Als je paard oud wordt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:20

Ik heb een kwpn E-pony van 23 jaar, wordt in juli al weer 24!
Ik rijd nog steeds wedstrijden met haar, want ze mankeert nog helemaal niks :)
Ik heb nu wel het toppunt met haar bereikt, L1 met winst. De buiging wordt steeds lastiger en omdat ze tot 4 jaar terug alleen maar aangespannen heeft gelopen valt het allemaal niet mee!
We waren wel op zoek naar een nieuw wedstrijdpaard, maar toen kwam een paard dat bij ons op stal staat op mijn pad, die ga ik nu rijden!
Ideaal dus, de oude pony mag blijven, ik blijf haar rijden en starten totdat ze aangeeft dat het niet meer gaat! En daarna mag ze lekker bij ons blijven genieten van haar pensioen, en oja, een hele belangrijke taak van haar, therapeutisch paard zijn! Want daar maakt de leeftijd niet voor uit :)

Leanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:09

Mijn paard is 14, maar als die ouder wordt of gaat kreupelen of wat dan ook blijft hij hier lekker staan. Hopelijk kan ik zijn verzorging altijd blijven betalen.

Samy24

Re: Als je paard oud wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:02

Mijn merrie is nu 20 geworden, vorig jaar heel veel gesukkeld met leverproblemen en heb toen ook gezegd dat ze met pensioen mocht, maar daar was zij het niet mee eens! ik had echt een bom naast mij als we gingen wandelen, dus toch maar weer begonnen wandelingen onder het zadel en later toch maar eens in de piste geprobeerd, nu hebben we 2x per week les de andere dagen rij ik op mezelf of longeer ik en 1 of 2 rustdagen de rest van de tijd dag en nacht op de wei en ik heb weer een aangenaam paard. zware oefeningen op hoog niveau zal niet meer lukken, maar zolang ze kan hou ik haar aan het werk.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:06

Wat hier op stal komt blijft tot de dood...
Over enkele jaren ga ik 3 bejaarden hebben en als ik dan echt de behoefte heb om te rijden zullen er enkele boxen bij komen ;-)

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:45

Fijn dat veel mensen hun paard houden als het met pensioen moet om wat voor reden dan ook, maar ik vind het soms ook juist echt geen paard waardig leven. Ff een voorbeeld bij ons op de pensionstal staat er 1 met artrose. Is behandeld, maar kan niet meer mee gereden worden. Nou daar staat ie dan.......... 2x pr dag word ermee gewandeld en de rest op stal. Dan denk ik gewoon laten gaan. Dat gaat nergens meer over. Kijk heb je de ruimte, financiën, stal en weidegang lekker doen. Als een paard niet lijd prima, maar ze kan dit paard wel haar ''kindje'' noemen maar haar kindje rot nu weg op stal en dat vind ik erg.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:48

Ik vind 23/ 7 sowieso geen paardwaardige leven of er nou nog mee gereden word of niet maar dat is een andere discussie.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:50

Tja, Soraya10, dat is toch een andere discussie. Dan houd je je paard toch nog steeds tot zijn einde bij je.. Alleen is het dan 'aan jou' om hem op tijd in te laten slapen. Of jouw stalgenootje haar paard een niet-paard waardig leven geeft kan ik niet beoordelen (alhoewel ik hele dagen op stal sowieso al niet heel paard waardig vind) maar ook totdat je paard moet worden ingeslapen kan je het dier bij je houden ;) (en dan is het aan jou als eigenaar om dit op tijd te laten gebeuren en niet egoistisch denken 'ik wil hem niet missen' terwijl je paard op 3 benen loopt en geen tanden meer in zijn mond heeft bijvoorbeeld)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:58

Ook hier eentje met een oudje :D
Die van mij wordt dit jaar 23 jaar. Tot twee jaar terug was hij topfit. Wedstrijden, lange buitenritten een SGW niets was hem te gek. Helaas kreeg hij toen een peesblessure en heeft de D.A. geconstateerd dat hij niet meer geschikt was voor recreatie -O- . Hij heeft toen een half jaar op rust gestaan en hij deed het zo goed dat ik hem weer rustig heb opgepakt. Na een halfjaar afentoe een buitenritje te hebben gereden merkte ik dat hij achter niet meer fijn liep. Hij zakte afentoe weg. De ene keer zit hij heel goed in zijn vel en loopt hij zuiver. De andere keer is hij wat slomer en merk je dat hij echt enorm stijf is met rijden. Ik rijd hem nu gemiddeld 1 a 2 keer per week, gewoon een klein rondje van 15/20 minuutjes en dat wil ik wel zo lang mogelijk volhouden. Vind het belangrijk dat hij toch beweging krijgt :j.

