Ik zou sowieso gaan vlechten. Er komt dan wel wat mest in de staart, maar lang niet zoveel als nu.
Mijn shetlander doet het ook, en het scheelt heel wat omdat het niet in de haren gaat zitten, maar "erop" ligt (klinkt vaag ).
Roxxiejj
Geplaatst: 02-03-14 22:55
Ff iets heel anders hoor: mijn merrie had dit ook, die heb ik enkele keren laten behandelen door osteopaat en dry needling en die tilde daarna een stuk beter haar staart op! Daarvoor had ik haar staart ook altijd gevlochten en hele dagen in staartzak
Is dus echt gigantische pluim! En met een staartflap aan winterdeken gaat dat dus gewoon precies niet goed. (in de zomer geen probleem)
Giolli
Zeg maar Ber!
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-14 22:59
Osteopaat staat ook zeker op de planning. Halverwege maart gaan we weer beginnen met rijden. (Toen ze 3,5 was ingereden, in maart wordt ze 4 en dan gaan we het weer oppakken) maar net met borstelen draaide ze zich ineens om en hoorde ik ook van alles kraken. Dus die moet voor dat we er weer op stappen zowiezo maar weer eens langs komen.
Mijn merrie heeft ook chronische diarree, met alle gevolgen van dien voor haar staart. Ik heb hem twee maanden terug gewassen met een emmer warm water en daarna Cowboys magic shampoo en conditioner. Daarna de Cowboys Magic detangler erin en iedere dag vlechten. Bij mijn merrie zijn het ook de haren onder de wortel die het grootste probleem zijn en daarom vlecht ik de staart vanaf de bovenkant in waarbij ik telkens de haren onder de wortel erbij pak.
Iedere dag doe ik er een beetje detangler in en vlecht ik hem opnieuw in en het blijft helemaal mooi!
Zelfde probleem, alleen kunnen we hem niet wassen, is paardje niet gewend, en nu nog een beetje koud.
Iemand die ons toch een beetje kan helpen?
Shirrlfl
Geplaatst: 02-03-14 23:34
Mijn pony heeft dit 3 x zo erg.. Ik sta elke week soms 2 x per week een uurtje of 2 te wassen.
Ik begin met de mest eruit te halen met mijn handen (handschoenen aanbevolen) en een heel fijn kammetje. Als dan de ergste mest doe ik met warm water en een spons de ergste stukken 'schoonmaken'. Hierna spuit ik heel zijn staart met kou water af. Dan sop ik hem in en spoel hem uit. Dit herhaal ik zo'n 4 tot 6 keer. Dan istie schoon voor een paar uur..
Ik was altijd met lauw warm water en groene badedas, en dan gewoon uit de grote flessen. Meestal herhaal ik dat 2 x. Ik spoel het gewoon uit door een emmer met lauw warm water en doe dan met een bekertje de haren uitspoelen. Dan goed cowboy magisch erin. Desnoods bijna elke dag voorzichtig uitborstelen en insmeren. Je kan ook haarserum van action proberen die is ook ideaal, maar weet niet helemaal de naam. Maar met badedas krijg ik alles schoon en dan niet de kleine flesjes met badedas met allerij spul erin of de kleine medicinale. Echt de grote fles met groene badedas lijkt op de medicinale.
kimjollie
Geplaatst: 02-03-14 23:56
Dit herken ik! Ik heb met een groffe kam en een ronde manen en staart borstel alless choon gemaakt. Zonde te wassen lf wat dan ook. Alles plukje voor plukje. Het duurt dan wel een poosje voordat je klaar bent, maar als je date en paar keer per week doet, ziet het er een heel stuk mooier uit!
Ik deed bij mijn ouwe pony Na het winterseizoen altijd eerst Nat maken en flink conditioner/cremespoeling Erin. Als ik ddaarna met shampoo waste kwam alle viezigheid heel makkelijk los en vervolgens nog keer met shampoo en cremespoeling wassen en dan ff goed inspraye met anti klit. En ik kon er weer een aantal weken tegen aan.
Giolli
Zeg maar Ber!
Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-14 18:11
Oke. Ik heb een 5kg doos BioTex gekocht. Vanavond aan de slag.
Herman97
Geplaatst: 03-03-14 18:18
Wassen ... wassen ... wassen ... wassen ... wassen en dan moet hij redelijk schoon zijn. Dan een flinke lading antiklit spray erin en goed in masseren. Wachten tot de staart droog en je zult zien dat hij goed uit te kammen is. Waar ik rij staan twee Friezen, 1 Andalusiër x Fries en een Lippizaner en ik doe het bij alle paarden en zo en het werkt prima. Ook invlechten om te voorkomen dat hij zo vies word doen we hier veel ( alleen maar in de winter trouwens hoor want in de zomer zijn ze die staart echt wel nodig ).
Ik wens je veel succes en geef de moed niet op door naar de schaar te grijpen.
