Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Controleer mijn kostenplaatje! KOSTEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 16:51

Tja een extra halster is nodig maar 20 euro ben ik niet kwijt aan een extra halster, 10 euro incl touw vind ik meer dan genoeg. Als er een keer 1 stuk getrokken wordt is het meestal een klipje die sneuvelt en daar maak ik dan een klipje van 10 cent aan en dan wordt het een reserve halster.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:32

W0PPY schreef:
Lessen en een x bedrag per maand voor een potje zou ik nog even bij de terugkerende kosten voegen.
Ook vind ik je budget voor hoefsmid erg laag. Een paard wat al op ijzers staat kan vaak niet zomaar ineens van de ijzers af, je zou dan specifiek moeten zoeken op een paard wat al zonder ijzers staat.

Als een paard zonder bepaalde reden ijzers heeft, kunnen die er zo weer onder vandaan hoor. Als het paard aangepast beslag heeft is het een ander verhaal.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 18:52

Je zou ook nog kunnen besparen op krachtvoer. Ik geef mijn robuuste rassen veel ruwvoer aangevuld met Pavo Vital Complete. Dat is een bekertje per dag. Daar zitten alle vitamines/mineralen in. Dat kun je in plaats van krachtvoer doen. In mijn visie heeft een paard geen krachtvoer nodig, wel aanvulling vit/mineralen. Misschien iets om te overwegen.

Zadel: je zou ook eerst een tweedehands boomloos (goed merk, Barefoot, Torsion, o.i.d) kunnen kiezen en dan rustig uitkijken naar een evt. goed passend boomzadel als je dat liever wilt. Mijn ervaring is dat paarden zó veranderen qua omvang en bespiering nadat je ze hebt gekocht, dat er heel wat miskopen/zadels in de kast belanden.

Verzekeren: Inderdaad goed kijken naar de voorwaarden. Een spaarpot kan ook. Het is een gok. Ik heb de mijne nooit verzekerd, niet veel kosten gehad, dus ik ben goedkoper uit. Maar dat zeg ik achteraf ;).

Succes! Leuk toch, die voorpret!?

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 19:14

Ja super!

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:24

En niet alle paarden kunnen zonder ijzers!

Ook zou ik niet bezuinigen op dekens, maar gewoon een paar nieuwe aanschaffen. Ik heb 1x een dure Euro-riding (of star?) deken gekocht en dit is nu zijn 4e winter dat hij die draagt en ziet er nog als nieuw uit (laat hem na iedere winter wassen). En ze slopen ook regelmatig wat af bij mij!

Je lessen zijn inderdaad belangrijk.

Tandarts enz.

Bij een verzekering heb je vaak nog iedere keer eigen risico. Toch zou ik verzekeren, je gaat dan net iets makkelijker naar de dierenarts als er wat is! Heeft mij het afgelopen jaar 1000en euro's gescheelt met de verzekering terwijl hij daarvoor nooit wat had. Als hij geopereerd moet worden dan mag je wel een dikke spaarpot hebben zonder verzekering.

Ik heb ook veel meer dekjes, maar als je in het begin 2 dekjes hebt is dat wel goed. Je krijgt door de jaren heen steeds meer dekjes!

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:13

ja, als ik dan weer iets nieuws nodig heb, koop ik er wel wat bij!

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:30

Die van het voer is wel een goede :j
Hoeveel een Fries/Tinker gemiddeld krijgt/nodig heeft aan krachtvoer weet ik niet, maar een haf of fjord kan in ieder geval zelfs zonder. (Is niet mijn keus, die van mij kreeg een schep hippostar polo per dag) In ieder geval hoeven die geen 2 kilo, als ze intensief getrained worden al niet, laat staan als recreatiepaardje.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:37

Het loopt al gauw op... Mijn paard heb ik net in moeten laten slapen... En ondanks dat ik alle spullen heb liggen, de vaste aanschaf van paard ook nog wel op kan brengen, koop ik toch voorlopig even geen nieuw paard. Mijn vorige paard kocht ik toen we twee inkomens hadden, nu woon ik alleen en heb de afgelopen jaren gevochten om haar niet weg te hoeven doen, maar deed nooit dingen zo goed als ik zou willen in de zin van les en begeleiding. Eind van de maand kwam ik altijd net rond er moest in het gewone leven niks geks gebeuren (wasmachine kapot ofzo). Maandelijkse kosten voor paard gingen dan toch echt wel over de 500 euro. Stalling, les, hoefsmid, af en toe een wedstrijdje, onderhoudskosten van paard en materiaal. Etc etc... Ik zou dus echt wat meer geld beschikbaar stellen als ik jou was voor de maandkosten.

