Vergoeding mesten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyanavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:30

ik weet dat veel stallen een vergoeding van 35 euro per stal per maand betalen voor het uitmesten :)

SnuitjeLove

Re: Vergoeding mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:35

ik betaal voor zelf mesten 150 per maand (dan mest ik zelf 2x per week uit)
wil ik het laten doen dan word het dagelijks gedaan en zijn de stallingskosten 180 per maand

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:44

Ik mest regelmatig voor een stalgenoot. Zij betaald voor 3 paarden 10 euro per keer. Paarden staan dan minimaal 1,5u extra buiten, stallen worden gemest, hooinetten en voerbakjes worden gevuld.

mvkesteren90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:53

Bij stal waar ik rijd is €35,00 per maand als zij de stal voor je uitmesten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:07

TS, wat heeft je stalhouder dan voor compensatie aangeboden?

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:54

Ik denk dat je al heel blij mag zijn dat er een compensatie wordt aangeboden. Er zijn natuurlijk stallen waar het een keuze is, laten uitmesten of zelf doen, maar ik vind die prijzen niet te vergelijken met jou situatie. Jij bent hier namelijk degene die het anders wilt, jouw probleem, niet die van de stalhouder. Dus ik zeg, aannemen wat hij aanbiedt en wees daar dankbaar voor ipv te gaan onderhandelen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:11

Ik vind dat je zeker wel mag onderhandelen. Inderdaad niet op hoge poten er naartoe, maar ik lees ook nergens dat TS dat gedaan heeft. Het is toch mogelijk om dingen bespreekbaar te maken? De stalhouder kan altijd gewoon nee zeggen als hij/zij er geen zin in heeft... maar netjes iets bespreken moet kunnen toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:26

Bespreken kan heel veel denken. Mits je het normaal bespreekt.
Ik heb ook het nodige geregeld met de staleigenaar.
En beide hebben wat water bij de wijn gedaan.
Ik tevreden zij tevreden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:32

GamblersCup schreef:
TS, wat heeft je stalhouder dan voor compensatie aangeboden?

Dat is inderdaad de vraag.

TS jij had €30 a €35 in je hoofd, konden jullie niet tot een compromis komen?

Eerlijk is eerlijk, als ik zou moeten uitmesten zou ik ook zeker minstens €35 korting op het stalgeld willen,
maar als ik aan de andere kant stalhouder zou zijn zou ik het op mijn manier doen en als een pensionklant dat anders zou willen dan zou dat bespreekbaar zijn, maar ik zou er geen financiële tegemoetkoming tegenover stellen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:23

Is het echt zo raar dat ik hierover naar de stalhouder ben gestapt?
Zulke dingen moeten toch gewoon bespreekbaar zijn? In de paarden werken is geen vetpot, de stalhouder zal echt geen dikke winst maken. Maar dat mag toch geen reden zijn dat ik mijn mond moet houden over de imo 'minder goed' geleverde dienst?

Het is natuurlijk ook wel een beetje dubbelop. Door het minder goed mesten word er ook veel meer vlas gebruikt, dit moet ik zelf verzorgen en daardoor loopt het stalgeld voor mij weer op.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 22:34

Ik geloof echt oprecht dat de stalhouder zijn best doet om die stal goed te mesten. Maar wellicht zijn zij hier gewoon minder handig in? Of zelfs onervaren? (Doordat zij zelf altijd hun paard op stro hebben staan)

Toen het voorstel kwam om dan maar zelf de stal te mesten, heb ik aangegeven dat ik hier best voor open sta.
Als vergoeding kan ik 15euro korting krijgen op de stallingsprijs.
Ik begrijp nu dat dit misschien niet heel gek is, maar ik had echt gehoopt op minstens het dubbele.

Deze compensatie is het voor mij niet waard om hiervoor dagelijks naar stal te moeten, om te mesten.
Dit heb ik ook weer netjes aangegeven en dat werd wel begrepen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:36

Natuurlijk is het niet raar wat je hebt gedaan. Het is juist goed om dingen bespreekbaar te maken die je dwars zitten.
Je moet de situatie wel van twee kanten bekijken. De stalhouder beziet dit ongetwijfeld vanuit een ander perspectief. Voor jou en je paard de keus. Sta je hier goed? Niet moeilijk doen, maar de sfeer goed houden. Bevalt het niet, dan een nieuw adres zoeken voor je paard.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:40

Herkenbaar, ik heb ook wel eens iemand op stal gehad die me (heel lief) wilde helpen en dan al het vlas uit de stal schepte /3

Ken je de mensen die uitmesten? Misschien kun je afspreken dat zij alleen elke dag de mestballen eruit halen (is voor heb ook minder werk, zo zou ik het ook brengen) en er verder vanaf blijven. Dan kun je zelf één of twee x per week de natte plekken eruit halen als je er bent? Dan kost het je het minste werk en hou je het meeste vlas over!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:31

apollootje schreef:
Maar dat mag toch geen reden zijn dat ik mijn mond moet houden over de imo 'minder goed' geleverde dienst?
xxx
Het is natuurlijk ook wel een beetje dubbelop. Door het minder goed mesten word er ook veel meer vlas gebruikt, dit moet ik zelf verzorgen en daardoor loopt het stalgeld voor mij weer op.

