24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:56

Myca schreef:
Jeetje wat ben ik vaak aangehaald.

Bij ons op stal wordt 6x per dag (niet 's nachts) gevoerd. 4x Zou ik minimaal vinden..
Het woord voedzaam heb ik niet gebruikt, het gaat er om dat ze bezig zijn.
Onbeperkt ruwvoer zou ook prima zijn.

Als het erom gaat dat ze bezig zijn: je kunt niet MEER bezig zijn dan op 6 hectare land rondscharrelen.
Fantastisch dat ze bij jullie 6x pd voeren, maar staan ze daar net zoveel buiten?

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:04

Ik kom regelmatig langs jouw plekje, ik herken het van de foto's.
Is in Nieuwegein toch?
Ik kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat mensen er wat van zeggen.
Het maakt op het eerste oog een beetje een mistroostige indruk.
Het ziet er onverzorgd uit door het hekwerk, dat ziet er erg bij elkaar geraapt uit. :D
Dat wekt voor voorbijgangers de indruk dat de boel niet op orde is en het allemaal zo goedkoop mogelijk moet.
Verder is er in de winter geen beschutting en zo te zien ook geen droge plek om te liggen.
Want als het wat vaker regent is de wei echt wel heel nat.
Als je de schuilstal van het andere stuk verplaatst wek je al een heel andere indruk, dat is een supernette schuilstal en ik denk dat je dan al een hoop negatieve reactie kwijt bent.

Mijn tip dus; verplaats je schuilstal, dat is echt een mooi ding en je paarden zullen er blij mee zijn.
Investeer in het vervangen van je toegangshek, met een paar honderd euro geef je je plekje een heel andere uitstraling.
Ik zoek voor mijn pony een buitenplekje in Nieuwegein maar haak bij jouw plekje echt af op het ontbreken van een schuilstal en droog plekje, verder kan je hier echt een paradijsje van maken. :j

Maartje1990

Re: 24/7 buiten, ben alle opmerkingen zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:05

Wat heerlijk! Als mijn paarden niet al 24/7 hadden zou ik vragen of ze bij jou mochten staan! Geweldig!

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:11

@Kanzi. dit zouden we wel willen maar dit land is van de boeren en kunnen we niet zomaar vervangen! verder zijn we met bepaalde plannen bezig en dit zorgt voor een btj troep her en der. maar dat neemt niet weg dat de paarden hier een heerlijk leventje hebben :P

en zoals ik zei kan de schuilstal niet verplaatst worden nuj omdat we niet met tractor op het land kunnen anders hadden we dat al laaang gedaan en de zand plekken zijj altijd droog er hebben ze droge voeten en als het niet regent hebben ze ook een droge plek om te liggen en achter bij de bomen staan ze uit de wint

zoals ik al zei mensen zien alleen het voorste stuk waar we vrij weinig aan kunnen doen

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:11

ik ken het principe dat het niet goed is, onze paarden staan in uitloop met een paddock die vaak nat is (komt door het peel gebied hier) en een 2 weide ernaast vaak krijgen wij ook te horen dat het sneu is want ze mogen niet op de wei en ze kunnen niet binnen, paarden kunnen wel degelijk binnen maar dat doen ze niet en om bepaalde redenen staan ze niet op de wei o.a. grond is te nat en door dat de jonge paarden vaak gaan racen gaat de wei te snel kapot + dat mijn oudje(33) niet teveel gras binnen mag krijgen i.v.m koliek en hoefbevangenheid... wij hebben hier ook een bordje opgehangen en gooien nu elke dag wortelen op het land en een paar plakjes hooi maar vaak word hier ook niks mee gedaan en waait het weg :S dusja het is vaak knap lastig om mensen duidelijk te maken dat paarden het wel goed hebben... maar als ze het niet goed zouden hebben zou je het kunnen zien aan de oudste en in jou geval ziet dat beestje er nog heel goed uit!!! kwa voeren zitten wij ook ongeveer gelijk zelfs met de slobber en seniories :D ga zo door

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:13

Als zelfs boeren gaan klagen over je manier van de paarden houden, zou IK me toch ernstig achter mijn oren gaan krabben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:18

