Belgisch Trekpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 16:44

jwl schreef:
Elise_0o schreef:
Wat een negatieve reacties allemaal!

Ik heb hier dus wel een trekpaard staan dat echt een schatje is.
Hij is nu pas 2, nog erg schrikachtig, maar als hij dan schrikt en ik sta voor hem doet hij alles om ervoor te zorgen dat hij niet tegen mij aan loopt. Ook is het een enorme knuffelkont met een gouden hart.
Hij vind het leuk om te werken en de eerste keer schrikt hij, maar de 2e keer is het de normaalste zaak van de wereld.
Het ligt er dus maar net aan welk paard je uitzoekt en wat zijn achtergrond/opvoeding is.

Voor de rest eet die van mij samen met mijn pony in anderhalve week 200 kg hooi op. Ze krijgen daarbij wel een paar uur weidegang (hoewel dit meer voor het strekken van de benen is) en een schep brok voor het idee. (oh en de buurvrouw geeft ze appels en wortels). Ze staan nu in een paddock met inloopstal, aangezien hij anders tot aan zijn knieën in de modder zou staan met dit weer. Als het weer op dit moment weer wat warmer word staat hij flink te zweten door zijn dikke vacht en op stal staan is dus ook geen optie.

Ik heb hem dit jaar al moeten behandelen voor mijt in zijn sokken en let altijd erg goed op, aangezien trekpaarden wel bekent staan om die kwaaltjes.
Ook is het niet gemakkelijk om passende spullen voor hem te vinden, aangezien alles voor warmbloed paarden word gemaakt :P

Voor de rest, als je bedenkt dat elke boer vroeger trekpaarden had en de kinderen van die boer daar ook mee konden werken, wat is er nou dan zo veranderd dat een 14 jarige geen trekpaard meer zou kunnen houden (neem aan dat je hulp krijgt van je ouders als je dat nodig zou hebben)?

(Dit is trouwens ook mijn eerste trekpaard, heb hiervoor een haflinger gehad)

Je weet ook dat je paard nog niet aan het puberen geslagen is? Wat nu een beetje schrikken kan zijn is misschien over 2 jaar 800 kilo doorgedraaide knol.

We zullen zien wat er gaat gebeuren, doorgedraaid zal hij niet worden denk ik, is een beetje extreem.
Ik heb voor het trekpaard een haflinger gehad. Hem gekregen toen ik 11 was en hij was 3. Nooit pubertijd met hem mee gemaakt, was een super beestje, dol op buitenritjes, kinderen en 100% bomproof. Kon alles met dat dier en ben er regelmatig op in slaap gevallen terwijl hij stond te grazen in de wei.
Voor het trekpaard als maatje had ik een haflinger van 20 gekocht, die was nerveus, had een hekel aan werken, schrok van alles wat los en vast zat en beet en trapte naar mijn trekpaard zodra er aandacht of eten in het spel kwam. Deze vertrouwde ik ook voor geen meter met kinderen in de buurt. Deze haflinger heb ik daarom toen ook geruild tegen het weidemaatje dat hij nu heeft.

Beiden haflingers (hoewel de eerste een ouderwets type was en de 2e een luxe), maar zo'n enorm verschil in karakter en gedragingen.
Dat jij dus iets vervelends hebt mee gemaakt met een trekpaard betekend dus niet dat alle trekpaarden slecht en gevaarlijk zijn.. (gelukkig :P )

testes76

Re: Belgisch Trekpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 18:29

Ik denk dat je bij ieder paard je verstand moet gebruiken.... Een paard van 1.60 kun je ook echt niet houden als ie " kwaad" wil. Hopelijk houden je ouders een oogje in t zeil :)

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 21:45

Bedankt voor alle reacties! Ja mn ouders helpen me zeker. Maar ik ga er nu nog even over nadenken misschien wordt het nu toch wel een ander paard...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:53

@ TS: een jong trekpaard is helemaal oppassen geblazen, want als die de kolder in z'n kop krijgt... Ik werk zelf al een aantal jaren met (jonge) trekpaarden, maar moet er - ondanks hun over het algemeen rustige aard - te allen tijde mijn kop bij houden. Mocht je een trekpaard willen, dan zou ik voor een ouder exemplaar kiezen. Zelfs dan moet je nog altijd op je qui vive zijn. De oudere trekpaarden op mijn werk kunnen het ook "zomaar" op de heupen krijgen (en dat met een gewicht van tussen de 800 en 1.000 kilo). Gelukkig zijn we ze 9 van de 10 keer voor, maar het is toch altijd een kwestie van alert blijven.