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 20:40

Cerera schreef:
Die van het voer is wel een goede :j
Hoeveel een Fries/Tinker gemiddeld krijgt/nodig heeft aan krachtvoer weet ik niet, maar een haf of fjord kan in ieder geval zelfs zonder. (Is niet mijn keus, die van mij kreeg een schep hippostar polo per dag) In ieder geval hoeven die geen 2 kilo, als ze intensief getrained worden al niet, laat staan als recreatiepaardje.

mijn verzorgpaardje (fjord) krijgt toch wel richting de twee kilo per dag, vond ik ook wel aan de hoge kant. dan kan ik het voor mijn toekomstige paardje denk ik wel met 1 k per dag en iets meer hooi doen :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:49

zeker voor een sober ras is 1kilo ook nog wel veel als recretiepaard althans.

Deken zou ik wat meer voor rekenen, je moet ook wel een reservedeken hebben want als hij sneuvelt en de winkel is dicht dan zit je met een kletsnat paard ineens, niet handig.

Verder zou ik voor het zadel inderdaad richting de 500 gaan, kan zijn dat het nog aangepast moet worden natuurlijk en dat kan soms flink oplopen.

Verder is het wel redelijk genoemd, kijk als jij zelf al wat financiele ruimte overhoudt naast dit kostenplaatje en je andere vaste lasten dan is het prima.

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:03

Ziet er goed uit ts je lijstje.
En ziektekostenverzekeren zou ik wel doen.
Ik zat ook zo als jou alles altijd te bereken, wilde mijn paard wel verzekerd hebben ivm aankoopbedrag maar wilde mezelf de premie ziektekosten besparen, ahum had ik dat ni maar niet gedaan.heb zolang ik haar heb 7 maand tot nu toe iedere maand dierenarts rekening 200 a 300 gehad, en de volgende ligt klaar.copd over gehouden aan 2 heftige virussen achter ekkaar aan.

Verder vind ik dat je alles keurig hebt berekend.en lessen??dat maakt iemand zelf wel uit.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:28

Niet alle paarden kunnen zonder ijzers zeker waar maar als je het paard nog gaat kopen kan je daar natuurlijk altijd naar kijken hé. Je kan er ook een kiezen die goed op de hoeven staat en al blootvoets is.
Zou ik toch zeker naar kijken mocht ik een paard aanschaffen dus dat is niet raar om naar te kijken.
Lessen is een eigen keus. Daarnaast als je zo eens sporadisch een lesje wil pakken is dat natuurlijk ook prima te betalen mocht je dat willen.
Ik vind het een prima lijstje op het zadel na ik zou daar toch 600 voor pakken. Alles wat je niet nodig hebt is toch mooi meegenomen. Je kan geluk hebben dat het erbij zit en past of dat je een goed en goedkoop zadel vind maar neem aan dat het ook niet de bedoeling is dat als je een paard aanschaft om nog 2 maanden te wachten op dat goedkope zadel als je snapt wat ik bedoel. Als je daarin wat ruimer bent heb je iets meer keus want buiten dat het op het paard goed moet liggen wil je als ruiter toch ook comfort van hebben.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:32

Ik vind 2 kilo wel redelijk veel voor haflinger of fjord maar ja moet je kijken wat hij natuurlijk nodig heeft wij hebben ze wel gehad die een handje kregen en het al genoeg was

Marus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:35

Ik vind dat ook erg veel.helemaal als n paard wat basistraining doet.zou dan eerder kiezen voor vitamine supplement of korrel

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:50

ralphtdw schreef:
Ik vind 2 kilo wel redelijk veel voor haflinger of fjord maar ja moet je kijken wat hij natuurlijk nodig heeft wij hebben ze wel gehad die een handje kregen en het al genoeg was

Jup, dit viel mij ook op.

