wel of geen halster om op stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster bij je paard om in stal?

ja... want
10 (5%)
nee... want....
177 (94%)

Totaal aantal stemmen: 187

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:41

Absoluut geen halster aan op stal, en als het even kan ook niet op de wei. Helaas worden de paarden door anderen op het land gezet en niet iedereen is even secuur met het afdoen van het halster.

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 22:51

Als de merrie hier staat blijft de hengst z'n halster omhouden. Gewoon omdat de merrie wel 's durfd uit te breken en ik geen ongewilde "boelekes" wil Haha! De shet hield z'n halstertje om tot een week terug omdat ie ons nog niet kende. Tot drie keer heb ik hem gevonden in de stal dat ie zichzelf had vastgezet. De haak die voor het grote paard voorzien was staat voor hem precies op de hoogte van dat ijzeren ding aan de zijkant van z'n halster, en hij krabde zich dus daaraan. Zette zo zichzelf vast Haha! Gelukkig is ie erg goed opgevoed en bleef ie roerloos staan! Ook dankzij dit gedrag had ik meteen door dat er iets niet juist was Knipoog. Ik heb de derde keer de haak met plakband dichtgekleefd en aan de slag gegaan met de binding in het vertrouwen tussen ons. Nu kan ie prima zonder, volgt zonder halster even goed dan met

De fjord heeft nu z'n halster om, hij staat buiten. Hij is aan het puberen en vreselijk aan het klieren. Normaal doen we het uit, maar meneer trekt z'n kop de lucht in. Wel, hou het dan aan Tong uitsteken Morgen gaat het dan maar uit Knipoog

Hooinetten zijn levensgevaarlijk en komen er bij mij niet meer in! Ik heb m'n veulen gevonden in de stal met haar been in de lucht! Ze had gesteigerd tegen 'r moeder op en had zo 'r been gevangen. Ik heb 'r moeten lossnijden met een mes, het heeft me een bezoek van de DA gekost, een pijnstiller en een ontstekingsremmer erin ... Bovendien twee dagen mank gelopen.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 23:00

wat een reacties zeg! echt veel!
ben het in grote lijnen wel met jullie eens. het halster moet in de stal gewoon lekker af. maar op het land houd ik het liever om. het weitje waar mijn paard in loopt is omringd door sloten. en het gebeurd in de zomer regelmatig dat er een paard in de sloot valt. de boer haart de paarden dan zelf uit de sloot met de trekker. hierbij pakt hij het paard aan het halster sleept de benen op de kant en trekt het paard eruit. ik zou nie weten hoe hij de paarden eruit moet halen als ze geen halster om hebben. dus om een ;lang verhaal kort te maken voor mij geld, in stal, halster af, op het land halster om! bedankt voor jullie reacties

l0rrYp0rrY

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:04

mijn paarden staan ook zonder halster in het land.
als bij ons het hek opengaat van het land dat ze naar stal kunnen.. loopt vrijwel elk paard regelrecht zijn stal in..
en waarom zou ze op stal een halster om moeten??
ik vind dat niet nodig, de kans dat ze vast komt te zitten is er wel dus.

johnvt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:06

Dat is ook gevaarlijk, net als een halster op stal , een paard met een trekker uit de sloot halen, je weet niet wat een kracht een trekker heeft en zo kun je niet zien of je het paard uit elkaar trekt ja of nee. Bij ons gaat het in het land ook vaak mis betreffende de sloot, ik laat de brandweer komen, is gratis en profesioneel bezig op het gebied van te water geraakte paarden bevrijden, heb zelf 3 trekkers thuis staan en pak er geen een voor een paard.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:51

altijd zonder halster. Hij heeft hem op stal absoluut niet nodig. Wel hangt er direct naast de stal zijn halster. dus als er nood aan de man is hangt er altijd een halstertje.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 23:59

Altijd zonder, ook in de wei.
Ik acht de kans veel groter dat er met het halster om iets gebeurt dan dat ik hem juist door het halster om te laten hem zou kunnen redden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:10

Op stal altijd halster af, in de wei halster om. Halsters hangen wel voor het grijpen in geval van nood, incl. touw. Bij een merrie met veulen haal ik in de wei wel halster af. Veulens hebben nogal eens van die rare akties.... Ze staan compleet tussen de stroomdraden dus ik zou niet weten wat er in de wei mis mee zou moeten gaan.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 00:47

Nooit een halster om in de stal of in de wei. Ik vind het te gevaarlijk.

Hier is het al eens voorgekomen dat alle paarden door brand de stallen uitgejaagd moesten worden. De stal brandde toen overigens al.
Geen enkel paard had een halster om, en ze zijn er allemaal uitgekomen, gewoon alle deuren open gezet en de paarden het erf op gejaagd.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 02:35

Nooit een halster om op stal.