Qua voer zijn er al vele adviezen gegeven, waarbij ik me aansluit bij degene van krachtvoer weglaten of het minimum van het minimum geven (meestal alleen na (echte) arbeid). Wat hooi betreft moet het dier zeker meer krijgen dan je van plan was en dat kan nog wel eens aardig in cijfers lopen als je het particulier moet aanschaffen.

Tot slot het beenwerk: dat is inderdaad een gevoelig onderdeel. Niet in de zin van sterkte, maar met het oog op de verzorging. Ze zijn absoluut gevoelig voor mok, mijt en andere nare aandoeningen. Het kost extra veel werk om dat te verzorgen, mocht het paard hier eenmaal last van krijgen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 16:01

Lijkt me dat als je hulp krijgt van een volwassen ervaren iemand en je paard goed is opgevoed dat het wel moet lukken? Ik zou wel voor een ouder paard kiezen inderdaad. Eentje van vier kan gaan puberen en dan vind ik het wel een gevaarlijk idee.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-13 21:23

ik vind Trekpaarden ook zoo mooi en gaaf he!
lijkt me heerlijk een te hebben maar als ik de reacties hier zo lees had ik er ook een beetje een verkeerd beeld bij :P ( qua plaatst/stalling etc) heb ik ook totaal niet de voorzieningen voor een trekpaard en vind dan maar es een hoefsmid

ik hou het voorlopig maar bij mijn mini trekpaardje ( brede fjord) haha daar heb ik mijn handen al vol aan.. toch zijn trekpaarden machtige dieren.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:45

Wij hebben ook een Belgisch Trekpaard, Margriet. Het is een héél lief dier, maar toch wel eentje met een handleiding. We hebben haar gekocht toen ze 6 was, dat is intussen 10 jaar geleden. Ze was geleerd in de kar maar niet onder het zadel. Dat was snel geleerd, ze is erg gewillig en ook best slim (vooral als het gaat om eten zoeken…).

Margriet staat samen in het land met mijn andere paarden, een Arab van 31 en een Hannoveraner van 14. De stallen staan in het weiland, ze kunnen dus naar believen binnen en buiten gaan. Margriet staat niet graag binnen. Dat brengt ook problemen met zich mee: als ze door omstandigheden binnen moet blijven (ik denk aan onkruid gespoten langs het weiland ofzo), dan vind ik de volgende ochtend steevast de staldeur ergens halverwege de wei… Ook is ze al regelmatig door het hek heen gegaan en springt ze (!!!) wel eens over de paaltjes heen als het gras groener is aan de andere kant. Bij het voeren moet ik haar apart zetten. In de stal staat ze naast de Arab, maar die krijgt ten eerste véél meer eten als zij, en ten tweede eet ze veel trager. Zodra Margriet haar bak leeg heeft, gaat ze natuurlijk de andere haar eten jatten. Ze loopt dan zonder verpinken de staldeur er uit om haar doel te bereiken. Memuska eet dus momenteel apart uit een voerbak in de wei (stroomdraadje er tussen, stroom opzetten want Margriet luistert naar het tikken van de klok en als de stroom afstaat dendert ze er zo doorheen).

Ze staat dus 24/7 buiten en krijgt net als de anderen 4x per dag eten. Drie keer per dag is dat een handje spelt en een handje basisbrok, de vierde keer is dat net als de anderen slobber - een heel klein beetje. Verder hebben de paarden bij ons onbeperkt hooi. Ze staan op stro gestald, Margriet knabbelt daar wel eens wat aan.

