Stal gesloten met kerst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Stal gesloten met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:14

Een paard heeft eigenlijk geen ritme, wij als mensen geven ze dat.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:14

Kitty1985 schreef:
Anoniem schreef:
Dat paard heeft jou echt niet nodig hoor ;)

Zo lang hij lekker buiten staat en zijn eten krijgt. Hebben ze niemand nodig.. Dat zit tussen je oren..

Precies....
Als hij zijn eten maar krijgt is hij gelukkig.

Paard zijn routine draait voornamelijk rond het eten, en zolang dat hetzelfde blijft gebeurd er niks met paard hoor. Ook niet als het een half uur later is.

Hij denkt niet: OOOOO het is 3 uur, mijn baasje komt zo.... en hij denkt om 15.15 echt niet: OOOOO wat vreselijk mijn baas komt niet. WAT MOET IK NOU -O-

Allemaal gevoelskwesties van de mens.

Paard kan prima een dag op stal blijven

Zieke paarden horen er uiteraard niet bij, die moeten verzorgd kunnen worden

idd! zo is het!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:15

Sta je op een privé-stal met alleen maar eigenaarspaarden?
Zo ja, dan vind ik het een beetje vreemd. Als eigenaar én huurder vind ik toch dat je het recht moet hebben om je paard te kunnen zien, op welke dag dan ook (wel rekening houdend met de uren natuurlijk).
Ik heb met mijn paard een jaar op manège gestaan, daar had de manège ook gesloten dagen, maar de eigenaars mochten dan wél altijd binnen.
Nu sta ik ook op een stalling en daar mogen we ook komen wanneer we willen, er zijn geen dagen dat het gesloten is. Je komt toch tenslotte naar je paard kijken, en niet naar de staleigenaar.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:16

Het is één dag... Je paard kan echt wel zonder je voor één dag. Heb ergere stallen gezien...

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:16

Anoniem schreef:
naomi_g1998 schreef:
Ik vind het asociaal naar je paard toe als je een dag niet komt. Dus ja ik ga elke dag. Op mijn fietsje, wat voor weer het ook is, ook al ben ik ziek. Lijkt me niet meer dan normaal.

Zo lang hij lekker buiten staat en zijn eten krijgt. Hebben ze niemand nodig.. Dat zit tussen je oren..

Edit: uitgaande van een gezond paard natuurlijk.

Snap ik ook wel maar dan vind ik het alsnog niet kunnen. Dan is het net alsof je een paard neemt alleen voor het rijden. Even een uurtje naar stal, gelijk opzadelen wegrijden, afzadelen en weer weg. De rest doen andere toch wel? :roll: Dat vind ik asociaal ja.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:17

mss moet je het eens anders bekijken, mss denkt de pensionhouder wel: ' ik ben er niet, als er iets gebeurd op stal, kan ik ook niet ingrijpen'

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:17

Wat ik niet snap.............die staleigenaar blijft dan toch gewoon lekker binnen zitten met de deur op slot als er mensen toch graag met kerst hun paard willen komen verzorgen?

Daar heeft hij toch zelf geen last van? Ik vind het maar raar hoor.
En nee, ik zou er niet blij van worden, zeker niet.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:18

Wat ik trouwens niet snap. Dit paard zal dus, wellicht, 1 dag helemaal niet buiten z'n stal komen. Jullie zijn je er van bewust dat er vrij veel stallen zijn waar paarden eigenlijk 24/7 binnen staan? Op een uurtje door de bak lopen na?

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:19

gemma92 schreef:
Ik zie er echt wel tegenop eigenlijk want ik ga meestal toch wel zo'n 2x per dag naar stal om haar eruit te halen

Betekent dat dat paarden daar anders standaard de stal niet uitkomen? Als ik dat niet goed begrepen heb, heb ik niets gezegd.

Maar als het wel zo is, heb jij ervoor gekozen om haar op een dergelijke stal te zetten. Voor mij zou dat een groter probleem zijn dan dat de stal een dagje gesloten is met kerst.

Mijn paard staat in met vijf anderen in een inloopstal met een gigantische uitloop en onbeperkt hooi. Die vindt het helemaal niet erg als ik eens een dagje oversla.
Laatst bijgewerkt door liesd op 30-10-13 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:21

Mijne staat nu ook tot begin mei 24/7 in haar box, vreselijk, maar de andere stallen voldoen niet aan mijn eisen, zonde, had haar ook liever 24/7 op de weide gehad.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:22

Dat ze geen mensen op het erf willen hebben zou ik geen probleem mee hebben, dat ze niet uitmesten ook niet, maar mijn paard/ponies MOET echt wel gewoon naar buiten. Belachelijk dat die beesten moeten lijden omdat mensen zo gestoord zijn om feestdagen aan te maken.

Ik snap het prima dat ze een rustig dagje willen, vraag dan 1 iemand paarden buiten/binnen te gooien en verder niets, prima, snap ik.

