kikifleurx schreef:
Ik heb een verzorgpony en ik doe hem altijd alleen dat is best wel heeeeeeeeeeeeel saaaaaaaii dus ik rij ook 1x per week op de manege, en dat is altijd gezellig

Je hebt een verzorgpony maar dat is heeeeeel saaaaai. Er zijn heel veel meisjes van onze leeftijd die een verzorgpony zoeken, jij hebt het geluk dat je er eentje hebt en dan ga je klagen.. Tja..

Dat is niet wat ze zegt. De pony alleen doen vind ze saai. Kan ik me best wat bij voorstellen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:36

Enorm belangrijk...

Ik heb op mijn eerste stal bijna mijn paard verkocht wegens de poedersuiker op stal, ik was alle soorten van plezier kwijt.

Daarna particulier gaan staan met 2 eigen paarden en daar sta ik nu nog. Binnenkort door diverse persoonlijke omstandigheden zal ik weer terug gaan naar pensionstal, een andere dan de eerste. Maar ik vind het doodeng, wat als ook daar de sfeer ellendig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:37

Ik denk dat het er ook een beetje aan ligt of je enkel de manegelessen rijdt, of dat je eigen paard er staat, in combinatie met of je erg zwaar tilt aan gezelligheid of niet :+

Ik vind het zelf niet heel erg belangrijk of iedereen dikke vriendinnen met elkaar is op stal. Ik kom op stal om m'n pony te verzorgen en beweging te geven en hou me op stal dan ook het liefste daarmee bezig; het zal me dan een worst wezen of de rest gezellig aan het socializen is, socializen doe ik wel na stal :+
begrijp me niet verkeerd, het is leuk als het gezellig is, maar voor mij heeft het prioriteit dat m'n pony er goed staat, als het een stal vol met gezellige mensen is, dan is het een leuke bijkomstigheid.
Maar moet ook zeggen dat ik me erg makkelijk afsluit en me focus op m'n pony, en ik vaak ook met muziek aan uit sta te mesten enzo dus dan ben ik ook niet heel gezellig voor de buitenwereld :+ (kan wel gewoon aangesproken worden hoor, dus als er wat is ben ik gewoon bereikbaar :') )

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:39

chelle_dora: dan ben ik tot op zekere hoogte met je eens. Maar het is wel fijn dat er een gemoedelijke sfeer hangt, mensen elkaar gewoon kunnen groeten en respect tonen naar elkaar.
En dat je niet op je tenen loopt omdat bij alles wat je doet, je de complete stal op je dak hebt omdat jij nou eenmaal via een andere stroming rijd dan de rest(academisch/klassiek vs regulier).

Edit: Beste vrienden met de hele stal hoeft inderdaad voor mij ook niet. Vrienden heb ik ergens anders wel.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:40

Voor mij enorm belangrijk.

Ik ben erg anders met mijn paarden dan anderen.
Het gaat mij niet om het rijden. Ik loop vaker ernaast dan ik erop zit.
Ik loop in spijkerbroek en op wandelschoenen. Geen chaps.
Mijn paarden hebben netjes passend tuig. Maar goedkope dekjes.

Ik paste nooit echt ergens bij.

Dat is de reden datbik nu een eigen plekje heb. Een mooie gehuurde weide met eigen stalletje.
Paardem 24/7 buiten met schuilstal.
Eigen bak.

Heeerlijk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:41

Oh groeten doe ik ook wel gewoon hoor, maar ik maak er ook geen punt van als iemand geen gedag zegt :+ En gekibbel over rijstijlen hou je toch wel, hoe gezellig de stal ook is, er is altijd iemand die het er niet mee eens is of er commentaar op heeft, dus wat dat aangaat maak ik me daar zelf al niet zo druk meer om :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:41

Mijn stalhouder is tóp en er zijn verschillende mensen op stal die ik graag mag.
En lekker het bos mee in kan etc.