Uitkijken voor de benen, Margriet is erg gevoelig aan mok. Om dat in toom te houden scheer ik de onderste haren weg. Zo kan ik het beter verzorgen en droog houden. 's Ochtends en 's avonds maak ik haar voeten dan schoon en smeer ze preventief in met vaseline. Soms is er toch eens een mokplekje, dan kan ik dat meteen goed behandelen.

Zorg dat je een goede smid hebt, niet elke smid wilt trekpaarden beslaan. Onze smid komt met de travaux aan huis, ze zo "in de hand" bekappen is niet te doen. Margriet heeft erg zachte hoeven, ze krijgt biotine bij. Ze staat niet meer op ijzers omdat we met haar enkel nog op het zachte rijden en zo gaat het goed. Vroeger was ze vierkant beslagen, warm, en daar hangt een kostenplaatje aan.

Bij de dierenarts / tandarts kan het wel eens een probleem zijn, ik zorg dat ze enkel komen als mijn man thuis is zodat hij ze mee kan vasthouden. 900 kg Margriet trekt 50 kg Carolien namelijk zo maar de lucht in ;-) Onlangs had ze een hoefzweer en toen die uitgesneden moest worden waren er letterlijk 4 sterke mannen nodig om haar in toom te houden.

Verder is het een heel lief paard hoor, maar je moet wel weten waar je aan begint!
Je mag mij altijd een pb sturen als je nog vragen hebt ofzo!

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 16:58

Als je {vooral in het begin} goede hulp krijgt en niet alles alleen doet, je even goed informeren over het trekpaard, en het paard dat je voor ogen hebt, moet je gewoon even goed naar kijken kwa karakter etc. :j

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:50

Memuska ik vind jou uitleg echt super en zet mij idd nog meer te denken dat het echt niets voor mij zou zijn omdat ik gewoon niet de goede huisvesting ed heb

ktje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-13 20:54

wauw geweldig trekpaarden veel geluk en plezier ermee :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 13:19

Memuska schreef:
Bij het voeren moet ik haar apart zetten. In de stal staat ze naast de Arab, maar die krijgt ten eerste véél meer eten als zij, en ten tweede eet ze veel trager. Zodra Margriet haar bak leeg heeft, gaat ze natuurlijk de andere haar eten jatten. Ze loopt dan zonder verpinken de staldeur er uit om haar doel te bereiken. Memuska eet dus momenteel apart uit een voerbak in de wei (stroomdraadje er tussen, stroom opzetten want Margriet luistert naar het tikken van de klok en als de stroom afstaat dendert ze er zo doorheen).

Zorg dat je een goede smid hebt, niet elke smid wilt trekpaarden beslaan. Onze smid komt met de travaux aan huis, ze zo "in de hand" bekappen is niet te doen.

Dat van het voeren herken ik, Teun vreet alles zo snel mogelijk op en wil daarna ook de voerbak van Aagje leeg eten. Mijn vriend heeft daarom een balk voor de stal gemaakt die ik ervoor kan hangen en Teun is gelukkig zo'n grote sukkel dat hij het gewoon maar accepteert :)

Afbeelding

Mijn smid kapt wel trekpaarden uit de hand, maar volgens mij is dat erg zeldzaam!
Er zijn er ook veel die trekpaarden niet eens doen..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 23:19

SecretLIN schreef:
Memuska ik vind jou uitleg echt super en zet mij idd nog meer te denken dat het echt niets voor mij zou zijn omdat ik gewoon niet de goede huisvesting ed heb

Er komt idd meer bij kijken als je denkt. Maar ik zou dr niet meer willen missen hoor (al heb ik net weer staan foeteren omdat ze twee keer na elkaar de kruiwagen omver liep..)

@ Elise_0o: is mss wel het proberen waard idd... Bedankt voor de tip!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 00:22

haha nee snap ik maar zijn toch echt wel dingen waar je rekening mee moet houden wil je zo'n mooi groot paard aanschaffen.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 13:17

Memuska schreef:
SecretLIN schreef:

Er komt idd meer bij kijken als je denkt. Maar ik zou dr niet meer willen missen hoor (al heb ik net weer staan foeteren omdat ze twee keer na elkaar de kruiwagen omver liep..)

