Paard slaat oog uit van ander paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:17

Lon schreef:
Ik heb geschreven -die er niet vanaf te brengen is- Misschien bestaat volgens jou zo'n paard niet, ok dan is het niet nodig.
Ik zou nooit zeggen "de omgeving moet er ook maar rekening mee houden" Omdat een klein kind dat even bij mamma wegwandelt dat nou eenmaal niet kan. En ga nou niet roepen dat mensen hun kinderen/honden/vul maar in altijd in de gaten moeten kunnen houden, dat is practisch onmogelijk.

Tuurlijk is het niet mogelijk om je kind cq hond in de gaten te houden,maar ik vindt (lees mijn persoonlijke mening) dat je echt kleine kinderen niet mee moet nemen op wedstrijd of dat ze anders toch echt in de kantine moeten blijven.

Het wordt anders wel heel fijn als je aan het losrijden bent en je moet op je mederijders letten (wat ook niet vaak gebeurt) en je moet op loslopende kinderen en honden letten
Dus er wordt hier nu min of meer gezegd een paard mag nooit schrikken of bokken, of als iemand te dicht langsrijdt van angst slaan, maar een kind of hond los mag wel. Nou dat is dus net zo onmogelijk als dat ik op een paard zit wat nog nooit geslagen heeft maar nu dus van angst een keer uithaalt dat is meteen salami en een loslopend kind zonder ouders dat mag wel Verward

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:21

Ik vind dat een ruiter alles er aan moet doen om te voorkomen dat hun paard andere paarden/ruiteres afmeppen. Waarschuwen is wel het MINSTE wat je hiertegen kunt doen. En kinderen horen inderdaad niet overal los rond te lopen op een concoursterrein, want dat is net zo goed vragen om problemen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:21

Sprintje"]
[quote="Lon schreef:
Ik heb geschreven -die er niet vanaf te brengen is- Misschien bestaat volgens jou zo'n paard niet, ok dan is het niet nodig.
Ik zou nooit zeggen "de omgeving moet er ook rekening mee houden" Omdat een klein kind dat even bij mamma wegwandelt dat nou eenmaal niet kan. (En roep nou niet dat mamma's hun kinderen echt altijd in de gaten hebben)

Maar ik ben het er wel mee eens dat als ze het echt niet afleren dat ze dan de salami in mogen, maar als je een kans geeft impliceert dat ook dat je zo'n dier meeneemt op concours. Doe dat dier dan een rood lintje in de staart en dan kan je omgeveing even iets extra allerter zijn en niet te dicht achter je langs rijden.
!
[/quote]
Kleine kindjes weten helaas nog niet wat rode lintjes beteken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:27

Sugarmiss schreef:

en daarom hoort hun papa of mama op ze te letten!

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:28

Nee, dat is dus niet wat ik bedoel (misschien heb ik het niet goed geformuleerd)
Maar in mijn ogen moet je een paard wat naar alles mept dat te dicht in de buurt komt (en zo een heb ik zelf eens mogen aanschouwen), niet meenemen op wedstrijd om ongelukken te voorkomen.
Leer m eerst dat meppen maar af en test het desnoods in bekende omgeving waar je weet dat mensen er rekening mee houden. Als je het hem niet af kunt (laten) leren, DAN mag ie wat mij betreft naar de slager, omdat ie dan een gevaar vormt voor zn omgeving.
Hier heb ik het dus helemaal niet over een paard dat een keertje slaat omdat ie schrikt (want een dier kan dat altijd een keer doen en dat weet je), maar over eentje die doelbewust uithaalt naar alle mensen en dieren die in zn buurt komen. Omdat dat simpelweg gevaarlijk is.
Kinderen los laten lopen over een wedstrijdprobleem is inderdaad stom, maar ik zou niet willen dat zo'n uk door mijn paard naar het ziekenhuis mag, en al helemaal niet als ik weet dat mijn paard slaat naar alles wat te dicht in de buurt komt. Zoals eerder gezegd: kinderen snappen niet wat een rode strik betekent.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:29

Desiree"]
[quote="Sugarmiss schreef:

