Hoe heet dit soort bit ook alweer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:20

kom jij het de ouders uitleggen???? En die paarden zijn niet afgekeurd, de eigenaar kon er niets meer mee en zag geen andere uitweg. Er is nog niet 1 pony alsnog weggegaan omdat hij vals was. Die magere manegepaarden die niet buiten komen dat heb ik zelf meegemaakt! Die tuiger bokt WEL zomaar. Met een beginner doet ie het niet en met een gevorderde wel. Als ie pijn zou hebben zou hij het altijd moeten doen, en onder het tuig heeft ie nergens last van. Ook niet chagerijnig bij het opzadelen ofzo. Waarom zou je er geen scherper bit in MOGEN hangen? Die dingen zijn ervoor uitgevonden hoor. Wij zijn echt niet de enige die ze gebruiken en als het moordwapens waren dan werden ze al lang niet meer verkocht. grrrrr ik zit me hier echt zo kwaad te maken. Wat denken jullie wel niet? Dat elk paard en iedere manege(ruiter) hetzelfde is? Als toch goed uitgelegd wordt hoe het bit werkt en wat de gevolgen van te hard trekken zijn enz. Ik heb zaterdag nog een kind uitgescholden omdat ze d8 dat ze door aan 1 teugel te rukken de pony wel kon sturen (toevallig met trens maar goed) nou dat zal ze geen 2e keer meer doen hoor. Daar letten we echt wel op. Enne, tessebes, de kinketting doen we altijd heel los, dan kan dat bijna niet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:26

Rowy schreef:
Enne, tessebes, de kinketting doen we altijd heel los, dan kan dat bijna niet.

Wat heeft het dan voor zin zo'n bit te gebruiken? Een pelham moet je altijd met lichte druk van de kinketting rijden IMO, alleen dan heeft hij het gewenste effect (ontspanning van de onderkaak). Ach... als jij het normaal vind dat manegeklantjes lekker met een stangetje rijden. Wie ben ik dan om te zeggen, dat dat niet helemaal ok is?!

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:37

juist LICHTE druk dus zit hij zo los dat je wel druk hebt, maar echt z'n kaak niet kan breken, tenzij je er met je volle gewicht aan gaat hangen (en dan nog maar misschien) en daar zorgen we wel voor dat dat niet gebeurd. Ik vind dat we nou op moeten houden met elkaar af te zeiken want we schieten er niets mee op. Ik heb goede ervaringen met deze bitten, jullie blijkbaar niet, ok dat wil ik dan best accepteren. Ik weet dat het scherpe bitten zijn, en jullie zullen ook wel weten dat de meeste manegepaarden geen schatjes zijn omdat daar meestal de paarden heen gaan die de wedstrijd of recreatieruiters niet meer willen. Als jullie het slecht vinden dat we dat zo oplossen, fijn voor jullie. Ik weet hoe goed ze het hebben, jullie niet blijkbaar. Zucht ik houd maar op, even goede vrienden. We zullen het toch niet eens worden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:37

Citaat:
Ik heb zaterdag nog een kind uitgescholden omdat ze d8 dat ze door aan 1 teugel te rukken de pony wel kon sturen (toevallig met trens maar goed) nou dat zal ze geen 2e keer meer doen hoor.

Als het mijn kind was inderdaad niet, die kwam daar nooit weer.....

Citaat:
kom jij het de ouders uitleggen????
Wie zijn er dan de dupe? de paarden toch en niet de ouders... en als de ouders niet begrijpen (kunnen of willen in het midden gelaten) dat je op je snufferd kunt gaan (= er naast kunt vallen) dan twijfel ik aan de voorlichting...

Citaat:
Wij zijn echt niet de enige die ze gebruiken en als het moordwapens waren dan werden ze al lang niet meer verkocht

Moordwapens zijn het niet, echter ze worden verkocht om gebruikt te worden in deskundige handen...

Citaat:
Wat denken jullie wel niet? Dat elk paard en iedere manege(ruiter) hetzelfde is?
Nee, inderdaad is niet ieder paard hetzelfde, maar elke beginner wel.... En elk bit, eigenlijk elk stukje harnachement heeft zijn doel....

Citaat:
Als toch goed uitgelegd wordt hoe het bit werkt en wat de gevolgen van te hard trekken zijn enz
Dan is de uitleg hetzelfde bij een zachte trens...en zijn de paarden niet geschikt voor het werk wat er voor gevraagd word...

En je hoeft je niet op te winden of kwaad te worden....er wordt alleen geprobeerd duidelijk te maken wat onze visie is op het gebruik van bijv. een pelham icm een beginner.

