Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Stapmolen van 10 meter. Wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 18:21

Ik was in dit geval ook voor een overdekte paddock gegaan in plaats van zo'n kleine stapmolen. Maar goed, het is inderdaad fijn dat de stalhouder zo met jullie meedenkt en bereid is te investeren..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 19:01

Heeft alleen geen zin om in iets slechts te investeren... ik had er ook een overdekte paddock van gemaakt. Heel goed dat jullie een lijstje mochten maken van dingen wat jullie graag willen hebben, maar deze had ik ook afgestreept als er geen vergunning voor een degelijke stapmolen afgegeven werd. Beter slecht dan niets? Nee, dan liever gewoon niet. Ik blijf erbij, domme keuze, kostbaar foutje.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:37

In 12 bij 12 had ik ook liever een overdekte paddock gehad. Op vorige stal hadden we een longeercirkrl in die maat. Niet ideaal maar de paarden konden er ook in draven en de pony's galoppeerden er ook in. Als de bak
vrij was deden we het in de bak. maar rijden ging uiteraard voor. Dus was echt extra.

maar voor nood is iets beter dan niets...
Denk dat als je echt niets kan door het weer je wel blij bent dat de stapmolen er staat. alleen jammer dat er buiten geen mogelijkheid was. zo'n kleine molen heeft vaak klinkerbodem die je sneeuw en ijsvrij kunt maken en dan had je die schuur alsnog kunnen gebruiken om droog en vorstvrij los te laten of beetje te longeren.
Jammer van de niet meedenkende gemeente...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:18

Ga nou niet de gemeente de schuld geven.... als ze daar een vergunning voor afgeven, moeten ze dat ook voor het schuurtje van de buurman doen, de garage van de volgende straat etc. Tuurlijk is het jammer voor jullie dat er geen vergunning komt (al vind ik een stapmolen de meest geestdodende beweging die je je paard kan geven, mijne zal ik dat never nooit aandoen :n ), maar ga dan kijken naar iets wat wél mogelijk én niet slecht is voor de paarden. Want ik wil wedden dat de molen flink gebruikt gaat worden als ie er staat. Jammer hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:07

Nou dat vraag ik me af of die veel gebruikt word. Ik denk dat het formaat heel erg gaat tegenvallen als mensen hem zien. Ik weet het niet precies meer maar wat kan er in paard of 4 hoofd aan kont. Kan me niet voorstellen dat een eigenaar die een beetje logisch kan nadenken het paard daar met regelmaat in gaat zetten.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 22:12

Het zal je verbazen hoeveel mensen niet logisch nadenken.. of überhaupt niet nadenken :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 10:44

Voor stapmolen zonder overkapping heb je volgens mij een aanlegvergunning nodig. Het is geen zware vergunning zoals een gebouw. Een meedenkende femeenre wil niet zeggen dat ze voor jou een uitzondering maken maar dat ze gelpen meedenken wat wel binnen de mogelijkheden past en onder welke voorwaardrn. je hebt er weinig aan alleen maar te horen wat niet kan. Wij hebben het toen ook omgedraaid... wat kan wel? Waar zou het wel kunnen? Wat vind welstand wel en niet mooi etc. Scheelt heel veel tijd en frustraties...

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:10

Ok, zo bedoel je dat... maar dan nog had die stalhouder daar dan naar moeten vragen. Dat hoeft niet van de gemeente uit te komen. Zou een beetje gek en veels te tijdrovend zijn als gemeentes uit zichzelf creatief gaan nadenken en bij elke geweigerde vergunningsaanvraag met suggesties te komen. Als de stalhouder verder had gevraagd, was er misschien een andere mogelijlheid gekomen. Of niet, misschien is "dit" wel de "oplossing". Gemeentes hoeven geen vetstand van paarden te hebben. Stalhouder volgens mij ook niet, met deze geweldige stapmolen....

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 12:13

Hier een 10m molen maar dan wel voor de mini's. Ik zou niet eens weten hoe je er een groot rijpaard in kwijt zou moeten...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-14 04:12

joyce B schreef:
Voor stapmolen zonder overkapping heb je volgens mij een aanlegvergunning nodig. Het is geen zware vergunning zoals een gebouw. Een meedenkende femeenre wil niet zeggen dat ze voor jou een uitzondering maken maar dat ze gelpen meedenken wat wel binnen de mogelijkheden past en onder welke voorwaardrn. je hebt er weinig aan alleen maar te horen wat niet kan. Wij hebben het toen ook omgedraaid... wat kan wel? Waar zou het wel kunnen? Wat vind welstand wel en niet mooi etc. Scheelt heel veel tijd en frustraties...

Als je een bepaalde vergunning heb als stal, is het inderdaad alleen een meldingsplicht. Je wordt wel getoetst op bepaalde onderdelen maar het is lang niet zo zwaar.

Misschien heeft de stal geen vergunning als paardenhouderij? Of zit je in een natuurresevaat o.i.d., gezien ze voor de andere zaken ook geen toestemming krijgen.
Dan is het toch lasig als je als bedrijf wil uitbreiden....

