Blijer sportpaard in de groepsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:26

YOURLOVER schreef:
Ik zie dat er enkele mensen schrijven van 'Mijn paard maak je er niet vrolijk mee' of 'mijn paard heeft zijn eigen plekje nodig'.
Dit is wat wij mensen veroorzaakt hebben. Wij hebben al die tijd ons paard apart gehouden op stal, misschien zelfs op de wei. Als je hem dan van de ene op de andere dag tussen een groep zet, vind ik het logisch dat er stress ontstaat en jou paard het helemaal niet prettig vind.

Wat denk je, de paarden die in het wild leven? Die leven elke dag van het jaar in groepsverband en kunnen gerust op een afstandje rust nemen van de groep.

We hebben het dus eigenlijk aan ons zelf te danken, wij zorgen er voor dat het paard een 'einzelgänger' wordt.

_/-\o_ Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Het hoeft niet eens je eigen fout te zijn, maar ik denk écht dat een paard van nature met andere paarden wil zijn. Niet met iedereen, natuurlijk niet (wij mensen vinden ook niet iedereen aardig), maar dat zoveel paarden vanuit zichzelf niet in de kudde zouden willen... nee hoor :n
Nogmaals, dat hoeft absoluut niet aan de huidige eigenaren te liggen, het kan net zo goed komen doordat een vorige eigenaar het paard alleen heeft gezet oid. OF doordat je een andere uitzondering hebt... (Ja ik zeg 't er maar even bij, voor er 10000 mensen beginnen van ' jamaar mijn paard!' )

Blijheid schreef:
De belangrijkste 'maar' die ik heb bij een groepsstalling gaat over voeren.

Wij hebben nu twee paarden. Een volbloed die altijd wat te dun is en flink bijgevoerd moet worden om op gewicht te blijven, en een IJslander type dat van lucht al dik word en we aan alle kanten beperken met slowfeeders, graasmasker etc. Wij kiezen er daarom voor om de paarden overdag buiten en 's nachts op stal te zetten, zodat we in de avond en vroeg in de ochtend de volbloed flink kunnen bijvoeren, en de pony kan wat stro knabbelen en uitbuiken.
Hoe zou zoiets gaan in een groepsstal en/of 24/7 buiten? Kan je genoeg onderscheid maken, zodat beiden voeding krijgen die bij hen past?

In de blog noemt de schrijfster ook dat groepsstalling prima samen kan met 's nachts op stal. Lijkt me ideaal voor jou. Wel lastig hoor, kan ik me helemaal voorstellen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:29

mavantos schreef:
Een groepsstal ben ik geen fan van. Als er wat gebeurd kunnen ze in een weide nog 'vluchtten'. Als ze in een stal klem staan in de hoek en er probeert een ander paard te slaan dan kunnen ze geen kant op. :n

Je moet ook geen 30paarden in een ruimte van 20x30 stoppen 8)7
Het is geen legbatterij.

Ik denk dat jezelf ook wel kan verzinnen dat je wel de juiste hoeveelheid ruimte nodig hebt bij het aantal paarden wat je wilt gaan houden.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:30

Cowgirl schreef:
LiannePuthzy schreef:
Mijne staat niet in de groepsstal omdat ze de andere paarden niet laat eten en dan eet ze te veel, als ze dat neit deed stond ze wel in de groeps stal

Hoelang heeft jou paard in de groepsstal gestaan dan?

Als de andere paarden niet aan eten toekomen dan zijn er te weinig voer plaatsen.

alleen in de zomer staat ze daar en ook aan het begin van de periode dat ze overdag binnen staan, ze staat dan de hele tijd bijd e voerplaats en laat dan geen ander paard op die plek komen, en als er 1 naast haar komt staan jaagt ze die weg, voor de rest is er wel zat plaats daar voor te eten.
dus de redenen waarom ze niet in de loopstal staat: jaagt andere paarden weg die naast haar komen staat en ze eet dan te veel

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:32

@Liannephutzy.