Dat ze bijv eerder naar binnen gaan vanwege kerstdiner, prima, maar helemaal opgesloten 1 dag, no way, dan zou ik er zeker niet komen te staan.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:23

en weet je wat ik nog een groter probleem vind, al die mensen die het een drama vinden,hun paard perfect alle dagen gaan verzorgen, enz.. maar dan wel elke dag in die bek zitten te trekken en op die rug zitten te bonken omdat ze voor geen meter kunnen rijden..denk dat sommige paarden dan liever een dagje in de box blijven als ze mogen kiezen... maar we dwalen af, ff on topic blijven }>

en voor ik gans bokt over mij krijg, ik bedoel niemand in het bijzonder he!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-13 14:25

Wat een reacties hahah!.. Ik sta op een klein stalletje die ook manege lessen geeft. Ik snap uiteraard dat die manege klanten niet welkom zijn op eerste kerstdag. Maar er zijn maar ongeveer 10 privé paarden. daarnaast zijn er vaak ook dagen dat de staleigenaar gewoon op wedstrijd is. Natuurlijk heb ik respect voor het hele kerstgebeuren maar ik zou zo graag mijn paardje er even uit willen hebben :').. Staat trouwens ook nergens in het contract of iets.

edit: Daarnaast kom ik dus wel elke dag naar mijn paard. Het hele jaar door
Laatst bijgewerkt door gemma92 op 30-10-13 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:26

Foei wat een consternatie weer over een paard 1 dag op stal.

Herinner mij menig bericht van afgelopen maandag: paarden met de storm lekker een dag op stal gehouden!
Geen mens die daar over valt en nu dit wel ineens.

Bij ons op stal is dit niet van toepassing maar als het alleen om 1 dag met de Kerst gaat heb ik er geen moeite mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:26

naomi_g1998 schreef:
Anoniem schreef:

Edit: uitgaande van een gezond paard natuurlijk.

Snap ik ook wel maar dan vind ik het alsnog niet kunnen. Dan is het net alsof je een paard neemt alleen voor het rijden. Even een uurtje naar stal, gelijk opzadelen wegrijden, afzadelen en weer weg. De rest doen andere toch wel? :roll: Dat vind ik asociaal ja.

Grappig dan vind je mij dus asociaal...

Ik kom poets mijn paard ga lekker rijden zadel haar weer af. Haal er nog borstel overheen en zet haar weer op stal. Met haar muesli
Voeren, mesten en binnen en buiten zetten word voor mij gedaan.
Maar voor mij is het naast een dubbelen studie en mijn werk geen mogelijkheid om 3 keer per dag te komen. Dus sta ik in vol pension.
En volgens mij komt mijn paard niets te kort, En ben ik zeker niet asociaal naar mijn paard..
Dus vind ik jou redenering krom. Daarbij zorg ik wel altijd dat wanneer ik zelf niet kan er iemand anders gaat. Zodat ze s'avonds ook nog de benen kan strekken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:27

Ik zelf heb dat nog nooit meegemaakt. Verder zou ik daar al niet willen staan als ik niet altijd welkom ben. Maar lees het wel vaker op bokt. Je wil een pensionstal dan moet je ook realiseren dat mensen gewoon bij hun paard willen. Welke dag dan ook. Het zijn paarden en dat is gewoon 7 dagen in de werk. Zo simpel is het eigenlijk. Een stalhouder maakt z'n eigen regels en als die het niet wil dan kan die dat. Maar ik zou daar niet willen staan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:27

Ik zou er eerlijk gezegd geen probleem van maken, het is 1x per jaar. Blijkbaar is die eerste kerstdag voor de stalhouder bijzonder, dan zou ik daar als klant niet moeilijk over doen.
Mijn paarden staan 24/7 buiten, maar met oud en nieuw (dus ook 1 dag/nacht per jaar) staan ze binnen. Heb niet het gevoel dat ik ze dan heel erg ontrief... ;)

In mijn geval doe ik het voor de paarden, bij jou kiest de stalhouder ervoor, maar vanuit het paard maakt het geen verschil lijkt me.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:28

sympie schreef:
dus jullie gaan allemaal braaf elke dag naar jullie paard? Yeah right!!
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!!

Ehh, Ja :j ik ga elke dag naar mijn paard die op halfpension staat. Zelfs nu hij als pensionado zijn dagen in de wei (overdag) slijt.
Gewoon, stal uitmesten, voer klaarzetten, wei uitmesten, ff een knuffel geven, af en toe lekkere poetsbeurt geven. Alleen als i, ziek ben of als ik met vakantie ben kom ik niet, maar anders, dagelijks.