Dieren kijken niet naar de conditie van de omheining. Wel of geen natte wei heb je vaak niet voor het zeggen. Mijn vriendin heeft 15 HA weiland maar het is gewoon nat want het heeft hier enorm geregend. Ik denk dat het heerlijk is voor paarden 7 x 24 uur buiten. Doen wij ook. Paarden staan 's nachts in een hele modderige paddock en gaan niet de stal in meestal. Ze hebben dan onbeperkt hooi uit de ruif. Drie keer eten geven vind ik goed zeker als er nog weiland bij is. Die van ons staan op een kale wei. Ik begrijp niet hoe hun kak zo groen kan zijn van het gras. Ze halen er gewoon nog steeds veel af. Ook die van ons zijn blij, vrolijk en hebben geen ziektes. Als ik het allemaal eens zo lees is er gewoon weinig aan de hand daar. En ach dat het geen uitstraling heeft daar zitten de paarden in ieder geval helemaal niet mee. Kijk gewoon naar hoe de paarden er uit zien. Die van ons zien er fantastisch uit, zijn vrolijk en blij. Tja wel kunnen we van eentje onderhand een beeldje bakken want die heeft weer eens lekker in de modder liggen rollen, dus ziet er niet uit. Dat zal ook wel zo zijn met de paarden van TS want paarden die altijd buiten staan zien er af en toe niet uit. Ik zou zeggen gewoon lekker doorgaan zoals je bezig bent en als je een keer de kans hebt, dan zet je toch de stal in het zicht en vervang je het hekwerk wat. Kijk als het zo is dat de boeren wel een punt hebben, hetgeen wij niet kunnen beoordelen, dan moet je echt wat zaken gaan veranderen. Maar ik merk hier ook dat we van de omringende boeren vragen krijgen en ik uit moet leggen dat onze paarden juist niet tot in hun knieën in het gras mogen omdat ze dan te veel binnen krijgen en hoef bevangen worden. Na die uitleg begrijpen ze dat wij toch heel anders voeren als zij met de koeien. Gewoon een kwestie van duidelijk uitleggen en dat wordt nu begrepen. Dus vaak gaan hier eerst de koeien op het land en dan gaan onze paarden er achter aan. Ook dat heeft risico, ik weet het, en daar wordt goed op gelet.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 11:25

nee3 het is niet zo dat de boeren echt klagen. ze maken alleen de opmerking dat ze honger zouden hebben ( maar dit is een schapen en koeien boertje, goede kennis van ons zonder verstand van paarden) zijn schapen etc krijgen altijd onbeperkt hooi. nadat we het uitgelegd hadden vond hij dit ook geen probleem meer hoor ) de paardenboeren in de omgeving die hebben er totaal geen problemen mee en steunen ons ook gewoon :P

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:27

Schitterende plek en ben jaloers op je 6 hectare! Er is zoveel regen gevallen, dat je weide er zelfs aan de voorzijde nog mooi uitziet hoor!
Volop droge plekken om te liggen..volop weide om te spelen, volop weide om te scharrelen, daar zouden alle maneges, pensionstallen etc jaloers op zijn (of MOETEN zijn), met maar 10 paarden op zoveel hectare!
Laat de DB maar komen hoor..die lachen zich rot..

Wij voeren hier ook niet onbeperkt..de structuren van het hooi zijn zodanig dat ze moddervet zouden worden als ze dag en nacht ervan zouden kunnen eten..
Wegens de'zachte winter, wordt er hier maar 2 maal per dag gevoerd en ja, als ik savonds kom ligt er nog hooi van de ochtendronde..dus ze komen niks tekort..dus bij jou 3 maal per dag en dan ook nog eens gemiddeld 13kg per paard, netjes, vooral omdat ze ook veel zullen bewegen denk ik?

Moet wel zeggen, de oudjes hier hebben een regendeken om swinters..ondanks de lekkere vacht. Zij zijn strammer en bewegen minder, dus help ik ze graag een beetje de regenbuien met wind door op die manier..