Wanneer wordt je dan aangemerkt als gevordede op jouw (de manege waar jij het over hebt) manege?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:45

Rowy schreef:
Ik vind dat we nou op moeten houden met elkaar af te zeiken want we schieten er niets mee op. Ik heb goede ervaringen met deze bitten, jullie blijkbaar niet, ok dat wil ik dan best accepteren.

Ik zeik jou niet af hoor? Zeik jij mij af dan? Ik noem dit een discussie, maar goed...

Ik vind Pelhams prima bitten, mits in goede handen!
Ik rij zelf ook af en toe met een Pelham buiten, idd ook voor de veiligheid. Ik heb dus niets tegen het bit zelf.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:45

dan kind dat ik uitschold (ok ik schold niet in die zin, ik was wel heel kwaad) ken ik heel goed, wist dat ik dat kon maken en zij kan ertegen. Bij andere kinderen leg ik het rustig uit. Die ouders weten dat best, maar willen dan niet meer dat hun kind nog op die pony gaat, dus uiteindelijk staat ie maar op stal. Een trens werkt heel anders dan een stang en bij een stang zeggen we er echt bij dat ze geen kracht hoeven te gebruiken, dat een kleine ophouding genoeg is en dat ze daarna weer los moeten laten. Een gevorderde is wanneer ze minstens 2 jaar rijden, fatsoenlijk kunnen sturen zonder rukken of trekken, de beginselen van aan de teugel rijden aan het leren zijn, als ze goed om kunnen gaan met "moeilijke"paarden of pony's, goed dus niet stoer een keer rondbokken en dan blijven zitten, maar het ook op kunnen lossen en weten waarom de pony bokte enz. enz. enz.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 00:55

Citaat:
Een trens werkt heel anders dan een stang en bij een stang zeggen we er echt bij dat ze geen kracht hoeven te gebruiken, dat een kleine ophouding genoeg is en dat ze daarna weer los moeten laten

Hoe wil je dan een beginner uitleggen hoeveel kracht te veel kracht is?

Citaat:
Die ouders weten dat best, maar willen dan niet meer dat hun kind nog op die pony gaat, dus uiteindelijk staat ie maar op stal

Dan snappen die ouders dus nie dat zandhappen bij paardrijden hoort.

Citaat:
Een gevorderde is wanneer ze minstens 2 jaar rijden,
Met hoeveel lessen per week?

Citaat:
als ze goed om kunnen gaan met "moeilijke"paarden of pony's, goed dus niet stoer een keer rondbokken en dan blijven zitten, maar het ook op kunnen lossen en weten waarom de pony bokte

Waarom bokt die tuiger dan?

Ik wil echt niet banketstaven of zo, heb zelf de indruk dat je het stoerder (kind uitscholden maar later de waarheid verteld) doet dan dat je bent..
Door deze vragen probeer ik te begrijpen waarom ze die bitten gebruiken en jij dat geen probleem vind...

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:09

Die tuiger bokt uit vrolijkheid, als hij een tijdje niet gereden is (niemand durft er op....) of als het heel koud is. Ja ik weet dat alle paarden wel us bokken, maar deze bokt heel gemeen, en laats viel er iemand af en toen draaide ze haar kont naar die persoon toe en trapte haar ook nog een paar keer, en dan met de oren naar voren, bah nou staat ie ook al een tijdje te koop hoor, want dat kan natuurlijk niet. Alleen niemand wil em. Ik denk dattie het beste maar naar zo'n oude boer kan die em af en toe voor het karretje zet en dattie dan verder in de wei mag ofzo.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 17:31

Toen ik dat bit zag dacht ik wel even wat een stuk ijzer. Arm paard. Maar inderdaad de handen zorgen voor de schade, niet het bit op zich.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:06

Kan eigenlijk alleen maar zeggen, dat je vooral in de springsport steeds vaker bitten en "hulpmiddelen" gebruikt ziet worden, waarvan ik mij afvraag, of ze wel zo paardvriendelijk zijn.
Natuurlijk is een rustige ruiterhand heel belangrijk, wat je ook voor bit gebruikt,maar toch...
Als je je paard niet op een gewone trens kan rijden, is er dan niet iets aan de hand? Kan je dan geen andere oplossing bedenken dan dit soort martelwerktuigen? Is de tijd, die de oplossing voor het probleem vergt, te duur? Is het dan nog wel eerlijke sport?....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:17

Rowy schreef:
Zeg help eens ff mensuh!!!!! iemand met een fjord? haflinger? fries? tuiger? die vroeger met stang voor de kar heeft gereden? zeg eens hebben jullie geen moeite gehad om daarmee te rijden met een trens? verdienen die paarden het dan maar om geslacht te worden? jezus zeg! als ze het eenmaal snappie en lief zijn dan mag de stang weer uit hoor. Het zijn echt geen duivelse moordenaarspaarden ofzow hoor! Gewoon sterk. alleen die tuiger bokt erbij.

