hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 10:58

Gini schreef:
knollentuin schreef:

Ik heb ook een jaar de boel op vlas gehad, nooit meer! Het is veel meer werk dan stro.. Ik lees hier 15- 20 - 30 minuten werk per stal, in die tijd doe ik 6 stroboxen...
Edit: idd rina!!

Klopt, maar het verbruik is zo veel minder. Zo veel minder, ben met vlas echt veel goedkoper uit dan met stro.
En eerlijk? In 15 minuten 6 boxen gemest? Dan moet je toch toegeven dat dat niet secuur gedaan is? Wat mesthopen eruit en bijgestrooid, meer kan het dan niet zijn.

Nee hoor, voor mij in ieder geval niet. Alles eruit en schoon. Maar ik heb als gemenigheidje rubbermatten onderin de stal :D en ik strooi hem dus ook niet compleet van voor tot achter in. Daarbij nog eens stallen van 4x4, en een paar hele enge schone paarden :D Die dus echt alleen maar achterin op de matten mesten. Dat is dus een bezem en het bakje van de mestboy en scheppen maar. Even de natte plek open en eruit en klaar is klara :j Net het kleine viespeukje doe ik dus wat langer over, maar dat wordt gecompenseerd door de rest waar ik gewoon in een paar minuten mee klaar ben.

En echt vlas is hier niet goedkoper dan stro. Maar ik zit landelijk en koop mijn stro rechtstreeks van het land. Betaal voor een klein plakje (20 kg) 1 euro. Vlas kost pak em beet een euro of 7 a 8???? tis al even geleden dat ik vlas gekocht heb, maar ik kan dus elke dag een pak erbij gooien dan ben ik 7 euro per week kwijt.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:01

Het mesten zelf duurt bij mij ook niet zo lang het drollen wippen is met een minuut of 10 wel gedaan.
Ik heb hem sinds zondagavond op een nieuw vlas bed staan totdat de stallen komen (over een week of 4)
En zal nu dus ook 1 of 2 keer per week de natte plekken verwijderen.

Wat ik hierboven lees is dat het grootste deel van de vlasgebruikers wel tevreden is, maar eigenlijk niet pot!

Ik koop mijn vlas wel een stuk goedkoper in @Rina

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:01

Mijn paarden hebben ook op vlas gestaan en dat ging szomers super maar swinters raakte de beton vochtig door de regen en zoog het vlas alle vocht uit de beton.... Altijd n natte bodem dus! Nu zou beton droog moeten blijven maar dat ging bij ons niet op!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:04

Ik werk op een manege/pensionstal en hier hebben we de paarden ook een tijd op vlas gehad. In de grote boxen begonnen we met 4 pakken en in de kleine (alleen voor pony's) met 2. Op maandag, woensdag en vrijdag haalden we de plasvlek er uit, alleen het echt natte rooie. Bij de een betekende dat één keer in de week een paar scheppen, bij de ander was het elke keer bijna de hele stal leeg... Omwoelen deden wij niet, alleen het schone vlas in het gat trekken. De drollen werden er elke dag uitgehaald. Als je een plasvlek uit de stal had gehaald dan gooide je bij de grote stallen 1/3 pak vlas en bij de kleine 1/4 pak erbij. Dit komt uit op ongeveer 1 pak erbij per week, afhankelijk van hoe vies het paard is. Als we echt met een viespeuk te maken hadden was het vaak wel een pak vlas per keer erbij. Ik denk dat vlas niet voor alle paarden even geschikt is. Al helemaal als je zoals ts een betonbodem in je stal hebt en dus totaal geen afvoer. Wij hadden paarden staan die op vlas heel schoon waren en op stro juist gigantische viespeuken. Maar we hebben een paar varkens die op elke bodembedekking smerig zijn, en dan is vlas toch lastig echt schoon en droog te houden.