Als ik zo begrijp is er bij jullie maar 1 voerplaats. Ja dan kun je dit soort dingen verwachten. Maak je er meerdere dan heb je dit gedrag niet en zowel dan kunnen de andere paarden nog op een andere plek eten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:33

Een paard is een gewoontedier.
Je kan een paard aanwennen om 30x per dag een flinke optater met de zweep te krijgen. Dat is ie dan gewend. Of het goed voor hem is, zullen we het allemaal over eens zijn: nee.
Je kan je paard laten wennen aan 23/7 stal.
Of 24/7 buiten.
Of in de nacht op stal en overdag buiten.
En zo zijn er van allerlei opties mogelijk.
Je paard zal zich erin schikken in de gewenning en de structuur van hoe het gaat.
Maar wat is nou echt goed voor een paard, dat is heel wat anders.
Een paard wat 23/7 op stal staat zal zich doodschrikken in een groepsstalling 24/7 buiten met inloopstal.
Die moet zijn hele structuur omgooien. En inderdaad levert dat stress op voor het paard. Hij is het niet gewend. Sommige paarden zijn hierdoor zo asociaal geworden, die gaan het nooit meer goed in een groep doen. Heel veel paarden gaan het heel goed doen in een groepshuisvesting, na een periode van gewenning.
Maar wat is op de langere termijn beter?
Paarden hebben nog steeds hetzelfde verteringsstelsel. Ze hebben nog steeds dezelfde sociale behoeften. Om goed te kunnen verteren moeten ze nog steeds kunnen lopen. Ze hebben het ook nog steeds nodig om een aantal uur per dag te kunnen kauwen en lopen tegelijk, om hun voedsel te verteren. Hun hoeven hebben nog steeds een goede doorbloeding nodig om het hoefmechanisme goed te doen werken.
Dat verandert niet als je een 'sportpaard' bent of een 'gewoon' paard.
Dat zijn geen aannames of dingen die mensen verzinnen, daar is onderzoek naar gedaan en dat zijn feiten die staan.
Daarom kan 23/7 op stal nooit ok zijn voor een paard.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:35

Cowgirl schreef:
@Liannephutzy.

Als ik zo begrijp is er bij jullie maar 1 voerplaats. Ja dan kun je dit soort dingen verwachten. Maak je er meerdere dan heb je dit gedrag niet en zowel dan kunnen de andere paarden nog op een andere plek eten.

euhmm de hele voorkant van de loopstal is de voerplaats dus best groot dus zoiets http://www.loculus.nl/paarden/loopstall ... s/Afb0.jpg
en dan staat ze dus de hele dag te eten omdat er ongeveer onbeperkt kuil licht daar
en als het kuil op is op de plek waar zij staat loopt ze naar een andere plek toe en jaagt ze het paard wat daar staat weg en een vrolijk door :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:40

xIirtJj schreef:
Blijheid schreef:

Wij hebben nu twee paarden. Een volbloed die altijd wat te dun is en flink bijgevoerd moet worden om op gewicht te blijven, en een IJslander type dat van lucht al dik word en we aan alle kanten beperken met slowfeeders, graasmasker etc. Wij kiezen er daarom voor om de paarden overdag buiten en 's nachts op stal te zetten, zodat we in de avond en vroeg in de ochtend de volbloed flink kunnen bijvoeren, en de pony kan wat stro knabbelen en uitbuiken.
Hoe zou zoiets gaan in een groepsstal en/of 24/7 buiten? Kan je genoeg onderscheid maken, zodat beiden voeding krijgen die bij hen past?

Daar heb je speciale systemen voor zoals een HIT actiefstal

Dan krijgen paarden een "halsband" of chip welke gelezen wordt door het poortje waar ze doorheen moeten voor ze in de voederbox komen en klapt er een luik open met de hoeveelheid voer die de paarden mogen hebben.
Zo is het ook veel makkelijker bij te houden hoe vaak je paard op een dag naar binnen komt om te eten en wat ie daadwerkelijk binnenkrijgt en kan je iets aan je voermanagement doen.

Dat is een mooi systeem, maar ik heb ooit bij een bezoekje aan een dergelijke stal gezien dat de dominante paarden de voerplek vaak bezet hielden waardoor de mindere helden gewoon minder in de buurt kwamen om hun portie te halen en ze liepen dan vaak ook wat porties achter als het ware, die wel gereserveerd waren.