Moet wel lachen, als boeren zeggen dat ze te weinig hooi krijgen, ben ik altijd zo benieuwd hoe de paarden eruit zien dan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:36

Wij hebben trouwens 2 katten in de straat (ondertussen nog maar eentje, andere is laatst overleden :(:)), daar hebben we geen last van. Ze lopen alleen door de tuin. Hoewel eentje laatst in onze border wilde schijten, die heb ik weggejaagd. Hielp wel. Van de andere katten in de buurt weten we de eigenaar niet, maar die komen niet in onze tuin. Weinig last van dus.

Wat ik kwalijker vind, is dat het speeltuintje hier echt onder de kattenpoep zit, waar dus veel kinderen komen.

Mijn hond blijft ook in huis of in de tuin, laten we natuurlijk wel uit. Dat deed de eigenaar van de overleden kat ook op het laatst (kat kon niet meer alleen naar buiten, maar hield er zo van). Dus het kan best, soms moet je alleen wat meer moeite doen.

Verschil is als je op een boerderij woont in een buitengebied, vaak gaan katten dan niet in speeltuintjes of tuinen poepen, dus dan kunnen ze eerder lekker overal los lopen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:46

hihi, denk dat je post ergens anders moet?!

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:01

Pffff zo herkenbaar dit. Wij hebben een stuk grond aan de rand van Arnhem, tegen de woonwijken aan. Veel stadsmensen die daar langs lopen kunnen het echt niet laten zich er mee te bemoeien, terwijl ze gewoon totaal geen kennis van zaken hebben. Lekker niks van aantrekken zou ik zeggen!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 12:07

Ik heb niet álles zitten lezen, maar ik zou het voor zijn. Ik zou de dierenbescherming zelf bellen om langs te komen met het verhaal van de omwonende. Ze alles laten zien, om advies vragen en kijken wat zij van de situatie vinden.

Als men de dierenbescherming gaat bellen, kunnen ze adequaat antwoord geven, omdat ze de situatie allang geëvalueerd hebben. Is dat ook gelijk klaar.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:33

hm zelf de dierenbescherming bellen is ook niet verstandig hoor je heb welliswaar niets te verbergen maar je komt wel in de picture en eenmaal in de picture is altijd in de picture de dierenbescherming is dan genoodzaakt om iedere keer te komen als men denkt zie je wel ze zijn er ik had gelijk en dan ook gaan bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 21:40

onze paarden staan ook 24/7 buiten zonder schuilstal, wij hebben door een buurtbewoner ook de politie naar onze kop gesmeten gekregen, de politie zei ook al "jullie hebben genoeg eten, achter in de wei is het droog en er is vaak iemand aanwezig, maak je maar gen zorgen" dat mens moet gwn niet zo zeuren!!

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:14

kanzi...

de hekken zijn van de boer die mogen ze niet zomaar weghalen of veranderen al zouden ze dat wel willen
droge plekken zijn er wel al dan niet zichtbaar vanaf de weg
wat de schuilstal aangaat .... toen die neer gezet is op het andere land stonden de paarden buiten de stal in de storm ze keken er niet naar om ..het gaat meer om het idee voor andere mensen dan dat de paarden het zelf willen denk dat niemand behoefte heeft om geld uit te geven omdat de "leken"het beter denken te weten
daarnaast komt er regelmatig een DA en hoefsmid en beide zijn blij dat de paarden schraal staan en niet hoefbevangen zijn
dat het land er vooral aan de voorkant zo uit ziet komt omdat het veengrond is
als het veel geregent heeft wordt het snel stuk gelopen dat hou je niet tegen

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:33

Als je wat dichterbij zat zou de kans best groot zijn dat ik Fame bij jou had neergezet:p lijkt me heerlijk dat ze altijd buiten kan lopen^^

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-14 22:36

haha :P ja jammer dat het zon eindje is he helen ! . dan hadden we elkaar wat vaker kunnen zien

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:51

Haha ja idd
hoewel we zagen elkaar ook nooit toen je tijdelijk bij ons stond:p

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:16

Ceriadwen schreef:
Als zelfs boeren gaan klagen over je manier van de paarden houden, zou IK me toch ernstig achter mijn oren gaan krabben.

Een boer weet niet per definitie wat goed is.