Je kan, los van de basis items die wel genoemd zijn, nooit helemaal berekenen wat je nodig hebt. De ene heeft dikke pech met een maandelijkse DA bezoek, de ander ziet er geen één in 10 jaar. Maak een potje voor onvoorziene kosten (de ene keer zal dat DA zijn, de andere keer zadelmaker of een nieuwe cap voor jezelf omdat je gevallen bent...) zodat je altijd voldoende achter de hand hebt. Wel zou ik de kosten waarvan je zeker weet dat je ze maakt iets ruimer rekenen dan je denkt. Dan kom je niet ineens op een verschil van 300 euro met je budget ;)

Mijn paard staat overigens ijzer- en dekenloos. Scheelt toch ook echt in de kosten :j (Mocht ze het nodig hebben, krijgt ze het uiteraard.)
Succes en veel plezier TS met het zoeken naar je eigen paard!! *\o/*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:51

Sobere rassen 2kg brok geven doe je als je echt hard met ze werkt ZZ of 4-6 uur rijden op endurance tempo (al wordt er juist in de endurance weinig brok gevoerd). Gooi ik zulke hoeveelheden in mijn sobere stelletje dan verongeluk ik of knallen ze dwars door de draden heen van de energie. Er zit genoeg in een goede mineralenkorrel en een handje sobere muesli (om het te mengen en zodat het wat lijkt/tijd kost om op te eten). Merk pavo geeft bij sommige sobere dieren jeukklachten iets om goed op te letten dus.

De rassen die je opnoemt hebben nogal eens een korte rug en daar past helaas niet elk makkelijk te verkrijgen 2e hands zadel op. Je komt dan snel in prijsklasse 1000-1500 terecht ipv 300.

Halster en touw hoort wettelijk gezien met paard meegeleverd te worden, je moet immers je aankoop onder controle kunnen houden.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:53

Ryder schreef:
En dan nog heb je les nodig :j

- je paard gaat je uitproberen
- ook al rij je alleen maar buiten verder, dan nog moet je lessen om je paard in balans te houden

etc etc

Ik denk dat dat voor iedereen anders is, ik heb al jaaaaaaaaren geen les meer en bij het buitenrijden merk ik er niks van..

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:55

Yvank_ schreef:
Hoefsmid eens in de 3 maanden is weinig. En wat als je paard een probleem aan de hoeven krijgt? Dan kan het zo maar ineens zijn dat je 100 per 7/8 weken kwijt bent aan ijzers.

En een goed zadel voor 300 zal je wel niet vinden.

Bij mij komt hij 2 keer per jaar.. is maar wat je weinig vindt.

Als je naar de rassen kijkt zou ik persoonlijk ook kijken naar de kosten van een goede eczeemdeken eventueel. Wil niet zeggen dat elk paard van de rassen eczeem heeft maar alleen dat de kans wel degelijk aanwezig is.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:57

Hoefsmid eens in de 3 maanden is gewoon normaal, bij ons komt hij 1/2 keer in het halve jaar.

VragenKop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:58

Ik zie mensen steeds over de zadel zeuren, wanneer dat niet eens nodig is, je kan makkelijk zadels voor zelfs 150 euro vinden.

Alleen zelf vind ik voor de deken wat goedkoop, geen idee of dat klopt ;)
Laatst bijgewerkt door VragenKop op 02-12-13 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:59

Wat zijn je wensen betreft paard? Ik weet dat je voor 2200 euro geen bijzondere of niet zadelmakke tinker hebt. Die zijn naar mijn verbazing best duur. Daarnaast vind ik 300 euro voor zadel echt heel weinig. (houdt bij terug kerende kosten ook onderhoudt van je spullen! Zadelmaker 1p jr controle, tandarts, en dekens wassen of reparatie laten we het onvoorziene kosten noemen :o )

Ben op dit moment zelf best veel aan het na lezen over voer! Als je beetje een sober ras kiest zou ik vooral op letten dat je niet te veel suikers voert. Soms is het beter een duurdere brok of muesli te kiezen.

Veel succes!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:01

Het voordeel van een haf, tinker, fjord is dat de bomen goed breed moeten zijn en het voordeel is dat ze weinig schoft hebben maar wel veel vlees dus. Wil je een beetje een comfi zadel en een beetje kwaliteit dan zou ik kijken naar 500 euro voor een zadel. Als je van plan bent buitenritten te maken is een comfortabel zadel toch wel een must of je wilt een houten kont hebbbe hihi.

Ik heb ong 3 maanden zitten scrollen op internet en toen ineens zag ik haar, mijn droompaard. Zoveel anderen gezien maar ik dacht zij is het! Een goede tinker en zeker een haf hoeft niet meteen heel duur te zijn. Kijk naar uit welk mileu het paard ook komt.

