Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rowy schreef:Enne, tessebes, de kinketting doen we altijd heel los, dan kan dat bijna niet.
Citaat:Ik heb zaterdag nog een kind uitgescholden omdat ze d8 dat ze door aan 1 teugel te rukken de pony wel kon sturen (toevallig met trens maar goed) nou dat zal ze geen 2e keer meer doen hoor.
Wie zijn er dan de dupe? de paarden toch en niet de ouders... en als de ouders niet begrijpen (kunnen of willen in het midden gelaten) dat je op je snufferd kunt gaan (= er naast kunt vallen) dan twijfel ik aan de voorlichting...Citaat:kom jij het de ouders uitleggen????
Citaat:Wij zijn echt niet de enige die ze gebruiken en als het moordwapens waren dan werden ze al lang niet meer verkocht
Nee, inderdaad is niet ieder paard hetzelfde, maar elke beginner wel.... En elk bit, eigenlijk elk stukje harnachement heeft zijn doel....Citaat:Wat denken jullie wel niet? Dat elk paard en iedere manege(ruiter) hetzelfde is?
Dan is de uitleg hetzelfde bij een zachte trens...en zijn de paarden niet geschikt voor het werk wat er voor gevraagd word...Citaat:Als toch goed uitgelegd wordt hoe het bit werkt en wat de gevolgen van te hard trekken zijn enz
Rowy schreef:Ik vind dat we nou op moeten houden met elkaar af te zeiken want we schieten er niets mee op. Ik heb goede ervaringen met deze bitten, jullie blijkbaar niet, ok dat wil ik dan best accepteren.
Citaat:Een trens werkt heel anders dan een stang en bij een stang zeggen we er echt bij dat ze geen kracht hoeven te gebruiken, dat een kleine ophouding genoeg is en dat ze daarna weer los moeten laten
Citaat:Die ouders weten dat best, maar willen dan niet meer dat hun kind nog op die pony gaat, dus uiteindelijk staat ie maar op stal
Met hoeveel lessen per week?Citaat:Een gevorderde is wanneer ze minstens 2 jaar rijden,
Citaat:als ze goed om kunnen gaan met "moeilijke"paarden of pony's, goed dus niet stoer een keer rondbokken en dan blijven zitten, maar het ook op kunnen lossen en weten waarom de pony bokte
Rowy schreef:Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.
Rowy schreef:ik heb helemaal niet gezegd dat elke pony gereden werd met pelham, alleen de echt vervelende. En niet overdrijven, die bitten zijn echt niet onmogelijk hoor. Een trens is ook helemaal niet zo zacht als jij blijkbaar denkt. Zodra er aan de teugels getrokken wordt prikt de punt in het gehemelte, en wordt de tong fijngeknepen.
Rowy schreef:Maar jullie zeggen toch zelf ook: een bit is zo scherp als de ruiterhand, dus zo lang erop gelet wordt dat er goed mee omgegaan wordt is het goed?
Tessebes"]
[quote="Rowy schreef:Maar jullie zeggen toch zelf ook: een bit is zo scherp als de ruiterhand, dus zo lang erop gelet wordt dat er goed mee omgegaan wordt is het goed?
Supertje schreef:En de hand van een manegeruiter met weinig ervaring is nog niet zo soepel, en dat hoeft echt niet met slechte bedoelingen te zijn, maar gewoon uit onkunde.
Supertje schreef:Nee, ik ben niet geboren met die wijsheid, al doende leert men. Maar ik heb toch echt leren rijden met gewoon een trensje, gelukkig wel.
En omdat iemand het zo geleerd heeft moet je er maar niet over zeggen? Zal mooi worden zeg...
Ik val over niemand heen, ik geef gewoon mijn mening, iets waar dit forum naar mijn idee voor bedoeld is.
karuna schreef:Een ding mis ik in deze discussie eigenlijk.
Hoe komt het dat sommige paarden zo'n scherpe bitten nodig hebben.
Is er dan ergens iets mis gegaan in de africhting?? Of zijn er ook paarden die van nature al hard in de mond zijn, ik heb er namelik geen ervaring mee.