Geen fijne sfeer op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kermis

Re: Geen fijne sfeer op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-13 20:38

Ik heb trouwens ook wat mensen rondgevraagd. Ik ken namelijk geen mensen op die stal. En die waren allemaal positief, en dat zijn ervaringen uit de eerste hand.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:43

Jammer om hier te lezen dat er vaak slechte sfeer zijn op de stallen overal, zonde!

Zo hoeft het niet te gaan, weet ik uit eigen ervaring.

Helaas zijn er wel altijd mensen die niet eerlijk zijn en of te gemakzuchtig zijn, maar dat moet je niet onderling gaan oplossen en of roddelen en het aan de stalhouder overlaten.

Natuurlijk mag je over elkaar praten maar hou het netjes en gewoon uit interesse maar niet om zwart te maken ofzo.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 20:48

Waar ik nu sta, zijn er gewoon veel leuke mensen, jonge groep, gezellige groep... Helpen elkaar, houden rekening met elkaar... dat ik echt zoiets heb van "wow"..

Heb daarvoor op stallen gestaan... Dat mensen elkaar niets gunde, elkaar altijd voor banketstaaf moesten zetten, paarden laten schrikken als iemand aan het rijden was etc. Nouja, dat was daar een bepaalde groep die er te lang "heerst" om het zo maar te zeggen... 2 jaar voordat ik er kwam, zijn er mensen die ik ken weggepest... En nu, ruim een jaar nadat ik weg ben, zijn er weer een aantal die weg willen door dezelfde groep. Het is nu zo uit de hand gelopen dat ook de eigenaar van de stal er in betrokken is geworden...

Maar eerlijk is eerlijk, eigenaar is een goede man, maar ik zou voor geen miljoen meer teruggaan naar die stal :S Zo veel gezeik... dat je je zo gaat aanpassen dat er zo min mogelijk mensen zijn zodat je rustig je ding kan doen etc. Sfeer op stal is zo belangrijk, het beïnvloedt veel meer dingen dan je in eerste instantie denkt (hangt er ook af hoe gevoelig je er voor bent)...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 10:06

Als ik het zo hoor, is die nieuwe stal op meerdere fronten gewoon een enorm voordeel OOK voor je paard! Verhuizen... tja, ik heb het nu helaas al drie keer gedaan met mn paard binnen 1 jaar. Mijn paard vond het allemaal best hoor! Hij had even een weekje nodig om op zn plek te komen, maar daarna berustte hij erin. De enige plek waar hij niet gelijk aardde, was op de (drukke) manege, waar hij gewoon teveel prikkels kreeg. Daar bleef hij onrustig eigenlijk tot ik weer verhuisde. Maar dat was echt vanwege het massagebeuren daar. Dus dat zal bij jou niet zo zijn.
Ik zou dus in jouw situatie, WEL verhuizen, want die nieuwe stal is gewoon leuker!

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 10:54

Deze stal is wel drukker maar ik verwacht daar geen problemen mee. Hij is jong dus misschien beleeft hij dan ook wat meer haha, hij komt met 3 andere op een ruime paddock te staan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:17

Urielle schreef:
Op elke stal is wel wat, dat is gewoon waar. Is het de sfeer niet dan is het wel de kwaliteit hooi of het onderhoud van de bak ofzoiets.
Maar: een paard heb je voor de hobby. Het kost maandelijks veel geld en daarvoor moet het leuk zijn. Als de aanwezigheid van een persoon of een bepaalde groep zorgt dat jij echt met het lood in je schoenen (laarzen :+ ) naar stal gaat, dan zou ik verhuizen.

Precies! Ik ben ook na 8 jaar verhuisd van Stal vanwege een nogal sfeerbepalende familie. Paard stond er prima al die jaren maar ik ergerde mij kapot. Staleigenaren vonden het erg dat ik op gezegd had, sfeer vonden hun ook erg slecht in vergelijking met de jaren ervoor.

De nieuwe stal bevalt wel heel erg goed! Weer veel nieuwe mensen leren kennen en paard heeft het ook naar haar zin!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 11:32

Ragdollcat schreef:
Jammer om hier te lezen dat er vaak slechte sfeer zijn op de stallen overal, zonde!

Zo hoeft het niet te gaan, weet ik uit eigen ervaring.

Helaas zijn er wel altijd mensen die niet eerlijk zijn en of te gemakzuchtig zijn, maar dat moet je niet onderling gaan oplossen en of roddelen en het aan de stalhouder overlaten.

Natuurlijk mag je over elkaar praten maar hou het netjes en gewoon uit interesse maar niet om zwart te maken ofzo.

