Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-13 13:30

Psydoxy schreef:
Mloes schreef:
Het lastige is.. We hebben geen geld hiervoor. Ik sta in pension, en de stalbazen pachten het stuk weer van iemand anders. Dus niemand ziet het zitten om echt duizenden euro's te investeren.
Enkele honderden euro's is te overzien, dus we hopen daarmee iets te kunnen doen.

Mag je wel wat doen op land dat gepacht wordt?

Ja hoor, we hebben al gevraagd of we zand mochten laten storten ivm. de blubber, dit is geen probleem. Puin in de grond dan weer wel, de verharding mag ook mits het weer weg te halen is.

vang

Re: Hoeveel zand om paddock op te hogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:54

Je kan ook met steenschotten werken. Die kan je rechtstreeks op de modder leggen, en ze vormen een harde ondergrond. Dan hebben ze tenminste altijd een droog plekje.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 18:33

_Alarm_wlkp schreef:
Hier ook het probleem van zwembadcreatie op de paddock...
Dacht zo goed geweest te zijn om vorig jaar op te hogen met zand en nu is de blubber nog erger!

Betreffend dat worteldoek, gaat het water dan idd nog goed weg?

Was aan het denken om het grootste deel van blubber weg te halen, op te hogen en voor de helft met steenschotten(steigerhout) te vloeren.

De andere helft is zo goed als altijd droger en dat kan evt toch voor de zekerheid gedraineerd worden en (schelpen) zand opkomen.

Wat doen jullie bij doorgangen? Van paddock naar achter de weide is het ook modder...
Zou blubber weghalen, draineren, worteldoek en schors helpen?

zowel in mijn rijbak en paddock ligt worteldoek. Dit is goed doorlatend. Bak is kurkdroog, maar dit komt ook mede Door de drainage.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:16

Steenschotten (van hout) worden glad als het regent/geregend heeft.

Mloes: een goede daadwerkelijk oplossing van je probleem zal helaas geld gaan kosten. Goedkoop is duurkoop in dit geval.
Geef je liever elk jaar wat geld uit voor een tijdelijk afdoende oplossing stort dan houtsnippers.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 22:19

Ik heb steenschotten liggen, werkt perfect. Ze zijn nooit volledig proper, er ligt altijd wel wat zand of aarde of hooi op waardoor ze niet echt glad worden. Natuurlijk kan je er geen grote oppervlakte van bedekken itt zand

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 23:50

Mloes schreef:
Ja hoor, we hebben al gevraagd of we zand mochten laten storten ivm. de blubber, dit is geen probleem. Puin in de grond dan weer wel, de verharding mag ook mits het weer weg te halen is.

In dat geval kan je ook betontegels nemen, enorm rot werk om erin te leggen maar wel droog.
heb ze zelf liggen , alleen wel in de zomer gelegd toen de "blubber"hard was.
Die dingen verplaatsen niet snel en relatief goedkoop.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:17

We hebben al een flink stuk verhard.. we willen juist het blubberstuk lekker zand maken. Nu moeten ze door de blubber om in de droge bak te komen om te rollen. Ze staan voornamelijk op de verharding nu en dat willen we minder maken door dus het blubberstuk fijner te maken voor ze.

Zal het nog een keer uitleggen ter verduidelijking:
We hebben een flinke inloopschuur, daarvoor is zo'n 12x12m verhard (idd met betonroosters), dan is er een stuk van zo'n 12x12m heeeel erge blubber, dan hebben we een hoekje met geel zand (wat ook op de blubber is gegooid, blijft goed droog) van zo'n 3x4m waar ze kunnen rollen. Dan is er na de grote blubber een grote rijbak waar ze altijd in kunnen om te rollen, dan na de bak is er een doorgang met ook heeeel veel.blubber, en daarachter is de drinkplaats en een (inmisdels vrij kaal) weiland.
Oftewel, genoeg droge plekken, genoeg ruimte en genoeg plekken om te liggen. Maar het nare is dus dat ze gedwongen door die blub heen moeten om lekker te rollen bijvoorbeeld. En we voeren ze in de stal en de verharding dus eigenljk staan ze altijd daar te eten. Achter hebben we ook voerplekken maar daar komen ze nooit. Dus om dat te stimuleren willen we de blubber beter doorgaanbaar maken zodat ze wat meer gaan lopen, wat in drogere periodes wel het geval is altijd..

Nog even over de zandbak, daar hebben we denk ik een laag van 10-15cm opgegooid? Zelf met aanhanger heen en weer gereden en geschept. Dat gaat eigenlijk heel goed. We hebben nu een paadje van betonroosters van de verharding , door de zandbak, naar de bak gemaakt en er ligt ineens wel veel meer mest in de bak. Dus vermoedelijk helpt het paadje wel, en de zandbak wordt dus regelmatig doorheen gelopen maar die blijft op zich goed.