Ik mis het zeker weten; dagritten over de Veluwe, tripalons, fanatiek springen enz. Maar ik houd ontzettend van mijn paardje. Hoewel ik het vaak echt niet zag zitten met hem als die weerens kreupel door de wei liep, dan denk je bij jezelf hoelang moet dit nog doorgaan? Maarja dan staat die een week later weer als een jonge hengst door de wei te rodeöen en dat geeft je weer hoop.

We zien het wel, ik steun hem in ieder geval tot het einde :)

Harvinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:33

Ik heb een leukerd hoor! Ze is 22 jaar, ik rij geen wedstrijden of dergelijke maar rij 1x per week in de les met haar verder doe ik thuis beetje vrijheidsdressuur en rij ik ook op haar! Ze staat bij mij thuis omdat we genoeg plek hebben. Ben niet van plan haar weg te doen! Ze mag op haar oude dagje lekker genieten 2x per week rijden en voor de rest een beetje aan tuttelen.

Wel merk je dat ze ouder is ze is wel sneller uitgeput. Dat is vervelend maar acceptabel! Kan haar niet weg doen hoor!

Ik zie wel hoe het loopt! Hoop dat ze nog lang bij me mag zijn!

Merle1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:42

Mijn verzorgpony wordt alweer bijna 31. Zijn eigenaar en ik hebben samen besloten dat wij voor hem zorgen tot hij zelf aangeeft niet meer te willen/kunnen. 10 jaar geleden zijn we gestopt met wedstrijden rijden omdat we merkten dat hij hier geen plezier meer aan beleefde. Ondertussen rijden we nog zo'n 4x in week lekker in het bos, de andere dagen alleen maar poetsen/knuffelen.

Ik blijf hem ook verzorgen als hij helemaal niet meer te rijden is. Genoeg andere dingen te doen met "oudjes", waar je beide nog plezier aan kan beleven.

Verzorg hem nu 12 jaar en dat blijf ik doen tot zijn dood.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:44

Ik zou aladin nooit wegdoen. Ook niet als hij niet meer bereden kan worden of oud is omruilen voor een jong paard. Hij blijft tot zn dood bij mij en zal ook niet in de kroketten verdwijnen of bij de slager belanden. Geen paard kan hem vervangen. Hoe mooi en goed ze ook zijn.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:10

senna21 schreef:
Het is zo gemakkelijk om een ander te veroordelen om haar keuze, maar er zijn meerdere aspecten die een rol spelen of 'oud laten worden'.
Je komt alle variaties tegen: mensen die een paard inwisselen als een stuk speelgoed wat niet meer bevalt, of mensen die er alles voor over hebben om een paard in leven te houden (soms over de grenzen van 'paardwaardigheid' heen).
Het is ook wel lastig om de verantwoordelijkheid voor een leven te nemen, juist omdat er zoveel mogelijk is; en wij leven in een wereld waar lijden en dood het liefst wordt weggedrukt in een vergeten hoekje.

Mooi gezegd!

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:30

Bij dit topic heb ik niet het idee dat er veroordeeld wordt hoor.
Ik heb ook alleen mijn eigen mening gegeven over hoe ik het doe en zo zie ik er meer voorbij komen.
Ik vind het juist fijn om te lezen dat er meer mensen hier net zo over denken als ik.
Zelf heb ik helaas op dit moment niet de financiële middelen om een opvolger te hebben en aangezien ik niet vind dat mijn paard plaats moet maken doe ik het met mijn oudje.
Bij mijn pony heb ik gezien dat rust roest, dus ik zal hem zo lang mogelijk blijven rijden.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 08:47