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:29

De gemeente van ons? Die wil niks, doet, niks, en heeft ook geen intentie om wat te gaan doen. In het verleden zijn er wat akkefietjes geweest waardoor de spanningen tussen beide flink zijn opgelopen. Indien de naam alleen al door de telefoonlijn gesproken wordt, gaan als het ware alle alarmbellen rinkelen en de rolluiken gaan dicht..... :evaw: . En dan te bedenken dat zijn broer 5 km verder zit maar in een andere gemeente woont. Hij heeft al drie schuren en ook nog een vergunning voor een camping gekregen..... En das maar goed ook, want in de toekomst wordt zijn gemeente ook bij de onze opgenomen.....

Maargoed.
Vandaag wordt de stapmolen gebracht. 1 April willen ze het allemaal draaiende hebben (geen grap).
Ik zal proberen een foto te plaatsen. Van de solarium en de stapmolen.

fourseasonsO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:00

Ik vind het echt te klein, al helemaal voor paarden en grote pony's. Zou er mijn paard persoonlijk niet in zetten maar denk niet dat je er veel tegenin kunt brengen aangezien je een staleigenaar hebt?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:01

Nou ja, staleigenaar heeft dat ding gekocht op bestelling van de pensiongasten. Dus "er tegenin gaan" heeft geen zin, ze hadden gewoon moeten zeggen dat ze geen stapmolen hoeven als ze geen vergunning krijgen voor eentje die groot genoeg is. Ze hebben zelf "ja" gezegd op deze veels te kleine.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:03

Het is natuurlijk niet zo omdat hij er staat dat je paard er in moet. Dus op die manier kun je er natuurlijk ook tegenin gaan. Ik denk nog steeds dat het heel veel klanten tegen gaat vallen als die er eenmaal staat.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:06

Maar als hij er staat zal de stalhuur meestal wel omhoog gaan en ga je dus indirect betalen voor dingen waar je niets aan hebt.
Jammergenoeg zullen er altijd stalgenoten zijn die volop gebruik van dat ding gaan maken zodat jij degene bent die de pret bederft als je blijft volhouden dat hij toch echt te klein is.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:11

Ik ben nog steeds benieuwd of je jouw paard erin gaat zetten. Dat is nu al een paar keer gevraagd, maar daar heb je nog geen antwoord op gegeven...

fourseasonsO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:16

GamblersCup schreef:
Nou ja, staleigenaar heeft dat ding gekocht op bestelling van de pensiongasten. Dus "er tegenin gaan" heeft geen zin, ze hadden gewoon moeten zeggen dat ze geen stapmolen hoeven als ze geen vergunning krijgen voor eentje die groot genoeg is. Ze hebben zelf "ja" gezegd op deze veels te kleine.

Dat is waar. Ben ook wel benieuwd of je hem zelf gaat gebruiken ts?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:24

Ik vermoed dat TS eerst dat ding eerst zelf opgebouwd wil zien.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:46

Jeetje, ik ben al absoluut geen fan van stapmolens, maar 10 meter?! Bizar zeg.
Ik neem aan dat TS haar paard hier niet in gaat zetten, wat andere stalgenoten doen is hun zaak maar wees dan in ieder geval zelf verstandig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 18:49

Lijkt mij helemaal niks. Is wel erg klein 10 meter. 15 meter lijkt mij het minimale.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 14:14

Ik zal persoonlijk gewoon even de kat uit de boom kijken. De molen is nog steeds in aanbouw. Het solarium is wel reeds in gebruik. Het stalgeld zal met een tientje omhoog gaan, vanaf wanneer alles in werking is.
Persoonlijk vind ik het prettiger ( ff lekker mn hoofd leeg maken) om met mn paardje aan de hand te lopen in de rijbaan ofzo. Onderweg een paar wortels voor uit gooien zodat ze die onderweg spoorzoekende weg opeet.
Maar andere stalgenootjes kunnen niet afwachten tot deze af is.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:11

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:14

Lijkt toch groter dan 10 meter te zijn. Valt me niet tegen hoe de verhoudingen zijn met het paard dat er nu inloopt.

MissChrys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:15

MargrietJonk schreef:
Hier een kleine impressie van de opgeleverde stapmolen.

http://youtu.be/pgcmx5RarYY

Nou ik vind het er best prima uitzien eigenlijk.
Paard loopt niet krom ofzo.

Volgens mij kan dit geen kwaad hoor....

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:23

En dit is mijn eigen paard overigens. Deze vraag is al diverse malen door dit topic heen gekomen. Er hebben al diverse paarden in de stapmolen gelopen. We waren bang dat ze vooral op de binnencirkel zouden gaan lopen. Maar de paarden zoeken juist allemaal de buitenkant. De stapmolen is tegenover de stal gelegen dus we hebben er goed zicht op. De ligging ervan is 'gezellig' te noemen.