Die "minder goed" geleverde dienst is, zoals veel al aangegeven hebben, juist een extra geleverde dienst, een uitzondering, die waarschijnlijk alleen maar extra tijd kost. Ik denk dat je héél blij mag zijn dat ze überhaupt 15 euro willen minderen, want eigenlijk leveren ze dus extra, buiten hun normale aangeboden service. Je kunt niet van een stal verwachten dat ze voor iedereen maar uitzonderingen en speciale diensten houden, en dan ook nog minder willen betalen?!? Hoe kom je er op... Maar dit is ook al door anderen gezegd. Al geloof ik dat je daar niet aan wilt, aan je reacties te zien. Je bent van je gelijk overtuigd, maar wij dus niet.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:42

GamblersCup schreef:
apollootje schreef:
Maar dat mag toch geen reden zijn dat ik mijn mond moet houden over de imo 'minder goed' geleverde dienst?
xxx

Die "minder goed" geleverde dienst is, zoals veel al aangegeven hebben, juist een extra geleverde dienst, een uitzondering, die waarschijnlijk alleen maar extra tijd kost. Ik denk dat je héél blij mag zijn dat ze überhaupt 15 euro willen minderen, want eigenlijk leveren ze dus extra, buiten hun normale aangeboden service. Je kunt niet van een stal verwachten dat ze voor iedereen maar uitzonderingen en speciale diensten houden, en dan ook nog minder willen betalen?!? Hoe kom je er op... Maar dit is ook al door anderen gezegd. Al geloof ik dat je daar niet aan wilt, aan je reacties te zien. Je bent van je gelijk overtuigd, maar wij dus niet.

Een stal waar ik gestaan heb is er zelfs op stuk gelopen.
Iedereen bleek een andere prijs te betalen waarvan ik het meeste.
Toen ik daar om kwam klagen ( mesten 9 van de 10x zelf en voerde gemiddeld genomen 2 a 3 keer per week alle paarden) en dus ook minder wilde betalen kon dit niet want kon ' de Stal wel sluiten ' werd mij gezegd.
De beste man was ontzettend meelevend naar ieders situatie maar hij moest ergens de grens met kortingen geven trekken, Dit was dus bij mij.
Heb de stalling opgezegd en ben weggegaan.
Stal is vlak daarna inderdaad gesloten.

Ik vind dat iedereen het zelfde moet betalen.
Ben trouwens de enige op mijn Stal die zelf moet mesten( is gelijk bij mijn komst gemeld en ik ben ermee akkoord gegaan) en betaal net zo veel.
Mest het liefst zelf en een korting is het laatste waar ik aan denk.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 01:48

Maar moyra, dát vind ik dus weer niet fair... in jouw geval wordt er daadwerkelijk (gedwongen) minder dienst geleverd, maar moet je wel net zoveel betalen. Dat klopt gewoon niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:51

apollootje schreef:
Het was het voorstel van de stalhouder zelf, dat ik mijn eigen strooisel moet aanschaffen. Dus dat zij daar dan geen winst opmaken kan ik ook niet helpen. Over opslag hoeft ook niemand zich zorgen te maken, er is meer dan genoeg lege ruimte in de schuren om een pallet met vlas kwijt te kunnen.
Als tegemoetkoming krijg ik hiervoor wel wat korting op het stalgeld :)
Daarbij krijgt mijn paardje geen krachtvoer van stal en veel minder ruwvoer als een gemiddeld paard, hierdoor maakt de stalhouder dus ook al wat winst. Dat vind ik geen probleem, maar dan wil ik eigenlijk wel dat de stal goed gemest word.

Maar je snapt toch dat ook al moet "niemand zich zorgen maken" dat je er wel voor betaald? Mijn pensionhouder is boer en maakt zelf hooi en stro, dus we moeten ons nooit zorgen maken dat we zonder zitten, maar toch moet ik er echt voor betalen.
Uiteraard moet jij je eigen strooisel aanschaffen als je iets anders wilt, dan wat standaard aangeboden wordt door de stal. Dat is nou echt in iedere stal zo. Zou anders gek worden, die wil vlas van dat merk, die wil vlas van die winkel want dat is goedkoper, die wil houtkrul enzovoorts. Vaak moet je juist een extra kost betalen wanneer je iets anders in je stal wilt omdat de afvoerskosten omhoog gaan. Dat er meer dan genoeg lege ruimte is om het vlas op te slaan, heel leuk, maar jij maakt er toch maar mooi gratis gebruik van. Bij een doe-het-zelf stal is dit vaak meegerekend in de prijs voor kale stalhuur, maar bij een volpensionprijs dus normaal niet. Heel droog gezegd maak jij gebruik van een opslagruimte waar je niet voor betaald.