Wij hadden onze 4 paarden in een loopstal, dat gaat in de omgang prima want het waren vriendjes uit dezelfde kudde. Maar, de mijne is een luchtzuiger die langzaam eet, dus waren onze 2 gelderse snel-eters altijd eerder klaar en heel behulpzaam van het opeten van zijn portie kuil. De mijne stond daardoor vaker wat boven zijn tempo te eten en - dan nog - werd een deel van zijn eten door anderen opgepeuzeld. Toen hij noodgedwongen in een box terecht kwam door omstandigheden, was hij zo rustig tijdens het eten en kon ie dingen laten liggen of op zijn tempo eten. Dat deed hem heel veel goed.

Het is dus niet geschikt voor ieder paard en paarden die niet dominant zijn en snel onder de indruk van dominantere paarden uit de groep die zullen minder geschikt zijn voor zo'n setting.

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:51

Def schreef:
Een paard is een gewoontedier.
Je kan een paard aanwennen om 30x per dag een flinke optater met de zweep te krijgen. Dat is ie dan gewend. Of het goed voor hem is, zullen we het allemaal over eens zijn: nee.
Je kan je paard laten wennen aan 23/7 stal.
Of 24/7 buiten.
Of in de nacht op stal en overdag buiten.
En zo zijn er van allerlei opties mogelijk.
Je paard zal zich erin schikken in de gewenning en de structuur van hoe het gaat.
Maar wat is nou echt goed voor een paard, dat is heel wat anders.
Een paard wat 23/7 op stal staat zal zich doodschrikken in een groepsstalling 24/7 buiten met inloopstal.
Die moet zijn hele structuur omgooien. En inderdaad levert dat stress op voor het paard. Hij is het niet gewend. Sommige paarden zijn hierdoor zo asociaal geworden, die gaan het nooit meer goed in een groep doen. Heel veel paarden gaan het heel goed doen in een groepshuisvesting, na een periode van gewenning.
Maar wat is op de langere termijn beter?
Paarden hebben nog steeds hetzelfde verteringsstelsel. Ze hebben nog steeds dezelfde sociale behoeften. Om goed te kunnen verteren moeten ze nog steeds kunnen lopen. Ze hebben het ook nog steeds nodig om een aantal uur per dag te kunnen kauwen en lopen tegelijk, om hun voedsel te verteren. Hun hoeven hebben nog steeds een goede doorbloeding nodig om het hoefmechanisme goed te doen werken.
Dat verandert niet als je een 'sportpaard' bent of een 'gewoon' paard.
Dat zijn geen aannames of dingen die mensen verzinnen, daar is onderzoek naar gedaan en dat zijn feiten die staan.
Daarom kan 23/7 op stal nooit ok zijn voor een paard.

_/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:52

Maar de bedoeling in zo'n groepsstal is onbeperkt voeren en geen portie voeren zoals op box-stallen gebeurd. Als er altijd voer aanwezig is zul je dus nooit paarden hebben die afpikken.

Die voederstations ben ik ook niet zo van, misschien alleen krachtvoer maar ik heb liever dat de eigenaar het na het rijden zelf geeft. Kunnen ze ook zelf bepalen welk voer(pavo, marstal etc etc).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:57

Maar onbeperkt voeren betekent bij de snelle Jelles (onze geldersen) dat ze achtelijk veel ruwvoer binnen gaan krijgen omdat die blijven eten..
en die voederstations werd ik een beetje depri van ook nog, stonden ze in een rij te wachten tot ze eindelijk erbij mochten :-(

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:58

Je hoeft toch niet onbeperkt te voeren in een groepsstal.
Hier wordt op bepaalde tijden gevoerd. Paarden gaan gewoon op hun vaste plek staan en wachten hun voer af. Als er een op de plek van de leider staat, wordt die door oren in de nek wat verderop gesommeerd en dat was het dan.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 16:59

Je kunt ook onbeperkt voeren dmv slowfeeders.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:04

Nou, de mijne staat op dit moment ook in een groepsstal (stal voor 6 paarden staan met 3). ivm dat we overvol staan, maar mevrouw word hier nou niet bepaald "blijer" van..
Is bloedshagerijnig,
rent de hele dag achter de anderen aan..

ben blij als ze weer in haar eigen stalletje kan!