Ik ken genoeg boeren die hun paarden voeren als melkvee :Y)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:27

Hahaha ja echt een typisch gevalletje ernstige dierenmishandeling *not* _O-

Je dieren hebben het prima voor elkaar. Luxe zoals wij mensen dat zien, is het niet, maar wie zegt dat een paard op die luxe zit te wachten? Frisse buitenlucht, veel lichaamsbeweging, contact met soortgenoten, dát is pas luxe voor een paard!

Op zich fijn dat er mensen zijn die zich bezorgd maken om het welzijn van andermans dieren, maar ik kan me goed voorstellen dat de onwetendheid van deze mensen je onderhand de neus uit komt.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:31

Ik vind 2 á 3 x per dag een paard voeren inderdaad echt te weinig. Ik zie liever het dubbele.
In de natuur eten ze de hele dag door met af en toe eens een pauze.

Op de foto zie ik wel een heerlijk grote uitloop wei, maar het gras wat daar staat, daar zit echt niet veel meer in hoor.[/quote]

Ik voer mijn paard ook 2 tor 3 keer per dag dat maakt niks uit. Het ligt er namelijk aan hoeveel je voert. Als ik voer heeft hij genoeg tot aan zijn volgende voerbeurt.ik ben er regelmatig se hele dag en als hij al zonder voer staat is dat hooguit een uurtje. Dus je kan 2 of 3 keer veel voeren of 6 keer een beetje. Lijkt me niet heel veel uitmaken. En aangezien 5s 12 kg per paard voert is dat ruimschoots voldoende

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

laten we even duidelijk zijn over dat voeren hoeveel of hoe weinig wel of niet genoeg gras

de paarden zijn allemaal gezond en op gewicht zelfs de winter heeft daar niet aan afgedaan
ken zat paarden die in de winter wat schraler onder de deken vandaan komen
hoeveel ze ook gevoerd krijgen
en laten we eerlijk zijn een paard wat dik van de kuil is ,een paard wat hoefbevangen is omdat het te veel fructaan binnen krijgt, een paard wat de hele dag op stal staat en zijn spiermassa verliest omdat tie niet genoeg beweegt .....jongens wie doet het dan slechter???

deze paarden hebben het goed .... punt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 14:19

ik ken het... mijn paard staat met een paard van een vriendin op een stukje land van de familie van die vriendin. Nu is mijn vriendin voor een half jaar weg, en ik krijg me toch een gezeur over me heen. Mijn ruin eet heeeeeeel weinig en heeeeel langzaam, terwijl haar merrie heel snel alles opeet. Dus in plaats van 2x per dag een grote hoeveelheid aan hooi erin en mijn ruin te zien afvallen en de merrie te zien aankomen staan ze nu overdag apart.
de merrie krijgt haar hooi dan in een hooiruif met kleine mazen, maar dat heeft ze binnen 2 uur op. De ruin doet met dezelfde portie heel de dag, het ligt er nog als ik savonds weer langskom.
Nou krijg ik dus ook vaak te horen dat de merrie nooit te eten krijgt. maarja, ze schrokt alles met een noodvaart naar binnen. We hebben het ook een tijdje geprobeerd met een rol kuil in de wei, maar de merrie werd enorm dik omdat ze blijft eten. De rol van 350 kg was binnen een week op, is ook niet gezond.
Dus de merrie krijgt gewoon haar portie sochtends en savonds krijgen ze beide weer heel veel, en verder staat er een beetje gras en krijgt ze een beetje stro zodat ze wel maagvulling heeft, zonder dat ze het gelijk naar binnen schrokt want ze vind stro niet zo lekker.
Ze ziet er eindelijk niet meer drachtig uit van een 3 ling.

gewoon doen zoals je bezig bent, als ze er allemaal goed en gezond uitzien is het goed toch?

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 16:28

Ninx schreef:
Myca schreef:
Jeetje wat ben ik vaak aangehaald.

Bij ons op stal wordt 6x per dag (niet 's nachts) gevoerd. 4x Zou ik minimaal vinden..
Het woord voedzaam heb ik niet gebruikt, het gaat er om dat ze bezig zijn.
Onbeperkt ruwvoer zou ook prima zijn.

ze worden dus bezig gehouden met voer????ze krijgen dus te eten tegen de verveling???
vinden wij dus onnatuurlijk
en doet TS het beter