Paard verveelt zich op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Paard verveelt zich op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:26

Een paard staat te niksen in de paddock? Wat had ie dan moeten doen, een boekje lezen? :D
Een paard op stal houden is geen natuurlijke situatie voor een paard. Een paddock misschien ook niet - maar die benaderd deze wel beter.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:30

Staat hij naast een ander paard waar die niet mee kan?
Mijn paard staat naast een andere pony die ook behoorlijk irritant kan zijn puur omdat ze die van mij niet mag. Mijn paard is koel in het hoofd en trekt zich er weinig van aan maar de pony maakt zich dus wel gek, ik denk ook een vorm van verveling. Ze kan haar energie niet kwijt en gaat dan vervelend doen naar de buren, het is een pony met nogal bloed. In de wei staan ze namelijk wel bij elkaar te eten.

ze hebben de stal bekleed met rubbermatten, dan klinkt het niet zo hard en de schade is minder. Over het algemeen staan ze bijna de hele dag buiten maar bij rot weer binnen, (het is of allemaal buiten of allemaal binnen, ik sta particulier en ze zijn met zijn 3e)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 15:24

TurdusMerula schreef:
Een paard staat te niksen in de paddock? Wat had ie dan moeten doen, een boekje lezen? :D
Een paard op stal houden is geen natuurlijke situatie voor een paard. Een paddock misschien ook niet - maar die benaderd deze wel beter.

Mooi dan ben je het met me eens. Maar staat tenminste wel buiten.

Van het voor de nacht op stal gaan gaan ze heus niet dood van.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:39

Ik ben het niet met je eens, natuurlijk doen paarden van alles wat. Ze lopen wat heen en weer om te eten, te drinken, te groomen, te spelen, ze trekken eens een sprintje als er iets te schrikken valt, enz.

Dat kan allemaal niet als ze op stal staan. Nee, ze gaan niet dood als ze een nacht op stal staan.
Uiteraard kun je blij zijn dat ie 'tenminste wel buiten staat'. Is een verschil inzicht.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:54

Oh gaan we weer :z

Natuurlijk is het beter voor een paard om 24/7 buiten te staan, uitzonderingen daar gelaten. Maar een paard gaat er ook heus niet dood van als ie 's nachts op stal moet. Ik heb even gemist hoe laat ze naar binnen gaan TS? Zolang dit niet het eind van de middag is maar gewoon vlak voor je naar bed gaat kan dat prima. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je het geen prettig idee vindt om je paarden daar te hebben. Ik heb niet gezien waar je woont maar je hoort toch maar al te vaak dingen over diefstal en mishandeling, dan zou ik ze ook liever binnen hebben.
Dat ze naar binnen "willen" is inderdaad meestal aangeleerd. Neemt niet weg dat als er 's nachts op stal voldoende "te doen" is (hooi, liksteen van het één of ander) ze best daar staan tot de volgende dag, mits het dus niet te lang is.

Alle tips van rubber matten zijn al gegeven, let wel op dat je ze elke ochtend goed controleert dat ze niet beschadigd zijn (ofwel dat ie erop knaagt).
Hoe groot zijn je stallen? Je kunt eventueel het bovendeel van de wand eruit halen, dan kunnen het paard en de pony elkaar zien en aanraken. Als ze stal groot genoeg is hebben ze dan ook ruimte genoeg om "uit te wijken" als de ander vervelend aan het doen is.
Ik kwam regelmatig op een stal waar ze ook zoiets hadden, weet even niet exact de maten maar de paarden konden gemakkelijk met hun hoofd over de wanden (rondom) heen. Ook waren de deuren tot de grond van tralies. Als je er zelf in ging staan had je ook bijna niet het idee dat je opgesloten stond, het was allemaal heel open. Als een paard dan op stal moet, dan heb ik bij zo'n manier een heel goed gevoel :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:31

TurdusMerula schreef:
Ik ben het niet met je eens, natuurlijk doen paarden van alles wat. Ze lopen wat heen en weer om te eten, te drinken, te groomen, te spelen, ze trekken eens een sprintje als er iets te schrikken valt, enz.

Dat kan allemaal niet als ze op stal staan. Nee, ze gaan niet dood als ze een nacht op stal staan.
Uiteraard kun je blij zijn dat ie 'tenminste wel buiten staat'. Is een verschil inzicht.

Niet bij iedereen kan het 24/7 buiten staan. TS doet het uit veiligheid voor de dieren. En dat is alleen maar goed, er lopen zoveel gekken rond die de dieren iets willen aan doen.

Het is maar voor de nacht.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 21:49

Ze staan bij ts toch 7 uur buiten? Dat noem ik niet alleen snachts op stal dan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 22:39

Nikass schreef:
Ze staan bij ts toch 7 uur buiten? Dat noem ik niet alleen snachts op stal dan.

Waar zie je dat dan? Ik kan alleen een tijd van naar buiten gaan vinden: rond 9 uur, en binnenkort vroeger.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 10:38

Sorry je hebt gelijk, ik haalde het even door elkaar met het andere topic hier onder vsw over verveling op stal. Ik lees idd alleen een tijd waarop ze naar buiten gaan; nu tussen half 10 en 10 en straks eerder, maar weet niet hoe laat ze worden binnen gezet. Misschien dat TS daar duidelijkheid over kan geven?