Ik ken een gerenommeerde manege, waar ik zelf heb leren rijden. Op deze manege staan paarden die zowel voor de lessen als voor het koetswerk worden gebruikt. Het zijn flinke paarden, goed in het voer en vol met energie. Genoeg tuigersbloed aanwezig. Al deze paarden worden op een gewone trens gereden in de lessen. De paarden zijn braaf en voorwaarts.
Rowy, mag ik zo vrij zijn op te merken, dat je nogal ruw overkomt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:33

Rowy schreef:
ik heb helemaal niet gezegd dat elke pony gereden werd met pelham, alleen de echt vervelende. En niet overdrijven, die bitten zijn echt niet onmogelijk hoor. Een trens is ook helemaal niet zo zacht als jij blijkbaar denkt. Zodra er aan de teugels getrokken wordt prikt de punt in het gehemelte, en wordt de tong fijngeknepen.

valt wel mee hoor, ik rij met dubbelgebroken trens, en trek bijna nooit aan de teugels, ik rij op mn zit, zoals het hoort.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-03 18:46

mensen die mij kennen weten dat ik absoluut niet ruw ben, eerder te softy. Ik wordt verschrikkelijk kwaad als iemand zijn paard opf pony slaat, en ben de hele dag alleen maar bezig met te zorgen dat de pony's het zo goed mogelijk hebben. Ik beslis niet of ze zo'n bit inkrijgen, maar ik ben er ook niet frontaal tegen. Ik hou van die beesten alsof et m'n familie is en als ik zie dat het niet goed gaat met dat bit dan zeg ik dat ook metteen tegen mijn baas. Maar jullie zeggen toch zelf ook: een bit is zo scherp als de ruiterhand, dus zo lang erop gelet wordt dat er goed mee omgegaan wordt is het goed? Val me aub niet aan op iets waar ik niet over beslis. Ik ben er niet tegen, das alles.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 00:03

Rowy schreef:
Maar jullie zeggen toch zelf ook: een bit is zo scherp als de ruiterhand, dus zo lang erop gelet wordt dat er goed mee omgegaan wordt is het goed?

En als het manegepaard de hand van de manegeruiter te hard vindt, dan steekt hij z'n hoef omhoog?

Wat ik wil zeggen; hoe weet jij, terwijl je in de bak staat, dat de ruiter op dat moment niet net iets te hard trekt?

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 01:08

Tessebes"]
[quote="Rowy schreef:
Maar jullie zeggen toch zelf ook: een bit is zo scherp als de ruiterhand, dus zo lang erop gelet wordt dat er goed mee omgegaan wordt is het goed?

En als het manegepaard de hand van de manegeruiter te hard vindt, dan steekt hij z'n hoef omhoog?

Wat ik wil zeggen; hoe weet jij, terwijl je in de bak staat, dat de ruiter op dat moment niet net iets te hard trekt?
[/quote]

Inderdaad, of jij bent een supermens die het hele uur lang alle pony's constant in de gaten kan houden...
En de hand van een manegeruiter met weinig ervaring is nog niet zo soepel, en dat hoeft echt niet met slechte bedoelingen te zijn, maar gewoon uit onkunde.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 01:29

Supertje schreef:
En de hand van een manegeruiter met weinig ervaring is nog niet zo soepel, en dat hoeft echt niet met slechte bedoelingen te zijn, maar gewoon uit onkunde.

Precies, een zachte hand leer je o.a. aan door veel vlieguren te maken. Een manegeruiter lest toch meestal maar 1x per week en dat zelfs nog in een groepsles. Echt veel vlieguren maak je dan niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 01:38

Nou ja zeg, en jullie zijn ook allemaal geboren met die wijsheid?

Als Rowy het niet anders geleerd heeft, dat het rijden met een stangbit er is ter bescherming van de ruiter, is dat toch niet haar schuld? Ze verdedigd hetgeen haar geleerd is, en als je alle reacties leest in dit topic dan zie je dat haar mening veranderd en ze inzichtlijk is (positief bedoeld)
En om dan zo over heen haar te vallen.... kan toch ook op een andere manier....
En daarbij zij beslis niet over welk bit welk paard krijgt bij welke ruiter....ze is (dacht ik) werkneemster.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 10:58

Nee, ik ben niet geboren met die wijsheid, al doende leert men. Maar ik heb toch echt leren rijden met gewoon een trensje, gelukkig wel.
En omdat iemand het zo geleerd heeft moet je er maar niet over zeggen? Zal mooi worden zeg...
Ik val over niemand heen, ik geef gewoon mijn mening, iets waar dit forum naar mijn idee voor bedoeld is.