En zoals ik het lees krijg je daar dus al een korting op? Wat een coulante stalhouder, je staat toevallig niet in de buurt? :+

Dat je geen krachtvoer en weinig ruwvoer verbruikt mag toch niet op de kap van de pensionhouder terecht komen? Je betaalt een volpensionprijs, je hebt vooraf besproken wat je hiervoor in de plaats krijgt en je bent dan overeengekomen. Dat jij nu van bepaalde aangeboden mogelijkheden geen gebruik maakt, kan niet zomaar verhaald worden in de prijs. Of moet ik ook naar mijn huurbaas omdat ik de kleine slaapkamer van mijn huurhuis niet gebruik? Of als mijn paard met een blessure staat, moet ik ook minder betalen want ik gebruik de piste niet. Je ziet toch wel in dat het zo niet werkt. Mijn paard krijgt ook maar een halfje muesli per keer, moet ik nu over de prijs gaan onderhandelen omdat het paard aan de overkant twee volle scheppen krijgt?

Ik vind dat je een hele leuke pensionhouder hebt, die al zeer coulant is en de klant duidelijk tegemoet wil komen. Maar je kan het ook te ver pushen. Jij beslist uiteraard waar die grens ligt, maar heel soms moet je gewoon blij zijn met wat je hebt en niet proberen te verspelen. Want als de pensionhouder jou als een lastige klant gaat zien, dan krijg je niets meer gedaan.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:16

Ik ben nog steeds prima tevreden! :)

Vooraf zijn er afspraken gemaakt, oa dus over het vlas en de opslag hiervan. (misschien is hier dus wel rekening gehouden met de opslag van een pallet vlas? Dat kunnen wij niet weten) Maar ook over het mesten van de stal. Nogmaals vind ik het dus niet raar dat ik hier wat van heb gezegd.
Ik zie nu ook echt wel in dat het aanbod misschien niet slecht is, zelf mesten voor een 'korting' van 15euro. Maar toch ga ik hier niet mee akkoord, en imo heb ik dat recht.
Op deze stal is het All-in en hier betaal ik voor, allemaal prima!, maar dan wil ik natuurlijk wel dat het goed gebeurd. Ik snap heus wel dat een pensionhouder niet aan ieder zijn specifieke wensen kan voldoen, maar ik blijf van mening dat ik het best mag aangeven als iets minder goed verloopt :+

Nogmaals ik ben er prima uitgekomen met mijn stalhouder hoor!
We begrijpen elkaar en de onderlinge band is er zeker niet minder om geworden. Maar sindsdien word er wel weer beter poep geschept :D

Maar het is voor mij allemaal duidelijk!
Ik zie echt wel in dat niet elke stalhouder een flinke korting kan geven. Maar gelukkig zijn er ook anderen die mijn punt wel begrijpen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:40

Heeft je stalhouder wel geschikt materiaal om een vlasstal mee uit te mesten? Ik merk bij ons zelf namelijk, sinds wij een goede plastic (?) vlasvork gebruiken wij minder vlas mee scheppen en de stal beter schoon blijft.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:48

Wij hebben wel twee van die plastic vorken met een boel tanden.
Misschien niet de meest fijne vorken, maar ik red mij er prima mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:51

Ok, zo lang beide partijen tevreden zijn, is het goed zeker.
Het is ook meer een waarschuwing dan dat ik je de les wil spellen. Ik heb al best wel een paar coulante pensionstalhouders in strenge agenten zien veranderen juist door dit soort "geintjes" (je begrijpt wel wat ik bedoel ;) ).
Maar jullie zijn er ondertussen uit en dat is super.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 10:55

Ik snap heel goed wat je bedoeld!
Dit topic heb ik dan ook juist geopend om het ook van de andere kant te bekijken. Ik heb een duidelijke mening en die zal misschien niet heel snel veranderen, maar ik kan mij ook best wel inleven in de ander. Echter kon mijn pensionhouder het minder goed verwoorden als sommige anderen hier, dat maakt het wel weer een stuk duidelijker :)

Lariisz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:43

Bij ons kost dat geloo fik €40 id maand, stro €50

Orchideee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:24

Ik zou ook rond de €35/maand rekenen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 13:30

Vlas stallen mesten is ook wel een heel persoonlijk ding vind ik altijd xD ik vind het verschrikkelijk om te doen, bak er niets van en met een stro stal ben ik veel sneller klaar. Mijn paarden hebben een paar maanden op een stal gestaan met vlas. Stalling kostte 240€ incl alles en mesten. Wilde je zelf mesten, moest je ook het vlas zelf betalen. Kale stal was dan €140 (werd er nog wel gevoerd en buiten gezet enzo hoor, maar excl mesten). Kwam voor mij ong 30€ per maand aan vlas bij. Waren de kosten om te laten mesten per maand dus €70. Dit vond ik wel erg veel en ben dus zelf gaan mesten. Maar €15 is wel het andere uiterste. Zou ik niet zelf voor gaan mesten nee.