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:12

Sorry mensen ben nu vrij druk, daarom dat ik minder snel reageer! Ze gaan nu rond half 8/kwart voor 8 naar buiten, net voor ik naar m'n werk ga. En ik zet ze binnen wanneer het donker word. Dus dat verschilt een beetje. Kan 5 uur zijn, kan 6 uur zijn maar ook 7 uur. Maar nooit later dan 7 uur. :) Ze hebben continu hooi in de ruiven zitten en ik controleer tussendoor of het op is. Als het op is krijgen ze gewoon hooi bij. Ook hebben ze beiden een liksteen waar ze ook gebruik van maken. Speeltjes in de stal doen ze niks op uit. De wand eruit halen is geen goed plan, de pony is niet zo lief voor mijn paard :D

Het trappen is overigens al velen malen minder geworden maar hoop niet dat ik het probleem nu 'opschuif'. Dus dat hij door heeft rond welke tijd ze naar buiten gaan dat hij wéér begint. Ben blij dat er ook bokkers zijn die het niet 'slecht voor het paard' vinden dat ze 's nachts binnen staan. Ze blijven toch niet buiten staan en daar blijf ik bij. Betekend niet dat ik niet blij ben met de reacties! Iedere reactie is mooi meegenomen.

Magrathea: over 'ik heb niet gezien waar je woont', alle weiden die wij hebben zitten direct langs een weg. Zit hooguit een klein bermpje tussen. En inderdaad alle verhalen die je hoort over wat ze paarden (en ook andere dieren uiteraard) aandoen... Nou nee dan zet ik ze toch het liefst binnen om de kans dat ze iets overkomt zo klein mogelijk te houden. :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:26

Maar daarom zeg ik, als de stallen groot zijn en je ze minder het gevoel kunt geven opgesloten te staan (door lage wanden) hoeft het helemaal geen probleem te zijn dat ponymans niet zo lief is. Sterker nog: misschien geeft het hem wel rust, die lage wanden, en wordt ie weer lief op stal :)

kuijsje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:31

idd het beste is gewoon 24/7 weide wanneer dit mogelijk is.

anders gewoon idd een jolly ball of iets dergelijks in de stal hangen kan soms al een hoop schelen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:41

kuijsje2010 schreef:
idd het beste is gewoon 24/7 weide wanneer dit mogelijk is.

anders gewoon idd een jolly ball of iets dergelijks in de stal hangen kan soms al een hoop schelen

24/7 buiten wil ze niet en speelgoed hebben de paarden niks mee :)

Ingeeu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-14 15:44

Magrathea: Ik kan overleggen met mijn vader wat hij ervan vind als we de wand eruit halen. Weet alleen niet of dit mogelijk is want hij heeft de stallen in elkaar geprutst en het zijn geen kant en klare stallen hihi. Ben alleen bang dat de pony dan écht gemeen gaat worden. Aangezien ze al genoeg schrammen van elkaar hebben vind ik dit een beetje eng. (schrammen krijgen ze wanneer ze samen in de wei staan als ze bonje hebben bijv.) Ik wil liever geen blessures.. Maar dat wil niemand denk ik ;)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 15:57

Volgens mij klopt hij niet pressé om buiten te mogen, maar om brok te krijgen.
Je zou kunnen proberen van hem 's morgens niet bij te voeren om te voorkomen dat zijn biologische klok dan aanslaat. Als ik het zo lees komt je paard genoeg buiten en heeft hij genoeg hooi ter beschikking. Dan zou het in principe geen probleem moeten zijn om het ochtend ontbijt weg te laten en het pas 's avonds te geven of net voor je vertrekt maar dan op de weide/paddock en niet meteen na het buitenzetten. Paarden zijn gewoonte-dieren en als ze dagelijks om 8u eten krijgen dan staan ze om 7h30 al te wachten omdat ze mysterieus genoeg wel kunnen uitmaken wanneer het etenstijd is of in jouw geval bijna etenstijd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 00:57

betadine schreef:
Volgens mij klopt hij niet pressé om buiten te mogen, maar om brok te krijgen.
Je zou kunnen proberen van hem 's morgens niet bij te voeren om te voorkomen dat zijn biologische klok dan aanslaat. Als ik het zo lees komt je paard genoeg buiten en heeft hij genoeg hooi ter beschikking. Dan zou het in principe geen probleem moeten zijn om het ochtend ontbijt weg te laten en het pas 's avonds te geven of net voor je vertrekt maar dan op de weide/paddock en niet meteen na het buitenzetten. Paarden zijn gewoonte-dieren en als ze dagelijks om 8u eten krijgen dan staan ze om 7h30 al te wachten omdat ze mysterieus genoeg wel kunnen uitmaken wanneer het etenstijd is of in jouw geval bijna etenstijd.

Dat denk ik ook hoor, het is gewoonte geworden (zie mijn eerdere bericht) en de dieren hebben het snel door.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 15:41

idd helemaal met bovenstaande eens. Zie ook mijn reactie. Probeer je varieren kwa tijden.

nisart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:43

TurdusMerula schreef:

Nee dat is niet waar, niet iedereen kan zijn/haar paard de hele dag buiten laten staan.

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... staat.html

misschien staat hier nuttige informatie voor je?