Ik heb ook een oudje. Ze wordt dit jaar 22. Ik rijd haar nog wel veel, vooral buiten. Daar geniet ze zo van. We kunnen vaak nog wel een uur of 4 rond hobbelen door het bos. Nu het winter is merk ik wel dat ze wat sneller moe is, maar dan rijd ik ook niet zo lang en lang niet zo veel als in de lente/zomer. Verder vertoont/heeft ze weinig ouderdomsgebreken. Ze blijft bij mij tot het einde.
Zo heb ik al eerder een oudje gehad die ik twee jaar geleden heb moeten laten gaan aan de gevolgen van koliek. Deze dame is 32 geworden.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:05

Mijn Haflinger is nu 18 jaar en heb haar vanaf haar 12 de. Dit paardje blijft bij mij tot het einde.

Ik sta op een stal waar alles gedaan wordt én het goed te betalen is. Alle leeftijden lopen daar rond en er wordt erg goed voor ze gezorgd.... paardjes worden daar ook altijd erg oud ;-)

We doen nu 4x per week (een rustig) rondje polder voor de tweewieler, twee x per week een bijrijder voor in de bak, en een dag vrij. Ze staan in de winter maanden een aantal uur per dag in de paddock, maar voor haar hoeft dat niet zo.

In de zomer maanden staat ze 24/7 op het land, met haar vriendjes en vriendinnen en "doen" we minder vaak rondje polder voor de wagen.

Gaat prima zo en zolang dit lekker gaat gaan we er mee door.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:10

Die van mij is nu 29 jaar, ik heb zelf geen weide ofzo dus ik moet ze ergens stallen. Mensen verklaren mij zot dat ik nog zoveel moeite en geld steek in een paardje waar je niet meer mee kan rijden.
Maar zij heeft mij jaren gedragen en haar best gedaan voor mij, dus vind ik niet dat ik ze aan de kant moet zetten nu omdat ze oud wordt.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:15

Mijn oudje word in april 25 jaar, dan ken ik haar al 22 jaar en is ze 21 jaar van mij.

Hier speelt al veel langer dat het een onbruikbare opvreter is.
Ergens rond het millenium heeft ze een ongeluk gehad en er is een stukje van de schouderkam afgebroken.
Door dit ongeluk loopt ze af en toe kreupel, maar ze heeft geen pijn en speelt er nog steeds vurig op los.

Toch is ze mijn meisje... ik was 14 en nu 35, zij is al die jaren al mijn steun en toeverlaat.
Zolang zij nog met plezier lekker in de wei kan genieten van haar VUT en AOW, blijft ze.
Wanneer het niet meer kan zal ik bij haar zijn voor een waardig einde, iets waarvan ik hoop dat dat nog een flink aantal jaren weg blijft.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:53

Wij hebben een kudde staan met de volgende leeftijden;
21, 21, 21, 23, 14, 8, 6
3 van de oudjes zijn het fitst van alle 7.. Ook fysiek zien 2 er het best uit van allemaal. Nou denk ik ook dat die met 30 jaar richting oud gaan.
Hier gaan ze ook absoluut niet weg, allemaal niet.
Er is een tijd van 3jaar geweest zonder rijden en iemand anders die ook een fysiek oud paard had
wat we met ze deden toen;
Veel wandelen, knuffelen, fietsen, grondwerk, op de foto zetten, zomers zwemmen
De oudjes zijn zo leuk en wijs, echt heel mooi om te zien

En natuurlijk lekker fulltime op de wei
Laatst bijgewerkt door Liin op 28-01-14 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:00

Ik heb vorig jaar een oudje gekocht Dit jaar word hij 22, merkt bijna niets aan hem. Kan hem ook echt geen dag steel laten staan dan slaat hij heel zijn stal kort en klein. Ik rij nog lekker m2 met hem en spring er 1.30 mee. Hij gaat ook vaak mee op buitenritten van 3 uur. Op zijn 19de nog mee gedaan aan het NK Trac en de geworden. Als ik merk dat hij het niet meer aan kan houden we hem alsnog het is een superpaard en mijn zusje van 11 rijd graag op hem en is hij zo mak als een lammetje. Maar ik snap sommige mensen wel dat ze een keuze maken. Vaak krijgen oude paarden toch wat ''make mentjes'' sommige willen daar geen geld aan uit geven en zoeken ze liever een nieuwe eigenaar. Aan de andere kant sommige mensen hebben oude paarden al jaren en doen ze alsnog weg. Dat zou ik dan weer niet kunnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:04