Wij zijn nu weer over op stro. Hebben ook een tijdje op stable stabiel (houtkorrels) gestaan, maar dat beviel nog minder dan vlas. Stro bevalt tot nu toe gewoon echt het beste. Je houdt de stallen makkelijk schoon, bent elke dag zo'n 5 tot 10 minuten per stal bezig en het is niet zwaar. Vlas was nog niet eens veel meer werk dan stro, maar het is loodzwaar. Als je dan 40 boxen per dag moet doen loop je aan het eind van de dag krom. Maar ik kan me best voorstellen dat als je één of een paar paarden hebt en je hebt niet de ruimte om grote hoeveelheden stro op te slaan, dat vlas dan een uitkomst is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:05

Nou ik ben toch zojuist wel een uur bezig geweest om alle mestballen eruit te vissen, mevrouw stamppot had haar best goed gedaan. Die tijd heb ik echt niet elke dag om uit 1 stal poep te halen, ik heb nog 2 stallen te doen...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:12

freakish1977 schreef:
Ik heb sinds december mijn paard aan huis *\o/* staan.
Ik heb als stalstrooisel gekozen voor vlas.
Het leek mij ideaal, dagelijks de drollen eruit en eens in de zoveel tijd de erg natte plekken...

In praktijk vind ik toch dat de hele stal wel erg nat wordt -O- , ik dacht eerst ik strooi er nog wat extra bij, maar ze blijven zo nat?!

Misschien doe ik iets niet goed? :?

Ik heb een tinkerruin (eigenlijk 'n varken, maar in het verkeerde lijf :+ )
Heeft geen vaste mest of plasplek.

Misschien kunnen jullie mij helpen met tips en tricks voor een mooie schone en droge vlasstal.

Om te beginnen 3 a 4 pakken vlas erin. elke dag drollen weg halen. en de hele stal omscheppen. de natte plekken weg halen, en de wat minder natte plekken dus bovenaan laten liggen om te laten drogen. ik had op een gegeven moment echt een halve meter vlas! ^^

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 11:50

Stal bij aankomst:
http://imageshack.com/a/img545/5435/f5oz.jpg

Mest eruit gehaald (donkere zijn de iets nattere plekken, het kuil heb ik er uiteraard ook nog even uit gevist):
http://imageshack.com/a/img30/1037/0xb4.jpg

Na de zijkanten eroverheen te hebben geschept (moet alleen nog losse mestballetjes eruit zeven):
http://imageshack.com/a/img801/2254/a8d6.jpg

Mijn paard had dit keer wel gegraven, dat is niet echt handig bij een potstal.
Verder is dit hooguit 10 minuten werk per dag en ik heb hooguit 2 balen per week nodig.
De bodem bestaat dus uit restanten, zal ong. 3/' à 4 pakken bij elkaar zijn. En daar bovenop dus nog eens 3 pakken (2 dagen geleden gedaan)

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 11:56

Dreamy schreef:
Stal bij aankomst:

Mest eruit gehaald (donkere zijn de iets nattere plekken, het kuil heb ik er uiteraard ook nog even uit gevist):

Na de zijkanten eroverheen te hebben geschept (moet alleen nog losse mestballetjes eruit zeven):

Verder is dit hooguit 10 minuten werk per dag en ik heb hooguit 2 balen per week nodig.
De bodem bestaat dus uit restanten, zal ong. 3/' à 4 pakken bij elkaar zijn. En daar bovenop dus nog eens 3 pakken (2 dagen geleden gedaan)

Van zo'n stal zou ik heel blij worden!
wel veel verbruik in het begin!
En dan mest je hem eens in de twee maanden helemaal toch?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 12:23

freakish1977 schreef:
Dreamy schreef:
Stal bij aankomst:

Van zo'n stal zou ik heel blij worden!
wel veel verbruik in het begin!
En dan mest je hem eens in de twee maanden helemaal toch?

Klopt, dan is bij mij de bodem toch wel verzadigt ja! De zijkanten zijn dan vaak dus nog goed om een nieuwe bodem mee te maken! En ik heb écht een smerig paard hoor!

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:03

Murosch schreef:
Nou ik ben toch zojuist wel een uur bezig geweest om alle mestballen eruit te vissen, mevrouw stamppot had haar best goed gedaan. Die tijd heb ik echt niet elke dag om uit 1 stal poep te halen, ik heb nog 2 stallen te doen...

Wil je het dan niet té schoon hebben?