Verder on-topic, ik zou er ook niet van gedient zijn als ik op zo'n dag niet zou mogen komen en als dan ook nog eens de paarden niet naar buiten zouden gaan. Als ik verder super tevreden zou zijn met de stal zou ik waarschijnlijk wel blijven, maar als er nog meer dingen zouden zijn waar ik niet tevreden over was, zou dit voor mij toch echt wel reden zijn om een andere stal te zoeken.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:32

sympie schreef:
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Ja ik ga iedere dag naar mijn paard. Bij ziekte van mij (dan moet het wel erg wezen) dan gaat mijn man of ik regel het met een stalgenootje.

Hier is iedereen gewoon welkom op stal met kerst. Maar eigenlijk is iedereen er dan vaak wal met de ochtend zodat ze de verdere dag vrij hebben.
Paarden worden gewoon buiten en binnen gezet en natuurlijk gevoerd.

Nu gaan ze van een keertje en dag binnen staan echt niet dood. Maar in sommige gevallen vind ik dat er dan wel een uitzondering gemaakt moet kunnen worden. Er zijn namelijk genoeg paarden waarbij het medisch niet verantwoord is dat ze de hele dag binnen staan.

Kijk hier op stal gaan de paarden eigenlijk altijd overdag naar buiten, maar soms is er iets waardoor het niet verantwoord is (bv met ijzel of net als de storm van afgelopen maandag). Maar dan heeft er niemand een probleem mee????? Beetje dubbel

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:33

Ik heb wel op diverse stallen gehad dat ik voor 10/12 uur moest komen met kerst. Dat vond ik geen probleem. Maar dicht vind ik onacceptabel. Juist met kerst wil ik mijn geliefde paard ook even zien. Ik wil best rekening houden met de eigenaren, maar wel binnen proporties.

En Sympie, ja ik ga elke dag naar mijn paard.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:36

Ik heb het heel lang heel normaal gevonden! De stal was op 1ste kerstdag alleen open van 7 tot 9 omdat ze dan toch deden voeren. Ik kan je zeggen dat ik na het kerstdinnee op kerstavond dan dus echt niet op stal was geweest. Soms had ik geluk dat een stalgenootje dat wel deed maar de meeste sliepen net als ik haha. Kortom, mijn paard stond ieder jaar 1 dag de hele dag op stal.
Toen kwam ik op een stal die gewoon alle paarden buiten zetten zonder aangepaste tijden. ik vind dat echt heel bijzonder.

Iemand met een stal is alle dagen aan het werk, echt alle dagen. Ik kan me voorstellen dat zij 1 dag in het jaar, de deur sluiten.
Je paard overleefd het wel, hoewel het niet ideaal is natuurlijk.
De dag van te voren wat later gaan en de dag erna wat vroeger, zo is de tijd het kortst denk ik dan maar.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 30-10-13 14:38, in het totaal 2 keer bewerkt

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:37

het is een dag per jaar, waar sommige mensen zich druk om kunnen maken!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:37

Hier mag iedereen het zelf doen met kerst pasen. Andere dagen doen we wel. Maar de stal is gewoon open, word gevoerd en gemest en dat is het. En natuurlijk gecheckt of alles goed is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:38

Als ze hun natje en hun droogje krijgen vind ik het niet erg.
Een dag niet mesten vind ik wel kwalijk als ik eerlijk ben.
Als ze nou een plak stro er op gooien voor die dag vind ik het anders.
Desnoods trommel je een paar mensen op om dat even snel te regelen voor die dag, dan ben je snel klaar.

Hier op stal is het meestal zo dat je dan tot een bepaalde tijd welkom bent en daarna niet meer.
Op vrijdag gaan ze ook vroeger dicht, uur of 9 dacht ik.
Ik zou als stalhouder er eerder voor kiezen denk ik om te zeggen dat er niet gereden wordt die dag.
Dus alleen mesten, paard naar buiten en dat is dat. Meestal vormen er dan vanzelf wel koppels van paarden die samen op de paddock staan.
Heb je nog minder mensen op je terrein, want waarschijnlijk komt er dan maar een van de twee.

Alvaron, als ik of de eigenaresse niet kan doen ze het vanuit stal voor ons.
Dan komt ze buiten, krijgt ze een schone stal en bakjes voer.
Dan mist ze me echt niet hoor, zeker niet als ze op het land staan.
Nu ben ik een weekje weg en kan ik twee keer niet, vinden we beide geen ramp want ze wordt goed verzorgt.
Dat hebben we ook zo afgesproken, als iets niet kan kan het niet, dan doen ze het op stal.
Daar lever ik een bijdrage voor ook, dat als ik zelf niet kan dat het daarvan betaald kan worden.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:38

sympie schreef:
Ik ken dat: sommige roepen en brullen omdat de stal 1 dag dicht is, terwijl er soms weken zijn waarbij je ze nooit ziet!

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om niet te gaan en nee dan niet even gauw een kwartiertje, je kiest voor een paard moet je er ook verantwoording voor nemen.

Hier ook 1 dag dicht met de kerstdagen, ik heb er heel veel herrie om gemaakt maar het mocht niet baten.
Nu staat mijn paard in een buiten box en kan ik hem in ieder geval even wandelen.