[/quote]

helemaal gelijk OK dan!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:40

Kinderen los laten lopen over een wedstrijdprobleem is inderdaad stom, maar ik zou niet willen dat zo'n uk door mijn paard naar het ziekenhuis mag, en al helemaal niet als ik weet dat mijn paard slaat naar alles wat te dicht in de buurt komt. Zoals eerder gezegd: kinderen snappen niet wat een rode strik betekent Lips are sealed

Zie beneden

geral"]
[quote="Desiree"][quote="Sugarmiss schreef:

[/quote]

helemaal gelijk OK dan!
[/quote]

Ik ben het hier ook helemaal mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:48

De mensen waar het paard van was die reageerde vrij lauwtjes...........en deden dus niets. Degene die op het geslagen paard zat was helemaal overstuur, ze brengt het paard uit voor een handelaar!

Persoonlijk zou ik een paard wat veel mept 2 kansen geven. De eerste is dat ie zelf een flink pak slaag ontvangt. Mocht dat niet helpen gaat hij toch echt eruit. Ik haat paarden die om niets slaan, en wil dat soort dieren niet op stal hebben. Zoiets is niet te verkopen en dus niet interessant.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:50

ik ben het eens. Ik zou hetzelfde doen. Of het meppen eruit slaan of op een andere manier afleren. MAar als dat niet lukt en ik wilde echt tussen andere paarden kunnen rijden, dan er uit met die bok!

Wel raar dat die mensen zo laconiek reageerden.... de pijn van dat paard zal niet zo laconiek gevoeld hebben....

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:58

Desiree schreef:
Wel raar dat die mensen zo laconiek reageerden.... de pijn van dat paard zal niet zo laconiek gevoeld hebben....

Als ik even kijk wat ik soms zie vind ik het eigenlijk helemaal niet zo raar.
Als ze het wel een echt probleem zouden vinden, was het misschien niet gebeurd, omdat ze het paard dan een stuk beter hadden opgevoed.
Wat daar dat dan aan ligt.. gewoon puur asosociaal of absoluut geen ervaring met paarden?

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:00

Het is inderdaad wel heel erg vreemd als die mensen zo laconiek reageren! Ik zou me helemaal wezenloos schrikken, en misschien van schrik vergeten mijn paard op zijn kop te geven... maar ik zou zeker wel proberen te helpen excuses aanbieden etc etc. Ik zou denk ik heel erg schrikken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:01

ik denk vooral puur asociaal gedrag. Je hoeft namelijk geen ervaring met paarden te hebben om te begrijpen dat je alles er aan moet doen om dit te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:06

Met Desiree eens, puur asociaal gedrag!!!

Die mensen zouden ook een rotschop moeten krijgen.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:07

Desiree schreef:
ik denk vooral puur asociaal gedrag. Je hoeft namelijk geen ervaring met paarden te hebben om te begrijpen dat je alles er aan moet doen om dit te voorkomen.

Misschien denken ze gewoon dat het natuurlijk gedrag is, een paard die af en toe trapt. Verward Risico van het vak?

Ik zie om me heen gewoon vaker van dit soort dingen, ook vaak door onwetendheid. Eigenlijk zou je eerst een test af moeten leggen voor je een paard koopt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:16

ben het met iedereen eens die zegt dat kleine kinderen niet zonder toezicht zich tussen de paarden horen te begeven en dat paarden die structureel zonder reden slaan in de salami horen. O men ik heb zo een hekel aan allebei

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:43

En jullie weten zeker dat ouders die wel netjes op hun kinderen letten allemaal weten wat rode lintjes betekenen Schijnheilig
Overigens heb ik wel eens een lel van een paard gehad terwijl ik nog niet eens tot aan de achterkant gekomen was om te kijken of er een lintje in hing. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:45

Overigens gaat het hier om een dame die toch redelijk proffesioneel in de paarden zit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 20:48