RoosDeG
Geplaatst: 03-03-14 18:49
Mijn tinker heeft hier ook last van. Ik was hem een paar keer goed uit en dan vlecht ik hem in 3 vlechten. sinds dien heeft hij er niet meer op gepoept
Grit
Geplaatst: 03-03-14 18:51
Ik vind wassen bij mest in de staart juist niet fijn. Als de mest nat wordt, verpulverd het en zit er allemaal van dat fijne spul in de staart. Ik was daarna dan nog een tijd bezig om dat eruit te krijgen of weet ik hoe lang aan het spoelen.
Gelukkig heeft hij een zwarte staart met wat peper/zout erdoor, dus voor de kleur hoef ik niet te wassen. Als het nodig is, spray ik het goed in met een ontklittingsspray, dan gaan rijden of de stal doen. En als het goed is ingetrokken, de staart goed uitpluizen. De grote stukken vallen er dan gemakkelijker uit dan dat fijne spul na het wassen. Finishing touch met de borstel en de staart ziet er (bij mijn paard in elk geval) weer spik en span uit
Heb je al een emmertje met (groene) biotexpoeder geprobeerd? Totaal niet schadelijk voor de huid/staart/haren, weekt binnen 10 minuten die harde stukjes eraf. Ondertussen een beetje de staart soppen in de emmer. Warm water werkt het beste.
Gelijk een goede oefening in vertrouwen met zo'n klotsende emmer water erachter (ik zag dat je eerder aangaf dat dat een probleem kan zijn).
Daarna niet uitspoelen maar gelijk een goede dosis shampoo erin, goed boenen met de shampoo en de biotex, goed laten schuimen en dan uitspoelen. Bij voorkeur een conditioner met siliconen (gewoon de goedkoopste uit de drogist) gebruiken, dan blijft 'ie wat schoner en kam je wat makkelijker de laatste stukjes eruit.
Edit: spuit 11, ik zie dat je al een doos biotex hebt gekocht. Wel de groene hoop ik?
Nieuwe manier Hegron haarserum uit het pompje van de action erin, goed inwrijven, en plukken maar. Glijd er dan heel makkelijk uit
meganelvis
Geplaatst: 03-03-14 19:15
ik zou een emmer met warm water vullen en groene zeep erin doen werkt bij mijn shet ook altijd en daarna goed borstelen en vlechten
aerdenhout1
Geplaatst: 03-03-14 19:15
Ander voer... paard hoort ronde mest ballen te geven. Als de staart zo onder de mest zit komt dat door het voer.
belle_boef
Geplaatst: 03-03-14 19:19
Handschoenen aan, alles goed weken in warm water en antiklit shampoo oid. en dan de kloeten tussen je nagels naar beneden trekken haar voor haar. Duurt even maar zo heb je het minste schade. Daarna flinke dosis antiklit erin.
Ik ken dit probleem. Meestal kam ik het haar voor haar uit (met handschoentjes aan, zo goor anders) en daarna nog wassen (ook gewoon de staartwortel hoor, daar wennen ze maar aan, ik ga niet mee miepen met zo'n beest, dan blijf je gezeik houden) De ene had een witte staart, dat was vooral swinters erg met deken en die had ook redelijke chronische diarre, dus dat was echt GOOR. Om de dag wassen was geen uitzondering. In de winter vlechte ik het ALTIJD in, omdat ik dan niet kon wassen (koud water) en vlechten hielp dus echt wel hoor. Tilde staart denk ik hoger op ermee of het hing niet aan de zijkanten over zegmaar. Nu eentje met zwarte staart, maar die staart hangt gewoon altijd in de weg, dus daar hangen ook echt plakkaten zoals bij jou in. Die was ik wel minder, uitpluizen vind ik genoeg, je ziet het toch niet echt in het zwart als het uitgekamt is. Zal uiteindelijk ook wel gaan vlechten maar gezien hij verder toch nog niets doet vind ik dat nu niet zo belangrijk.
lovelucydan
Geplaatst: 03-03-14 19:39
wassen, antiklit erin, en in een vlecht met staartzak!
edit: met staartzak word de zak vies en er komt geen poep in de staart hoogstens het ''vocht'' komt op de staart. (je staart is zwart dus je ziet geen vlekken , dit heb je natuurlijk wel met een witte staart)
Zou ook een staartzak doen Heb je er één TS? Ik heb er een paar, één daarvan gebruik ik nooit. Wil hem wel tegen verzendkosten opsturen (hij is zwart met rode rondjes erop) kan je kijken of je het wat vind
Hier houden we de staart goed bij door na het wassen elke dag even uit te pluizen (met je vingers) en er dan weer een vlecht, eventueel met staartzak, in te doen.
cam
Geplaatst: 03-03-14 19:48
Ik was altijd met ossegal zeep [de vloeibare variant] En wat ook goed ontvet is mayonaise, klinkt vies maar help super bij vieze staarten. Wel goed wassen en spoelen naar de mayo