Is een paard van 20 en ouder al oud, dat hoor ik steeds vaker. Ik zelf vind 20 nog niet oud. Ik rij zelf niet zo veel, dat ga ik weer doen als de blub weg is. Maar als hij echt oud is dan blijft hij bij mij, dat wist ik al toen ik hem kocht.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:25

Ik vind ook dat er snel gezegd wordt dat een paard oud is. Mijn paard liep op zijn 17e nog prix st George en wordt door mij op dit moment ook weer uit gebracht in de Z ( nu 20 )   Afgelopen jaar heel veel pech met hem gehad met o.a koliek maar dat kan ieder paard krijgen. Hij is mega gezond enige is dat hij soms wat lastiger op gewicht te houden is. Maar dat had ie in zijn jonge jaren ook.
Hij staat wel zo veel mogelijk buiten :). Dan heb ik nog eentje van 24 welke ook nog top fit is. Staat uiteraard ook zo veel mogelijk buiten.
Ik denk dat paarden sneller oud worden als ze alleen maar binnen staan omdat ze hun spieren dan niet gebruiken.

Het ene paard is het andere niet maar ik vind ook dat er al snel gezegd wordt dat een paard oud is. Veel mensen vinden bvb 15 al oud. Dat vind ik dus echt onzin.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:49

Ik heb een merrie van 12 die al twee jaar definitief met pensioen is, en heb bewust de keuze gemaakt haar niet hier te houden maar te stallen bij een paardenrusthuis hier 150 km vandaan. Waarom? Niet omdat ik haar niet bij me wil hebben, niet omdat ik de zorg voor haar niet op me wil nemen, sterker nog, zou haar het liefst elke dag zelf verzorgen. Maar ik woon in de randstad waar het onmogelijk is om een paard s'winters op het land te laten lopen. Dat zou beteken dat ze in de winter alleen een paar uurtjes in een zandpaddock zou kunnen. Nu loopt ze ergens waar ze s'winters elke dag in haar eigen kudde de wei op gaat en in de zomer van maart tm oktober 24/7 buiten in dezelfde kudde. Veel paardwaardiger, ze is daar gelukkig, hier op stal zou ze in de winter wegkwijnen. Maar ik blijf zelf financieel verantwoordelijk en ga er regelmatig heen om te knuffelen en te controleren of het echt goed met haar gaat.
Mocht ik dit om een of andere reden niet meer financieel op kunnen hoesten is het einde verhaal voor haar, gezien er op het eerste oog weinig te zien is van haar mankementen, deze pas weer opspelen als ze aan het werk gaat, wil ik voor geen goud dat ze de handel in verdwijnt....

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:16

Het ene paard is het andere niet, die van mij is 20 en al best oud, hij heeft wat kwaaltjes, is wat sneller moe en wat langer stijf en gedraagt zich ook best als een opa, hij is altijd heel speels geweest en nu vind hij speelse paarden eigenlijk alleen maar lastig.
een ander kan met 25 nog heel kwiek zijn.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:22

Mijn 18 jarige merrie blijft gewoon lekker bij mij. Ik kan er niks meer mee maar wandelen, poetsen, foto's maken enzo gaat wel nog. Maar Kitty is wel nog heel fit dus we doen ook vijspringen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 12:24

Mijn verzorgpony is 20+, en ze blijft tot haar dood bij de eigenaar staan.
Rijden doen we vooral veel buiten, of gaan lekker spelen in de bak.
Ze hield al niet van dressuur, en heeft het 6 jaar voor mij gedaan, dus nu vind ik dat het haar mag gunnen om lekker naar buiten te gaan.
Ze staat sinds 2 jaar bij een jonger paard, nadat we de Haflinger in hebben laten slapen.

Merk wel dat ze daardoor "jonger" wordt. Maar aan de andere kant, als ik haar soms zie denk ik "Ja, jij bent echt een omaatje aan het worden".