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:04

xIirtJj schreef:
Blijheid schreef:

---
Daar heb je speciale systemen voor zoals een HIT actiefstal

Dan krijgen paarden een "halsband" of chip welke gelezen wordt door het poortje waar ze doorheen moeten voor ze in de voederbox komen en klapt er een luik open met de hoeveelheid voer die de paarden mogen hebben.
Zo is het ook veel makkelijker bij te houden hoe vaak je paard op een dag naar binnen komt om te eten en wat ie daadwerkelijk binnenkrijgt en kan je iets aan je voermanagement doen.

Dat is een mooi systeem, maar ik heb ooit bij een bezoekje aan een dergelijke stal gezien dat de dominante paarden de voerplek vaak bezet hielden waardoor de mindere helden gewoon minder in de buurt kwamen om hun portie te halen en ze liepen dan vaak ook wat porties achter als het ware, die wel gereserveerd waren.

Wij hadden onze 4 paarden in een loopstal, dat gaat in de omgang prima want het waren vriendjes uit dezelfde kudde. Maar, de mijne is een luchtzuiger die langzaam eet, dus waren onze 2 gelderse snel-eters altijd eerder klaar en heel behulpzaam van het opeten van zijn portie kuil. De mijne stond daardoor vaker wat boven zijn tempo te eten en - dan nog - werd een deel van zijn eten door anderen opgepeuzeld. Toen hij noodgedwongen in een box terecht kwam door omstandigheden, was hij zo rustig tijdens het eten en kon ie dingen laten liggen of op zijn tempo eten. Dat deed hem heel veel goed.

Het is dus niet geschikt voor ieder paard en paarden die niet dominant zijn en snel onder de indruk van dominantere paarden uit de groep die zullen minder geschikt zijn voor zo'n setting.

Klopt.
Ik ben ook absoluut geen fan van het systeem. Echt niet. Ik gaf alleen aan dat het bestaat.

Ik weet ook niet of je er meerdere soorten voer in kan laten gaan of niet, maar ik denk dat het evt. wel mogelijk zou zijn. Maar het kost allemaal een heleboel geld, en is denk ik alleen aantrekkelijk voor een ondernemer. Ik zou het privé iig niet willen en dan nog zou ik de paarden liever even een uurtje op stal zetten voor het voeren.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:30

Als ik het zo lees zou bijna niet een paard overleefd hebben in een kudde en daar doodongelukkig zijn. Vind dat er veel te veel word gedacht vóór het paard. 'Mijn paard.....'
Ook valt het me op dat veel de paarden vermenselijken. Het is maar hoe je jezelf voelt en hoe je ergens tegenaan kijkt, en dat zie je bij een dier. Als ik hier thuis zit en ik ben verdrietig, kijkt mijn hond altijd vol medelijden. Ben ik blij, kijkt hij ook zo. Is natuurlijk helemaal niets van waar maar is gewoon hoe ik me zelf voel op dat moment.

Nu bedoel ik niet dat dit geschikt is voor ieder paard. Maar krijg het idee door de reacties dat geen van de paarden meer in een groep kunnen staan. Vraag me af hoe die het hadden gedaan als wij er niet waren geweest.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:14

helaas heb ik niet de mogelijkheid mijn paarden in een groepsstal te houden (met name het binnen gedeelte). Maar mijn paarden staan momenteel vanaf vijf uur tot 18.00 uur buiten in groepsverband dit zal als het weer wat slechter gaat worden wel verkort worden. En ja een van hen zit momenteel redelijk onder de schaafwonden (hij probeerd hoger in rang te komen) maar als het daarbij blijft heb ik ze liever zo dan apart opgehokt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:07

XxLiindsaYxX schreef:
Nou, de mijne staat op dit moment ook in een groepsstal (stal voor 6 paarden staan met 3). ivm dat we overvol staan, maar mevrouw word hier nou niet bepaald "blijer" van..
Is bloedshagerijnig,
rent de hele dag achter de anderen aan..

ben blij als ze weer in haar eigen stalletje kan!