Sommige wat minder of nog minder, maar dat heb je in het leven hè :P
Als ik maar normaal rond kan lopen. Ik kom voor mijn paard :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:43

chelle_dora schreef:
Oh groeten doe ik ook wel gewoon hoor, maar ik maak er ook geen punt van als iemand geen gedag zegt :+ En gekibbel over rijstijlen hou je toch wel, hoe gezellig de stal ook is, er is altijd iemand die het er niet mee eens is of er commentaar op heeft, dus wat dat aangaat maak ik me daar zelf al niet zo druk meer om :')

Gekibbel is iets anders dan elkaar zwart maken he ;) . En zo'n stal had ik. Prima dat mijn rijstijl iemand niet aanstaat, maar heb dan tenminste respect voor de ander.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:43

Beetje wisselend, als manegeruiter vind ik het fijn als het wel 'gezellig' is op stal. Als in - mensen begroeten elkaar gewoon en er word zo af en toe iets georganiseerd waar je dan wel of niet aan mee kan doen. Gezellige kantine etc.

Maar als ik met een paard bezig ben hoef ik nou ook niet per se een gesprek met iemand aan te gaan. Dan word ik liever met rust gelaten zodat ik me kan concentreren op het paard en dat er niet iemand met z'n armen over elkaar naast me staat te vertellen over hoe goed of slecht zijn/haar dag wel niet was. Daar heb ik op zo'n moment gewoon geen boodschap aan.

Paard staat voorop, maar hoef ook niet op een snobstal te staan waar ik me druk moet maken of ik vandaag nou wel of niet mijn nieuwste ariatjes aan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:45

ijssnuiver schreef:
chelle_dora schreef:

Gekibbel is iets anders dan elkaar zwart maken he ;) . En zo'n stal had ik. Prima dat mijn rijstijl iemand niet aanstaat, maar heb dan tenminste respect voor de ander.

Ja goed op zo'n stal heb ik ook wel gestaan hoor, dus snap het idee erachter wel ;) Werd erg raar aangekeken en besproken als ik met m'n pony 2 uur buiten ging wandelen ipv rijden en wedstrijd rijden, want 'waar heb je dan dat paard voor'.. :+

Ben daar alleen niet weggegaan voor de sfeer maar de afstand en er waren meer faciliteiten voor de verwende ruiter dan voor het paard :+

joafan2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:46

Ik vind het belangrijk dat er tussen mij en de eigenaar een goede sfeer is, want daar heb je mee te maken als klant zijnde. Heb juist omdat die eigenaar rare dingen zei, waardoor ik mij niet op mijn gemak voelde, de paarden een paar keer verhuist.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:24

Voor mij is het wel belangrijk. Mijn paard is mijn ontspanning, en ik moet daar met plezier heenkunnen.
Ik hoef niet met iedereen overweg te kunnen, ik kom tenslotte voor mn paard, maar er moet wel een fijne sfeer hangen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:43

Ik vind een goede sfeer wel heel belangrijk.
Ik hoef echt niet met alle stalgenoten dikke vrienden te zijn, maar het moet wel een aangename omgeving voor mij zelf zijn.
Ik heb een paard voor mijn ontspanning en bij een vervelende sfeer wordt die ontspanning toch minder.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:48

Heel belangrijk, kom er dagelijks dus ik wil me net als mijn paard thuis voelen op een stal :) Weet ook meteen of dat gaat gebeuren of niet, heb dat eerste gevoel 1x genegeerd en dat bleek uiteindelijk dan ook totaal niet de stal voor mij en mijn paard qua sfeer.

