24/7 in de sneeuw?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 18:40

In de winter maak ik de hoeven een keer in de 4 dagen ongeveer helemaal schoon, droog en leeg en doe er dan een hele dikke laag vaseline, uiercreme of teer in. Dit weerhoud die ijsklontjes in en rondom de hoef. Als je het pas hebt aangebracht wel zorgen dat hij niet meteen gaat rennen op sneeuw of ijs want dan gaat ie op zijn gezichtje! :Y)

Overigens kunnen ze makkelijk 24/7 buiten! :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 21:57

ellepel schreef:
Citaat:
Daarnaast is de vacht van een paard zo gemaakt dat nattigheid altijd van de vacht afgaat en de huid die gewoon droog blijft.

tenzij je een ziek, oud of jong dier hebt waarbij de vacht niet in orde is.
dan word het een ander verhaal :j
( is onderzocht hoor, en bij die gevallen mag een deken echt wel!

Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Ik heb vorig jaar mijn (zieke/oudere) haflinger een deken op moeten leggen omdat haar vacht de natuurlijke functie al verloor door andere omstandigheden. Dus ben heus niet per definitie tegen dekens. Maar ik vind 'oud en jong' erg kort door de bocht. Het ene oude paard is het andere niet. Mijn oudje van 23 kan prima zonder deken, mijn haflinger van vorig jaar (in laten slapen) was jonger, maar had wel een deken nodig. Nu heb ik er eentje van anderhalf, heeft ook geen deken nodig.

Is zeker iets dat per paard bekeken moet worden, maar over het algemeen en voor de meeste paarden klopt wat ik in mijn eerdere post zei wel :)

baron2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:03

die van mij staat altijd buiten ( wel met een schuil stal ) en zeker een shetlander kan daar goed tegen die ijsklompjes haal ik er gewoon uit met de hoevenkrabber. :)

SayaJones

Re: 24/7 in de sneeuw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:50

Trouwens... Mijn pony vind het fijn om af en toe even te liggen.. is dit niet koud als ie dat in de sneeuw doet? :+
Of liggen paarden over het algemeen niet in de sneeuw?

Een vraag die zomaar bij me op kwam :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:55

Ts... Kan het niet helpen stiekem een beetje te giebelen om je vraag :') mijn pony heb ik er in zien rollen, telt dat ook? Neem aan dat ze t niet zouden doen als t echt koud is, of ze moeten ziek zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 23:59

Just_Sannee schreef:
Trouwens... Mijn pony vind het fijn om af en toe even te liggen.. is dit niet koud als ie dat in de sneeuw doet? :+
Of liggen paarden over het algemeen niet in de sneeuw?

Een vraag die zomaar bij me op kwam :')

Mijn shetten liggen juist graag in de sneeuw als er zo'n felle laagstaande winterzon is. Dan genieten ze echt. Daar kunnen ze normaal gesproken prima tegen. Je ziet het tijdens het sneeuwen ook. Dan ligt er een laag sneeuw op de vacht en dit smelt niet. De vacht isoleert prima en houdt de warmte goed vast.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 23:59

Ik weet het ik weet het :')

Bij mezelf denk ik ook, ach mens, doe eens normaal 8)7
Maar dan denk ik me in dat ik daar in die sneeuw moet slapen en dan denk ik, brrrrr :brr:

Rollen snap ik, maar als ie in de sneeuw ligt, gaat dat toch uiteindelijk door z'n vacht heen? :+

Ik moet me niet zo aanstellen :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:33

Nou volgens mij zal de sneeuw niet snel smelten met die dikke vacht daardoor komt de lichaamswarmte ook ampernaar buiten. En met die kou zal het ook niet gauw smelten. Ik kan ook prima een tijd met mn jas en kleren aan buiten in de sneeuw liggen zonder het koid te hebben, mits goed ingepakt. Paard is van zichzelf al goed ingepakt. Maar denk niet dat je jezelf teveel met paarden moet vergelijken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 00:42

Ik heb al een keer moeten fluiten dat ze lagen maar het sneeuwde en dus was er ook een laag op hun gevallen. := Ene lag met het hoofd in de stal waardoor er geen sneeuw op zijn hoofd viel en dus kon blijven liggen. Echter toen ik er eentje mistte en begon te fluiten stond de verschrikkelijke sneeuwpony op! :+

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 12:21

Als Tommie een berg met sneeuw ziet gaat hij er direct in liggen. Maar dat is rollen en dan weer overeind.
Ik denk dat een droog plekje wel heel belangrijk is.
Voor de stralen raad ik Hypozin aan. Dat sluit niet af en werkt goed~!

Waarom heb je je pony zo ver weg staan? Gewoon nieuwsgierig hoor.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-13 13:52

Thuis stond ie op een klein stukje samen met mijn jaarling. Vond ie niet leuk, jaarling trapte steeds op zijn voeten en was heel opdringerig. Ook kreeg hij steeds minder aandacht (thuis nog 3 paarden) Je zag hem wegkwijnen.
Twinky is een pony die veel liefde wilt en lekker aan het werk wilt.
In Drenthe (daar woont mijn vriend) staat hij op een mooi groot land met shettevriendjes en ezelvriendjes. Heeft een heel lief verzorgstertje en de andere mensen zijn ook weg van hem. Ik kan hem in het weekend lekker aan het werk zetten en door de weeks mag ie op bosritjes.
Pony is veel gelukkiger!
Dan maar even bikkelen soms voor mij, het is niet makkelijk om je pony zo ver weg te hebben, zeker niet omdat het echt mijn vriendje is.
Maar voor hem is het veel fijner :j