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:01

dankjewel Alane. Ik probeer het zo goed mogelijk te doen. Ik heb het zo geleerd. Het zal vast niet een superoplossing zijn. En misschien bij sommige pony's/ruiters zelfs wel slecht. Meestal kun je toch aan het paard zien hoe hard/zacht de handen van de ruiter zijn. Veel gooien hun hoofd omhoog bij te veel druk, of ze doen hun mond open. En aangezien dat ook de moeilijkere paarden zijn worden die ook goed in de gaten gehouden. Ze moeten er uiteindelijk beter van worden tenslotte, niet slechter.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:05

Alane schreef:
En om dan zo over heen haar te vallen.... kan toch ook op een andere manier....

Sorry hoor, maar volgens mij kan jij er ook wel wat van, als ik zo je reacties lees in deze topic. Scheve mond

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 11:08

die paarden hoeven echt hun hoef niet omgoog te steken om dat te laten merken. Dat is nou net het leuke van die paardjes. Allemaal hun eigen persoonlijkheid. De ene gaat stilstaan als hij het er niet mee eens is, de anders trekt z'n ruiter uit het zadel, weer een ander gaat rondjes rennen, enz, enz als je ze eenmaal goed kent weet je wat er aan de hand is. Ik geef zelf geen les dus ik weet niet precies hoe de instructeurs het zien. Maar toen ik vroeger zelf les van hun had was het soms wel es zo dat ze tegen mij zeiden: laat links es wat losser, je pakt em te strak, en dat had ik zelf niet eens in de gaten (das al 5 jaar geleden he, nu voel ik dat ook wel) maar ik bedoel dat je echt wel aan de pony zult zien dat er iets is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:07

Supertje schreef:
Nee, ik ben niet geboren met die wijsheid, al doende leert men. Maar ik heb toch echt leren rijden met gewoon een trensje, gelukkig wel.
En omdat iemand het zo geleerd heeft moet je er maar niet over zeggen? Zal mooi worden zeg...
Ik val over niemand heen, ik geef gewoon mijn mening, iets waar dit forum naar mijn idee voor bedoeld is.

He, nee.
Zo bedoelde ik dat niet.... Ik bedoelde de manier waarop.
oa wat ook eerder geschreven werd met die hoef opsteken enzo...
En het was meer algemeen bedoeld dan alleen gericht op jouw of tessebes.

En ik bedoelde het ook minder hard.... was al laat en normaal lees ik mijn reactie terug en pas het eventueel aan.

Mijn excuses als je je aangesproken voelt. Was echt niet persoonsgericht bedoeld.

En ja je mag je mening geven, ging er alleen even om de manier waarop en hoe, en dan in het algemeen..... en net zo als ik ook heb leren rijden met een trensje, zullen dat velen zijn.

groetjes Silvia

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 12:55

Een ding mis ik in deze discussie eigenlijk.

Hoe komt het dat sommige paarden zo'n scherpe bitten nodig hebben.

Is er dan ergens iets mis gegaan in de africhting?? Of zijn er ook paarden die van nature al hard in de mond zijn, ik heb er namelik geen ervaring mee.

Ik heb in mijn leven aardig wat pony's versleten en een aantal zelf afgericht, maar nog nooit heb ik een scherp bit nodig gehad.

Met mijn tinker nu mennen we ook en met rijden gebruik ik een k&k kunststof bit met tongvrijheid en met mennen een bokkenbit met latex en die zijn allebei eigenlijjk te scherp voor hem, stop ik er metaal in dan staat hij alleen maar met zijn mond open en zou je teveel druk geven met je handen dan gaat hij meteen in staking en gaat stilstaan.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:24

karuna schreef:
Een ding mis ik in deze discussie eigenlijk.

Hoe komt het dat sommige paarden zo'n scherpe bitten nodig hebben.

Is er dan ergens iets mis gegaan in de africhting?? Of zijn er ook paarden die van nature al hard in de mond zijn, ik heb er namelik geen ervaring mee.

Voor het gebruiken van een scherper bit hoeft je paard niet perse een harde mond te hebben. Sommige paarden hebben soms even een terechtwijzing nodig. Ik gebruik af en toe een Pelham als ik met een hengst buiten rij, net om dat beetje meer controle te hebben.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-03 13:33

karuna schreef:
.
met rijden gebruik ik een k&k kunststof bit met tongvrijheid

Een bit met tongvrijheid is niet per definitie fijner voor een paard. Je werkt alleen in op de lagen in, dat wordt niet door ieder paard gewaardeerd.