Toevallig vandaag bij iemand op bezoek geweest op een stal in de buurt. Op "papier" is dat een toffe, passende stal voor mij en mijn paard (was 1 vd opties toen ik ging verhuizen van stal) en er staan enkele ex-stalgenoten die ik erg graag mag, erg leuk om hen te zien en even bij te praten. Maar my god, wat een verschrikking is de sfeer daar :x Echt een ondertoon van haat, nijd en elkaar niks gunnen. Afkatten in de bak, elkaar van de sokken rijden, geroddel aan de zijlijn....nee, niks voor mij. Ik zou daar echt niet met plezier heen gaan, ook al zou paard het er vast super gehad hebben.
Gelukkig bevalt mijn eigen honk prima, blij met de keuze die ik eerder gemaakt heb :D

joycer22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:49

een fijne sfeer is altijd wel nodig anders voel je je jezelf ook niet prettig en dat is ook weer niet fijn voor je andere klanten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 11:52

Hoewel ik voornamelijk voor mijn paard kom vind ik de sfeer toch ook heel belangrijk. Als de sfeer slecht is raak je zelf toch enigzins gespannen en dit kan dan weer doorwerken op je paard. Ik ben om deze reden zelf een paar keer van stal gewisseld.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 12:04

Ik sluit me aan bij de andere Bokkers, een gezellige sfeer is toch wel erg belangrijk. Mijn vroegere bijrijdpony stond op een geweldige stal, prima faciliteiten en ze heeft het goed getroffen. De sfeer daarentegen vond in wat minder, ja ik bén jong, dat zeker. En nee ik kán niet perfect rijden, en als iets niet lukt op rijgebied is het heel vervelend als je van boven uit de kantine wordt uitgelachen -O- de mensen keken mij verbaasd aan, wezen naar mij en lachten mij uit. Heel gezellig hoor...

lolifantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:14

Natuurlijk is de sfeer heel belangrijk. Het is je hobby (voor de meesten dan) en dat moet wel leuk zijn/blijven. Overigens moet niet alleen het contact met stalgenoten OK zijn, ook is het fijn als je met de staleigenaar goed door 1 deur kan.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 01:37

Na het welzijn van je paard, het belangrijkste wat mij betreft.

Nu moet ik wel vermelden dat ik geen fan ben van grote stallen.
Ik ben op een boerderij begonnen, wat ik heerlijk vond qua rust en eenvoud en uiteindelijk toen ik er weg ging stonden er rond de 80 paarden. 1/2 soms meer mensen per paard dus reken maar uit hoeveel mensen er dan rondlopen.
Heel gezellig gehad en leuke contacten en vrienden aan overgehouden :)
Maar het trekt ook veel geroddel aan, dat krijg je met zoveel vrouwen. :P
Hoeveel je je daarvan aantrekt ligt uiteraard aan jezelf.
Dat was niet de reden dat ik weg ging overigens, maar eenmaal weg van de grote stal merkte ik wel dat de rust me enorm goed deed.
Een bijkomend voordeel dus.
Het sociale aspect is veel minder op een kleine stal maar daar lag mijn prioriteit toch al niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:13

Vroeger kon ik mij dat behoorlijk aantrekken in mijn pubertijd, je wilt door iedereen leuk gevonden worden of zoiets.
Nu ben ik bijna 34 en zie ik dat bij de jongere meiden op stal ook een beetje bij sommige.
Ik ga voor mijn paard en voor niks anders, wel vind ik het heel erg leuk om gezellig met een paar dames wat te gaan doen.
Ik sta op een stal bij mensen aan huis met 14 boxen.
En ook hier is wel eens heibel, gelukkig komt meestal alles weer op z'n pootjes terecht en is de storm weer voorbij.
Misschien is het ook wel een geluk dat we verschillende stalcomplexjes hebben en niet een grote stal.
Maar in grote lijnen is de sfeer goed en dat is ook belangrijk op stal.
Ik weet niet of ik het vol zou houden als er echt een rotsfeer heerst op stal.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:24

ik zat op een stal waar de sfeer niet leuk was, altijd gezeur iedereen hield elkaar in de gaten, niemand ruimde ook op etc. Heb dit lang vol gehouden durfde ook niet echt een overstap naar andere stal te maken. Dat heb ik nu gedaan en wat een verademing ik sta er zalig! Word dan zelf ook meer ontspannen, dus ja is wel heel belangrijk als je het mij vraagt