Maar hoe interpreteer jij het 'achter elkaar aan rennen'?
Is dat niet het natuurlijke gedrag wat de dominante merrie vertoont? Af en toe naar een ander paard toe gaan, die weg laten gaan en zo haar positie bevestigen?
Dat is niet chagrijnig, dat is normaal.
Of het is zo dat jouw paard die andere twee gewoon niet mag. Dat kan ook. Wil niet zeggen dat groepsstalling slecht is. Wil gewoon zeggen dat jouw paard niet met elk ander paard kan, en dat is ook normaal. :)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:33

Er zit een groot verschil tussen theorie en werkelijkheid en tussen wilde paarden in de natuur en gedomesticeerde paarden. Een aantal zaken die hier ook worden genoemd zie ik ook gebeuren in mijn groepshuisvesting. Hier zijn altijd voldoende eetplaatsen voor iedereen, maar je ziet dat het dominante paard als een raket eet en vervolgens alle andere paarden wegjaagt bij de andere eetplaatsen en zich vervolgens vol vreet. Leuk en aardig, natuurlijk gedrag, maar het gevolg is wel dat de dominante bijna hoefbevangen staat en de onderste in rang steeds magerder wordt als je niks doet. Vervolgens heb je dan nog te maken met een betalende pensionklant die daar niet blij van wordt. Ga dan maar zeggen: ach ja het is nou eenmaal de rangorde. En dan heb je het over paardenwelzijn :\ .......daar hoort een goede gezondheid ook bij. Om dan te zeggen dat er alleen meer gevoerd moet worden daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden hebben ECHT geen rem en worden dus ook veel en veel te zwaar en dat is nadelig voor hun gezondheid dus ook voor hun welzijn.

Het sleutelwoord is "compromis". Je kunt paarden eerst rustig hun portie laten eten en ze dan in de groep zetten met meerdere eetplekken. Ik ben in ieder geval blij dat ik de mogelijkheid heb om ze allemaal apart te laten eten, anders zouden de pony's hier helemaal niet aan bod komen omdat ze steeds door de paarden weggejaagd worden. Ík denk dat elke stal moet kijken naar de (on)mogelijkheden die er zijn. Als dat betekent dat paarden soms apart mogen eten omdat ze daar blij van worden, dan moet je dat gewoon doen. Ik denk ook dat er wel degelijk stress is als er gevochten moet worden om eten, daarom moet je voernijd zoveel mogelijk voorkomen.

En veulens die op jonge leeftijd 's nachts in een box staan tussen andere paarden hoeven echt niet asociaal te worden of niet te weten hoe ze met een kudde om moeten gaan. Contact tussen paarden gaat over hekken, schrikdraad en door boxdeuren heen, dat maakt helemaal niks uit. Het gaat er om dat ze overdag voldoende in contact komen met verschillende soorten paarden en het karakter van het jonge paard is m.i. veel meer bepalend voor hoe het in de groep ligt. Ik heb een paard gehad wat in een opfok had gelopen als jong dier, maar er kon bijna geen enkel paard bij lopen want hij liet ze niet met rust en bleef er maar achteraan lopen en duidelijke "ga weg" signalen negeren. Die snapte het gewoon niet.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:36

Magrathea schreef:
Maar hoe interpreteer jij het 'achter elkaar aan rennen'?
Is dat niet het natuurlijke gedrag wat de dominante merrie vertoont? Af en toe naar een ander paard toe gaan, die weg laten gaan en zo haar positie bevestigen?
Dat is niet chagrijnig, dat is normaal.
Of het is zo dat jouw paard die andere twee gewoon niet mag. Dat kan ook. Wil niet zeggen dat groepsstalling slecht is. Wil gewoon zeggen dat jouw paard niet met elk ander paard kan, en dat is ook normaal. :)

Maar het kan er wel toe leiden dat haar merrie een stuk minder fijn in de omgang wordt en al haar energie verbruikt aan het wegjagen terwijl het ook fijn is als je paard nog fut heeft voor een ritje als je op stal komt. In dat geval moet je je afvragen of deze groepsstal wel zo geschikt is voor dit paard.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:09

Hier zijn al veel discussies over gevoerd... Ik vind zelf dat het altijd goed is om te proberen of groepsstalling bij je paard past. Pas als je het hebt geprobeerd kan je er echt iets over zeggen. Ik ben het er dus niet mee eens dat het bij ieder paard past. Sportpaard of niet, dat maakt in principe geen verschil. Al doen koudbloeden het vaak wel wat beter in een groepsstal.

Ik wilde mijn paard ook graag 24/7 buiten hebben en ik heb hem 24/7 op de wei gehad en later nog ruim 2 jaar in een hit-aktiefstal. Dus je kan niet zeggen dat ik het te snel heb opgegeven, maar het paste gewoon echt niet bij hem.