Maar het schijnt menseigen te zijn om zo te acteren/handelen :7 helaas maar waar....

ik snap dat zelf nooit zo, maar ik zie het wel om mij heen gebeuren op stal, op mijn werk, hier op Bokt enz.

Ik weet dat het overal wel wat is uit eigen ervaring, dus ik heb een plek gezocht
waar mijn paard het goed heeft en ik mijn eigen plan kan trekken.
Ik krijg niet veel mee op stal, maar ik hoor dat de sfeer onderling onder de kinderen ook niet goed is.
De volwassenen wel...

Daarnaast spreekt de vrouw van de pensionhouder vaak denigrerend over mijn wedstrijdresultaten
en haalt ook mijn paard omlaag, liefst tegen andere, maar ook waar ik zelf bij sta :+ .
ik denk zelf uit jaloezie, want alles bij en van haar is beter, terwijl de resultaten anders bewijzen...
En dat denk ik dan ook laat maar, ene oor in en andere oor uit!

Ik trek gewoon mijn eigen plan, zowel met voeren als lessen ed. wat de rest denkt of doet interesseert mij niets.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:22

Tja paardrijden is zo leuk, de bijbehorende mensen helaas vaak wat minder.
Iedereen weet altijd wat goed voor de ander is, rijdt beter, weet beter.
Denken allemaal dat ze weten hoe jouw privé situatie eruit ziet. Hoe vaak en wanneer je werkt.
Ik trek mij van een hoop niks aan, beter gezegd dat interesseert mij niet.
Loopt het echt de spui gaten uit? Dan spreek ik de persoon aan.
Bij ons op stal zijn een aantal gezellige mensen, de rest laat ik links liggen.
Paarden staan super, prijs is goed en met de eigenaar kan ik alles overleggen.
Uit het verhaal van de TS begrijp ik dat niet alle faciliteiten in orde zijn.
Persoonlijk zou ik dan toch voor de andere stal gaan.
Mijn ene paard is meerdere keren verhuisd, heeft er weinig tot geen last van gehad.
Nou is elk paard verschillend, maar dat komt vast wel goed.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:44

Er niet van uit gaan dat je weer vriendinnen wordt, maar wel een spreekvrije sfeer. Ben aardig, vriendelijk en belangstellend en ga helemaal je eigen gang, ook als je naar een andere stal gaat...

Het is op alle stallen homelus en als je het leuk treft, komt of gaat er een en alles kan zo omslaan.

Als je gevoelig bent, moet je jezelf in bescherming nemen en geen banden maken op stal, maar mer iedereen gewoon oppervlakkig en bij je zelf blijven, paardenvolk is niet leuk...

Het gaat om je paard, als hij het super heeft, dan is dat belangrijk, vrienden en gezelligheid kun je buiten stal zoeken...

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 12:47

Daar heb je helemaal gelijk in Russel, ik zie het ook als een leermoment. Nieuwe start, niemand die ik ken en andersom, dus lekker me eigen ding doen en de rest zie ik wel! Er zijn op mijn huidige stal inderdaad weinig faciliteiten, n daar was opzich niks mis mee. Maar nu mijn paard 3,5 is wil ik ook wel wat dingen aan ondernemen, zoals een keer een onderling wedstrijdje, gewoon voor de lol, buitenrijden etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:40

Precies, als de verzorging ook goed is, kies je daarvoor..als je paard straks goed gaat komt de jalouzie weer om de hoek...je paard is je maatje, samen een team worden, blij met elkaar bezig zijn als je op stal komt..
Dat is jullie kwailty time...

Voor jouw een ervaring erbij en geloof mij, als je een gevoelig mens bent, neem je altijd sfeer mee en dar maakt alitjd onrustig en binnen paardenvolksfeertjes zul je die altijd voelen...je bent al van verre een prooi..

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 17:58

Wat zal ik doen. Eind december vertrekken en uiteraard gewoon mijn maand opzegtermijn betalen plus stallingsgeld van de nieuwe stal. Of eind Januari vertrekken ?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:08

I.v.m oud en nieuw zou ik gewoon nog lekker op je oude stalletje blijven.
En uiteraard de kosten. Een maandje hou je toch nog wel uit?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 18:18

Daar zat ik dus ook aan te denken. Er word hier niet veel afgestoken. Bijna niks :') Heb nog ruim de tijd dus denk nog even rustig na.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:21

Als je denkt dat je het die maand daar kan volhouden zou ik blijven. Zo niet dan zou ik eerder gaan.