Als ik wil kan ik er ook echt wel een uur zoet mee zijn. Als ik me omdraai zie ik toch altijd weer balletjes mest liggen, maar klaar is klaar...

callum

Re: hoe houd ik mijn vlas stal schoon en droog...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 21:52

Ik.ben ook een half uur bezig met mesten maar doe het met handschoenen. En dan alle drollen eruit. Is wrl stal van 3 bij 12. Haal nooit natte plekken eruit en strooi op de grote box 1 baal per week bij. Is kurkdroog. Paarden kunnen snachts binnen en buiten en overdag zijn ze buiten. Ik wil nooit meer anders. Stal is en blijft kurkdroog.
de bodem ligt er nu sinds oktober in.

veermulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 22:00

Wij hebben hier op stal, in het begin er 4 pakken in.
En ja ik heb ook echt 1 zwijn.
maar ik haal elke dag de drollen dr uit. en haal alleen de bovenlaag los. dat weer een beetje verspreiden over de hele stal. en 1 keer in de week de pisvlek er uit
zodat je zeg maar een spons effect krijgt aan de onderkant.
En elke keer wanneer jij denkt dat het nodig is , doe je er weer een laagje schoon vlas bij in.
Werkt bij ons prima.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:39

Hier kostte vlas afgelopen winter tussen de 4,- en 4,50 per pak per palket bij zelf afhalen. ik heb gehakseld koolzaadstro a 6,- tot 6,50 per pak. scheelt toch best veel dus blas zou voordeliger zijn. Alleen ik durf het niet aan omdat die van mij strooisel eten en vlas koliek kan veroorzaken en maag/(slok)/darm beschadigingen/irritaties vanwege weerhaakjes (is mij verteld) nu al twee ervaringen in directe kring met ernstige (koliek)problemen door vlas eten. Buiten de algemenere ervaringen via internet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:44

SunNDLM schreef:
Wij hebben een pony van 1.15 m. ('s nachts) op vlas staan in een box van 3x5 m. Bij een lege stal gaan er 4 pakken in, de 1e meter doen wij geen vlas ivm onder de staldeur door lopen en zo. Wij halen dagelijks de mest er uit en om de week de stal leeg. Ik schep de randen naar het midden van de stal (strookje ter breedte van de mestboy) want de pony staat toch niet in de hoekjes. Scheelt ook met mesten want dat doet hij meestal wel aan de randjes, waar dus bijna geen vlas ligt. :)

Toen in mijn pony van 1.50 m. op een pensionstal op vlas had staan in een box van 2.5x2.5 m. ging er op maandag 1 pak in en op donderdag 1. De rest van de week de drollen er uit, maandag helemaal leeg en donderdags het meeste natte.

Ik vind het erg fijn om mee te werken :)

Helemaal leegtrekken? Volgensmij is dat nou toch juist niet te bedoeling van vlas?

Ik mest elke dag uit, en randen naar het midden toe. 2x per week wat natte plekken maar die zijn er door de onderlaag vrijwel niet. En dan 2x per week een halve baal erbij. Helemaal leeghalen doe ik maar een paar keer per jaar. Paarden staan altijd droog.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:47

joyce B schreef:
Hier kostte vlas afgelopen winter tussen de 4,- en 4,50 per pak per palket bij zelf afhalen. ik heb gehakseld koolzaadstro a 6,- tot 6,50 per pak. scheelt toch best veel dus blas zou voordeliger zijn. Alleen ik durf het niet aan omdat die van mij strooisel eten en vlas koliek kan veroorzaken en maag/(slok)/darm beschadigingen/irritaties vanwege weerhaakjes (is mij verteld) nu al twee ervaringen in directe kring met ernstige (koliek)problemen door vlas eten. Buiten de algemenere ervaringen via internet.

Bij mij op stal eten 9 van de 10 paarden ook het vlas, kwestie van zorgen dat er nog wat vies in ligt waarmee je het kan mengen, dus geen grote hoop bovenop.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 09:49

Die van mij knabbelt er ook flink op als het er net in ligt. Doormengen helpt veel, je hoeft het niet door in door te doen, al is het maar de bovenste laag.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:19

als je vlas helemaal gebruikt zoals het hoort moet je eerst een onderlaag creeren voordat je paard er uberhaubt ingaat. Je gooit een pak vlas in een lege stal en maakt deze nat met een gieter. Dit laat je indrogen en gooi je er nog een pak op weer nat maken en indrogen. Dit doe je met gemiddeld vier pakken (afhankelijk van je stal grote). HIerna nog een droog laagje eroverheen. Je hebt dan een echte koeklaag gecreerd, pas dan kan deze echt het vocht opnemen. Dan kan je de natte laag ook weken laten liggen en dus echt maar een keer in de zoveel tijd je stal leeghalen. Verder elke dag alleen maar de drollen eruit halen.