Met brand wil het paard op de "veiligste" plek in zijn ogen zijn. Zijn vertrouwde plek, in de stal dus. Dan is het niet even halstertje pakken en gezellig wegwandelen. Dan is het die stal uitjagen en als et kan die deur dichtgooien. Met of zonder halster, naar buiten jagen!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 02:37

baloe heeft nooit n halster om op stal, ook niet op wei.
Als de paarden op wei gaan, worden de staldeuren opengegooit, achterdeur open, en ze staan op wei Lachen

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 03:31

Botervlieg schreef:
Van paarden is bekend dat ze - in paniek - zo een brandende stal weer in
lopen als ze eruit gejaagd zijn (is immers hun veilige plek?).
Daarom vind ik dat wel een punt van overweging.
Maar er zijn ook zo veel (reeds genoemde) goede argumenten tegen,
dat ik niet gestemd heb (want de keuze 'anders, want' staat er niet bij).

Welke "anders" keuze zou dat moeten zijn dan ? Een half halster, of een halster half om Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 03:46

"Kennie kiezuh, want" Haha!

(bb)

Overigens is mijn stalhouder onverbiddelijk: halsters om.
En ben ik blij met handig paard dat het altijd afgooit/-wurmt. Knipoog

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 09:37

Banjer heeft nooit een halster om op stal.... en in het land ook niet...
alleen als ik haar eerst laat eten voordat ik ga poetsen, dan laat ik het een paar minuten om zitten...

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 10:27

Niet! Ik vind het al erg genoeg dat het om moet op de wei...maar dat is nu eenmaal als ze voor je buiten worden gezet... Scheve mond

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 12:45

niet.. niet op stal en ook niet in de wei.. om alle boven genoemde redenen..

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 14:31

Gevaarlijk!!
kort maar krachtig!!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 17:42

Ik doe ze nooit een halster aan als ze op stal staan of in de wei.
De kans dat ze ergens achter blijven hangen is iid groter dan dat er iets gebeurd waardoor ze heel snel van stal moeten, en dan heb ik een halster toch zo om gedaan.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:28

Foxy en Oscar staan altijd op het land, en altijd zonder halster. Heb ik verschillende redenen voor:
1: ik vind het niet veel nut hebben om dat ding om te laten.
2: door die dikke wintervacht wordt die hele neus kapot geschuurd.
3: ze zijn minder makkelijk te jatten. Haha!
4: ze kunnen nergens achter blijven haken, al vind ik de kans dat dat zal gebeuren niet zo heel groot in een goed omheind weiland. Knipoog

Trix heeft wel altijd een halster om. Dat had ik ook wel liever anders gehad, want haar hele neus schuurt kapot, maar als ik hem af doe krijg ik haar echt niet meer te pakken.. Bloos! Weet het, is een kwestie van opvoeding maar 't is echt een verwend beest. Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:33

Prima en Evita staan nooit met halster, niet op stal en niet in de wei.
Zeker Evita niet, omdat zij naar buiten kan kijken met haar hoofd, en heel gemakkelijk kan blijven hangen moest ze naar Prima kijken. Ik doe bij Evita eigenlijk enkel het halster om als ze bv de trailer opmoet of ze echt moet blijven stilstaan zoals vlechtjes maken, want ze komt gewoon braaf met je mee als je gewoon je hand op haar hals legt.

Bij Prima doe ik het halster alleen om als ze naar de stal moet. En zelfs dan gebruik ik vaak enkel een touw.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:52

Persoonlijk heb ik liever het halster af, dit voorkomt nare ongelukken en panieksituaties.
In geval van rand oid is het genoeg om een staldeur open te zetten, en dat ze dan even zonder halster rondhuppelen, so be it.
Helaas moeten ze bij ons op stal verplicht halster aan omdat dit voor de stalbaas makkelijker is met buiten zetten maar als het aan mij ligt gaatie af.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 18:57

die van mij gaat ook 'naakt' door het leven..
in de wei dan..
niet dat in de wei gevaarlijke dingen liggen..maar je weet maar nooit wat voor fratsen ze uithalen...

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-03 22:17

Op stal halster af(hangt aan de staldeur)
In de wei halster af.
We hebben wel sloten als afscheiding maar ik geef ze water in een grote silobak,dus daar drinken ze dan uit en hoeven dus niet uit de sloot te drinken,wat het risico van in de sloot vallen al aardig verminderd(is gelukkig ook nog nooit voorgekomen)
Paddocks halster af.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 21:22

Ik heb altijd halster aan...ik vind het nogal verontrustend dat je je wel zorgen maakt om het feit dat je paard kan blijven hangen aan zijn halster IN DE STAL....ik zou mijn paard niet in een stal zetten waar bouten of(weet ik veel waar je aan kan blijven hangen) zetten..Beetje krom?Verder is het inderdaad heel nuttig om het om te houden als er sloten in het weiland zijn want zelfs al wordt het paard niet met een trekker uit de sloot gehaald(wat ik helemaal geen onveilige methode vind) dan is het toch moeilijk om een paard te pakken te krijgen in een sloot..je zou er natuurlijk in kunnen springen maar voorkomen is beter! Haha! Even een vraag over dat elastische halster..Is dat niet gevaarlijk als jij bijvoorbeeld aan het stappen ben buiten,je paard gaat in verzet en jij staat alleen nog maar met n halster en touwtje in je handen?Of werkt t zo niet?

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 22:47

* staat altijd zonder halster op stal en in de wei, met halster vind ik het te gevaarlijk....
Ze heeft alleen soms een halster om in de wei als ik er ben ;)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 03-04-22 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt