Koker en penis ruin schoonmaken, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:24

En een professionele stal met paarden die in de topsport lopen over de hele wereld? Daar doen ze het ook niet omdat het een rotklus is? Daar word alles, maar dan ook alles in werk gesteld om de gezondheid van de paardenperfect te houden. Als met regelmaat de schacht schoonmaken daarbij hoorde had ik het wel geweten.

Het risico dat ik bacteriën naar binnen breng door te wassen is groter dan dat hij ze zelf naar binnen brengt.

Een mooi artikel over dit alles:
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=318
Ik sluit mij hier helemaal bij aan. Ja als je paard daadwerkelijk problemen heeft of erg veel vuil, kun je dus er voor kiezen om te wassen, maar in de basis, afblijven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:34

Polly schreef:
Jotoma schreef:
Toch wel grappig de reacties. Een man moet zijn eigen ook schoonmaken, die wordt ook niet uit zichzelf schoon. Waarom dan bij een paard niet?

Misschien omdat het geen mens is maar een paard?
Ik heb altijd adviezen gehad om eraf te blijven en dat gaat al 12 jaar goed. Als er een reden voor zou zijn zou ik het natuurlijk schoonmaken maar die reden is er niet. Ik heb weleens van mensen gehoord dat gun paard een ontsteking in de koker had en dat was dan héél toevallig net na een schoonmaakbeurt!

Een paard is zeker geen mens nee, echter maken zowel man als paard smegma aan (zie ook bovenstaand artikel) en dát zijn de vellen die je terug ziet.
En zoals in bovenstaand artikel ook duidelijk wordt omschreven is de reden waarom je wél moet schoonmaken, ook al is het maar minimaal. Scheelt weer om dat rottige klusje te doen toch?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:36

Je leest toch niet helemaal correct in mijn ogen:

Citaat:
Hoe vaak moet je nu de koker en de penis wassen?
Zo min mogelijk. Het is natuurlijk een heel gevoelig gebied en wassen zorgt voor irritatie wat weer voor de productie van meer smegma kan zorgen. Was dus alleen als het nodig is en dat kan sterk wisselen per paard

Hier staat in mijn ogen echt dat je er het beste vanaf kan blijven tenzij er veel vuil/segma is

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:58

En het is ook onzin dat het luiigheid/laksigheid/gemakzucht is, als mensen zeggen dat ze dit niet doen of niet nodig vinden.

Want dat interesseert mij bijvoorbeeld dus echt niet, als het nodig is, dan gebeurd het gewoon, klaar.
Maar ik ben ook van mening dat het alleen gedaan moet worden als er noodzaak is en het niet bevorderlijk is als je zonder reden of kennis aan de gang gaat.

Bij mijn vorige ruin heb ik nooit zijn koker schoon gemaakt, bij de ruin van mijn vriend ook niet en bij mijn huidige ruin moet ik soms een "boon" verwijderen.

Lumea

Re: Koker en penis ruin schoonmaken, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:05

Ik blijf er zoveel mogelijk af. Alleen als het echt noodzaak is doe ik het. Tot nu toe nooit nodig geweest.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:15

TS, ben overigens wel benieuwd wat je nu hebt gedaan of gaat doen?

Mocht zijn koker dikker blijven, zou ik zeker even overleggen met de DA. Dan is het stadium van alleen even schoonmaken misschien al voorbij.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 23:25

Bedankt voor alle reacties.

Ik ga proberen schoon te maken, want het ziet er niet gezond uit. Als ik die korsten erop laat zitten ben ik bang dat hij problemen krijgt met het plassen aangezien het echt vlak bij zijn plasgaatje zit, of dat het echt gaat ontsteken en dan zijn we nog verder van huis... het is me vandaag niet gelukt om schoon te maken, maar hoop dat het deze week wel lukt. Als de koker dik is/blijft ga ik even overleggen met de DA, a.s. vrijdag ben ik toch bij de DA dus dat komt mooi uit.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:29

Als je dan toch bij de DA zit zou ik het gewoon meteen vragen. Niet alleen als het dik blijft/is. Gewoon vragen wat de DA in zo'n geval zou doen en of schoonmaken wel/geen nut heeft.
Wij kunnen hier ellenlange discussies voeren over wel/niet, maar denk dat een DA hier meer vanaf weet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 09:46

Ik denk dat wat korstjes en vuiligheid aan de penis op zich niet zo'n heel groot probleem zijn. Het is met name "de boon" die voor problemen kan zorgen. Vaak vormt die zich in de holte die zich direct boven de plasbuis bevindt. Deze holte is met het blote oog niet te zien, wel te voelen. Is een holte ter grote van een erwt/boon, geen idee waarom die er zit, maar hij zit er toch echt. Vaak komt er inderdaad smegma in die holte en als dat hard of te dik (een boon) wordt drukt het de plasbuis dicht, met alle gevolgen van dien.

Ik ben van mening dat wassen e.d. van met name de buitenkant van de penis niet zo goed is. Zeker niet met allerlei middeltjes die niet voor paarden en de gevoelige en kwetsbare penishuid geschikt zijn. Ik gebruik soms alleen maar glijmiddel dat voor dieren gemaakt is, geen chemische middelen en het tast de huid dus niet aan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:10

Mijn schoonzusje doet elke dag een scheut slaolie door zijn eten.Zijn piemel ziet er al beter uit.
Niet meer zo droog en bijna geen vellen meer.Wij noemen het Hummel zijn piemelolie.Hij is een
Shetlandruintje.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 10:53

Ik denk zelf niet dat het gaat om dagelijks zelfs niet eens wekelijks schoonmaken. Periodiek. een keer per twee maanden. Nogmaals onze paardenvrienden hebben niet de kans om zichzelf goed te reinigen door middel van dekken of zwemmen wat ze in de natuur wel doen.
Er komt veel meer onnatuurlijk vuil in. En dan staan ze echt nog te dicht bij de natuur om er een aanpassing in hun systeem in te kunnen maken.

Paard van een stalgenoot had destijds ineens een dikke plaat vocht op z'n buik, z'n koker was helemaal dik, verhoging. Veearts gebeld en die was heel duidelijk, ontstoken koker vanwege vuiligheid. Regelmatig schoonmaken is dus zeer belangrijk. Nog meer de koker dan de penis zelf

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:26

Een keer per 2 maanden vind ik nogal een pittige aanbeveling, dat vind ik echt veel te vaak als er verder geen reden voor is.
Daarnaast zijn er hier vele eigenaren met ruinen die dit niet doen en verder ook geen klachten hebben gehad, dus schijnbaar reguleert het zichzelf toch op de een of andere manier. Een ontsteking kan altijd voorkomen, ook met reinigen kun je die pech hebben.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het bij geen enkel paard nodig is! Er zullen zeker uitzonderingen zijn die deze verzorging wel nodig hebben.

Ik durf gerust te zeggen dat als bij elke willekeurige ruin vanaf nu 2maandelijks de koker/penis gereinigd gaat worden, dit het aantal ontstekingen waar een DA mee te maken heeft niet zal afnemen. Bij sommige zal het daardoor niet ontsteken, bij andere geeft het juist klachten omdat het niet goed gedaan wordt en er daardoor irritaties ontstaan of het het eigen natuurlijk milieu teveel verstoord wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:30

Het moet per paard bekeken worden hoe vaak het schoongemaakt moet worden; bij de ene is 1x per jaar voldoende, de andere heeft meer keren nodig.
Té vaak is ook niet nodig natuurlijk. Maar nooit is zeker niet goed.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:49

Eerder gezegd dat mijn schoonzusje slaolie door het eten van haar ruin doet,maar het is
Zonnebloemolie.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:09

het verschilt zoveel per paard

inmiddels al wat ruinen gehad

nr 1 Rakker :eerst nooit wat aan gedaan tot hij een jaar of 10 was(denk ik) en hij in de winter zijn staart zo schuurde, alles nagekeken tot iemand kwam met het idee van de koker
nou, dat was me een vieze boel inclusief dikke boon :r
ineens schachte hij ook weer uit met plassen :)*
vanaf toen hield ik hem in de gaten, minder uitschachten, schuren staart, wassen geblazen

nr 2 Spatter eigenlijk nooit vies, inmiddels 12 jaar en bij hem haal ik heel af en toe een velletje weg
is altijd schoon van binnen maar zweet niet zo snel en schacht altijd goed uit met plassen

nr 2 Blue zou me het ziekenhuis in meppen als ik er maar naar keek
maarja, smeerlap schacht slecht uit, zweet snel dus hij moest er maar aan wennen
inmiddels laat hij het toe en het is ook nodig ook, ik schat ieder half jaar ongeveer

bij de beide ruinen waar het nodig is , moet ik echt naar binnen
bij Rakker ging bijna mijn hele onderarm er in %) , overal zat altijd smurrie, vooral helemaal bovenin
Blue is een stuk kleiner geschapen, ook van binnen dus dat gaat een stuk beter

ik gebruik zelf een speciaal middel om kokers te reinigen wat je kunt halen bij een ruitersportzaak

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:29

Excalibur van Farnham is een bekend middel.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 20:47

Lumea schreef:
Als je dan toch bij de DA zit zou ik het gewoon meteen vragen. Niet alleen als het dik blijft/is. Gewoon vragen wat de DA in zo'n geval zou doen en of schoonmaken wel/geen nut heeft.
Wij kunnen hier ellenlange discussies voeren over wel/niet, maar denk dat een DA hier meer vanaf weet :)

Heb je helemaal gelijk in, ga ik zeker doen. :Y)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:49

TS, succes ermee en goed dat je er alert op was :j

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:24

Mijn paard schacht op commando uit en vind het heerlijk als ik eraan zit, hij gaat er echt voor staan en tilt zelfs soms zijn been wat op zodat ik er nog beter bij kan := 8)7
Hij laat dat ding nogal graag slingeren, en zodra ik zie dat er aan de binnenkant van zijn benen weer allemaal zwarte kleverige prut zit weet ik dat het tijd is voor een schoonmaakbeurt.
Ik doe altijd een rubber handschoentjes aan met wat glijmiddel erop en ga met mijn hand in de koker en wrijf de penis schoon. Daarna even naspoelen met een spuitje lauw warm water en klaar is kees. Even goed belonen met een brokje en paard is weer blij. Soms komen er echt hele klonten zwarte prut uit.