Ik ben erg blij met waar ik sta. Wordt niet (meer) geroddeld en iedereen doet zijn eigen ding. Zijn er ook maar weinig pensionpaarden en meer manegepaarden. Maar de paarden staan lekker bij elkaar buiten. Worden goed verzorgd en als je zin hebt om even met iemand te kletsen is er genoeg aanspraak.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:42

Ik ben nog nooit zo blij geweest (morgen precies een jaar geleden, ondertussen ook weer weg, maar niet door de sfeer) dat ik hem toen verhuisd heb.... Geen gestress weer, ik kon weer rustig mijn eigen ding doen, zonder dat ik zenuwachtig werd van mensen en mjah :)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 21:43

Zit nu toch weer te twijffelen, en bij twijffel is het meestal niet doen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:45

Tip: even rustig ademhalen. Dit topic heb je 2 dagen geleden geopend, toen wilde je nog niet verhuizen. Vanmorgen vroeg je je af of je eind deze maand al zou gaan of pas volgende maand, en nu twijfel je weer. Denk er nou even rustig over na, des te kleiner is de kans dat je een verkeerd besluit neemt. Het is nog niet zover, je hebt toch nog tot het einde van de maand om eventueel op te zeggen :)

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:50

Ik ben weggegaan bij een manege, vanwege gedoe met andere pensiongasten, ik kon het met de eigenaar goed vinden.

Daarna kwam ik bij een kleine particuliere stal terecht. Het eerste jaar was ik de enige daar, heerlijk ! Daarna kwamen er 5/6 paarden bij en bleek de staleigenaar totaal geen sjoege te hebben van hoe je dat aanpakt met meerdere paarden. Ik kon het met de andere paardeneigenaren heel goed vinden. Daar ben ik uiteindelijk toch weggegaan.

Nu sta ik op een vrij grote pension stal, de verzorging van mijn paard is top ! en ik heb me voorgenomen me een beetje afzijdig te houden. Ik heb af en toe een gezellig praatje met de eigenaar en de pension klanten, maar verder bemoei ik me nergens mee. Ik heb geen zin meer in gedoe. Ik kom er voor mijn paard.

Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuzes om te verhuizen...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:52

Het is heel simpel, je paard moet goed staan qua verzorging, voer etc. Je moet mogelijkheden hebben om te doen wat je wilt en de sfeer moet goed zijn :p

En dan ben ik zo tuttig dat ik liever een maand dubbel betaal, dan dat ik nog een maand/paar weken met tegenzin naar stal ga :S

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:53

Nou
Ik zou lekker weggaan
Ik denk dat je paard niet gelukkig zal zijn als jij dat ook niet bent!
Hopenlijk lukt het voor je

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 21:57

Wegwezen. Het heeft uiteindelijk toch meer voordelen als je gaat? Paarden zijn echt wel flexibel, ze leven in het nu. Rust, ruimte en regelmaat en goed voer en binnen een korte tijd is je paard happy de peppy en jij erbij. Paarden houden kost vreselijk veel geld en waarom zou je je zelf niet een fijne plek gunnen?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 08:13

Ja, ik word gestoord van mezelf. Nu een nachtje erovergeslapen, en nu sta ik er weer anders in. Het enigste wat mij tegenhoud is dat ik bang ben dat mijn paard niet gelukkig word. En dat is niet omdat hij het slechter krijgt. Maar gewoon. Het idee. Hij heeft nu 3 vriendjes, maarja, die gaan misschien ook weer weg. Ook doet hij nu bijna niks, paddock is een gewoon zwembad en we hebben een stuk bestraat, daar staat hij 24/7 op met 4 Groters. Denk dat het stukje 4x 1,5 is. Verders bestaat zijn dag uit wachten tot hij hooi krijgt en hij word 1x per dag door mij, of staleigenaar in de bak gezet. Maarja, zal hij dat erg vinden ?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:01

Eigenlijk weet je zelf heel goed wat je wil en dat is naar de nieuwe stal.
Ga er nog eens een paar keer kijken onaangekondigd.
Je geeft zelf al aan dat je toch niet zo happy bent met je huidige situatie en dat het waarschijnlijk fijner is op de nieuwe stal, dat zeg je niet met zoveel woorden maar vooral in je laatste post laat je dat blijken.
Dussss........................... wat houd je dan op je huidige stal???
Zet anders eens alles voor jezelf op papier, voors en tegens.
Tja en wanneer je moet gaan??? Ik zou in de loop van januarie ofzo aanhouden of je moet nu meteen gaan dan kan je paardje voor oud op nieuw nog wennen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-13 09:12

Ja. Hij gaat dan wel van 24/7 buiten zonder schuilstal, naar in de winter Snachts binnen en van 8 tot 20.00 lekker op de paddock met 3 andere pony's en onb. Hooi. Meestal gebeurt het andersom:)