Dit klinkt allemaal erg leuk maar kost best veel werk en het is niet voor iedereen haalbaar om een stal een week leeg te laten maar dit is wel hoe het eigenlijk ooit bedoeld is

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:29

Wij hebben al een hele tijd vlas en dit werkt per paard verschillend. eerst deden we er altijd heel veel in. maar dit werkt na een tijd niet. we doen er nu vort maar 1 pakje in. elke dag drollen eruit. na een dag of 2 wordt het nat en dat schep je er dan meteen uit. is maar heel weinig. de rest verdeel je weer. als er heel weinig ligt vul ik het wat bij. 1 keer in het jaar spuiten we het helemaal schoon. en zomers staan ze eigenlijk altijd buiten.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 12:40

knollentuin schreef:
Per stal brammetjee?

Heb maar 1 stal te doen

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:12

Omdat het voor anderen misschien nog intressant kan zijn: Ik gebruik sinds de herfst ook vlas bij 2 paarden. Wij hebben echter wel drainage in de stallen (rooster aan de achterkant) en rubbermatten. Zijn begonnen zonder echte startlaag, denk een half pak per stal. Elke ochtend drollen eruit (en inderdaad klaar is klaar, niet ieder kapotgetrapt mini balletje haal ik eruit) en als er een erg natte plek ligt gaat die mee. alles netjes verdelen over de stal met een bezem en daarna paar handen nieuw eroverheen.
Overdag staan ze zoveel mogelijk buiten. Als ik 's avonds op stal kom om te rijden ligt er meestal een mooie hoop mest klaar, die haal ik dan meteen weg en de zijkanten veeg ik over het midden van de stal heen, die ligt er dan weer mooi droog bij.
Paard is een smeerlap eerste klas maar dit werkt prima! Staat nooit meer te soppen en heeft toch een anti-spetter laagje in zijn stal.
Verbruik voor 2 stallen van 3x3,5 is zo'n 1,5 pak per week.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 14:17

boris_rakker schreef:
Omdat het voor anderen misschien nog intressant kan zijn: Ik gebruik sinds de herfst ook vlas bij 2 paarden. Wij hebben echter wel drainage in de stallen (rooster aan de achterkant) en rubbermatten. Zijn begonnen zonder echte startlaag, denk een half pak per stal. Elke ochtend drollen eruit (en inderdaad klaar is klaar, niet ieder kapotgetrapt mini balletje haal ik eruit) en als er een erg natte plek ligt gaat die mee. alles netjes verdelen over de stal met een bezem en daarna paar handen nieuw eroverheen.
Overdag staan ze zoveel mogelijk buiten. Als ik 's avonds op stal kom om te rijden ligt er meestal een mooie hoop mest klaar, die haal ik dan meteen weg en de zijkanten veeg ik over het midden van de stal heen, die ligt er dan weer mooi droog bij.
Paard is een smeerlap eerste klas maar dit werkt prima! Staat nooit meer te soppen en heeft toch een anti-spetter laagje in zijn stal.
Verbruik voor 2 stallen van 3x3,5 is zo'n 1,5 pak per week.

bedankt voor je bijdrage,

ik heb helaas geen drainage is mijn stal, maar heb wel zitten denken aan de stalmatten, omdat de urine dan toch daardoorheen gaat.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:18

Die van mij staat ook op vlas.
Ik haal elke dag de drollen en de natte plekken eruit. Ik gooi 2 pakken per week erin.
In de zomer staat hij overdag de hele dag op de wei dus kan ik als ik wil 2 weken doen met 1 pak.
Dan laat ik de natte plekken langer liggen.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:19

Maar ik vind het belangrijk dat mijn paard comfortabel kan liggen. (doet hij regelmatig) Ik pot zodat hij een lekker warm bed heeft..
Maar op matten liggen ze ook lekker? Want het ziet er alsnog zo hard uit..

Nef1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:46

Ik heb zelf geen vlas in de stallen ,maar strokorrels. Maar heb er ook stal matten onder. Die zijn echt super zacht. Als ik er zelf over heen loopt veert het gewoon! Paard vind het heerlijk en ligt er dan ook graag op!
Maar het verschilt nogal welke matten je hebt...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 22:06

Vind het nadeel van matten zonder drainage dat het er enorm smerig onder wordt en gaat stinken en ze uiteindelijk toch staan te soppen omdat dematten het vocht niet meer kwijt kunnen. Had matten op pensionstal met drainage echt super. Nu in mijn eigem stal heb ik ze eruit gehaald