In de wei stond hij met 2 a 3 andere paarden. Daar vond hij het in de herfst en winter echt niet leuk. Hij bleef maar hinniken, volgde me overal, als ik wegging liep hij mee tot het einde van de wei en wilde mee het hek uit. Hij was niet happy.

In de hit-aktiefstal had hij het wel redelijk naar z'n zin, al wilde hij er wel graag uit als ik aankwam, maar hij werd dood-en doodmoe. Hij was niet meer voorruit te branden met rijden en longeren. De aktiefstal kostte hem veel te energie en ik denk dat hij ook niet genoeg kon liggen. Verder zat hij constant onder de wonden en bleef mager, hij zag er echt niet uit. Ook had hij veel last van z'n luchtwegen. Uiteindelijk na 2 jaar was hij aan 3 benen kreupel, terwijl hij verder nog nooit kreupel was geweest. Hij moest daardoor een aantal weken boxrust en hij vond het niet eens erg. De eerste dagen heeft hij alleen maar geslapen.

Nu sta ik weer op een stal waar hij overdags buiten komt met 2 andere paarden en 'snachts op stal staat (in een ruime stal, met veel contact met andere paarden) en hij is weer helemaal gelukkig en ziet er een heel stuk beter uit. Geen wonden meer, zijn hoeven zijn gegroeid, geen last meer van z'n luchtwegen, niet meer doodmoe etc.

Ik snap dus niet dat er vaak gezegd wordt dat alle paarden 24/7 in een groep moeten kunnen staan, tenzij ze helemaal sociaal gestoord zijn. Mijn paard is het meest sociale paard dat je je kan voorstellen, maar toch kan hij het niet aan..
Nogmaals ik ben voorstander van zoveel mogelijk buiten staan met andere paarden, maar een groepsstal is niet voor elk paard geschikt..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:17

Agnes, je zegt precies wat ik bedoel :j ik zeg ook nergens dat een paard per sé 24/7 in de groep moet staan. Per paard moet je kijken wat werkt en wat het beste bij je paard (en wat jij ermee doet) past, en als dat 's nachts op stal is: prima. Als dat 24/7 in de groep is: ook prima.

Verder kan elk paard leren/wennen denk ik... Ik heb een hele tijd terug een ruin gekend die dacht dat ie nog een hengst was ofzo, die wilde op elke merrie springen die hij zag. De eigenares heeft hem in de wei gezet met een nogal dominante merrie. Na een paar keer flink op zijn donder te hebben gehad (en dan zeker niet te zachtzinnig) ging er toch echt ineens een lampje branden: hé, laat ik dit niet meer doen, merrietanden zijn scherp en hoeven zijn hard :') sindsdien kan hij gewoon bij andere merries in de wei.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 14:03

@Magrathea: zo doe ik dat ook met opdringerige ruinen. Die gaan bij de meest dominante merrie die ik heb en dan is het vaak snel bekeken (tenzij ze hengstig is :D ).
Ik denk wel dat een groepsstal veel beter aansluit bij de natuurlijke behoeften van een paard dan 23 uur per dag in een box staan. Dat is gewoon een hele grote plus van een groepsstal. Maar: je hebt vaak te maken met verschillende karakters en verschillende eigenaars van de paarden met ieder hun wensen. En ik denk dat het daar vaak scheef gaat. Tel daarbij op dat de groepssamenstelling kan wisselen wat dan weer onrust geeft. De groepsstal moet dus ook bij het baasje passen. Ik kan me ook voorstellen als je een wedstrijddressuurpaard hebt ter waarde van €6000 dat je dan niet echt zit te wachten op rangordegevechten e.d. Klinkt misschien stom maar mensen willen hun investering ook een beetje beschermen. En ze willen vaak gewoon het beste voor hun paard en in dat beeld past een vermagerend, kreupel en ongelukkig paard gewoon niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:25

Agnes75 schreef:
En ze willen vaak gewoon het beste voor hun paard en in dat beeld past een vermagerend, kreupel en ongelukkig paard gewoon niet.

Denk dat een vermagerend, kreupel en ongelukkig paard een beeld wat bij geen enkel weldenkend mens past. Heeft niets met investering of niet van doen. Een levend wezen kopen is ongeacht het werkelijk betaalde bedrag een investering.