Zo, lange post haha! We hebben nog geen knoop doorgehakt, deze week komt iemand de blubberlaag bekijken om te oordelen wat nuttig is. We hebben in ieder geval paadjes / andere doorgangen voor als de blubber aanvriest zodat de paarden de benen niet hoeven te breken. Mijn oudje heeft vorig jaar flink kreupel gestaan bij een andere stal, vanwege hobbelige ondergrond dus dat gaan we sowieso vermijden!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:34

En grote rubberen matten op rol?
Daarmee kun je een pad maken.

het was handiger geweest als het droog was, dan had je het recht kunnen maken en dan erop leggen.
Nu dat het al blub is ben je eigenlijk met alles wat te laat.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:34

We hebben al een pad naar de bak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:36

Rubber matten worden glad als ze nat zijn. Dan moet je waterdoorlatende matten hebben en die zijn aardig aan de prijs.
Dit zou iets kunnen zijn misschien
http://link.marktplaats.nl/744117408
Wel een laag folie er onder tegen het wegzakken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 11:37

Nogmaals , we willen niks meer verharden of nog een pad maken. We willen de blubber minder blubberig laten zijn dmv zand.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:44

Dat gaat je nu niet lukken
Ik denk zonder de onderlaag los te maken of drainage te leggen dat je nu niets kunt doen.
Je bent al te laat omdat het al modder is en als het water niet weg kan omdat de onderlaag vast zit kun jij storten aan zand wat je wilt maar gaat het denk ik alleen maar wat mengen met de blub die er al is.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 12:24

En als het aangevroren is? Geldt hetzelfde denk ik he? :( We moeten namelijk sowieso wachten tot het aangevroren is, een vrachtwagen met weet ik hoeveel kuub zand kan nu toch niet door de wei.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:30

Ik ben er bang voor dat dat vocht gewoon weer vrij komt als het gaat dooien.

Ooit heb ik hier eens een topic gezien waar ze met een benzine frees door de paddock gingen. Voor hun was dat diep genoeg zodat het water weg kon. Misschien bij jullie ook?
Wij hebben hier door een boer in de buurt laten diepploegen en dat heeft ook enorm veel geholpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:33

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 13:18

Heee dat ziet er goed uit! Vanmiddag komt er iemand de grondlaag bekijken, gelijk even vragen of frezen evt. een oplossing is!
Superfijn dat jullie zo meedenken :D

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 17:50

Jaaa! Die man die is wezen kijken heeft geconcludeerd dat we op zandgrond zitten (wij dachten klei , oeps :D) en dat frezen en dan aanstampen met een rupsband (?) een goede optie is voor nu. Van t voorjaar zand erop en klaar.
Nu nog ff afwachten wanneer ze het komen doen, maar superfijn dat er in ieder geval iets gedaan kan worden!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:31

Hier is het wel echt kleigrond jammer genoeg :( . Ga nog een laag afgraven, heel eventueel gaten boren met kiezels in. Daar stevig doek op een een hele dikke laag goed vochtdoorlaten zand op (gaat om laag van zeker 30cm zand er op).

Naast de uitloop komen 2 geulen over de volledige lengte zo diep mogelijk uitgegraven met de hand waar dan terug kiezels in komen met daarop treinbilzen die het zand in de uitloop houden. Zo kan het water aan enkele kanten weg al.

Ga eens opzoeken rond dat frezen ook ben daar wel benieuwd naar.
:D (Het advies bij mij was heel de boel verharden maar sorry neen de uitloop is er om een reden) die kan zoveel droog staan als die wil in de stal. )
Laatst bijgewerkt door Lori op 19-12-13 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:39

Ben benieuwd of dat voor jullie werkt! Wij zitten met hetzelfde probleem maar hebben vorige maand 8 kuub zand laten komen. Nou dat was inderdaad ook *poef* weg en we merken er niks van. Nog een grote baggerzooi.

Wil je laten weten of het met frezen en aanstampen opgelost is?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:43

Met zandgrond moet dat lukken.
Of dat zou niet diep genoeg gaan zodat er grover materiaal nodig is.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 18:46

@mloez: als je op zand zit kun je het gewoon om laten zetten (blub onder en zand naar boven). Dat even aanstampen en je hebt een prima bodem. Met regelmatig open laten trekken (niet frezen) blijft het ook goed waterdoorlatend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 00:33

Pas op dst je geen drijfzand krijgt... dat hadden wij toen we een modderstuk in de winter lieten omzetten. ze kwamen bij het grondwater en het zand wat los werd door het omgraven en de natte zwarte grond maakten de bodem instabiel. Aanrijden of dtampen eerkt dan niet... in de winter is het veiliger de modder laag af te schrapen tot de stevige bodem (meestal maar 10 tot 30cm) en dan weer aanvullen met droog en schoon zand. Evt. gelijk een drainagebuis er onder ( niet te diep ivm datzelfde grondwater) lostrekken zoubik alleen doen als je boven grondwater nivesu blijft en het probleem veroorzaakt is door verdichte laag. Liefst ook in een droge periode ivm aan kunnen rijden ( na lostrekken/frezen krijg je bij regen ook een zachte laag drijfzand)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 01:54

Eens met joyce B. Heb ik ook meegemaakt in de rijbak: maanden lang een moeras...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 10:01

Heb je al geultjes gegraven, zodat het water weg kan?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 10:14

Hmm, er komen werkmannen om het te doen.. zal in ieder geval vragen of het mogeljk is dat het toch niet werkt. Maar de man die gister is wezen kijken zei dat het een goede oplossing is voor nu. En dan van t voorjaar zand erop laten storten en waarschijnlijk elk jaar open laten frezen want de grond is heel slecht onderhouden.

Geultjes hebben we niet en krijgen we ook niet vrees ik.. het is echt taaie blubber zeg maar, daar kan je met een schop amper wat mee.

Ik houd jullie op de hoogte, bedankt voor het meedenken!