@ Elise_0o: is mss wel het proberen waard idd... Bedankt voor de tip!

Afbeelding

Hij heeft de balk aan 2 ijzeren buisjes vast gemaakt, ik kan de balk er zo afhalen en als teun echt heel erg schrikt en hij wil er echt uit (lees er onder door), dan kan hij de balk ook nog omhoog krijgen zonder dat heel de stal word gesloopt :P

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 15:02

Ik mail deze link even door naar mijn wederhelft, "ter inspiratie" :p ;-)

Slim, slim, slim!!!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 13:25

Elise_0o schreef:
.... dan kan hij de balk ook nog omhoog krijgen zonder dat heel de stal word gesloopt :P

Slim. En als ie er vol op leunt, gaat dan het balkje eerder dan de hengsels? Beter balkje stuk dan stal stuk.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:53

De balk zal niet doormidden gaan, maar ik denk dat de buisjes (die zitten aan de balk vast) er wel af knallen dan, dus is er eigenlijk alsnog niet echt iets kapot.

Edit: Bij interesse kan ik morgen wel wat foto's maken waarop je kunt zien hoe het nou precies in elkaar zit?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:59

Ik heb al 13 jaar een trekpaard.
Biks is in mijn ogen niet nodig, soms een beker als hij veel werkt verder veel! hooi. Zeker meer als die halve baal per dag. Reken maar op een hele baal.

De ruimte die je beschrijft vind ik klein. Mijn trekpaard loopt zomer en winter op anderhalve hectare met onze IJslander (2)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:46

Ik heb wel interesse in foto's Elise :-)

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 02:05

Wat gaaf dat je een trekpaard krijgt!

Afbeelding

Dit is Kareltje.
Ik heb niet alle reacties doorgelezen dus misschien schrijf ik dingen dubbel.
Karel kopen is het beste wat ik ooit gedaan heb. Een trekpaard is echt mijn lievelingsras!

Er zitten inderdaad haken en ogen aan maar dat is met veel paarden.
Waar je rekening mee moet houden is een goede omheining (schrikdraad), ze lopen een wei makkelijk kapot en ze hebben minder uithoudingsvermogen. Als Karel wilt galopperen laat ik hem maar ik moet hem daarna wel naar huis dragen zeg maar ;).
En inderdaad een hoefsmid. Ik laat karel niet beslaan en we hebben zelf een standaard om te vijlen. Maar toch, wanneer de hoefsmid komt heb je vaak een hoefstal nodig.
Sober voeren!

Even over het karakter. Ze zijn ontzettend lief en aanhankelijk! je kunt ze echter niet dwingen, tenminste, dat is mijn ervaring. Karel wilt hard voor je werken en is echt geen lambal. Maar als hij gepusht wordt krijgt hij de pee erin en wilt ie naar huis.
Ik heb geen enkel probleem met hem. Hij staat voor de ploeg, voor de kar en ik rij met hem in het bos of in de bak.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:07

Memuska schreef:
Ik heb wel interesse in foto's Elise :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vriend heeft alles zelf aan elkaar gelast, maar ik neem aan dat je het ook wel in een winkel zou kunnen kopen.
Hopelijk heb je er iets aan, want ik vind het ideaal! :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:28

Weinig uithouding zou ik niet zeggen hoor. Mijn oudste galoppeert gemakkelijk een minuut of tien na elkaar, en na een paar minuutjes stappen kan ze weer door.
Ik rij regelmatig ritten in groep van 25 km en dan galoppeert ze gewoon mee met gewone paarden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:35

Mijn wederhelft is ook nogal handig dus vermoed dat hij zoiets wel kan lassen ;-) Thanks!!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 14:50

Ik heb zelf een trekpaardkruising, mijn eerste gedachte was... 12x15 is te klein. Da's geen dierwaardig leven, als ze in de winter de wei niet op kunnen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 18:05

Gypsy schreef:
Ik heb zelf een trekpaardkruising, mijn eerste gedachte was... 12x15 is te klein. Da's geen dierwaardig leven, als ze in de winter de wei niet op kunnen.

Wij hebben ook een Boullonaise *\o/* *\o/*