Denk ook aan een winterdeken voor wanneer het echt koud is. Je kan ervoor kiezen om je paard niet te scheren en hem het werk zelf te laten doen. Wanneer je dit toch besluit om dekens op te gooien zou ik gewoon op marktplaats en bokt markt kijken. Dat doe ik ook altijd, sommige mensen kopen dekens en besluiten na 3 x dragen dat hij niet meer mooi is of toch niet past, nou pak uit je winst. Zo shop je al snel een mooie deken die in de winkel 80 kost en koop jij ff voor 25 euro. Ik heb zelf 5 dekens in de kast verschillend van 0 tot 300 gram. Mijn paard is een KWPN en hiermee houd ik haar altijd warm (gooi gewoon een 300 gr over 200 heen bv.)

Een klinische keuring zou ik zelf niet eens doen. Heb ik ook niet gedaan. Waarom wil je hem keuren? Neem iemand mee die er verstand van heeft (goede kijk op hoeven, beenwerk en algemene manier van lopen) en houd je paard een week op proef onder goede afspraken.
Verder denk ik dat je goed zit met de aanschafkosten van paard en rijspullen.

Je stalling ook. Ik ent mijn paard 1x in het jaar en doe hier een gebitscontrole bij. Ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik betaal zelf 11 euro voor 1 zak krachtvoer en ik gebruik er 2 per maand. (Onderhoudsbrok). Hoefsmid moet je rekening mee houden ,als je veel over de weg rijd zal de hoef sneller slijten en krijg je snel te horen of je niet beter een ijzer onder laat zetten.... dit is zo'n 50 euro in de 8 weken.

Verder denk ik er als volgende over......
Een recreatiepaard wat 3x in de week een uurtje sjouwt hoeft echt geen 2kg brok op 1 dag. 1 Kg is prima. Voer je onderhoudsbrok dan heeft een paard op 1 dag genoeg aan zijn mineralen. Ik las vanlaatst in een oude bit dat sommige stalhouders echt stijl achterover slaan van mensen die hun paard nog meer krachtvoer geven op een dag dan een ZZ paard. Bovendien het toedienen van supplementen moet je ook nogal verstand van hebben want de helft beland toch op de mestbult. Wat je zelf zegt, basisbrok, nature's best of desnoods een pavo koek. Bij koud weer geef ik mijn paard nog wel eens slobber en wij rijden ook maar 2x in de week een uur. De rest staat ze buiten te vreten.

En we weten allemaal hoe het gaat als je een eigen paard hebt. Kom je in een ruitersportzaak dan kom je altijd wel met iets thuis of je bent op stal en denkt hmm... dat vind ik ook wel leuk en dat heb ik nodig. Al snel verkijk je dan op kosten.

Houd altijd geld achter de hand voor een ziekte oid. Je kan zomaar op een dag op stal komen en zien dat je paard een diepe snee heeft op zijn lijf of een wond (had ik toen, moest direct een DA komen, was dan wel geen spoed maar moest wel gehecht worden .. 190 euro).
Of dat je paard helemaal niet lekker is of zieke indruk en er een DA bij moet komen en je er een zalfje/poedertje oid voor krijgt. Of zelfs wat erger. Hoeft niet natuurlijk maar blijf er wel aan denken.

Paard kost altijd wel geld. Ookal denk je alles nog zo goed uit, er is altijd wel iets!

GroteSnuffel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 23:02

Bedankt voor de tips iedereen! Wat dus nog opgenomen moet worden in mijn lijst is..:
- minder voeding (hooguit 1k brok of ander voedingssup)
- 200,- extra voor het zadel uittrekken
- ontworming 1x per kwartaal
Is dat het?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:10

Ontwormen doe ik zelf 2x in het jaar. Als de paarden het land op gaan en als ze er weer af gaan.
Als je een stal hebt wat ze weidjes goed onderhoud dan voorkom je al een hoop.

Ik denk dat je ook qua voeding al wel goed zit hoor. Je hoeft er alleen minder van te geven. En kijk op welk merk je paard reageert. Vraag misschien even wat het paard kreeg voor brok bij vorige eigenaar, misschien kan je dan zo doorvoeren met het merk wat het paard altijd kreeg voorkomt weer zo'n overgang.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:29

En eventueel eczeemdeken zou ik toch wel rekening mee houden hoor. Een fijne deken kost toch al gauw 100 euro en gaat soms maar 1 seizoen mee, ligt er beetje aan of je paard een sloper is.

Dus mocht je een eczemer kopen, zou ik er toch wel rekening mee houden. En ja ze verkopen de meeste paarden als niet eczemer maar die 2 van mij die 'geen eczemers' waren, bleken het bij mij wel te zijn. Ligt er ook beetje aan waar je woont.