Een kennis van mij die liep met haar paard in een sinterklaas optocht mee en de pa van een kind slaat haar paard op zn kont paard haalt uit zo midden in het geziggie van het kind........... vreselijk, wat een drama. Die kennis van me is zeker twee weken helemaal van slag geweest...... trouwens ook geen onbekende amazone hier in het westen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 21:30

gijsenkim schreef:
Een kennis van mij die liep met haar paard in een sinterklaas optocht mee en de pa van een kind slaat haar paard op zn kont paard haalt uit zo midden in het geziggie van het kind........... vreselijk, wat een drama. Die kennis van me is zeker twee weken helemaal van slag geweest...... trouwens ook geen onbekende amazone hier in het westen

Dit is precies wat mij is overkomen Gijsenkim, en die van mij had nog nooit geslagen. Een jongen sloeg mijn paard op zijn kont en die mepte vol naar achteren. Recht in het gezicht van een mevr. Ze is afgevoerd naar het ziekenhuis. Op dat moment kreeg het dier ook een flinke tik, maar hier heb ik toch het paard niet de schuld gegeven.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:21

Pipo schreef:
De mensen waar het paard van was die reageerde vrij lauwtjes...........en deden dus niets.

tjongejonge hoe aso kun je zijn?

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:24

Klasgenootje van me was ook op dat concour. Vind het niet kunnen, als je weet dat je paard slaat ben je op wedstrijden toch verplicht een rood lintje in zn staart te vlechten??

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:24

Pipo schreef:
Overigens gaat het hier om een dame die toch redelijk proffesioneel in de paarden zit.

Zou het niet kunnen dat stiekem toch erg geschrokken was en niet wist hoe ze hier mee om moest gaan (jaja ik probeer het positieve in de mens te zien Knipoog ). Niet erg volwassen natuurlijk, maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 01:01

Pipo schreef:
Slagrage paarden...............wat zouden jullie doen?

Ik heb er zo 1 gehad. Als ik voelde aankomen dat ze wilde uithalen, schopte ik haar voren en als het onverhoopt toch mis ging werd ik echt HEEEL erg kwaad. Binnen een week was het slaan onder het zadel dan ook helemaal over. Ik wordt op zich niet snel boos, maar zodra een paard waar ik op zit gaat meppen naar andere paarden, dan wordt ik het echt wel. Een meisje, dat vroeger bij mij in de klas zat, had tijdens een manegeles, door een paard dat sloeg, haar been op meerdere plaatsen gebroken en zat een hele tijd in een rolstoel. Dat ben ik dus nooit vergeten.

Ik zette het betreffende paard trouwens ook niet bij andere paarden buiten, want ze sloeg echt heel verschrikkelijk hard. Altijd dus met een dubbele draad ertussen, naast de andere paarden.

Heb met dat paard 1 onderlinge wedstrijd gereden en er toen voor de zekerheid wel een rood lintje ingedaan. Ze sloeg al een tijdje niet meer, maar wilde geen risico nemen. Maar rode lintjes en onderlinge wedstrijden zijn een levensgevaarlijke combi. Iedereen gaat achter je paard staan om te kijken wat er in zijn staart zit .

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 02:43

Op zich zijn rode lintjes wel een goed idee, maar niet iedereen weet wat het betekent.

Ik vind dat organisatoren van wedstrijden en andere evenementen voor een zo veilig mogelijke omgeving moeten zorgen. Zij moeten vooraf duidelijke regels voor de deelnemers verstrekken en op het terrein zelf een paar borden neerzetten voor de bezoekers en eventueel kan het ook over de luidsprekers omgeroepen worden.

Natuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ouders om op hun kinderen te letten, maar als jouw paard een klein kind recht in het gezicht trapt denk je dan dat de ouders maar beter hadden moeten opletten, of voel je je dan toch wel heel erg rot?

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 08:08

Soms kun je er echt niets aan doen. Mijn verzorgpony heeft een keertje een meisje een gebroken arm geschopt. Ze stond schuin achter mij en het was erg warm dus waarschijnlijk is hij geprikt door een beest ofzo. Ik dacht eerst dat hij er van door wilde gaan dus ik hield hem in en vervolgens trapte hij dat meisje.... echt heel vreemd